Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Nicklas W Bjurman Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Demokratiseringen av demokratin - 2006-06-17, 17:56

Som jag tidigare tog upp i tråden När våra kandidater väl sitter i regeringen tar jag upp mina önskemål som väljare att få bättre insyn i de folkvaldas arbete. Jag tar upp detta då tråden Piratbubblan som just berör demokratin och demokratiseringen är aktuell.<br>
<br>
Nu i två bloggar(Vem vaktar väktaren? och Ett verkligt paradigmskifte) konstaterarar allas våran Björn en del som jag tycker har passerat förbi utan större uppmärksamheten även då de är väldigt intressanta viktiga demokratiska reformer som jag fullständigt kan hålla med om. Dock så finns det de odemokratiska ledningsförhållandena i landets län vilket hållar på att tas om hand om i och med tråden uppenbarat det för oss Piratbubblan och jag ska personligen adressera detta till alla läns valkretsledare. Jag vill inte tro att det kommer finnas kvar någon valkrets efter augusti som har en odemokratisk grundad ledning och att alla valkretsar kommer med demokratisk grund välja styrelse, ledamöter, revisorer och kommunala representanter(Kommunala valkretsledare). <br>
<br>
Toppen av Piratpartiet råder det ingen tvekan om att det var valt på demokratisk väg genom Votering om styrelse. Även om detta är gammalt kan jag inte låta bli att fundera. Jag har försökt att hitta artikeln på nätet som Funebo påstår finns i någon Metro under året 1998 där Rickard Falkvinge säger enligt Tommy Funebo i sin blogg(Falconwing unveile) inte tror på demokratin. Piratpartiet med de frågor som vi driver kommer att stärka hela det demokratiska system av anledning av att demokratin stöttar sig på just rätten till privatliv och fri information. Samt att Piratpartiets medlammar som organisation är av sådan mening att de jobbar för ett stärkande av demokratin i Sverige och även ett utvecklande av demokratin för att ge folket mer makt som till exempel Björn och även Tor som regeringskandidater kommer ge mer insyn till väljarna och i tråden http://www.piratpartiet.se/forum/Topic34238-14-1.aspx diskuteras en uppgradering av demokratin även om det inte var en partimedlem så vitt vi vet som tog upp frågan. Finns det ett stöd till att partiet ska direktdemokratiseras på längre sikt som intern styrform och även i ännu längre sikt upgradera den representativa demokratin till en demokrati med mer folkstyre.<br>
<br>
Självklart har man rätt att inte tro på "representativ demokrati"(Läs, Folkvald Oligokrati) som bästa lämpliga styrform och Funebo är inte den pålitligaste av källa man kan hitta. Jag personligen tror att diktatur kan vara en bättre form av ledning om man har en bra diktator än en demokrati kan vara vid speciella tillfällen. Det har visats från tidigare demokratier i historiens gång att demokrati är den ledningsform som har varit minst framgångsrikt i den mening att de perioder demokrati har rådit också har varit bland de kortare perioder innan reformering av ledarformen tagit vida. Men det betyder inte att jag som person inte vill ha en demokrati och faktiskt bättre demokrati än den som råder för tillfället.<br>
<br>
* Med denna tråd vill jag få klart för mig två saker, någon som har en Metro sedan 1998? Funebo verkar spara dom för just sådana här tillfällen! Eller hur får man tag på artikeln? Därmed vill jag se hela artikeln istället för denna paragraf som antagligen specifikt citerats. Man kan få ren fakta att vridas oerhört och det är därför fortsatt efterforskning och granskande av källorna är så viktigt.<br>
* Det andra är att det känns förunderligt att Piratpartiet som stärker demokratin genom sina frågor och som märkes genom medlemmars uppfattning om Piratpartiets månande om demokratin och medlemmarnas egna ageranden i Partiet för ett stärkande av demokratin. Att Piratpartiet har en Partiledare som tvivlar på ett uppfostrande till ett demokratiskt samhälle. Jag vill veta vad Rickards har för ställningstagande till demokrati som styrform?

