Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 18:53

Citat:
Vart drar man gränsen för vad som ska ersättas och vad som inte ska ersättas.

Vart drar man gränsen mellan ideellt arbete och arbete som kräver ersättning.

Ska det här bli en kommande praxis att vem som helst bara kan komma in och säga "jag jobbade lite för piratpartiet här och om jag hade haft en vanligt jobb så hade jag tjänat xx kronor så ge mig dem nu".

Det här ser jag som kärnan. Jag upprepar den lite längre formulering jag gjorde i pre-mötestråden om motionen:

Citat:
[D]et handlar för min del framförallt om att relationen mellan avlönat och ideellt arbete behöver formuleras bättre i partiet först. För en ideell förening är det ett knepigt steg att gå till att ha avlönade medlemmar som arbetar åt föreningen och samtidigt ha kvar idellt arbete. Vilket arbete är det som ska betalas? Varför får vissa medlemmar betalt för sitt arbete och inte andra? Vilka principer använder man? Gör man fel så hamnar man till slut i konsums situation, dvs det är bara de medlemmar som får betalt som arbetar och bara på den tid de får betalt för.

Som jag ser det kommer vi att behöva utveckla principer - troligen genom att kopiera från organisationer som lyckats väl och modifiera dem - och det i takt med att vi får av föreningen avlönade (och det oavsett form på avlöningen). 2011 när de här motionen egentligen blir aktuell bör vi ha sådana principer på plats att vi kan använda dem retroaktivt (om principerna tillåter det) och på så sätt fatta beslut som är hållbara för organisationen på längre sikt.

Alltså kommer jag rösta nej i dagsläget. Vi får återvända till frågan 2011.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#2) Gammal
Alex_Brunius Inte uppkopplad

Länk: #131825
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 19:01

Jag är ingen förenings expert men här är ännu ett förslag på hur en ändring skulle kunna se ut. Förhoppningsvis lite enklare och mer exakt än pv2bs förslag.

Jag yrkar INTE att

Att årsmötet 2009 beslutar att Piratpartiet avsätter maximalt X% av sitt partistöd för att betala av Rick Falkvinges personliga skulder den dag partiet får partistöd, och att övriga i liknande situation tas i motsvarande beaktande.

Där X ligger mellan säg 10-40. Någon som är mer insatt I vilka belopp det rör sig om och hur man formulerar det på ett mer korrekt sätt får gärna ändra formuleringen och lägga fram själva yrkandet.

På detta sätt tror jag många medlemmars oro för att lösningen av Ricks & andras ekonomi skulle kunna hindra partiets tillväxt skulle kunna avfärdas.

Också välkommet om någon kan formulera ett yrkande angående lite mer precist exakt vilka regler som gäller för att andra som tagit sig an lån skall kunna få dem lösta.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #131829
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 19:04

Citat:
Gert Löwenhamn (2009-Mar-07)att årsmötet 2009 beslutar att Piratpartiet, mars 2011, retroaktivt arvoderar Rick Falkvinge för det arbete han utfört som partiledare från 2006 till 2011 med ett belopp om totalt 650 000 kronor, betalat över 12 månader utöver den eventuella lön som beslutats för arbete efter 1a jan 2011, förutsatt att partistödet efter riksdagsvalet 2010 överstiger detta belopp summerat med övriga för partiet nödvändiga kostnader. Detta beslut skall inte ses som någon riktlinje för andra liknande krav eller önskemål framgent utan dessa skall beslutas på egna meriter och som egna motioner på kommande årsmöten.
Nej. Partistödet är 333 300 kronor första året oavsett valresultat i spannet 2,50% - 3,99%.

Edit: läste dåligt

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#4) Gammal
Mikael Holm Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #131835
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 19:16

Citat:
HR (2009-Mar-07)
Citat:
Gert Löwenhamn (2009-Mar-07)att årsmötet 2009 beslutar att Piratpartiet, mars 2011, retroaktivt arvoderar Rick Falkvinge för det arbete han utfört som partiledare från 2006 till 2011 med ett belopp om totalt 650 000 kronor, betalat över 12 månader utöver den eventuella lön som beslutats för arbete efter 1a jan 2011, förutsatt att partistödet efter riksdagsvalet 2010 överstiger detta belopp summerat med övriga för partiet nödvändiga kostnader. Detta beslut skall inte ses som någon riktlinje för andra liknande krav eller önskemål framgent utan dessa skall beslutas på egna meriter och som egna motioner på kommande årsmöten.

Ja.

Låt se; Guldpirat kan hamna på 600 000 och partistödet första året är 333 300 oavsett valresultat mellan 2,50%-3,99%. Om vi når det intervallet är vi i EU och därifrån har vi bidrag för våra "kontorskostnader" t.ex servrarna. Visst har vi då råd med beloppet som avses i tilläggsyrkandet.

Om fallet vore att vi är inne på att rösta ja, varför skulle man då på detta årsmötet rösta om något som isåfall inte vore aktuellt på ett antal år och speciellt när det är så många om, kanske och egna uppfattningar.

Jag yrkar på avslag av tilläggsyrkande 2 (tror den får det namnet).

Mikael Holm
--

Svara med citat
  (#5) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #131863
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 20:23

Citat:
Mårten Fjällström (2009-Mar-07)För en ideell förening är det ett knepigt steg att gå till att ha avlönade medlemmar som arbetar åt föreningen och samtidigt ha kvar idellt arbete. Vilket arbete är det som ska betalas? Varför får vissa medlemmar betalt för sitt arbete och inte andra? Vilka principer använder man? Gör man fel så hamnar man till slut i konsums situation, dvs det är bara de medlemmar som får betalt som arbetar och bara på den tid de får betalt för.

