Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Jon Severinsson Inte uppkopplad

Jon Severinssons avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard RE: 24. Diskussion om motion 01 - 2009-03-07, 17:17

Nu har du gått på lobbyns lögner igen. En "typisk" EULA så som du beskriver den är inget avtal enligt svensk lag (och har ingen som helst legal effekt), just eftersom den presenteras "after the facts" utan möjlighet att förhandla om detaljer...

Gestapo ansåg inte att Anne Frank hade rent mjöl i påsen
— "Tomten", insändare till SvD

Kopiering är lika mycket stöld som fotografering är kidnappning.
— Fritt tolkat av lholmq42
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via AIM till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via MSN till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Jon Severinsson  
Svara med citat
  (#2) Gammal
narnigrin Inte uppkopplad

narnigrins avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #131799
Standard RE: 24. Diskussion om motion 01 - 2009-03-07, 17:21

Citat:
Jon Severinsson (2009-Mar-07)Nu har du gått på lobbyns lögner igen. En "typisk" EULA så som du beskriver den är inget avtal enligt svensk lag (och har ingen som helst legal effekt), just eftersom den presenteras "after the facts" utan möjlighet att förhandla om detaljer...
Allvarligt? Det hade jag ingen som helst aning om.

Sådan här information borde tillhöra allmänbildningen ...

(Sorry, off topic)

Erika "Masala" Nilsson
Independent adj. Not having sold one's life, career, and creative works over to a corporation.
  Skicka ett meddelande via ICQ till narnigrin Skicka ett meddelande via AIM till narnigrin Skicka ett meddelande via Skype™ till narnigrin  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #131802
Standard RE: 24. Diskussion om motion 01 - 2009-03-07, 17:23

Citat:
Jon Severinsson (2009-Mar-07)Nu har du gått på lobbyns lögner igen. En "typisk" EULA så som du beskriver den är inget avtal enligt svensk lag (och har ingen som helst legal effekt), just eftersom den presenteras "after the facts" utan möjlighet att förhandla om detaljer...

Åfan, ja då känner jag mig grundlurad. Jag trodde det var en avtalsklausul.

P.S

Har jag gått på lobbyns lögner igen? När gick jag på lobbyns lögner första gången då?

D.S
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Jon Severinsson Inte uppkopplad

Jon Severinssons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #131808
Standard RE: 24. Diskussion om motion 01 - 2009-03-07, 17:37

Citat:
Tommten (2009-Mar-07)P.S

Har jag gått på lobbyns lögner igen? När gick jag på lobbyns lögner första gången då?

D.S

Sorry, dåligt formulerat. Menade förståss "Nu har du också gått på lobbyns lögner"...

Bör dock påpekas att så kallade Click-through-licenses, d.v.s. licenser som du måste gå med på innan du köper eller laddar ner programmet är giltiga i Sverige, i den mån dess innehåll inte ogillas av lagen (t.ex. om avtalet säger att du blir deras slav, att du bara får installera programmet på ett visst antal datorer, eller att du inte får ge bort kopior till dina kompisar). I så fall gäller bara de delar av avtalet som inte ogillas av svensk lag. Men nu börjar vi gå lite väl off-topic.

P.S. Är du samma Tomten som i min signatur?

Gestapo ansåg inte att Anne Frank hade rent mjöl i påsen
— "Tomten", insändare till SvD

Kopiering är lika mycket stöld som fotografering är kidnappning.
— Fritt tolkat av lholmq42
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via AIM till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via MSN till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Jon Severinsson  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #131813
Standard RE: 24. Diskussion om motion 01 - 2009-03-07, 17:45

Citat:
[b]Jon Severinsson (2009-Mar-07)

Sorry, dåligt formulerat. Menade förståss "Nu har du också gått på lobbyns lögner"...

Bör dock påpekas att så kallade Click-through-licenses, d.v.s. licenser som du måste gå med på innan du köper eller laddar ner programmet är giltiga i Sverige, i den mån dess innehåll inte ogillas av lagen (t.ex. om avtalet säger att du blir deras slav, att du bara får installera programmet på ett visst antal datorer, eller att du inte får ge bort kopior till dina kompisar). I så fall gäller bara de delar av avtalet som inte ogillas av svensk lag. Men nu börjar vi gå lite väl off-topic.

