Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 18:14

Styrelsen föreslår en fortsatt medlemsavgift på noll kronor.

Denna tråd stänger 1100 söndag för votering.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Adam Eltér Inte uppkopplad

Adam Eltérs avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #131848
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 18:49

Håller med! Det är just PP's styrka, att alla kan vara med oavsett om de har pengar eller inte. Det är ju just medlemsavgiften som får många (det fick iaf mig) att skippa medlemskap i partier/ungdomsförbund.

Ordförande för Ung Pirat Västra distriktet
Ordförande för Ung Pirat Halmstad

Mail: adam.elter [at] piratpartiet.se
Twitter: adamelter

Svara med citat
  (#3) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #131852
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 18:53

Citat:
Hoffa76 (2009-Mar-07)Medlemsavgift 0 och guldpirat för frivilliga donationer är så i linje med pirattänk det kan bli.

Dessutom fungerar det utmärkt. Vi får lika mycket, per medlem, som större partier.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Hoffa76 Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2008

Länk: #131851
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 18:53

Jag gillar iden vi har nu. Ta hem gratis (=bli medlem) testa om man gillar det och man gör det så mycket att man vill ha mer betala (=guldpirat)

Medlemsavgift 0 och guldpirat för frivilliga donationer är så i linje med pirattänk det kan bli.

-

Svara med citat
  (#5) Gammal
Nicholas Miles Inte uppkopplad

Nicholas Miless avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #131862
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 19:22

Jag håller inte med. Det var inte så länge sen det filosoferades om skillnaden mellan gratis och fri, och eftersom partiet förespråkar fri kunskap och kultur tycker jag att man borde vara konsekvent.

Ja, det är extremt petigt och pedant och nej, det har inga praktiska skillnader. Formuleringsskillnaden kanske inte ens behöver eller kan avgöras formellt, men jag tror ändå man kan vinna några billiga PR-poäng på att tala om fri istället för "noll kronor".

Chef för Ung Pirats Organisationsutvecklingsgrupp, Ledamot i Ung Pirats förbundsstyrelse

Svara med citat
  (#6) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #131873
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 19:54

Om jag får tänka lite utanför den däringa lådan lite..

Vad skulle hända om man satte medlemsavgiften på -100 kronor?

Är det ens tillåtet att göra så? Vad skulle konsekvenserna bli? PP skulle nog iaf få både väldigt mycket uppmärksamhet.

Kanske lite OT men vad skulle resultatet bli om man för varje nytt medlemsskap gav en gåva till den som gick med? Tex en t-shirt eller en hundralapp..

Hoppar jag in i lådan igen så tycker jag ju helt klart att det iaf ska fortsätta vara gratis kosta 0:-.

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
  (#7) Gammal
stefan siegers Inte uppkopplad

stefan siegerss avatar

Länk: #131880
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 20:20

Citat:
Rick Falkvinge (2009-Mar-07)[Dessutom fungerar det utmärkt. Vi får lika mycket, per medlem, som större partier.

Jag tycker att man ska ha i betänkande att denna typ av kommentarer kan skapa problem mot media då det redan är många som anser att vi "utnyttjar" systemet.

Även om alla andra partier har ett enkelt medlemsförfarande och tvivelaktiga registreringsmetoder tycker jag att det är viktigt att vi rekryterar faktiska piratar och har ryggen fri. Vi vill göra riktiga och viktiga förändringar!

Svara med citat
  (#8) Gammal
Mikael Holm Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #131881
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 20:21

Citat:
Johan^mlg (2009-Mar-07)Om jag får tänka lite utanför den däringa lådan lite..

Vad skulle hända om man satte medlemsavgiften på -100 kronor?

Är det ens tillåtet att göra så? Vad skulle konsekvenserna bli? PP skulle nog iaf få både väldigt mycket uppmärksamhet.

Kanske lite OT men vad skulle resultatet bli om man för varje nytt medlemsskap gav en gåva till den som gick med? Tex en t-shirt eller en hundralapp..

Hoppar jag in i lådan igen så tycker jag ju helt klart att det iaf ska fortsätta vara gratis kosta 0:-.

Hur skulle det se ut om vi skulle betala för att få medlemmar? "PP mutar folk för att få mer medlemmar" "PP en torsk i valet"

Om vi någonsin måste betala folk för att gå med i partiet så är det bara att lägga ner.

(och nej all PR är inte bra PR).

0 kr är bra, stick with it.

Mikael Holm
--

Svara med citat
  (#9) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Länk: #131885
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 20:33

Citat:
acwder (2009-Mar-07)Hur skulle det se ut om vi skulle betala för att få medlemmar? "PP mutar folk för att få mer medlemmar" "PP en torsk i valet"

Jag sa aldrig att det var en bra ide, bara en ide.

Var mer menat som lite brain-storming som någon annan kanske kunde plocka upp och göra något bra av i något sammanhang.

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Andreas Wesik Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #131898
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 21:09

Som jag minns det kostade det 5 kr att bli medlem i början av partiets historia. Detta betalades lättast med ett SMS.

Jag vet inte när det försvann, men plötsligt kom jag att tänka på det och kände 'Jag har inte betalat! Är jag inte medlem längre?" . . Jaja. Det var förvirring det tror jag.

Iallafall. . . När det var en medlemsavgift så kände JAG mig mer som en 'riktig' partimedlem. Det var ett reelt beslut att gå med eftersom det krävdes en smärre motprestation att bli medlem. Med risk för att låta som en gammal gubbe: Nej, jag tycker inte att ett noll-kronors medlemskap är värt lika mycket som ett 5-kronors-medlemskap. (Det samma gäller de andra partier som inte tar betalt för sina medlemskap)

Dock kommer jag inte motsätta mig noll-kronor. Jag ville bara uttrycka att det finns lite andra åsikter i frågan, fast mina är inte tilräcklig starka för att sätta mig i kraftig opposition

Andreas Wesik, Funktionär/Aktivist - Malmö

Your civilization has built the Internet wonder (+2sci, +2hap, +2com). This obsoletes the Hollywood wonder (+2hap, +1com).

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
14: Fastställande av medlemsavgift Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 49 2007-04-22 10:07
Medlemsavgift Anders Forsman Medlemshantering (STÄNGD) 2 2006-04-27 19:08
Medlemsavgift Balder Lingegård Konstituerande årsmöte GBG 10/4 21 2006-04-11 01:03
18. Fastställande av medlemsavgift Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 25 2006-04-09 10:02
Medlemsavgift? Gustav Nipe Piratpartiets hemsida (STÄNGD) 16 2006-01-03 11:29