Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Kristofer Pettersson Inte uppkopplad

Kristofer Petterssons avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard Debatt i TV - 2009-05-27, 23:58

Hur bör man uppträda i debatt TV? Vilka fällor kan man undvika? Vad kan man påverka?

Christian Engström uppträdde den 27 Maj i TV4. Det här är mina reflektioner. Hur uppfattade ni debatten och vad kan bli bättre?

* Christian ser bra ut. Bra klädd. Erfaren. Proper. Smart.

* Christian läspar. Han får inte prata fort för det finns en överhängande tendens att han uppfattas som sluddrig.

* Piratpartiet hamnade mellan FI och SD. Bättre vore om PP tagit plats på en kant. Det hade gett ett övertag för att styra debatten i önskad riktning.

* Christian såg lite nervös ut. Det är väntat eftersom det är en utsatt situation och Christian inte har sp mycket erfarenhet ännu. Jag tror att han kan utnyttja sin "tänkarpos"; rynka pannan, se lite grubblande ut, dra ut på en paus efter en fråga från debattledaren (det är ok, debattledare tar aldrig tillbaka en fråga), och sedan börja med faderligt tonläge "Bra fråga, så här är det..." eller "Nu har du tänkt en del när du frågar. Det är bra, men så här ser vi på saken ".

* Christian tappade tråden vid ett tillfälle och snubblade på orden. Kan det vara ett sätt att öva in ett mantra att falla tillbaka på så fort tanken flyger i fel riktning på grund av stress?

"Om vi berövar oss möjligheten till öppen och fördomsfri kommunikation så spelar frågan om jobben ingen roll. I ett sådant samhälle är vi alla slavar."

Jag vet inte. Debattklimatet lämnade inte utrymme för någon fördjupning. Tvärt om: När Christian gick in för att berätta hur PP kan bidra till beslutsfattandet nådde inte budskapet ut riktigt.

Jag tror vi behöver en argumentationsövning som tar oss från "hur ställer ni i den här , ni kan ju inte passa på allt?!" till "Vi bidrar gärna till beslutsfattandet i den här frågan. Vi utgår från vår vårt princip-program: Mer öppen källkod i administrationen".

Just "öppen källkod i administrationen" är ju bra, men kanske spårförklarat för de som aldrig hört talas om öppen källkod. (Ungefär som laval-domens betydelse för vår materiella välfärd.. ) Jag tror jag tycker om Amelias patent-attack för bättre miljö bättre. Vad kan man hitta på?

Svara med citat
  (#2) Gammal
Leif Svahn Skåne Inte uppkopplad

Leif Svahn Skånes avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #152296
Standard RE: Debatt i TV - 2009-05-29, 22:10

Det är inte lätt när man ställs mot politiska rävar som Gudrun S, hon är mycket duktig (tyvärr).

I en debatt gäller det att ha inövade "mantran" och att fånga intresset direkt.

Det är inte nödvändigt att svara på frågan som man får , det viktiga är att få fram budskapet.

Jag såg en Youtube debatt mellan Amelia A och en KD snubbe om miljön, Amelia var helt enkelt strålande, precis så ska man göra.

Leif Svahn Kävlinge, Skåne , Europa

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Citat från Amelia Andersdotter (debatt svt 10 nov) " jag tycker det här är en jävla pseudo debatt, ingen bry sig om 9/11" zeitgeist187 Övrig diskussion 6 2010-01-05 19:27
Debatt på YT Davisx3m PP i media 2 2009-05-15 18:52
EU-debatt Dalkvist 25. Gävleborgs län 0 2009-05-05 14:05
Se riksdagens debatt om FRA på TV ggp83 PP i media 6 2008-06-16 08:41
SVT Debatt nino PP i media 31 2006-05-29 10:50