Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Jag debattera med Maud Olofsson idag! =) - 2006-08-14, 14:57

Jag debattera med Maud Olofsson idag!<br>
<br>
Maud var på besök i Umeå för att ha en boksignering. Att få träffa en partiledare var verkligen inte på min schema idag men finns chansen så passar man på.<br>
<br>
Jag stog där mitt i getingboet bland en hel drös utav centerpartister runt omkring mig. Troligtvis som vanligt förklara hon för sina åhörare att Sverige är väldigt sjukt för att det är så många unga som är arbetslösa. Hon var tydligen på strids humör, men inte hindra det mig!<br>
<br>
Obs: rekonstruktion. Jag berättar det viktiga som jag kommer ihåg. (Bra minne men kort som man brukar säga)<br>
<br>
Förtydling: <br>
S: Stefan Flod, riksdags kandidat för Piratpartiet dock ingen officiell debatt. <br>
M: Maud Olofsson, partiledare för Centerpartiet.<br>
<br>
Jag gick fram och fråga:<br>
S: Vad tycker du om piratpartiet i riksdan?<br>
<br>
<span style="font-weight:bold;">M: </span> Vi tycker likadant som dom i många frågor och att dom inte behövs. Och risken är att en röst på piratpartiet är en bortkastad röst.<br>
<br>
Kontring S: En röst på det man tror på är väll aldrig en bortkasstad röst?<br>
<br>
<span style="font-weight:bold;">M:</span> Jo om dom inte kommer in i riksdagen.<br>
<br>
S: Själv håller jag inte med centerns alla frågor men jag röstar pirat för dom frågorna är viktigare för mig.<br>
.<br>
S: Men tänk dig idag så finns det en väldigt stor kompetens som piratpartiet kan tillföra, en kompetens som nuvarande politiker inte riktigt har! Ta till exempel fildelnings frågan och datalagringsdirektivet.<br>
<br>
<span style="font-weight:bold;">M: </span> Jo jag håller med om att det saknas kompetens, själv är jag inte så bra på dom här frågorna så som unga är även fast jag har sysslat med politik i 50 år. Vi bjöd faktiskt in intresses orginasitioner från båda sidorna. <br>
<br>
Där ifrån debatterades det om att nästan alla partier är emot datalagringsdirektivet idag enligt henne. (Väldigt mycket tack vare Piratbyrån och Piratpartiets arbete tror jag!)<br>
<br>
Lite senare:<br>
S: Ja jo piratbyrån, det var väldigt bra gjort, helt klart! Men varför gick då också datalagringsdirektivet igenom?<br>
<br>
<span style="font-weight:bold;">M:</span> Vi röstade faktiskt emot det förslaget! (snacka med någon till för tydligen så röstade miljöpartiet också emot men det ville dom inte riktigt skylta med...)<br>
<br>
S: I första omgången ja, men sen la ni ner er röst...<br>
<br>
<span style="font-weight:bold;">M:</span> ja, men det är för att i andra omgången så diskutera vi förslaget demokratiskt och då vann de som hade störst majoritet i riksdagen.<br>
<br>
S: Alltså att ni la ner eran röst..<br>
<br>
<span style="font-weight:bold;">M: </span> Men vad tycker då Pirtatpartiet om arbetslösheten och äldreomsorgen då? (Stämningen var rätt allvarlig nu )<br>
<br>
S: Vi har en vågmästarställning, å vi tycker att i andra frågor än de vi har så gör ni ett bra jobb.<br>
<br>
<span style="font-weight:bold;">M:</span> ja men vågmästarställning fungerar inte för i riksdagen så måste man tycka något i alla frågor.<br>
<br>
(erkänner att jag inte hade så mycket att kontra med i vågmästarställningen. Bytte lite ord men erkänner att jag behöver läsa på lite mera <a href="http://www2.piratpartiet.se/vagmastarstallning">HÄR</a> )<br>
<br>
S: Men hur ska dom som har en behövande kompetens tillföra något till politiken.<br>
<br>
<span style="font-weight:bold;">M:</span> Genom att bli en riksdags kandidat för oss.<br>
<br>
S: ok, men tänk så här så som vi ser i samhället idag så är väldigt få unga politiskt intresserade. Är det då inte bra att ungdomar enas runt de frågor som de tycker är väldigt viktiga. Att dom engagerar sig?<br>
<br>
<span style="font-weight:bold;">M: </span> Jovisst det har Piratpariet gjort väldigt bra!<br>
<br>
Det sluta med att det blev en för lång kö till bordet men hon hälsa mig lycka till!<br>
<br>
Adrenalinnivån har aldrig vart högre.

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Nicklas W Bjurman Inte uppkopplad

Länk: #45443
Standard RE: Jag debattera med Maud Olofsson idag! =) - 2006-08-14, 15:07

Jag har fått hög adrenalin nivå endast av att läsa debatten. Något säger mig i bakhuvudet att jag inte hade kunnat presentera lika bra argument eftersom min nervositet hade varit skyhög då så mycket står på spel.

