Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: 98. Teknisk testvotering - 2009-03-07, 10:47

Citat:
Rick Falkvinge (2009-Mar-07)Sedan måste jag leende notera ordet "AFK-möte". Det är alltid det avvikande som får märken på sig; för många år sedan fanns det bröd och köpebröd, idag finns det hembakt och bröd. Tills ganska nyligen fanns det TV och platt-TV; idag finns det tjock-TV och TV. Att någon använder ordet "AFK-möte" är ett tecken i sig självt.
Det har du rätt i, det tänkte jag inte ens på. Snacka om intressanta-- och synnerligen signifikanta -- värdeglidningar på orden.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#2) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #131085
Standard RE: 98. Teknisk testvotering - 2009-03-07, 10:47

Citat:
Björn Felten (2009-Mar-07)Om "Den" är en hel stab, så blir nog säkerheten minst lika hög som om "Den" håller i hatten där papperslapparna läggs, tror du inte det?
Nä, jag tvivlar faktiskt på det.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #131086
Standard RE: 98. Teknisk testvotering - 2009-03-07, 10:48

Rätt, Björn. Det är nog läge att påpeka här att vår Teknik- och Driftgrupp är de som sköter servern och har tillgång till databaserna.

Jag är visserligen en av dem som har sådan tillgång, men mest av historiska skäl idag.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Peter Norgren Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #131198
Standard RE: 98. Teknisk testvotering - 2009-03-07, 12:17

Det är intressant att man litar på gamla system som i sig har brister. Exempelvis att om man samlar in papperslappar i en hat, så måste man lita till fullo på den som håller i hatten att den inte lägger till eller tar bort lappar när någon ser eller att att den som räknar lapparna räknar fel. I slutändan handlar det om att man väljer någon som man har förtroende för som får sköta uppgiften och helst väljer man två som kontrollerar och räknar.

När det gäller tekniska lösningar som exempelvis vår forumvotering, så blir det säkrare då man faktiskt kan testa att systemet om det gör som det skall och inte räknar fel innan man använder det till votering i skarpt läge. En viss bit av förtroende för systemägaren och den systemskaparen krävs, men jag anser att förtroendet behöver vara större vid AFK-möten än vid online-mötet av just den enkla anledningen att man kan testa systemets tillförlitlighet.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Fredrik Eldh Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #131216
Standard RE: 98. Teknisk testvotering - 2009-03-07, 12:33

Det här är INTE ett test av systemets resistans mot röstfusk. Om det fanns någon inom admin-gruppen som ville fuska på en riktig fråga skulle han naturligtvis lämna just den här tråden ifred.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #131227
Standard RE: 98. Teknisk testvotering - 2009-03-07, 12:40

(hej allihopa, ny här på forumet, inte ny afk där jag hängt med av och till sen -06)

Problemet med säkerheten vid en online-röstning ligger i att det inte går att göra en kontrollräkning om systemet får för sig att klappa ihop. Skulle något virus som slumpmässigt skriver om datan i databasen drabba serverburken så skulle lite vad som helst kunna hända. Motsvarande vid ett afk-möte skulle väl vara om papperslapparna brann upp men det känns iaf i min mening som mer osanolikt.

Jag har dock fullt förtroende för säkerheten här så det är väl mer av en akademisk fråga.

F.ö. så använde jag, helt oberoende av den här tråden, uttrycket afk-möte för ett tag sedan.

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
  (#7) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #131261
Standard RE: 98. Teknisk testvotering - 2009-03-07, 13:30

Citat:
Johan^mlg (2009-Mar-07)Jag har dock fullt förtroende för säkerheten här så det är väl mer av en akademisk fråga.
Helt rätt. 100% säkerhet kan man bara uppnå om man avstår helt och hållet från att hålla demokratiska omröstningar.

Citat:
F.ö. så använde jag, helt oberoende av den här tråden, uttrycket afk-möte för ett tag sedan.
Nu väntar vi bara på att uttrycken AFK-partier och AFK-media skall börja dyka upp.

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#8) Gammal
Hanna Dönsberg Inte uppkopplad

Hanna Dönsbergs avatar

Länk: #131487
Standard RE: 98. Teknisk testvotering - 2009-03-07, 15:47

Kravmärkta, ergo _små_, bananer ska det va!

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
valberedare för Ung Pirat och Ung Pirat Västerås samt
lekmannarevisor Distriktsstyrelsen Öst, Ung Pirat
Läs gärna min blogg!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Hanna Dönsberg  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #131494
Standard RE: 98. Teknisk testvotering - 2009-03-07, 15:48

Citat:
TOQig (2009-Mar-07)Kravmärkta, ergo _små_, bananer ska det va!

Hur påverkar det krökningsvinkeln?

Svara med citat
  (#10) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #131523
Standard RE: 98. Teknisk testvotering - 2009-03-07, 16:00

Citat:
TOQig (2009-Mar-07)Kravmärkta, ergo _små_, bananer ska det va!
Vi som varit på Kanarieöarna och smakat på deras underbara bananer vet hur bananer skall smaka. Det finns omkring 300 olika arter av släktet banan, och Kanarieöarna har ett par egna sorter.

Tyvärr har EU bestämt att Kanarieöarnas bananer inte kan klassas som bananer eftersom de är för korta och för böjda. Trots att Kanarieöarna genom Spanien faktiskt borde kunna klassas som EU-land, och att de har kapacitet att förse större delen av EU med "inhemska" bananer, så "tvingas" vi alltså att importera politiskt korrekt krökta bananer tvärs över halva jordklotet. Är inte EU-byråkraterna fantastiska, så säg...?

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Att dela internet i betaltjänster - är det ens teknisk möjligt? DrakeICN Övrig piratpolitik 0 2009-09-21 21:50
Uppdatera innehållet (ej teknisk fråga) CMagnusB Forumgruppen/teknisk support 0 2009-03-21 13:02
Detta är ett nödrop ! Vetenskaplig och teknisk litteratur söker hemvist ! Odin Övrig diskussion 12 2007-12-05 09:13