Jag kom på att jag läst någonstans om just olika former av betalnings inverkan på ideella organisationer. Tror det var en artikel i First Monday. Så jag satte mig en stund och grävde i deras arkiv.

Den som vill gräva sig djupare i denna frågan kan ha hjälp av följande länkar:

Intrinsic vs. extrinsic incentives in profit–oriented firms supplying Open Source products and services

Altruistic individuals, selfish firms? The structure of motivation in Open Source software

Internet gift economies: Voluntary payment schemes as tangible reciprocity

Beyond markets and firms: The emergence of Open Source networks

Tragedy of the FOSS commons? Investigating the institutional designs of free/libre and open source software projects

Phantom authority, self-selective recruitment and retention of members in virtual communities: The case of Wikipedia

Reputation-based governance

First Monday - Special Issue #2: Open Source

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Henrik Enblom Inte uppkopplad

Henrik Enbloms avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #131884
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 21:32

Det här är en ruggit svår situation och jag har full förståelse för situationen Rick nu befinner sej i men att bifalla en sådan här motion just nu tycker jag hetl enkelt är direkt olämpligt med tanke på att det är så pass lång tid kvar tills eventuella utbetalningar kan ske samt att beloppet "omkring trehundratusen" är ospecifierat.

Jag tänker rösta på avslag på tidigare yrkanden och komma med ett eget yrkande:

att årsmötet 2009 anser att personer som har lagt ner mycket arbete på piratpartiet med styrelsens goda minne inte ska bli ekonomiskt belastade.

att årsmötet 2009 ber styrelsen samt Rick Falkvinge tillsätta en grupp som senast till årsmötet 2011 ska arbeta fram ett förslag på hur Rick Falkvinge ska kompenseras utan att kränka hans personliga integritet.

edit, jag gör ett litet tillägg i min första att-sats (tillägget i kursiv-fet stil) så att inte alla ska kunna komma med historier om att dom setat och hungerstrejkat i en övergiven gruva och hoppas på att få betalt.

Vice Kommunledare Eskilstuna
henrik.enblom [internet-kaka] piratpartiet.se
Novus @ irc.piratpartiet.se
novus_pp @ Evil skype

Svara med citat
  (#7) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #131900
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 22:12

Citat:
acwder (2009-Mar-07)Om fallet vore att vi är inne på att rösta ja, varför skulle man då på detta årsmötet rösta om något som isåfall inte vore aktuellt på ett antal år och speciellt när det är så många om, kanske och egna uppfattningar.
Det är inte mitt yrkande!

Jag spekulerade bara om vi har råd. När jag läste yrkandet nogrannare så baseras det på att vi får mer än vad tidigare praxis har gett till partier utanför riksdagen som får mer än 2,5% i ett riksdagsval. Det finns inget som säger att staten är snällare mot oss än den är mot SD.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#8) Gammal
Nicholas Miles Inte uppkopplad

Nicholas Miless avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #131902
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 22:14

Det låter som en bra kompromiss, Novus. Det är ju lång tid kvar tills partistöd lär bli aktuellt, så det är rimligt att man reder ut detaljer. Dessutom skulle det utgöra samma sorts symboliska ställningstagande som Rick verkar vara ute efter, tycker jag.

Chef för Ung Pirats Organisationsutvecklingsgrupp, Ledamot i Ung Pirats förbundsstyrelse

Svara med citat
  (#9) Gammal
Mikael Holm Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #131909
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 22:33

Citat:
HR (2009-Mar-07)
Citat:
acwder (2009-Mar-07)Om fallet vore att vi är inne på att rösta ja, varför skulle man då på detta årsmötet rösta om något som isåfall inte vore aktuellt på ett antal år och speciellt när det är så många om, kanske och egna uppfattningar.

Det är inte mitt yrkande!

Jag spekulerade bara om vi har råd. När jag läste yrkandet nogrannare så baseras det på att vi får mer än vad tidigare praxis har gett till partier utanför riksdagen som får mer än 2,5% i ett riksdagsval. Det finns inget som säger att staten är snällare mot oss än den är mot SD.

Sa aldrig att det var ditt yrkande utan kommenterade bara din diskussion gällande tilläggsyrkandet du citerade.

Mikael Holm
--

Svara med citat
  (#10) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #131915
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 22:50

Jag är kluven i frågan.

Även om jag i princip tycker att det är hans eget beslut att skuldsätta sig, så kan jag inte tycka det är orimligt att partiet betalar Rick för det arbete han gjort med att starta upp partiet när det finns pengar och det kan göras utan att äventyra partiets verksamhet.

Samtidigt vore det fel att redan nu, långt innan vi vet något om de ekonomiska förutsättningarna flera år framåt, binda upp oss för någon speciell modell för detta.

Jag förstår att det vore värdefullt för Rick att redan nu få ett klart besked, men jag kan inte se att partiet realistiskt sett kan ge ett sådant.

Det Mårten Fjällström skriver är också värt att tänka på. Vilka principer ska gälla när partiet ska betala medlemmar för utfört arbete?

Jag kommer att rösta för avslag nu. Inte för att jag tycker att Rick ska vara utan pengar, utan för att det är ett par år för tidigt att ta beslut i frågan och för att vi behöver reda ut principerna för hur vi vill resonera runt att betala medlemmar för utfört arbete bättre.

Om frågan återkommer om ett par år så kommer den i ett annat läge.

Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
27. Diskussion om motion 04 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 32 2009-03-08 10:54
26. Diskussion om motion 03 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 25 2009-03-08 10:32
24. Diskussion om motion 01 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 30 2009-03-08 10:31
25. Diskussion om motion 02 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 24 2009-03-08 10:21
11. Motion 09, diskussion Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 65 2009-03-07 13:16