Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anders Hedberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2006
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 14:38

Citat:
klara (2009-Mar-07)Undertecknad håller med Rick om att en styrelse inte bör växa för fort, samt om att könsfördelningen faktiskt är viktig. (Det är en av de saker vi fått mest skit för som parti.) Jag uppmanar därför avslag för Anders Hedbergs tilläggsförslag på ledamöter, även om jag vet att några av dem är mycket kompetenta.

Styrelsens arbete har varit under diskussion under året, framförallt för att den förhållit sig passiv. Valberedningens förslag innebär som påpekats av både Rick och Klara att den växer, men åt ungefär samma håll som tidigare.

Mitt förslag att den växer lite till, och åt ett håll som kommer att positivt påverka de sakerna som föregående styrelse kritiserats för. Se för övrigt mitt inlägg - http://forum.piratpartiet.se/FindPost132257.aspx

Motivering -

Jag har jobbat på tre startups, nystartade bolag runt en affärsidé startade av entusiastiska och entusiasmerande personer. Av dessa finns idag ett kvar. I det bolaget har funnits personer i ledningen som betonat ordning och reda. Papper ska in, de ska skickas vissa dagar etc. Det är dessa personliga egenskaper som kompletterat den övriga ledningens framåtanda och risktagande. En bra mix av personliga egenskaper är nödvändiga i en ledningsgrupp för att nå en långsiktig framgång.

I denna utökade styrelsegrupp finns personer med vana att driva saker, vana att jobba både inom föreningar, politiskt och inom företag. Framförallt ser jag att de kompletterar styrelseförslaget med de personliga egenskaper som vi behöver för att växa stabilt. Det i sin tur ger oss en rejält mycket större chans att ta oss in i riksdagen.

Svara med citat
  (#2) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #131351
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 14:39

Citat:
Erica (2009-Mar-07)Tror inte på kvotering, folk ska väljas på sina meriter. Nu verkar de nominerade som kompetenta och jag motsätter mig inte förslagen, men att i vid nomineringsprocessen utgå ifrån en viss könsfördelning känns fel som princip. Nu vet jag inte exakt hur könsfördelningen i partiet ser ut, är den 50/50 så är det väl rimligt att styrelsen strävar efter det, men det borde heller inte vara något problem. Om fördelningen däremot är 90/10 ser jag inte varför styrelsen ska försöka hamna inom 40/60 för att det ska se bra ut.
Man kan se vår fördelning här: http://www.piratpartiet.se/partiet/medlemsstatistik Det är kraftig övervikt av killar.

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
  (#3) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #131353
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 14:40

Citat:
Erica (2009-Mar-07)Om fördelningen däremot är 90/10 ser jag inte varför styrelsen ska försöka hamna inom 40/60 för att det ska se bra ut.

Jag är en fanatisk motståndare till kvotering som princip. Men vi måste också inse att vi spelar ett spel där vi inte själva helt definierar spelplanen. Om man vill tas som en seriös spelare i det spelet, så måste man se ut på ett speciellt sätt.

Sedan, bara för att jag är motståndare till kvotering som princip, så betyder inte det att jag tycker att individuell kompetens ska vara det som avgör när man sätter ihop en grupp. Då är tvärtom individuell kompetens ganska ointressant, och gruppens mångsidighet viktigare. Att tillhöra en underrepresenterad demografi -- vare sig geografi, ålder, kön eller något annat -- blir då en kompetens i sig.

Jag är motståndare till kvotering för att det ger gruppsammansättare en ursäkt att säga "jag har gjort mitt jobb" när bara rätt siffror uppnås, utan att man ser till bakomliggande gruppmekanismer om mångsidighet.

Svara med citat
  (#4) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #131356
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 14:41

SM5POR, kan du formulera ordningsfrågan du önskar?

Svara med citat
  (#5) Gammal
Daniel Gustafsson Inte uppkopplad

Daniel Gustafssons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #131355
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 14:41

ok, det är kanske en hel del folk ifrån skåne i förslaget, visst kunde man hoppas på större spridning typ ifrån norrland och andra regioner av landet, men det är faktum att med det utökade förslaget blr det större spridning geografiskt i styrelsen och att partiets politik är förankrad i större delar av landet och att med större antal ledamöter ökar transparensen i partiet och diskussionerna kan bli mer konstruktiva och närmare väljarna ute i landet och dess medlemmar vilket inte är fallet med en alltför stockholm med närhets baserad styrelse.

Daniel Gustafsson
Tfl distriktsansvarige Syd
E-post: daniel.gustafsson@piratpartiet.se
Mobil: 0708-676561, 010-3333451
Blog: http://www.integritet.se
"Hej mitt namn är Daniel, jag är en människa av kött och blod, och ingen avatar "
  Skicka ett meddelande via ICQ till Daniel Gustafsson Skicka ett meddelande via MSN till Daniel Gustafsson  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #131363
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 14:44

Citat:
robjoh (2009-Mar-07)Sen ser jag ett litet problem, vilket vi i väst får skylla oss själva för, är att jag ser få människor i från västkusten på listan (om jag inte har missat någon). Jag tror det kunde vara bra att ha med en talesman för västkusten i styrelsen för att få en person som är tydlig talesman för göteborgsområdet både i media och i det politiska arbetet.
Nåja, det är nog inte i brist på försök, utan mer att vi inte anses vara lika viktiga eftersom vi sitter så långt bort från maktens högborg och därför inte har samma möjligheter att deltaga i alla 08-aktiviteter. Våra egna 031-aktiviteter rankas nog inte lika högt är jag rädd. Vi får vara tacksamma för att vi åtminstone, eventuellt, kan få in en suppleant som i alla fall bor i närheten av rikets andra stad.

