Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
klara Inte uppkopplad

klaras avatar

Reg.datum: Jun 2008
Standard Om vikten av att skriva bra pressmeddelanden - 2008-08-22, 18:30

Eftersom jag varit kritisk mot dagens pressmeddelande har jag tagit mig tiden att skriva ner den kritiken punkt för punkt. Jag har även gjort en Aftonbladetversion av det hela. Kan även göra en DN/GP-version om en sådan önskas, annars hänvisar jag till pressmeddelandet på StoppaFRAlagen.nu igår.

Först gårdagens pressmeddelande:

Citat:
Centerpartiet gick igår ut med ett utspel om att FRAs massavlyssning inte ska gälla svenskar. Piratpartiet anser att centern fulspelar och försöker vilseleda.

? Det viktiga är om kablarna kopplas in eller inte. Är centern beredd att riva upp lagparagrafen som tvingar internetoperatörerna att ge FRA en kopia på all gränsöverskridande trafik? Det verkar som om centerns svar är nej, och då är det här ingen lösning, säger Piratpartiets ordförande Rick Falkvinge.

Piratpartiet ser också många andra problem med FRA-lagen som centerns förslag inte alls tar upp.

? Sammanblandningen mellan polisens och militärens roll finns kvar i centerns förslag. I ett demokratiskt samhälle är det inte myndigheter som är knutna till försvaret som ska jaga brottslingar. Det är polisens uppgift, säger Falkvinge.

FRA har fått en egen version av personuppgiftslagen som ger dem rätt att registrera enskilda människors religion, politiska åsikter och sexuella läggning. FRA får dessutom lämna den informationen vidare till andra länder. Centerns utspel nämner ingenting om det.

? Tycker centern att FRA ska få lämna ut information om homosexuella till länder där de kan bli av med jobbet, eller råka ännu värre ut, om deras läggning blir känd för myndigheterna? frågar Falkvinge. Den rätten har de enligt FRA-lagen. De enda utländska myndigheter som är intresserade av sådan information är de som vill använda den.

? FRA-lagen måste rivas upp. Det räcker inte med kosmetiska förändringar, säger Falkvinge.

Problem med uttalandet:

Sammanhanget: Analysen hänger inte riktigt ihop. Till exempel talar man inte tydligt om varför kablarna inte får kopplas in. Det finns ingen naturlig återkoppling i texten till Ricks första citat.

Det finns inte heller en stark återkoppling till varför det bara är kosmetiska förändringar och därmed blir det svårt att kalla det fulspel. Ska man använda sådana ord - och det kan man gott göra - måste man underbygga det med bra argument.

Språket: Det är omständigt och svårläst. Särskilt det första pratminuset av Rick är krångligt.

Lite tips:

Välj form: Kort och kärnfullt eller långt och detaljerat. Vid kort och kärnfullt krävs ofta hårdvinkling. Vid ett längre pressmeddelande (liknandet det centern själva gjorde) kan man ha längre citat och ta upp flera vinklar.

Rubrik och Ingress ska inte vara samma.

Det samma gäller Ingress och brödtext. Låt hellre rubrikens innehåll finnas som slutkläm (se nedan)

Pratminusen: De måste vara direkta och glasklara. Aldrig några hafsverk.

Övergripande analys: Det man säger måste vara underbyggt i själva texten, annars ser det hafsigt ut och man riskerar att inte tas på allvar. Ska man uttrycka sig skarpt är detta ännu mera viktigt än annars.

Slutklämmen: det är där rubriken kommer in i bilden, och om man låter bli att säga "säger "Rick Falkvinge" efter så kommer man också få en betydligt mera slagkraftigt avslut.

Grundkurs i artikelskrivande för alla: Läs alltid det du skrivit högt. Om du stakar dig i texten - skriv om. Låt alltid någon annan läsa din text.

Min version:

[quote]Piratpartiet: Centern fulspelar om FRA

Centerpartiet gick igår ut med ett utspel om att FRAs massavlyssning inte ska gälla svenskar. Piratpartiet anser att centern försöker vilseleda.

- Så länge kablarna kopplas in kan man ändå avlyssna vem man vill säger Piratpartiets partiledare Rick Falkvinge.

Piratpartiet vänder sig mot centerns förslag av flera anledningar.

- Länder byter information med varandra. Därför spelar det i praktiken ingen roll om FRA avlyssnar svenskar eller andra medborgare. FRA får ändå tag på den information de vill ha och därmed faller centerns förslag säger Rick Falkvinge.

- Dessutom har vi inga som helst argument mot att låta andra avlyssna oss om vi avlyssnar dem. Har centern tänkt på det?

En annan av svårigheterna är att FRA har fått en egen version av personuppgiftslagen, PUL. Enligt den får de registrera folks sexuella läggning, religion och politiska åsikter. Detta blir särskilt komplicerat i relation till länder där homosexualitet är olagligt.

- Tycker centern att FRA ska få lämna ut information om homosexuella till länder där de kan bli av med jobbet eller kanske till och med riskera dödsstraff om deras läggning blir känd av myndigheterna?

Ytterligare ett problem är sammanblandningen mellan polisens och militärens uppgifter. Inget av detta nämns i centerns utspel.

