Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
gothbarbie Inte uppkopplad

gothbarbies avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard En FAQ för nya? - 2006-07-30, 11:16

Jag känner mig lite vilsen i rollen som ansvarig och jag utgår ifrån att jag inte är ensam.

Dels är jag ung och har bara röstat i ett riksdagsval hittils. Jag har aldrig varit ansvarig eller delaktig i arbetet i en vallokal så jag vet inget om hur det "brukar" gå till, vem som egentligen har ansvar för vad osv.

Det uppkommer ständigt frågor och jag tycker det vore bra om vi kunde samla dem nånstans så det går att få svar på alla praktiska detaljer för oss vilsna själar som vill göra vårt jobb men inte riktigt vet hur. O.o

Min första fråga:

- Är de som finns i vallokalen frivilliga från olika partier, eller finns det någon politiskt opartisk ansvarig för varje vallokal som man kan vända sig till för att få valsedlar utlagda på valdagen? Eller är det meningen att man måste fördela dem själv i varje vallokal? I sånt fall krävs det ju en 100% täckning och i dagsläget har jag svårt att ens få ut valsedlar till alla lokaler i mitt område, än mindre finns det någon ansvarig för varje lokal, eller flera som kan hålla en kontinuerlig uppdaterning av valsedlar på plats i respektive vallokal.

Hanna, Västmanlands Län - www.projo.se -
  Skicka ett meddelande via MSN till gothbarbie  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #42738
Standard RE: En FAQ för nya? - 2006-07-30, 12:35

Citat:
projO (2006-Jul-30)- Är de som finns i vallokalen frivilliga från olika partier, eller finns det någon politiskt opartisk ansvarig för varje vallokal som man kan vända sig till för att få valsedlar utlagda på valdagen?

Valmyndigheten ansvarar för att alla partier, som fått mer än 1% i något av de två föregående riksdagsvalen, får partivalsedlar utlagda på alla ställen där man kan rösta. Partivalsedlar är valsedlar med bara partiets namn på, inga kandidater.

Alla andra valsedlar måste partierna, genom sin egen organisation, själva få ut till vallokalerna.

Svara med citat
  (#3) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #42770
Standard RE: En FAQ för nya? - 2006-07-30, 16:18

Många av de personer som jobbar i vallokalen är personer som jobbar för Länsstyrelsen.

Jag efterlyser en lathund till alla de personer som ska lämna ut valsedlar i vallokalerna. Se forumdelen Valkretsledare(endast För valkretsledare och riksaktiva)

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#4) Gammal
Bo Leuf Inte uppkopplad

Bo Leufs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #42909
Standard RE: En FAQ för nya? - 2006-07-31, 10:09

Har skrivet en liten förklaring kring vad valkretsansvarig innebär:

http://www2.piratpartiet.se/valsedel...ad_betyder_det.

Kommer även vid behov att utveckla detta vidare.

Kan noteras från vallagen (8 kap 2§):

Citat:
I anslutning till ett röstmottagningsställe skall det ordnas en lämplig plats där valsedlar kan läggas ut. Om detta inte är möjligt får en sådan plats i stället ordnas inne i lokalen. ...
Citat:
De partier som deltar i valen skall också kunna lägga ut sina valsedlar på denna plats.
Det sista är förstås nödvändigt för nytt parti som vi eftersom vi inte får valsedlarna distribuerade automatiskt i detta vårt första val.

---

— Att vara pirat är att segla rak kurs oavsett väder och vind -- för endast då når vi fram.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är