Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard RE: Valberedningens förslag - 2008-12-06, 22:18

Tror anledningen till att det pratas mer fördelning än person är att det är så långt ner på listan. Realistiskt så är det en eller två som kan bli valda för oss (Sverige har 19 platser i EP). Utöver det är tre reserver per kandidat också relevanta som representanter i EP. De ändringar som är skillnaden mellan förslag 1 och 3 är på plats 13 resp 17 på listan. Utan en ordentlig personvalskampanj kommer ingen av dessa in i EP (sorry), men om någon lyckas bli uppkryssad så förtjänar den det.

Så som jag ser det är de platserna främst relevanta i kampanjhänseende. Alla på listan är affischnamn som ska representera partiet i valrörelsen. Så om någon av de fyra berörda tänker dra igång en sjudundrande personvalskampanj om den är med på listan, så är det dags att tala om det nu, det är mindre än 18 timmar kvar till röstningen stänger.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#2) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #120590
Standard RE: Valberedningens förslag - 2008-12-06, 22:36

Citat:
Mårten Fjällström (2008-Dec-06)Sverige har 19 platser i EP.
Den kommande mandatperioden blir det bara 18.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#3) Gammal
Snild Dolkow Inte uppkopplad

Snild Dolkows avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #120592
Standard RE: Valberedningens förslag - 2008-12-06, 23:09

Citat:
Mårten Fjällström (2008-Dec-06)Så om någon av de fyra berörda tänker dra igång en sjudundrande personvalskampanj om den är med på listan, så är det dags att tala om det nu, det är mindre än 18 timmar kvar till röstningen stänger.

Sjudundrande är väl lite att ta i.. Men det är klart att man känner sig lite motiverad av att vara valbar på listan. Och jag tror helt klart att jag skulle kunna ragga en hel del röster. Inte så många så att det kommer att påverka vilka pirater som eventuellt kommer in i parlamentet, dock. Jag räknar med att Christian och/eller Mab får överlägset flest personkryss.

Snild Dolkow
  Skicka ett meddelande via ICQ till Snild Dolkow Skicka ett meddelande via MSN till Snild Dolkow  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Leo Inte uppkopplad

Leos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #120605
Standard RE: Valberedningens förslag - 2008-12-07, 10:32

Citat:
Snild Dolkow (2008-Dec-06)
Citat:
Mårten Fjällström (2008-Dec-06)Så om någon av de fyra berörda tänker dra igång en sjudundrande personvalskampanj om den är med på listan, så är det dags att tala om det nu, det är mindre än 18 timmar kvar till röstningen stänger.

Sjudundrande är väl lite att ta i.. Men det är klart att man känner sig lite motiverad av att vara valbar på listan. Och jag tror helt klart att jag skulle kunna ragga en hel del röster. Inte så många så att det kommer att påverka vilka pirater som eventuellt kommer in i parlamentet, dock. Jag räknar med att Christian och/eller Mab får överlägset flest personkryss.

Jag kommer absolut att nyttja min rätt att personkryssa, troligtvis Engström eller Bjärnemalm. Eller varför inte Nipe?

Svara med citat
  (#5) Gammal
Blod-Svente Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #120643
Standard RE: Valberedningens förslag - 2008-12-07, 16:36

Citat:
RikMatts (2008-Dec-05)Det skall vara nyansskillnader i en lista. Annars är det ingen mening med att personrösta.
Visst. Nyansskillnader. Frågan är bara hur stora avvikelser som ryms inom begreppet nyansskillnader.

I vårt principprogram står följande:

Citat:
Det demokratiska underskottet inom EU måste på sikt åtgärdas, och första steget är att förhindra det från att permanentas genom en illa genomtänkt konstitution. Det förslag till EU-konstitution som Nederländerna och Frankrike röstade nej till ska inte antas, vare sig i sin ursprungliga form eller med kosmetiska ändringar.
Då undrar jag om det inte kan bli jobbigt för en parlamentariker att driva denna frågan mot sin egen övertygelse.

Eller anser vi att våra eventuella parlamentariker har rätt att driva sin egen politik?

Visst kan man personrösta för att visa vem man gillar. Men är det inte så att de flesta som väljs in i ett parlament gör detta tack vare en hög list-placering? I så fall ifrågasätter jag det lämpliga i att placera personer med åsikter som avviker från principprogrammet i toppen på listan. Däremot är det ju utmärkt att ha med sådana personer längre ned på listan, så att väljarna ges en möjlighet att påverka partiets politik.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Valberedningens förslag på förtroendeposter Gismya Ung Pirats förbundskongress 2010 0 2010-02-18 12:10
Valberedningens förslag till det extrainsatta årsmötet Mårten Fjällström Piratstudenterna i Uppsala 0 2009-04-15 11:21
Valberedningens förslag till förtroendeposter verksamhetsåret 2009 Knastrasa Ung Pirats förbundskongress 2009 2 2009-02-22 20:05
09: Presentation av valberedningens förslag till styrelse Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 24 2007-04-21 17:03
00b. Valberedningens förslag till styrelse och revisorer Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 23 2006-04-09 11:33