Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Snago Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009
Standard RE: 39. Diskussion om budget - 2009-03-07, 21:10

Jag tycker det är bra att tröjor och andra prylar inte säljs för att generera vinst. Det är viktigare att även våra fattigare pirater kan bära dessa vackra plagg.

Den som känner att den vill ge mer kan göra så på annat sätt.

Svara med citat
  (#2) Gammal
stefan siegers Inte uppkopplad

stefan siegerss avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #131911
Standard RE: 39. Diskussion om budget - 2009-03-07, 21:43

Okej, då förstår jag det formella, tack!

Att använda tjäna pengar tycker jag skapar en felaktighet. Vi behöver pengar till att driva partiet, där tror jag ingen är emot.

Lika många som vi har som känner att dom vill donera pengar har vi säkert lika många som vill donera genom att köpa en tröja eller betala för ett medlemskap. Det är faktiska skillnader vad man betalar för.

Vi skulle då kunna definiera det som ett påslag för indirekta kostnader, till exempel utvecklande av webbshop, webbhotell osv, Där hade vi ju utgifter på 80 000 kr om året och vissa av dom kanske ligger på just dom posterna.

Det handlar om att få lite av många för att skapa mer förutsättningar. Jag kan inte själv donera 10 000 kronor som ett sådan påslag skulle ge?

Det finns en anledning till att Obama (världens mest påkostade kampanj) vann valet.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #131922
Standard RE: 39. Diskussion om budget - 2009-03-07, 22:17

Nu kom inte Rick med något som skulle locka nya medlemmar att donera.

Kan det vara möjligt att i sista veckan i april, när TPB-domen fallit, skriva i ett nyhetsbrev som går ut på att ragga pengar till valet?

Dessutom fram i mot hösten göra likadant om vi då har 18000 medlemmar?

Riskerar vädjan i april att tunna ut Guldrick, så kan den skippas och begäran om stöd istället kan ske augusti/september. Rick har då lön som polsek.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#4) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Länk: #131925
Standard RE: 39. Diskussion om budget - 2009-03-07, 22:28

HR,

utmärkt idé. Gjorde en egen tråd för det (utanför årsmötet).

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#5) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #131930
Standard RE: 39. Diskussion om budget - 2009-03-07, 22:43

Bra Mårten, snart vinner vi.

En annan utformning av välkomstbreven med en frivillig medlemsavgift på 100 kronor.

http://forum.piratpartiet.se/FindPost134526.aspx

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#6) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #131962
Standard RE: 39. Diskussion om budget - 2009-03-08, 03:31

Det är i och för sig möjligt att det kan finnas ett visst "mervärde" i att köpa en produkt där man vet att pengarna går för att stödja verksamheten och inte bara till inköpspris.

Man kanske hellre köper en tröja för 120 kronor om man vet att 20 kronor går till partiet, än en tröja för 100 kronor till inköpspris.

Det hade varit en intressant idé för webbshoppen att lägga in en "artikel" som i princip är ett slags "donationscertifikat" att man donerat typ 50 kronor eller något. Så kan man beställa det samtidigt som man köper sin tröja. Smidigt sätt att få folk att donera samtidigt som de gör sin beställning, och kräver ingen extra infrastruktur. Samtidigt fortsätter man sälja tröjor till inköpspris.

Detta är dock inget som årsmötet bör behandla som en motion, utan bara en idé jag fick av diskussionen som frodades här.

Svara med citat
  (#7) Gammal
LIGIZT Inte uppkopplad

LIGIZTs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #131966
Standard RE: 39. Diskussion om budget - 2009-03-08, 05:05

Jag tycker det är bra att tröjor och andra prylar inte säljs för att generera vinst. Det är viktigare att även våra fattigare pirater kan bära dessa vackra plagg.

Den som känner att den vill ge mer kan göra så på annat sätt. "citat"

Tack.. Nu har jag som ej har inetbank lr sånt otyg fått min möjlighet att stödja mitt parti o våra principer

Kommer lämna mina bidrag efter min månadsekonomi o jag lovar,nån tusing lär det bli per år helt klart

Har förövr handlat det mesta i piratbutiken,fann dock den dära lila hjälmen som ett stort skämt.

Att vara piratpartist ska väl ej innebära att man är kalle anka,dvs ett skämt?

Tar partiet på största allvar liksom mitt medlemskap däri

Svara med citat
  (#8) Gammal
janolov Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #131971
Standard RE: 39. Diskussion om budget - 2009-03-08, 07:27

Hej,

Budgeten ter sig en smula optimistisk men den är ju egentligen inte en årsmötesfråga utan det är styrelsen som ansvarar för budgeten. Dessutom påverkas budgeten av verksamhetsplanen som inte är fastställd än. Därför ser jag den framlagda budgeten enbart som en information från styrelsen och inte något som årsmötet skall ta beslut om.

Jag yrkar därför på att årsmötet hänskjuter beslutet om budgeten till styrelsen där den frågan hör hemma.

/Jan-Olov

Svara med citat
  (#9) Gammal
Jon Severinsson Inte uppkopplad

Jon Severinssons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #132011
Standard RE: 39. Diskussion om budget - 2009-03-08, 09:24

janolov:

Jag tror du tänker lite snett här. Styrelsen är ansvarig för att verkställa budgeten som årsmötet beslutar om.

Budgeten, och verksamhetsplanen, är helt enkelt årsmötets direktiv till hur styrelsen ska agera i vårt ställe mellan mötena, definitivt något vi ska besluta om.

Rent tekniskt sätt kan vi besluta att delegera beslutet till styrelsen, men då förlorar vi vårt främsta styrmedel till styrelsen.

Gestapo ansåg inte att Anne Frank hade rent mjöl i påsen
— "Tomten", insändare till SvD

Kopiering är lika mycket stöld som fotografering är kidnappning.
— Fritt tolkat av lholmq42
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via AIM till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via MSN till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Jon Severinsson  
Svara med citat
  (#10) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #132020
Standard RE: 39. Diskussion om budget - 2009-03-08, 09:33

Citat:
janolov (2009-Mar-08)Hej,

Budgeten ter sig en smula optimistisk men den är ju egentligen inte en årsmötesfråga utan det är styrelsen som ansvarar för budgeten. Dessutom påverkas budgeten av verksamhetsplanen som inte är fastställd än. Därför ser jag den framlagda budgeten enbart som en information från styrelsen och inte något som årsmötet skall ta beslut om.

Jag yrkar därför på att årsmötet hänskjuter beslutet om budgeten till styrelsen där den frågan hör hemma.

/Jan-Olov

Med tanke på den, enligt mig, tunna verksamhetsplan som föreslagits tycker jag att ditt förslag är tveksamt.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Val-budget... JPAnderson Färdigbehandlade frågor 12 2009-08-04 12:05
Budget 2009 Rick Falkvinge Verksamhet 2009 2 2009-03-06 18:34
Budget Kadelake Noliamässan 4-12 augusti 0 2007-06-24 13:35
19: Val av verksamhetsplan, budget Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 1 2007-04-22 12:28