Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Bo Leuf Inte uppkopplad

Bo Leufs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Metro ratar inlägg - 2006-06-06, 12:45

Jag har erhållit svar från Metro beträffande föreslagna artiklar. Texterna nämner inte PP eller TPB eller annat högstormigt utan försöker belysa underliggande fakta om copyright och underhållningsindustrin. I underskriften deklareras öppet att jag är riksdagskandidat för PP.

>Jag tackar nej av flera skäl. Ett av dem är att du representerar en

>intresseorganisation.

>

>Med vänlig hälsning

>

>Mona Johansson | Redaktionschef

>Tidnings AB Metro

>

Svaret är intresssant med tanke på deras egen profilering på http://www.metro.se/se/frilans/

> Intet ämne är oss främmande. Vi har skrivit om prozac, jordkorsens inverkan på psyket, asiatisk ekonomisk teori, kosttrender inom idrotten, maffiatendenser i svensk näringsliv, invandrarförfattarnas roll i Sverige, Daytonavtalet, alla Stockholms statyer, med mycket mera.

---

&mdash; Att vara pirat är att segla rak kurs oavsett väder och vind -- för endast då når vi fram.

Svara med citat
  (#2) Gammal
brelovich Inte uppkopplad

brelovichs avatar

Länk: #34366
Standard RE: Metro ratar inlägg - 2006-06-18, 11:07

Hmmm... Det vore ju intressant att se vad de hittar på om samma förslag kommer från någon som inte representerar en intresseorganisation. Bara som ett experiment.

Men huvudproblemet är säkert att de inte är intresserade av eller vill ta i frågan.

[hr]
Heter numer Fredrik Moberg på forumet.

Blogg: syrrans granne - Politik
  Skicka ett meddelande via MSN till brelovich  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Bo Leuf Inte uppkopplad

Bo Leufs avatar

Länk: #34377
Standard RE: Metro ratar inlägg - 2006-06-18, 11:42

Beror väl dels på vilken redaktör som för tillfället tar tag i förslaget och hur det är utformat. Notera att Nabila fick in en rejäl känga mot nuvarande upphovsrätt och fildelning. I egenskap av återkommande frilansare i Metro kanske det var lättare än för annan, men hon undvek i texten att direkt referera till partiet. Privat tycker hon alltså att vi är 'sjukt grymma'.

---

&mdash; Att vara pirat är att segla rak kurs oavsett väder och vind -- för endast då når vi fram.

Svara med citat
  (#4) Gammal
brelovich Inte uppkopplad

brelovichs avatar

Länk: #34476
Standard RE: Metro ratar inlägg - 2006-06-18, 21:36

Ren spekulation från min sida men är det kanske rent av lite obekvämt att ta i Piratpartiet? Oaktat om Metro tar emot eller inte tar emot artiklar från representanter för intresseorganisationer (Finns det någon annan sort?) så är det väl risk för att vi betraktas som ett gäng obskyra kufar som möjligen är roliga att skriva om som kuriosa ibland men inte hantera som ett seriöst politiskt parti.

Fildelningsfrågan har ju blivit lite hetare nu och det hjälper väl till, men vad har vi egentligen för image hos journalistkåren?

Mycket frågor och inte så många svar men det uppenbara svaret är väl att vi måste ut och diskutera frågan med alla vi möter. Igen och igen och igen...

[hr]
Heter numer Fredrik Moberg på forumet.

Blogg: syrrans granne - Politik
  Skicka ett meddelande via MSN till brelovich  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Xylion Inte uppkopplad

Länk: #34740
Standard RE: Metro ratar inlägg - 2006-06-19, 22:31

Vi kan väll göra som vissa andra partier gör, att låta någon annan skicka in artikeln?

//ojj
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Xylion  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Quote4free Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #34791
Standard RE: Metro ratar inlägg - 2006-06-20, 01:12

Påståendet om att det är lite obekvämt att ta i frågor gällande Piratpartiet skulle jag vilja påstå är mer än sant.

Har personligen haft kontakt med organisationer som representerar upphovsmän som fått ta emot många arga mail och fått "diskreta" tillsägelser om att de inte borde ge sig in i diskussionen om fildelning. Oftast har dessa organisationer varit relativt positiva till våra förslag och ser mer möjligheter än nackdelar i dom.

Framförallt tror jag att frågan för många fortfarande är missförstådd. De flesta jag pratar med om Piratpartiet är VÄLDIGT omedvetna om vad vi står för (jag är dock relativt ung.) och tror att det handlar om att vi ska kunna få så mycket som möjligt gratis på andras bekostnad.

Jag tror därför att det är viktigt att våga bemöta folk som tror att vi är en oseriös förlängning av tonåringar som vill ha musik och film gratis. Även om man kanske inte alltid är så insatt i alla våra frågor att man utan problem bemöter de värsta stöttestenarna så är det VIKTIGT att man åtminstone framhåller hur pass viktigt det är att uppmärksamma vår inställning och partifrågor.

På så sätt kanske man också kan lätta på motståndet om att diskutera kring ämnet?

------------------------------------------------------------------------

"Det finns gläntor i skogen som bara de som har gått vilse sett."
  Skicka ett meddelande via MSN till Quote4free  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Alliansens ungdomsförbund ratar Ipred-lagen Robin Royal-Teaze PP i media 4 2008-11-17 09:26
Unga väljare ratar Alliansen Anders Strömgren PP i media 6 2008-07-05 17:34
Sverige ratar Sarkozys krig mot fildelningen Anders Strömgren PP i media 15 2008-04-10 23:18
Norge ratar blockad av pirater Anders Strömgren PP i media 2 2008-02-28 01:34
Sverige ratar val via nätet: "För osäkert" Ken Rabelius PP i media 0 2006-08-21 21:29