[i]

Svara med citat
  (#2) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #34278
Standard RE: Demokratiseringen av demokratin - 2006-06-17, 22:28

Citat:
Nu i två bloggar(Vem vaktar väktaren? och Ett verkligt paradigmskifte) konstaterarar allas våran Björn en del som jag tycker har passerat förbi utan större uppmärksamheten även då de är väldigt intressanta viktiga demokratiska reformer som jag fullständigt kan hålla med om. Dock så finns det de odemokratiska ledningsförhållandena i landets län vilket hållar på att tas om hand om i och med tråden uppenbarat det för oss Piratbubblan och jag ska personligen adressera detta till alla läns valkretsledare. Jag vill inte tro att det kommer finnas kvar någon valkrets efter augusti som har en odemokratisk grundad ledning och att alla valkretsar kommer med demokratisk grund välja styrelse, ledamöter, revisorer och kommunala representanter(Kommunala valkretsledare).
Självklart ska vi ha en insyn i partiets verksamhet, annat vore skandal. I min mening har det varit positivt med ett starkt ledarskap i partiet, tills nu. Den starka ledningen har lett till en enkel och smärtfri tillväxt i partiet men måste successivt bytas ut mot en demokratisk lösning. I vårt fall bör vi förhålla oss till standarden vad gällande politiska partiet och rikstäckande organisationer. Föreningsteknik helt enkelt.<br>
<br>
Citat:
Toppen av Piratpartiet råder det ingen tvekan om att det var valt på demokratisk väg genom Votering om styrelse. Även om detta är gammalt kan jag inte låta bli att fundera. Jag har försökt att hitta artikeln på nätet som Funebo påstår finns i någon Metro under året 1998 där Rickard Falkvinge säger enligt Tommy Funebo i sin blogg(Falconwing unveile) inte tror på demokratin. Piratpartiet med de frågor som vi driver kommer att stärka hela det demokratiska system av anledning av att demokratin stöttar sig på just rätten till privatliv och fri information. Samt att Piratpartiets medlammar som organisation är av sådan mening att de jobbar för ett stärkande av demokratin i Sverige och även ett utvecklande av demokratin för att ge folket mer makt som till exempel Björn och även Tor som regeringskandidater kommer ge mer insyn till väljarna och i tråden http://www.piratpartiet.se/forum/Topic34238-14-1.aspx diskuteras en uppgradering av demokratin även om det inte var en partimedlem så vitt vi vet som tog upp frågan. Finns det ett stöd till att partiet ska direktdemokratiseras på längre sikt som intern styrform och även i ännu längre sikt upgradera den representativa demokratin till en demokrati med mer folkstyre.
Vad Rickard Falkvinge har för ideologier bortsett från de som verkligen rör principprogrammet och arbetet som partiets ordförande rör inte mig så länge det inte påverkar partiet. Det är inte heller vår uppgift som vågmästare eller "enfrågesparti" att ifrågasätta det styre vi har idag. En sån fråga kan däremot tas upp till nästa val eller årsmöte då vi har möjlighet att skriva om vårt principprogram med stadgar.<br>
<br>
Citat:
Självklart har man rätt att inte tro på "representativ demokrati"(Läs, Folkvald Oligokrati) som bästa lämpliga styrform och Funebo är inte den pålitligaste av källa man kan hitta. Jag personligen tror att diktatur kan vara en bättre form av ledning om man har en bra diktator än en demokrati kan vara vid speciella tillfällen. Det har visats från tidigare demokratier i historiens gång att demokrati är den ledningsform som har varit minst framgångsrikt i den mening att de perioder demokrati har rådit också har varit bland de kortare perioder innan reformering av ledarformen tagit vida. Men det betyder inte att jag som person inte vill ha en demokrati och faktiskt bättre demokrati än den som råder för tillfället.
Hehe, jadu... Det här är en rätt känslig fråga som i värsta fall skulle kunna splittra ett helt parti. Helst skulle jag vilja att den undviks av just det skälet. Vi bör hålla oss till vårt principprogram. Personligen tror jag att det blir allt färre som har tilltro till Representativ Demokrati på grund av den större insynen i politiken idag. Jag tror dock inte alls på någon som helst form av Diktatur utan snarare tvärtom. Jag tror att Direkt Demokrati är en lösning som idag är teknisk möjlig. Utanför partiet förespråkar jag t.ex. fler folkomröstningar och möjligheten att rösta på Internet, som man idag poströstar. Med hjälp av e-legitimation kan man ju t.ex. deklarera.<br>
<br>
Slutligen vill jag säga att vi alla har olika politiska ideologier bakom oss, så det här är en fråga som inte tar oss någonstans i dagsläget. Om det någonsin blir aktuellt att skriva om vårt principprogram kan vi ta upp dessa frågor, men tills dess gör de nog mer skada än nytta.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Rheo Inte uppkopplad