Men det är bra att vi får exponering även om vågmästar rollen kunde ha varit mer utförligt presenterat.

[i]

Svara med citat
  (#3) Gammal
Gabriel Trosell Inte uppkopplad

Gabriel Trosells avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #45532
Standard RE: Jag debattera med Maud Olofsson idag! =) - 2006-08-14, 21:20

Bra gjort!

hittills har jag bara argumenterat med polare och diverse snubbar på krogen, då jag varit packad, då har jag lyckats väldigt bra att övertala dom, antingen pågrund av min självsäkerhet då eller deras försämrar förmåga att ge kritik och respons på argument

Svara med citat
  (#4) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #45563
Standard RE: Jag debattera med Maud Olofsson idag! =) - 2006-08-14, 22:21

Citat:
Stefan Flod (2006-Aug-14)

Kontring S: En röst på det man tror på är väll aldrig en bortkasstad röst?

<span style="font-weight:bold;">M:</span> Jo om dom inte kommer in i riksdagen.
Sa hon verkligen så? Det låter väldigt underligt, speciellt med tanke på att centern inte har varit allt för långt över 4%-spärren i de senaste valen. Vad säger hon nästa gång det börjar gå dåligt för C i opinionsundersökningarna? "Rösta inte på oss, för vi kanske inte kommer in i riksdagen"?

Svara med citat
  (#5) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #45570
Standard RE: Jag debattera med Maud Olofsson idag! =) - 2006-08-14, 22:46

Gå ut på stan och diskutera politik i de andra partiernas valstugor. Det är skitkul På något konstigt sätt har jag råkat träffat alla större politiker här i stan och nu har dom faktiskt börjat hälsa på mig när vi syns ute på stan

Bra jobbat Stefan!

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#6) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #45819
Standard RE: Jag debattera med Maud Olofsson idag! =) - 2006-08-15, 16:23

Fy tusan va bra! Bra jobbat, Stefan!

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #45825
Standard RE: Jag debattera med Maud Olofsson idag! =) - 2006-08-15, 16:39

Japp!

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#8) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Länk: #45868
Standard RE: Jag debattera med Maud Olofsson idag! =) - 2006-08-15, 17:39

Citat:
larsl (2006-Aug-14)
Citat:
Stefan Flod (2006-Aug-14)

Kontring S: En röst på det man tror på är väll aldrig en bortkasstad röst?

<span style="font-weight:bold;">M:</span> Jo om dom inte kommer in i riksdagen.
Sa hon verkligen så? Det låter väldigt underligt, speciellt med tanke på att centern inte har varit allt för långt över 4%-spärren i de senaste valen. Vad säger hon nästa gång det börjar gå dåligt för C i opinionsundersökningarna? "Rösta inte på oss, för vi kanske inte kommer in i riksdagen"?

larsl: Jo så sa hon. Valtaktik som nog många andra partier också kommer att testa. Stå på er och var förberedd!

Tack för uppmuntringarna alla!

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Johan Viberg Inte uppkopplad

Länk: #46015
Standard RE: Jag debattera med Maud Olofsson idag! =) - 2006-08-16, 01:32

Att bara läsa debatten gör mig så mycket mer påläst.

Fy vad mycket jag fortfarande har att lära

____________________________________________________________<br>
<br>
Är inne på forumet när jag har tid, men är inte särskillt aktiv, kanske att jag börjar en tråd då och då.<br>
<br>
Hur långt ner i Dantes helvete kommer Du?<br>
http://www.4degreez.com/misc/dante-inferno-test.mv
  Skicka ett meddelande via MSN till Johan Viberg  
Svara med citat
  (#10) Gammal
von Flopp Inte uppkopplad

von Flopps avatar

Länk: #52418
Standard RE: Jag debattera med Maud Olofsson idag! =) - 2006-09-06, 19:43

Varför tycker man alltid att en röst på ett parti som inte kommer in i riksdagen är en bortkastad röst?

Jag menar. Rent matematiskt är det ju ingen skillnad. En enda röst gör faktiskt ingen skillnad, vare sig man röstar på pp, s eller m. En enda enstaka röst skapar ingen ny riksdagsstol, så då borde ju även den klassas som bortkastad, utifrån Mauds sätt att tänka.

Det är just därför som systemet fungerar väldigt bra när ALLA går och röstar för det de verkligen brinner för. Inte förrän då får man ett riktigt gott demokratiskt valt styre.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
-Vi borde föra en diskussion med piratpartiet, Maud Olofsson. Partiledardebatt i riksdagen. Christoferj PP i media 9 2009-06-19 09:34
Chatta med Maud Olofsson, c Anders Strömgren PP i media 20 2008-07-07 19:48
Maud Olofsson kan ha brutit mot [grund]lagen Denuviate PP i media 17 2007-10-22 01:49
Debattera om fildelning Ken Rabelius PP i media 0 2007-01-19 18:30
Jag debattera med Maud Olofsson idag! =) Stefan Flod 28. Västerbottens län 4 2006-08-14 15:07