- I ett demokratiskt land ska inte myndigheter som är knutna till försvaret jaga brottslingar. Det är polisens uppgift, säger Falkvinge.

Han menar att det bara finns ett vettigt sätt att hantera frågan om lagen:

- FRA-lagen måste rivas upp, det räcker inte med kosmetiska förändringar. Centern fulspelar.

***************************"

Att skriva om pressmeddelandet var svårt för att det fanns så många vinklingar i det. Att göra det till en kort rapp text gick knappt för informationen är för svår. Ska man ha med argumentet om PUL är man så gott som tvungen att ha med informationsutbytet mellan länder, annars blir argumentet halvt. Därför blev det ytterligare en vinkel. Kill your darlings. Jag hade tagit bort delen om polisen och militären om jag hade fått välja.

En aftonbladetversion är medvetat katig och dryg. Men använder man ord som fulspel så tycker jag faktiskt att det passar. Sådant funkar dock absolut inte i alla sammanhang.

Nu är textskrivande delvis en smaksak. Men eftersom jag trots allt kan hantverket tycker jag det är synd att inte utnyttja den kunskapen. Jag kan ta på mig att ytterligare försöka lära folk att skriva själva om de så vill. Annars kan jag självklart skriva själv.

Framför allt tycker jag aldrig att man ska släppa ett hafsverk till pressmeddelande om det inte är absolut panik. Det ger tyvärr lätt ett oseriöst intryck.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #113682
Standard RE: Om vikten av att skriva bra pressmeddelanden - 2008-08-22, 21:00

Tack för feedbacken!

Inget av det vi gör i partiet är lätt, så alla synpunkter och tips vi kan ge varandra är välkomna.

Jag har själv börjat försöka tänka mer och mer på att skriva korta och raka meningar, men det är fan inte lätt.

Inshalla är det något som går att lära sig med tiden.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#3) Gammal
klara Inte uppkopplad

klaras avatar

Länk: #113684
Standard RE: Om vikten av att skriva bra pressmeddelanden - 2008-08-23, 03:38

Citat:
Christian Engström (2008-Aug-22)Tack för feedbacken!

Inget av det vi gör i partiet är lätt, så alla synpunkter och tips vi kan ge varandra är välkomna.

Jag har själv börjat försöka tänka mer och mer på att skriva korta och raka meningar, men det är fan inte lätt.

Inshalla är det något som går att lära sig med tiden.

Jag kan villigt erkänna att jag inte ens hann lära mig det under min tid på Aftonblaskan. Det kom några månader efter, då hade liksom tänket satt sig. Så det gäller ju att öva öva öva. När man är på en tidning skriver man ju liksom en artikel om dagen i regel och ibland flera. Det blir ju ganska mycket övning. Skillnad på det och att skriva pressmeddelanden någon gång i månaden.

Fast man kan öva. När man kan hantverket kan man skriva en rak artikel om nästan vad som helst. Första gången jag såg något sådant blev jag jätteimpad. Det var en tjej som skrev en helt seriös artikel med en intervju där en av våra klasskompisar påstods ha blivit bortrövad av utomjordingar.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #113689
Standard RE: Om vikten av att skriva bra pressmeddelanden - 2008-08-23, 10:47

Ytterliggare en sak att tänka på när man skriver pressmeddelanden, speciellt längre pressmeddelanden, är att se till att det viktigaste hamnar överst. Tidningar som vill ta in ett pressmeddelande men tycker att det är för långt har en tendens att kapa bort ett eller flera stycken på slutet.

Det innebär att pressmeddelandet måste funka som text oavsett vilket styckeslut som blir det sista.

Det enkla sättet att testa detta är att helt enkelt hålla för allt utom det första stycket och läsa texten högt. Låter pressmeddelandet vettigt om det slutar där? Bra, gör då likadant med nästa stycke osv.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#5) Gammal
klara Inte uppkopplad

klaras avatar

Länk: #113693
Standard RE: Om vikten av att skriva bra pressmeddelanden - 2008-08-23, 14:53

Citat:
Mab (2008-Aug-23)Ytterliggare en sak att tänka på när man skriver pressmeddelanden, speciellt längre pressmeddelanden, är att se till att det viktigaste hamnar överst. Tidningar som vill ta in ett pressmeddelande men tycker att det är för långt har en tendens att kapa bort ett eller flera stycken på slutet.

Det innebär att pressmeddelandet måste funka som text oavsett vilket styckeslut som blir det sista.

Det enkla sättet att testa detta är att helt enkelt hålla för allt utom det första stycket och läsa texten högt. Låter pressmeddelandet vettigt om det slutar där? Bra, gör då likadant med nästa stycke osv.

Intressant tänk faktiskt Uppenbarligen något som skiljer en artikel och ett pressmeddelande åt

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vikten av att skriva bra texter conchyliferous Allmän information och frågor 1 2009-11-24 10:27
Vikten av att använda sitt riktiga namn TorSkude Övrig diskussion 48 2009-07-09 22:02
Om vikten av att bemöta hoten som Ja-sidan talar om Mr President Integritet och privatliv 6 2008-06-20 13:41
Domen visar vikten av ett DNA-register Björn Lindström PP i media 4 2006-07-19 18:03
Pressmeddelanden BeatriceL 22. Örebro län, 0 2006-05-30 15:14