Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard 30. Diskussion om motion 05 - 2009-03-07, 15:43

Motion 05 har lagts i motionsforumet. Den lyder:

I ljuset av en grönbok om undantag i upphovsrätten som kom i höstas finner jag det sannolikt att det kommer att komma en vitbok, och kanske ett lagförslag om förändrade upphovsrättsregler kring undantag någon gång under nästa mandatperiod.

Därför är det viktigt att vi antar en strategi för hur undantagen och de som gynnas ska stärkas i så hög utsträckning som möjligt i en kommande lagstiftning.

Jag anser inte att det motiverar en ändring i något principprogram, men vill ha det fastställt att en strategi finns.

Jag yrkar därför att

*Piratpartiets styrelse utarbetar en sådan strategi.

Annars, i händelse att styrelsen inte vill åta sig ett sådant uppdrag, yrkar jag att

*En arbetsgrupp tillsätts för ändamålet.

Referenser:

2001/29/EC Art. 5(a)-(o)

Svensk biblioteksförenings svar

Svenskt näringslivs svar

Kungliga bibliotekets svar

KEIOnlines svar

STYRELSENS YTTRANDE

Styrelsen anser sig inte ha kompetensen, så styrelsen yrkar därför avslag på första att-satsen.

Styrelsens uppgift är inte heller att sätta ihop arbetsgrupper, och yrkar därför avslag även på andra att-satsen.

I stället påminner styrelsen om att Piratpartiets kultur säger att den som vill göra en viss arbetsuppgift aldrig får fråga om lov, utan bara behöver sätta igång. Styrelsen håller med motionären om att det här tycks vara en viktig och intressant fråga som förtjänar att tittas närmare på, och ser fram emot framskridande i organisationen på den punkten.

Denna diskussionstråd stänger 1100 för votering.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Hanna Dönsberg Inte uppkopplad

Hanna Dönsbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #131740
Standard RE: 30. Diskussion om motion 05 - 2009-03-07, 16:29

Man kanske skulle kunna starta en arbetsgrupp med utgångspunkt i att ta reda på fakta runt det hela, informera och starta diskussion inom partiet, för att möjligtvis anta en strategi i den här frågan. Kanske motionsskrivaren själv vill leda gruppen?

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
valberedare för Ung Pirat och Ung Pirat Västerås samt
lekmannarevisor Distriktsstyrelsen Öst, Ung Pirat
Läs gärna min blogg!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Hanna Dönsberg  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Krister Svanlund Inte uppkopplad

Krister Svanlunds avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #131757
Standard RE: 30. Diskussion om motion 05 - 2009-03-07, 16:40

Jag tror dom flesta har väldigt svårt att verkligen ta till sig att man faktiskt får göra sånt här själv i PP... och med "får" så menar jag naturligtvis "är så illa tvungen"...

[HR]

”The Internet interprets censorship as damage and routes around it” -- John Gilmore

För aktivister i Göteborg:

* Hemsida/wiki med kalender: http://gbg.piratpartiet.se

* Blog för västra-distriktet: http://vast.piratpartiet.se

* IRC-kanal: #gothenburg @ irc.piratpartiet.se
  Skicka ett meddelande via MSN till Krister Svanlund  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Trezker Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #131773
Standard RE: 30. Diskussion om motion 05 - 2009-03-07, 16:54

På högskolan i Skövde lärde jag mig begreppet "frivilligt tvång", d.v.s. Vill du så måste du.

Svara med citat
  (#5) Gammal
maloki Inte uppkopplad

malokis avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #131906
Standard RE: 30. Diskussion om motion 05 - 2009-03-07, 21:24

Vill ni så är det ju, som sagt, bara att sätta igång!

Marie Axelsson, Riksdagskandidat
Läs min kandidatur text är
Kampanjsida
marie.axelsson@piratpartiet.se
#piratpartiet, #ungpirat, #karlstad, #gothenburg @ irc.piratpartiet.se

Svara med citat
  (#6) Gammal
Anders Hedberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #131972
Standard RE: 30. Diskussion om motion 05 - 2009-03-08, 07:28

Citat:
TOQig (2009-Mar-07)Man kanske skulle kunna starta en arbetsgrupp med utgångspunkt i att ta reda på fakta runt det hela, informera och starta diskussion inom partiet, för att möjligtvis anta en strategi i den här frågan. Kanske motionsskrivaren själv vill leda gruppen?

Som jag läser andra yrkandet är det motionärens vilja att årsmötet tillsätter en arbetsgrupp, ifall inte styrelsen kan ansvara för arbetet.

Vill motionären att det tillsätts en arbetsgrupp som gör detta utan att motionären själv är inblandad?

Min egen reflektion - Arbetsgrupperna är tillsatta väldigt löst just nu, på ett ledningsmöte. Några arbetsgrupper är startade på helt eget bevåg.

Vill motionären starta en arbetsgrupp hon/han kan tänkas ansvara för men vill ha ett Ok för denna arbetsgrupp från årsmötet?

Svara med citat
  (#7) Gammal
Trezker Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #131974
Standard RE: 30. Diskussion om motion 05 - 2009-03-08, 07:43

Med den struktur Piratpartiet har verkar den underligt att bestämma om utredningsgrupper från toppnivå. De finns liksom ingen som helst mening med det.

Om någon tycker att något bör utredas så är det bara att sätta igång och utreda, forma din egen utredningsgrupp. Diskutera för fulla muggar och kom fram till något konkret att föreslå.

Svara med citat
  (#8) Gammal
stefan siegers Inte uppkopplad

stefan siegerss avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #131978
Standard RE: 30. Diskussion om motion 05 - 2009-03-08, 08:11

Skulle dock vara intressant för oss nya medlemmer att få någon typ av arbetsgruppsmall, hur har andra gjort? vad vågar man göra? hur krockar man inte med andra arbetsgrupper? osv...

Svara med citat
  (#9) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #132016
Standard RE: 30. Diskussion om motion 05 - 2009-03-08, 09:30

Inga tilläggsyrkanden ligger. Motionen ställs i bifall mot avslag i en enkel votering 1100-1300 (om inget tilläggsyrkande kommer in före 1100).

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
27. Diskussion om motion 04 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 32 2009-03-08 09:54
26. Diskussion om motion 03 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 25 2009-03-08 09:32
24. Diskussion om motion 01 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 30 2009-03-08 09:31
25. Diskussion om motion 02 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 24 2009-03-08 09:21
11. Motion 09, diskussion Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 65 2009-03-07 12:16