Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Taz_1999 Inte uppkopplad
Ola Andersson

Taz_1999s avatar

Reg.datum: Jul 2009
Standard Sv: Sakpolitiska utskott - 2012-08-10, 15:49

"Du har helt rätt Ola", hade också funkat som svar. (igen)

Först protesterar du mot vad jag påstår att du/styrelsen tycker, sedan upprepar du med egna ord, att det jag påstådde, är vad du tycker?

Eller som tidigare idag - jag påstår det finns inga visioner hos styrelsen, du skriver att det verkligen är fel, sedan skriver du att det som är bäst är att anpassa sig tillverkligheten och acceptera den som den är och demonstrerar då rätt tydligt att det finns inga visioner. Henrik, du är inte egen företagare, eller hur?
  Skicka ett meddelande via ICQ till Taz_1999 Skicka ett meddelande via AIM till Taz_1999 Skicka ett meddelande via MSN till Taz_1999 Skicka ett meddelande via Skype™ till Taz_1999  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #277604
Standard Sv: Sakpolitiska utskott - 2012-08-10, 16:16

En kommentarer till Olas och Renes modell:

Att följa ett politikområde och hålla reda på hur olika ärenden bereds, var de befinner sig och förvarna när det kan vara läge att göra ett utspel är något som kräver en hel del arbete, och att arbetet sker kontinuerligt. Det krävs alltså ett långsiktigt åtagande från dem som ska göra jobbet. Det är inte ett jobb som kan göras av några som kommer och går i en grupp.

Hade det bara varit frågan om att arbeta fram nya politiska förslag skulle jag sett helt annorlunda på saken. Till sådant är jag övertygad om att det är en fördel att många olika människor är inblandade i olika stadier av diskussionerna. Lyckligtvis har vi redan en massa individer och spontant uppkomna grupper som gör detta, (och vi har ju sett att kombinationen av en sådan arbetsgrupp plus reaktionen hos medlemmar som inte var helt nöjda med dess resultat lett till att vi nu har en tämligen utvecklad energipolitik).

Jag skulle gladeligen nöjt mig med sådana spontant skapade grupper med öppna svängdörrar om jag under de snart två år jag varit aktiv i partiet sett att de sådana grupper vi redan har regelbundet skickat mail till PL av typen: "Om en vecka kommer en utredning/regeringen/ett utskott att föreslå X. Vi föreslår att du förbereder dig att skriva ett pressmeddelande där vi tycker Z om detta. Här är lite bakgrundsfakta."

Att få till stånd en sådan bevakning som gör det möjligt att oftare ta oss in i det politiska samtalet är enligt min mening det centrala syftet med att skapa utskott. Att de som sålunda bevakar ett område antagligen kan komma på nya idéer om hur vi ska utveckla politiken i området är en bonus, men att utveckla sakpolitiken kommer intresserade medlemmar alltid att hjälpa till med (så länge inga förslag bifalls som begränsar motionsrätten ). Om de som leder utskotten då och då får möjlighet att visa omvärlden att det finns fler piratpartister än PL och våra MEPar är det också en bonus, men en tämligen hypotetisk sådan med tanke på medias beklagliga tendens att fokusera på så få personer som möjligt.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#3) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #277605
Standard Sv: Sakpolitiska utskott - 2012-08-10, 16:29

Varför försöker ni inte hitta de bästa bitarna av båda förslagen och komma fram till en kompromiss.

1. Styrelsens förslag skapar talespersoner som får och har ansvar och kan ersättas om de gör ett dåligt jobb för partiet.

2. Motförslaget anser att en svärm skall vara med och skapa politiken och vara stöd till talespersonern.

Varför inte ta dessa två sakerna och lägg in i slutförslaget så att talespersonerna har varsin svärm som de förlitar sig på i sitt arbete med sina frågor.

