Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Taz_1999 Inte uppkopplad
Ola Andersson

Taz_1999s avatar

Reg.datum: Jul 2009
Standard Var diskuterar jag en ide att skapa en ny avdelning på forumet för människor som vill GÖRA saker? - 2012-07-19, 15:29

Jag har en ide om att forumet bör innehålla en avdelning för de som vill hjälpa till att göra saker i PP. vBulletin har många bra funktioner och att använda vBulletin för detta men även för internutbildning (exempel) i hur man gör saker är bara att faktiskt använda de funktioner som finns i vBulletin på ett bra sätt.

Så var någonstans pitchar jag den iden?

I praktiken skulle jag om vi tycker det är en bra ide, i ett subforum, lägga upp ett antal underforum med beskrivningar mm och sedan några trådar som exempel och några trådar med förklaringar hur det funkar.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Taz_1999 Skicka ett meddelande via AIM till Taz_1999 Skicka ett meddelande via MSN till Taz_1999 Skicka ett meddelande via Skype™ till Taz_1999  
  (#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #277330
Standard Sv: Var diskuterar jag en ide att skapa en ny avdelning på forumet för människor som vill GÖRA saker? - 2012-07-19, 17:26

Nu är inte forumet rätt plats att samla de som vill hjälpa. Det finns aktiva i partiet som inte hänger på forumet.

De politiska utskotten som bildas är lämpliga platser att deltaga i när det gäller breddningen av partiets politik.

Att registrera sig som aktivist är också bra så får man info i mail eller sms. Om det nu är igång i mellanvalstider.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#3) Gammal
Taz_1999 Inte uppkopplad
Ola Andersson

Taz_1999s avatar

Länk: #277331
Standard Sv: Var diskuterar jag en ide att skapa en ny avdelning på forumet för människor som vill GÖRA saker? - 2012-07-19, 17:50

Tack Henry för ditt svar.

1. Varför är inte forumet rätt plats? Det borde vara det. Det är rätt meningslöst att svara att detta är fel plats utan att peka på alla de platser du verkar tro att man jobbar på annorstädes. Har du några exempel?

2. De politiska utskotten är en fruktansvärt dålig ide som inte alls har att göra med vad jag talar om här i min fråga. (Vad hände med breddningsbloggen i resonemanget om bästa plats att bredda förresten?!). Det finns flera saker att göra än vad de utskotten är tänkt att göra. Ingen har tex svarat på min fråga vad utskotten skall göra och jobba med i praktiken. Så det är rätt meningslöst att rekommendera detta som svar på min fråga.

3. Att registera sig som aktivist är också helt meningslöst att göra, det har inte heller att göra med min ide här. Inga utskick kommer den vägen (jag är registerad som aktivist).

Så tack för ditt svar men...
  Skicka ett meddelande via ICQ till Taz_1999 Skicka ett meddelande via AIM till Taz_1999 Skicka ett meddelande via MSN till Taz_1999 Skicka ett meddelande via Skype™ till Taz_1999  
  (#4) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #277340
Standard Sv: Var diskuterar jag en ide att skapa en ny avdelning på forumet för människor som vill GÖRA saker? - 2012-07-20, 15:02

På platser där jag inte själv deltar är skype och facebook där pirater pratar. Forumet används i huvudsak på medlemsmötena och nu skulle de troligen flyttas till en annan plats kanske i stil med mote.pp.se.

Breddningsbloggen är jättebra plats att brainstorma kring politiska ståndpunkter, men är inte ett ställe där politiska dokument finslipas. Utskotten är det stället där politiska sakfrågor nedskrivs och uttalanden till media görs. Debattartiklar etc.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#5) Gammal
Taz_1999 Inte uppkopplad
Ola Andersson

Taz_1999s avatar

Länk: #277341
Standard Sv: Var diskuterar jag en ide att skapa en ny avdelning på forumet för människor som vill GÖRA saker? - 2012-07-20, 17:11

Henry: Jag får intrycket att du inte uppfattat min fråga riktigt?

Jag har alltså en ide om hur man skulle kunna skapa en mötesplats för pirater som vill göra saker, inte snacka om dem till förbannelse. Med på det? Jag känner till alla sju miljoner kanaler som finns där man pratar om saker (facebook, skype, mera facebook, bloggar, twitter, ännu mera facebook osv osv).

