Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Snago Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 22:19

En medlemsavgift på 5 kr skulle få stopp på argumentet "de får så många medlemmar för att det är så lätt och gratis" (även om de som nu gnäller på det skulle med största sannolikhet snabbt hitta nåt nytt att gnälla på).

Det skulle göra tröskeln att gå med lite högre, men jag tror inte att någon som fattat vad det handlar om inte skulle gå med bara för att det kostar en femma.

Jag säger inte att jag vill höja medlemsavgiften. Försöker bara få lite diskussion

Svara med citat
  (#2) Gammal
Nicholas Miles Inte uppkopplad

Nicholas Miless avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #131904
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 22:21

Om en medlemsavgift instiftades enkom för att några partipolitiska redaktörer gnällde om det tror jag partiet skulle få mycket mer kritik för toffelattityd än det får idag för "låtsasmedlemmar".

Chef för Ung Pirats Organisationsutvecklingsgrupp, Ledamot i Ung Pirats förbundsstyrelse

Svara med citat
  (#3) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #131905
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 22:23

Allt har för och nackdelar, mer eller mindre.

Jag tycker dock fördelarna för 0 kronor som medlemsavgift vida överstiger nackdelarna.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#4) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #131908
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 22:29

Jag vill förresten, som en viktig parameter, påpeka att vi förlorade en hel del medlemmar på rent tramsigt tekniskt strul med våra SMS-betalningar. Det som låter enkelt i teorin, stängde i praktiken ute en hel del.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #131921
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 23:14

Citat:
Rick Falkvinge (2009-Mar-07)Jag vill förresten, som en viktig parameter, påpeka att vi förlorade en hel del medlemmar på rent tramsigt tekniskt strul med våra SMS-betalningar. Det som låter enkelt i teorin, stängde i praktiken ute en hel del.

Detta kan inte understrykas nog. Jag själv trillade ut där för ganska exakt två år sedan för det helt enkelt inte fungerade att förnya. Så så länge det inte görs ett system som är både enkelt, lätt och faktiskt fungerande så är det knappast värt det.

Och att ta ut en liten avgift för att få in pengar är dumt 5:- per medlem ger bara sådär 50 000:- om året, vilket knappt ens är så pass mycket att det går runt, däremot kanske man skulle kunna kunna tydligaregöra för nya medlemmar hur man donerar och varför. För kan vi få 10 000 pers att skänka 100:- en gång om året så är det inte småsummor längre. (Och kan vi få alla att bli guldpirat så är vi i princip uppe i att tapetsera Sverige varje valår )

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #131926
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 23:32

Finns det stöd för en frivillig medlemsavgift på 100 kronor?

Nya medlemmar uppmanas i välkomstmailet att betala in en frivillig medlemsavgift på 100 kronor via bank. I välkomstmailet skall det göras klart att Guldpirat finns på ett tydligt sätt för de som vill donera månadsvis. Gärna ha med en ungefärlig summa som Guldpirat ligger på och ett eventuellt mål.

Om vi får in 1000 medlemmar en månad, så kanske 1/4 betalar den frivilliga medlemsavgiften på 100 kronor, vilket ger 25000 kronor extra ovanpå Guldpirat.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#7) Gammal
slicedlime Inte uppkopplad

slicedlimes avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #131929
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 23:39

Det finns en bra poäng i det HR säger, och det är lite för otydligt nu att det ens finns något som heter Guldpirat. Det behöver inte ens vara en frivillig ny medlemsavgift, det kan duga att vi gör lite bättre reklam för Guldpirat.

Vore nog också bra egentligen att undersöka sätt att underlätta själva betalandet -- personligen så skulle jag vilja se alternativ som e-faktura hellre än att göra en stående överföring.

Edit: Förtydligande.

Skivad lime -- Piratpartistisk, politisk blogg.
Entertaining Code -- Om spel, musik, kod och pirater.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Henrik Enblom Inte uppkopplad

Henrik Enbloms avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #131932
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 23:47

Intressant idé om e-faktura, men egentligen tror jag att stående månads betalningar funkar bäst om man 'inte märker att man betalar' vet inte hur jag ska uttrycka de inte att det är nåt hemligt men att man inte varje månad behöver bli påmind och klicka på en betala knapp är nog en stor fördel med guldpirat.

Jag gillar inte iden om frivillig medlemsavgift, medlemsavgiften är 0:- (om det nu beslutas) och då ska det vara så, sedan ska vi naturligtvis göra det så enkelt som möjligt för folk att donera pengar efter deras förmåga.

Vice Kommunledare Eskilstuna
henrik.enblom [internet-kaka] piratpartiet.se
Novus @ irc.piratpartiet.se
novus_pp @ Evil skype

Svara med citat
  (#9) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #131934
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-07, 23:55

Nya medlemmar uppmanas i välkomstmailet att betala in en frivillig medlemsavgift på 100 kronor via bank eller på annat sätt. I välkomstmailet skall det göras klart att Guldpirat finns på ett tydligt sätt för de som vill donera månadsvis. Gärna ha med en ungefärlig summa som Guldpirat ligger på och ett eventuellt mål.

Om vi får in 1000 medlemmar en månad, så kanske 1/4 betalar den frivilliga medlemsavgiften på 100 kronor, vilket ger 25000 kronor extra ovanpå Guldpirat.

Jag yrkar att medlemsavgiften förblir 0 kr, men att en frivillig medlemsavgift definieras och sätts till 100 kronor.

Tar tillbaka yrkandet. Pirater gillar inte avgifter, men donationer går bra. Jobba istället på att förbättra välkomstmailet.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#10) Gammal
Obrell86 Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #131937
Standard RE: 38. Diskussion om medlemsavgift - 2009-03-08, 00:21

Citat:
HR (2009-Mar-07)Nya medlemmar uppmanas i välkomstmailet att betala in en frivillig medlemsavgift på 100 kronor via bank eller på annat sätt. I välkomstmailet skall det göras klart att Guldpirat finns på ett tydligt sätt för de som vill donera månadsvis. Gärna ha med en ungefärlig summa som Guldpirat ligger på och ett eventuellt mål.

Jag yrkar att medlemsavgiften förblir 0 kr, men att en frivillig medlemsavgift definieras och sätts till 100 kronor.

Ordet medlemsavgift ringar illa, jag ser hellre att det finns tydlig information och vägledning i välkomstmailet om Guldpirat.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
14: Fastställande av medlemsavgift Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 49 2007-04-22 11:07
Medlemsavgift Anders Forsman Medlemshantering (STÄNGD) 2 2006-04-27 20:08
Medlemsavgift Balder Lingegård Konstituerande årsmöte GBG 10/4 21 2006-04-11 02:03
18. Fastställande av medlemsavgift Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 25 2006-04-09 11:02
Medlemsavgift? Gustav Nipe Piratpartiets hemsida (STÄNGD) 16 2006-01-03 12:29