I en sådan lösning kommer någon annan än svärmen tillsätta talespersonen men i praktiken så kommer det vara svårt att tillsätta någon som inte har svärmens förtroende att vara talesperson så de som blir talespersoner kommer vara personer som kan frågorna och har en förmåga att föra fram sina åsikter på ett bra sätt inom svärmen vilket förmodligen innebär att den personen även är bra att föra fram åsikter till väljare.

Det här med att det kan vara 1-5 personer som i styrelsens förslag kan man då skippa och i stället uses 1 person som får i uppgift att använda svärmen för att driva vår politik inom området och ta hjälp av svärmen när nya frågor dyker upp.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#4) Gammal
erik78se Inte uppkopplad

erik78ses avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #277606
Standard Sv: Sakpolitiska utskott - 2012-08-10, 20:55

Henrik, jag verkligen älskar ditt svar. Konstruktivt och med fokus på ämnet. Tack!

Ditt absolut bästa argument är att det krävs kontinuitet och långsiktighet i arbete av den typ vi pratar om och att det behövs personer som verkligen kan spelreglerna och den politiska arenan i dessa grupper.

Det är ett inlägg kantat av erfarenhet, insiktsfullhet och proffsighet. Det är så skönt att veta att vi har sådana som dig i partiet, det säkerställer en framtid.

Men jag tror ändå att Olas & Renes förslag kommer visa sig mycket funktionellt. Jag tänker såhär:

1. Just nu - i tiden - behöver vi "generera breddningspolitik" mer än vad vi behöver generera vattentät och polerad politik. Vi tas ändå inte helt på allvar i debatten och kommer aldrig släppas in på den politiska arenan även om vi har helt underbart bra politik. Vi kommer inte komma någon stans på att vara "hygglo" och "duktiga". Vi behöver mycket mer att dessa utskott kommer på plats och börjar generera resultat. Det kommer förmodligen skapas en del "svaga" förslag, men med organisationens STÖD kommer dessa förslag att kunna stärkas och utvecklas... Skillnaden mellan stöd och sågning är fundamental - och det var väl lite av vad Ola skrev i en vägg av text.

2. På sikt kommer dessa utskott att uppleva framgångar med hjälp från resten av oss som bara proffstycker. De kommer lära sig spelet och hur arenan för sitt område fungerar. Tillslut kommer dessa grupper att kunna bli exakt de proffs vi behöver. Det är en utveckling som proffs som du också kan hjälpa till att snabba på. T.ex. genom att utbilda dem i politiskt arbete etc. Jag kan inte tänka mig en bättre roll som ledare i piratpartiet - den (ut)lärande.

Utskottens/bazaarernas arbete kommer bära frukt på sikt. Kanske till nästa val? Det kommer också skapa återväxt och en känsla av att vi växer organiskt och att förtroende riktas mot de som faktiskt engagerar sig. Vi kommer få experter inom partiet som kommer få chans att genom kraften av sitt engagemang avancera och utveckla partiet.

Torbjörns förslag är också bra, det tycker jag verkligen. Men Ola & Rene:s är bättre. Just nu.

Svara med citat
  (#5) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #277610
Standard Sv: Sakpolitiska utskott - 2012-08-12, 14:52

Citat:
Ursprungligen postat av Taz_1999 Visa inlägg
Jag tycker ditt meddelande är ett bra exemel på hur fel många i PP tänker om nästan vad som helst faktiskt. Så jag gör dig till måltavla här och hoppas flera är träffade.

Hur tolkar man information i PP? En guide för nya i PP baserad på bitter erfarenhet.

Steg 1. Hitta felen. (Argumentationsfel)
Steg 2. Påpeka dem och avfärda vad det nu är.
Steg 3. Fanns det inga fel - analysera "tonen" i meddelandet. Verkar personen som skrev arg, upprörd eller humoristisk? Allt det är också fel.
Steg 4. Påpeka detta och avfärda vad det nu är. Härskarteknik tex.
Steg 5. Använd vilka fåniga argument som helst för att avfärda vad som föreslogs med hänvisning till stadgar, existerande rutiner, inbillade fel med förslaget och "inte uppfunnet här-syndromet" mm.
Steg 6. Det finns inget steg sex. Det skulle exempelvis kunna vara att hitta möjligheterna i ett förslag eller att förbättra ett förslag. Steg 1 till 5 räcker, påpeka felen och därmed är man klar.
Steg 7. Finns förstås inte heller. Men när man gått igenom Steg 1-5, så är man klar och gör inget mera, någonsin. Man hittade felen och är nöjd med det.