Annars blir jag lite orolig när det -- ännu en gång -- börjar pratas om könskvotering, något jag anser vara betydligt allvarligare än geografisk kvotering. Vem är det som hittat på dena idioti nu igen? Vi har ungefär 10% kvinnor i partiet, varför skall inte representationen återspegla detta?

Sedan blir det synnerligen märkligt med den här "du får bara rösta på komplett styrelse"-policyn vi tydligen har. Om någon röstats in på två år, så skall vi väl för Böfvelen inte rösta om samma person redan om ett år? Vad är det för fel i att samtliga nya -- en tredjedel nu kandidater är valbara -- medelst valfritt antal röster (fyrkantiga radioknappar) -- och att de sedan plockas in i styrelsen utgående ifrån hur många röster de fick?

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#7) Gammal
Jon Severinsson Inte uppkopplad

Jon Severinssons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #131366
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 14:46

Rörande nomineringar: Jag tolkar detta som nomineringar till människor, inte nomineringar till styrelser. D.v.s. det är fritt fram att sätta ihopp nya styrelseförslag, så länge man bara tar med människor som blivit nominerade i tid.

Notera att detta inte är ända tänkbara tolkningen av stadgarna, så om någon inte håller med mig så behövs en ordningsfråga för hur vi ska tolka stadgarna.

Rörande mandatperioder för styrelseledamöter, så är det viktiga inte hur länge de sitter i styrelsen, utan när de ska bytas ut. Dessutom så ingår inte supplaneterna i själva styrelsen (utan får bara agera i en styrelseledamots ställe om någon i själva styrelsen är frånvarande), och ska därför inte räknas med (däremot ska ordföranden självklart räknas med).

Så det som spelar någon roll är alltså följande:

Valberedningens förslag:

2010: 2

2011: 4

2012: 4

Anders förslag:

2010: 3

2011: 4

2012: 5

HRs (tillbakadragna) förslag:

2010: 3

2011: 5

2012: 4

Inget av dessa förslag har hälften eller fler på samma år, och är därför acceptabla enligt de nya stadgarna, även om både Anders och HR missar det optimala 4-4-4 som är möjligt med 12 ledamöter.

Gestapo ansåg inte att Anne Frank hade rent mjöl i påsen
— "Tomten", insändare till SvD

Kopiering är lika mycket stöld som fotografering är kidnappning.
— Fritt tolkat av lholmq42
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via AIM till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via MSN till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Jon Severinsson  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Erica Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #131368
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 14:49

Citat:
Rick Falkvinge (2009-Mar-07)

Sedan, bara för att jag är motståndare till kvotering som princip, så betyder inte det att jag tycker att individuell kompetens ska vara det som avgör när man sätter ihop en grupp. Då är tvärtom individuell kompetens ganska ointressant, och gruppens mångsidighet viktigare. Att tillhöra en underrepresenterad demografi -- vare sig geografi, ålder, kön eller något annat -- blir då en kompetens i sig.

Men mångsidigheten ligger väl i individernas personligheter och erfarenheter, och inte i deras könstillhörighet? Ska man se till att vara representativa kommer man slå knut på sig själv i ambitionen att alla grupper ska vara representerade.

Svara med citat
  (#9) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #131373
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 14:52

Jag repeterar:

SM5POR, kan du formulera ordningsfrågan du önskar?

Jag är inte lika vass att se nyanser i ord som du är, så jag vill (i adminstressen) inte riskera att få någon detalj fel.

Svara med citat
  (#10) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #131374
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 14:53

Som jag ser det är det en fantastiskt bedrift att TROTS att vi har en könsfördelning på 90-10 så fanns det möjlighet att ha en bättre spridning i styrelsen. Alla de kvinnor som föreslagits är oerhört kompetenta och hela den här diskussionen riskerar att färga dessa som om de inte vore det, upplever jag det som personligen. Och då ska man komma ihåg att jag upplever kvotering som något dåligt i längden. Jag stöttar helhjärtat valberedningens förslag.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Wermlandspiraterna Diskussion JPAnderson 21. Värmlands län 7 2010-03-20 20:27
16: Verksamhetsplan - diskussion PP-black sheep Färdigbehandlade frågor 53 2009-10-24 13:40
20: Valberedning, diskussion PP-black sheep Färdigbehandlade frågor 56 2009-10-24 10:44
34. Diskussion om motion 07 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 10 2009-03-08 10:47
"Diskussion om EU-konstitutionen" Mårten Fjällström Övrig piratpolitik 21 2009-01-17 01:48