Min uppfattning är alltså att det finns andra saker partiet behöver göra än att skriva ännu mera saker. På tex breddningsbloggen, eller de dömda-att-misslyckas-politiska-utskotten. Du verkar inte förstå att min ide alltså inte handlar om att skriva mera text och diskutera mera text.

När alla dessa texter är skrivna och beslutade om osv, så kommer vi sedan att behöva sprida dem vitt och brett. Med på det? Då behöver vi göra saker som göra layout, skriva manus för valfilmer, spela in filmer, skapa bilder som illustrerar politiken, skapa kampanjwebbsiter, namninsamlingar, arrangera demonstrationer, och förstås arrangera utbildningar. Det är vad "göra" betyder i min värld.

Du verkar tro jag frågar - "var diskuterar jag sakpolitik". Men det gör jag alltså inte. För jag är inte intresserad att diskutera sakpolitik. Diskutera är, trots att 95% av våra medlemmar verkar inbilla sig det, inte att göra saker. Med på det?
  (#6) Gammal
Taz_1999 Inte uppkopplad
Ola Andersson

Taz_1999s avatar

Länk: #277342
Standard Sv: Var diskuterar jag en ide att skapa en ny avdelning på forumet för människor som vill GÖRA saker? - 2012-07-20, 17:21

Min fråga kvarstår alltså och jag hoppas någon i forumgruppen kan säga om detta är rätt plats att diskutera den iden?
  (#7) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #277343
Standard Sv: Var diskuterar jag en ide att skapa en ny avdelning på forumet för människor som vill GÖRA saker? - 2012-07-20, 17:43

Aha!

Jag kommer ihåg att jag inbjöds och gick med i mediagruppen på forumet. Dessa arbetsgrupper försvann.

Någon kanske kan peka var Kampanj håller hus.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#8) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #277355
Standard Sv: Var diskuterar jag en ide att skapa en ny avdelning på forumet för människor som vill GÖRA saker? - 2012-07-21, 23:11

Citat:
Ursprungligen postat av Taz_1999 Visa inlägg
Så var någonstans pitchar jag den iden?

I praktiken skulle jag om vi tycker det är en bra ide, i ett subforum, lägga upp ett antal underforum med beskrivningar mm och sedan några trådar som exempel och några trådar med förklaringar hur det funkar.

Det är enklare och bara köra än att fråga om lov. Nu vet jag inte exakt vad du vill göra men jag tror det vore bra om du kanske kan tänka dig
att börja smått och köra i de existerande forumen ?

Det är bara och välja ut det forumdel där det passar in bäst och börja skriva trådar där. Om det hela tar fart och många engagerar sig så kan man sedan skapa egna underforum för detta.

PS Kampanj media och liknande grupper är nerlagd av PL.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

(#9) Gammal
Taz_1999 Inte uppkopplad
Ola Andersson

Taz_1999s avatar

Länk: #277370
Standard Sv: Var diskuterar jag en ide att skapa en ny avdelning på forumet för människor som vill GÖRA saker? - 2012-07-22, 15:35

Det är sommartider och så, det förstår jag. Det har bara gått (nästan exakt) tre dygn sedan jag ställde frågan på en torsdag och ingen från forumgruppen har svarat.

Hursomhelst så tycker jag att du har rätt Anders, det är bara att köra på i brist på svar. Startar en ny tråd med min ide senare.

Att kunna genomföra den kräver dock adminrättigheter i forumet, då den handlar om att organisera upp aktiviteter efter typ och i subforum och att skriva lite slumpmässiga frisvävande trådar funkar inte riktigt.
  (#10) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #277387
Standard Sv: Var diskuterar jag en ide att skapa en ny avdelning på forumet för människor som vill GÖRA saker? - 2012-07-23, 12:01

Som det är idag så skulle sådana här trådar ligga antingen under "ditt" lokala forum (Stockholms läns landsting för dig Ola) alternativt om det berör mer allmänna centrala tips i forumet Allmän information och frågor. Som det ser ut idag.

Kan vi få fler medlemmar att bli aktiva via en bättre forumstruktur så stödjer jag ditt förslag. Jag vet däremot inte om det är bra med allt för många underforum som exempelvis "bild", "ljud", "affischer" osv. Det blir plottrigt och man tröttnar på att leta i alla forum.

Hur ska vi göra då? Skapa ett forumet i roten som heter "Pirater som arbetar"? Det måste vara ett coolt namn som folk kommer ihåg och vill hänvisa till.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är