Sedan undrar man varför varför ingen vill engagera sig, komma med ideer, eller varför det finns så lite tjejer på felfinnarnas och stadgenödarnas och formella-beslutsvägs-fetichisternas ständigt pågående årsmöte.
Tack Ola för din steg för steg guide om hur man dissar folk, i forumet och utanför. Du har rätt i flera utav dina steg, något som forumgruppens regler också belyser.

Det du sen gör Ola är att beskylla mig för att det är så få kvinnor i partiet. Jag tror att detta bryter mot Steg 1, men låt oss fundera på detta i lite större utsträckning och jämföra med förslagen till politiska utskott.

Ola och Renes förslag på utskott innebär att den eller de som vill kalla sig utskott ska få agera utskott. Ingen styrning eller egentliga krav. Du påstår Ola att det går att lösa genom att inför en "verksamhetsplan". Men om utskottet inte följer den, vad gör vi då? Problemet är att den grupp som skriker högst och tar mest plats kommer att vara partiets ansikte utåt i frågan. Den person som är antingen ny i partiet eller inte har tillräckligt med skinn på näsan kommer inte att känna sig välkommen.

Detta skulle i viss mån kunna arbetas bort genom utbildning. Väldigt mycket utbildning. Speciellt i jämlikhet- och jämställdhetssarbete. Innan första utbildningen i jämställdhet är avklarad så kommer partiet dock ha slitits sönder i en hetsk debatt om varför man har kvoterat in en jämställdhetsutbildning framför ledarutbildning. Att diskutera mjuka frågor inom partiet är idag omöjligt, vilket också resulterat i att vi är en ganska homogen grupp.

Partiet måste spegla samhällets olika grupper. En bra början är att arbeta utifrån en jämlikhetspolicy, ett sådant krav kan man ställa på officiella utsedda grupper. Men inte på självutnämnda grupper som Ola och Rene vill göra möjligt.

Jag gillar ett öppet och jämlikt samhälle. Antagna policydokument med tillhörande uppföljning och tydliga beslutskedjor är enligt mig nödvändigt för att uppnå detta. Otydliga gruppering i partiet utan något annat än den självutnämnda gruppens sociala grupptryck är inte tillräckligt.

Citat:
Alltså har du inget vettigare att säga? Anser du att det absolut viktigaste över allt annat (som tex att få något uträttat) är att vi följer på pricken din tolkning av stadgar, ansvarsområden och vilka uppgifter som olika instanser inom PP får utföra och inte får utföra. Är du villig att helt ignorera att det tänkandet leder ingen vart och det tänkandet gör att vi inte kan engagera människor, aktivera människor och övertyga människor om att ta av sin tid att göra saker? Kanske du då skall lägga ner det spåret helt och låta de som har bättre ideer göra sin grej utan att peka finger från läktaren på alla fel de gör?
Jag har ett förslag som jag har bollat fram och tillbaka med flera personer. Den presenteras nedan och jag tror att den ska svara på alla dina frågor från hela ditt inlägg.

Partiledaren ansvarar för det opinionsbildande arbetet. För att väljarna ska uppfattat Piratpartiet som ett tydligt parti så måste sådant arbete utgå från en person eller mindre grupp. Det är viktigt att det finns ett extremt stort förtroende mellan dessa personer för att en sådan grupp ska kunna fungera. PL ansvarar annars för den dagliga verksamheten.

Partistyrelsen har det strategiska ansvaret för partiet med fokus på långsiktighet. Detta kan ibland stå i strid med Pls ansvar och då är det rimligt att den medlemsvalda styrelsen har företrädesrätt.