Länk: #34279
Standard RE: Demokratiseringen av demokratin - 2006-06-17, 22:31

Helt rätt att ifrågasätta demokratin! Det är samma sak som att skolan ska vara religiöst oberoende, men ändå tvingar de till demokrati i vissa ämnen. Hur demokratiskt (modeord) är det att inte tillåta folk att tro annat än att demokrati är den bästa styrelseformen? När Kina censurerar åsikter hos de som ifrågasätter deras styrelseform säger västvärlden emot, men när det gäller oss själva så gör vi samma censur mot alla som inte är övertygade om vår demokrati. Jättebra insändare! Jag behöver ingen Metro från 1998 för att se hur bra den är. Läs igenom den en gång till och upptäck själv. Du kan hoppa över första meningen när du läser.

Citat:
Jag tror inte på demokratin. Varför skall det vara så tabu att ifrågasätta ifall det är den bästa styrelseformen? Riktigt illa blir det när man läser läroplaner som har formuleringar i stil med "...skall uppfostras i en demokratisk anda...". Pröva att ersätta ordet "demokratisk" med "fascistisk", "diktatorisk" eller någon annan styrelseform, och se vad frasen får för klang?

Jag tror inte att Sverige skulle bli bättre av att byta bort demokratin, men jag vill ändå för den demokratiska åsiktsfrihetens skull ifrågasätta den och försöka häva tabuet. Jag hoppas vi kan inse att även de människor som inte tycker exakt som oss demokratiserade massmänniskor har ett värde. Vill vi verkligen vara någon diktatortrupp över alla som inte tycker lika som oss?

Svara med citat
  (#4) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #34315
Standard RE: Demokratiseringen av demokratin - 2006-06-18, 00:04

Citat:
Nicklas W Bjurman (2006-Jun-17)jag inte låta bli att fundera. Jag har försökt att hitta artikeln på nätet som Funebo påstår finns i någon Metro under året 1998 där Rickard Falkvinge säger enligt Tommy Funebo i sin blogg(Falconwing unveiled) inte tror på demokratin.
Jag har inget minne av att jag har skrivitden där insändaren, men både hela stycket och språkbruket lätväldigtliktbåde mina tankar och mitt språkbruk för ungefär tio år sedan, när jag precis flyttat till Stockholm. Så den är förmodligen autentisk. Jag har ingen anledning att ifrågasätta att den är riktig.

Det är sant att jag har spenderat mycket tid på att fundera på olika styrelseformer. Det är också sant att jag har ifrågasatt saker som normalt inte får ifrågasättas. Om någonting, så anser jag att det gör migmer lämpad att arbeta inom demokratin, änom jag bara hadeaccepterat värden utan att fundera över dem.

(Att jag inte gör saker som alla andraförväntar sig att man ska göradem borde vara uppenbart för ganska många vid det här laget.)

I dagsläget har jag inställningen att västvärldens demokrati som den ser ut idag kan förbättras på många punkter, inte minst att pluralitetsomröstningar (alltså, att man bara får rösta på ett parti) väldigt dåligt speglar väljarnas faktiska preferenser, men att dagslägets system ocksåhar det bästa worst-case av kända styrelseformer. Det är i sig ett skäl att bevara systemet.

Men jag tycker fortfarande att det är fel att den påstådda förträffligheten inte får diskuteras. Bara genom att belysa och ifrågasätta kan man utveckla och göra bättre.