P.S. Är du samma Tomten som i min signatur?

Hmm.. Det visste jag inte heller! Tack för infon!

Nä, jag är inte samma tomte, jag är bara en vanlig Tommte som tyckar att sharing is caring, precis som självaste stortomten som kommer på jul.
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Nicholas Miles Inte uppkopplad

Nicholas Miless avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #131838
Standard RE: 24. Diskussion om motion 01 - 2009-03-07, 18:19

Click-through avtal borde rimligtvis också vara helt ogiltiga om de "undertecknas" av någon som är omyndig, tror jag. Så tycker man inte om vad som står i dem är det ju bara att låta ett småsyskon eller dyl. sköta installationen.

Alternativt kan man ju bara vägra att svara på huruvida man "skrev under" avtalet eller inte i en ev. domstolsförhandling. Det är ju inte som att det går att bevisa vem som gjort ett musklick.

Chef för Ung Pirats Organisationsutvecklingsgrupp, Ledamot i Ung Pirats förbundsstyrelse

Svara med citat
  (#7) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #131879
Standard RE: 24. Diskussion om motion 01 - 2009-03-07, 20:20

Bifall till styrelsens yttrande, alltså avslag på motionen

DRM som innebär att saker installeras utan användarens vetskap ska hanteras som det dataintrång det är, i övrigt är det en konsumenträttslig och avtalsrättslig fråga, och generellt bör det ses som ett oskäligt avtalsvillkor, och sådana är inte giltiga. Men som sagt, den nuvarande skrivningen är utarbetad efter lång diskussion i ett större sammanhang, och en förändring bör inte göras på det här viset.

Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
Svara med citat
  (#8) Gammal
LIGIZT Inte uppkopplad

LIGIZTs avatar

Länk: #131964
Standard RE: 24. Diskussion om motion 01 - 2009-03-08, 04:23

Ej vidare insatt i något då jag nyss logga in,men tycker ricks grundförslag verkade vettigt iaf.

Att DRM med vidare annan tänkbar användarkontroll "skall förklaras olagliga och få rättsliga följder." så uppfatta jag det som förståndigt?!

Har ej riktigt greppat vari problematiken ligger i denna grej?

Kke är jag ute o seglar i vanlig o,ordning?

Det enda skulle väl vara att vi låter lite aggresiva dådå.

Men hur aggresiva är då inte vissa medieföretag mot sina konsumenter/kunder dådå??

Erkänner att min koll på agendan är lika med noll o borde påtalat mina synpunkter tidigare,

jag är dock ej alltid vaken dagtid http://forum.piratpartiet.se/Skins/E...cons/Crazy.gif

Osäker på förfarandet oxå då jag är en ny rekryt. Se mitt inlägg som ett perspektiv från den lägsta i vårat fina parti http://forum.piratpartiet.se/Skins/E...cons/Smile.gif

Svara med citat
  (#9) Gammal
LIGIZT Inte uppkopplad

LIGIZTs avatar

Länk: #131965
Standard RE: 24. Diskussion om motion 01 - 2009-03-08, 04:34

Äh hur fan såg de dära ut? Sorry,det skulle va lite smileysar o ej konstig text

Ska läsa på lite bättre... Ej så himla enkelt när man har noll datorvana.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #132003
Standard RE: 24. Diskussion om motion 01 - 2009-03-08, 09:20

Det föreligger inga tilläggsyrkanden. Som det ser ut nu går motionen till enkel votering, bifall mot avslag, mellan klockan 1100 och 1300.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
27. Diskussion om motion 04 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 32 2009-03-08 09:54
26. Diskussion om motion 03 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 25 2009-03-08 09:32
30. Diskussion om motion 05 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 8 2009-03-08 09:30
25. Diskussion om motion 02 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 24 2009-03-08 09:21
11. Motion 09, diskussion Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 65 2009-03-07 12:16