För att partiet ska kunna ligga i framkant rent politiskt så måste partiledningen dagligen bevaka vad som händer i Sverige och omvärlden. Detta görs genom att bevaka riksdagens utskott, till en början de för piratpartiet mest intressanta. Varje skuggutskott har sin ansvarige som PL utser. Denne person får inte sitta i styrelsen då det ska vara tydligt i vilken roll som personen sitter där. Varje skuggutskott ska bestå av 5-10 personer.

Detta innebär att det inte blir någon arkebusering som Rene och Ola är rädda för, utan det kommer att vara PL som ensamt sköter eventuellt avsättande. Det blir offentligt på så sätt att det ska vara tydligt vem som leder vad.

Vad som istället kommer att hända är att det har skapats en intern skuggregering inom partiledningen. Därifrån kommer glädje och inspiration att hämtas, precis som Ola och Rene önskar mer utav.

När PL också har stort förtroende för sina utskottsansvarige kommer det att bli lättare att utse en utskottsledare som talesperson för partiet. När behov senare finns så kommer vice PL att bli någon av dessa. Varken Torbjörns eller Ola/Renes förslag har denna fördel. Även om PL har vetorätt i Torbjörns modell så kommer talespersonen inte bli delegerad några tv-intervjuer. Förtroendet mellan PL och talespersonen (utsedd av styrelsen och troligen en styrelsemedlem) är A och O.

Utskotten kommer dessutom att kunna agera partiet think tanks. De besitter kunskapen och de kan hjälpa styrelsen att lägga fram förslag på ny politik. Detta har också en klar fördel mot valet 2014 då vi redan innan valet har väldigt mycket kött på benen.

Övriga gruppering inom partiet förblir just gruppering. Utbildning bör istället ha ett fokus på lokalnivå så att pirater kan träffa afk. I den bästa av världar så kan vi utbilda i allt som går, och på alla nivåer. Men partiet behöver börja i liten skala på lokal nivå.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Senast redigerad av agnesson den 2012-08-14 klockan 15:28.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #277611
Standard Sv: Sakpolitiska utskott - 2012-08-13, 00:20

Citat:
Du och Torbjörn och förmodligen resten av styrelsen och många medlemmar i denna tråd tänker BARA i termer av att vad vi verkligen behöver är effektivare metoder att kontrollera personer som skall uttala sig och kunna korsfästa dem (precis som Torbjörn i sitt förslag)
Som varandes en av styrelsemedlemmarna du misstänker enbart sysslar med att fundera på effektivare metoder för kontroll kan jag säga att nej, det stämmer inte alls. Du har fel.

Du är varmt välkommen att besöka ett styrelsemöte och lyssna på våra diskussioner om du vill bilda dig en uppfattning om vad vi vad vi tänker på. Den nuvarande styrelsen har beslutat att alla medlemmar är välkomna att närvara och lyssna på våra möten. Jag skulle rekommendera dig att dra nytta av den möjligheten så att du kan få en mer nyanserad bild av styrelsens arbete och målsättningar.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#7) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #277612
Standard Sv: Sakpolitiska utskott - 2012-08-13, 00:24

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Som varandes en av styrelsemedlemmarna du misstänker enbart sysslar med att fundera på effektivare metoder för kontroll kan jag säga att nej, det stämmer inte alls. Du har fel.

Du är varmt välkommen att besöka ett styrelsemöte och lyssna på våra diskussioner om du vill bilda dig en uppfattning om vad vi vad vi tänker på. Den nuvarande styrelsen har beslutat att alla medlemmar är välkomna att närvara och lyssna på våra möten. Jag skulle rekommendera dig att dra nytta av den möjligheten så att du kan få en mer nyanserad bild av styrelsens arbete och målsättningar.
Indeed!

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter

Senast redigerad av JPAnderson den 2012-08-13 klockan 11:16.
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är