För övrigt är demokrati mycket ett tomt modeord som alla stater vill kalla sig för. Wtf, det forna Östtyskland hade ju till och med ordet "demokrati" i namnet DDR; de menade att eftersom produktionsmedlen var ägda av folket, så var bara den äkta kommunismen en sann demokrati. Nästan alla styren, genom alla tider, har velat framhäva sig som folkvalda. Vad sägs om "People's Republic of China"?

Svara med citat
  (#5) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Länk: #34329
Standard RE: Demokratiseringen av demokratin - 2006-06-18, 01:07

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Jun-18)Men jag tycker fortfarande att det är fel att den påstådda förträffligheten inte får diskuteras. Bara genom att belysa och ifrågasätta kan man utveckla och göra bättre.
Håller delvis med, om vi nångång ska expandera till ett partiprogram kan man diskutera vilken värdegrund vi ska bygga på. Open Source-världen är i mina ögon väldigt Direkt Demokratiskt som exempel. Men det kan väl också skapa splittring inom partiet? Det beror ju iofs på hur mycket vikt man lägger på diskutioner om t.ex. styre eller grundläggande ideologier. Alla får ju säga sitt så länge officiella uttalanden inte innehåller annat än partiets principprogram.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #34347
Standard RE: Demokratiseringen av demokratin - 2006-06-18, 06:53

Citat:
Freeman (2006-Jun-18)Håller delvis med, om vi nångång ska expandera till ett partiprogram kan man diskutera vilken värdegrund vi ska bygga på.
Yup, menbara frågan om vi ska göra det - vilket jagf.ö. inte tror - ligger såpass långt bort att det inte är aktuellt att titta på innan valet.

Citat:
Alla får ju säga sitt så länge officiella uttalanden inte innehåller annat än partiets principprogram.
Mhm. I det här fallet var det mest Funebosarkeologiska insändare jag kände att jag ville kommentera, ifall någon hade ett behov av att veta ifall den var äkta. Den är ju nästan tio år gammal. Att han orkar, liksom.

Så det är inget som har det minsta bäring på den här verksamheten, från min sida.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Länk: #34505
Standard RE: Demokratiseringen av demokratin - 2006-06-19, 00:28

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Jun-18)Yup, menbara frågan om vi ska göra det - vilket jagf.ö. inte tror - ligger såpass långt bort att det inte är aktuellt att titta på innan valet.
Ja nej nej, absolut inget före valet. Förhoppningsvis kan vi ju beta av en fråga i taget. Kan tänka mig att patentfrågan blir värst att driva

Citat:
Mhm. I det här fallet var det mest Funebosarkeologiska insändare jag kände att jag ville kommentera, ifall någon hade ett behov av att veta ifall den var äkta. Den är ju nästan tio år gammal. Att han orkar, liksom.
Ja han verkar slå lite i luften emellanåt, men det är ju alltid bra med folk som synar oss i sömmarna

Svara med citat
  (#8) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Länk: #35281
Standard RE: Demokratiseringen av demokratin - 2006-06-21, 17:26

<DIV>Kritik om manhanterar den på rätt sätt är oftast bara till det possitiva. Så egentligen är det bara bra att folk som funebo finns även om han förmodligen ibland bara rent av hittar på och är allmänt irrierande </DIV><DIV></DIV><DIV>Jag hoppas också att vi medlemar kommer få vara med och göra visa beslut, exempelvis genom omröstningar i forumet.</DIV>
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#9) Gammal
IlyaZ Inte uppkopplad

IlyaZs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #36727
Standard RE: Demokratiseringen av demokratin - 2006-06-27, 16:19

Jag håller helt med om att man ska kritisera "demokratin", men då för att utvidga den ytterligare. Också till det ekonomiska planet.

Sympatisera med den digitala revolutionen!

Kommunisterna om Fildelning (Radio)

Proletären om Fildelning (Lösning: Samhällsstyrt bibliotek)

Svara med citat
  (#10) Gammal
Nicklas W Bjurman Inte uppkopplad

Länk: #43229
Standard RE: Demokratiseringen av demokratin - 2006-08-02, 15:14

Tog ett tag, men här har vi Metro artikeln i sin helhet och inte den sönderklippta vridna citatet som jag först läste. En intressant artikel med en hel del bra poänger.

[i]

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg