Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Halfbeard Inte uppkopplad

Halfbeards avatar

Reg.datum: Mar 2006
Standard RE: 40. Diskussion om verksamhetsplan - 2009-03-07, 21:11

Jo, jag är helt med på det. Det jag inte gillar är att det framstår som att det är slut med partiet om det går åt pipan i EU-valet. Det gör det inte. Det SKA det inte göra. Och det ska det inte framstå som heller. Det verkar rätt oseriöst då.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #131878
Standard RE: 40. Diskussion om verksamhetsplan - 2009-03-07, 21:11

Citat:
Novus (2009-Mar-07)Är uttrycket "PP ska sparka stjärt i EU-valet" verkligen lämplig för ett seriöst parti?

Den dag vi tappar glimten i ögat, så behöver jag bytas ut.

Svara med citat
  (#3) Gammal
coosybear Inte uppkopplad

coosybears avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #131886
Standard RE: 40. Diskussion om verksamhetsplan - 2009-03-07, 21:40

Är mötet avslutat för idag & fortsätter i morgon?

MH

Svara med citat
  (#4) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #131888
Standard RE: 40. Diskussion om verksamhetsplan - 2009-03-07, 21:44

Citat:
coosybear (2009-Mar-07)Är mötet avslutat för idag & fortsätter i morgon?

Det pågår till klockan 1300 imorgon. Diskussionerna pågår till kl 1100, sedan vidtar voteringar.

Men folk är väl lite trötta nu... och det är inte undra på, det var ett väldigt krävande möte i den första biten.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Jadawin Inte uppkopplad

Jadawins avatar

Länk: #131891
Standard RE: 40. Diskussion om verksamhetsplan - 2009-03-07, 21:51

Missade 3 omröstningar när jag var tvungen att gasa iväg för att handla. Men i övrigt otroligt givande årsmöte än så länge. Och jag är djupt imponerad av ditt arbete idag, Rick Falkvinge

Ser fram emot morgondagen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ingen håller lovtal om luft...men att vara utan...

Svara med citat
  (#6) Gammal
coosybear Inte uppkopplad

coosybears avatar

Länk: #131896
Standard RE: 40. Diskussion om verksamhetsplan - 2009-03-07, 22:05

Kan bara hålla med jadawin ,superbt arbete Ricky.

& självklart ska du få dina utlägg & utgifter betalda när vi får partistödet för utan dina privata medel att bygga upp PP med så hade vi inte haft något parti alls idag ju. Kommer rösta ja till detta. Du är Piratpartiets själ & hjärta Ricky.

MH

Svara med citat
  (#7) Gammal
janolov Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #131969
Standard RE: 40. Diskussion om verksamhetsplan - 2009-03-08, 07:28

Godmorgon pirater!

Jag håller med Gustav Nipe om att verksamhetsplanen är mycket tunn (och att Ung Pirat gjort en lysande dito). En verksamhetsplan värd namnet skall klart visa den strategi man skall jobba efter och jag ser ingen strategi här. Det liknar mer "same procedure as last year". Min ambition i Piratpartiet är att förändra världen och det tror jag inte att föreliggande verksamhetsplan kan bidra till.

I år har vi EU-val som närmar sig och precis allt vi gör och visar upp borde genomsyras av det. På vår hemsida borde budskapet om Piratpartiets väg in i EU lysa så att nya besökare bländas och EU-kandidaterna presenteras på ett proffsigt och samlat sätt. Kandidaternas egna privata bloggar skall inte vara Partiets offentliga presentation. Allt fokus i vårt arbete behöver koncentreras på att nå ut till väljarna så effektivt som möjligt. Dreamhack och Almedalen ligger efter valet och är därför inte så intressant i år. Dessutom borde väl största del av de ordinarie besökarna till Dreamhack redan vara medlemmar eller sympatisörer. Låt några av dessa medlemmar ta hand om Informationsjobbet på plats så får de en viktig uppgift och använd pengarna till EU-valet. Almedalen är riksdagspartiernas arena. Vi får för liten del av uppmärksamheten där. Det ger mer utdelning att satsa även de pengarna på EU-valet.

Med en mer genomarbetad strategi kan vi använda våra medel bättre och nå ut på ett effektivare sätt. Det står inte i strid med att varje medlem har rätt att ta egna initiativ och agera. Vem tror till exempel att något framgångrikt fotbollslag inte utarbetat planer där alla frågorna vad, hur , vem och när besvarats. Samtidigt måste alla i laget också ta egna initiativ. En gemensam plan behövs. En strategi för HUR målet skall nås, inte bara vad man skall göra. Mycket enkelt exempel: På många håll delar vi nu ut flyers. Hur gör vi det? Kommer vi bakfulla i säckiga, smustiga kläder och säger: Vill du ha ett papper om Piratpartiet? Eller har vi sett till att vara lite extra presentabla och säger: Information inför EU-valet, VARSÅGOD! Det är samma vad men två olika hur som jag tror gör en enorm skillnad. Naturligtvis ett förenklat och lite tillspetsat exempel. Men tappar vi bort hur så har vi också tappat väljare.

Verksamhetsplanen saknar helt uppgifter om hur kampanjarbetet ute i landet skall stödjas från partiledningen. Enligt min mening borde kalendrarna vara fulltecknade med kampanjresor och mediaframträdanden runt om i landet fram till valet och allt detta borde vara synligt på hemsidan men jag ser ingenting. Har jag missat något?

Vi behöver en ordentlig verksamhetsplan och dito valstrategi. Så länge vi inte har det fungerar inte kampanjarbetet effektivt och de etablerade riksdagspartierna kommer att skratta åt oss hela vägen in i parlamentet. Styrelsen har ansvaret för den löpande verksamheten och det är styrelsens ansvar att se till att planer tas fram och arbetsgrupper tillsätts. Men det behöver därför inte vara styrelsens uppgift att göra hela jobbet. Det finns många runt om i landet som i likhet med mig är beredda att lägga en hel del energi på dessa frågor. Men idag saknas tyvärr en ordentlig samordning som gör att vi kan samverka på ett bra sätt. En bra verksamhetsplan vore en bra grund i det arbetet sedan behövs också lite organisation av traditionellt snitt. På webben har vårt arbetssätt fungerat ganska bra men det är i verkligheten som väljarna finns, det är där valen förrättas. Det är där vi måste slå våra konkurrenter och det är deras hemmaplan.

Det är tillsammans vi är starka men bara om vi drar åt samma håll.

Jag yrkar därför på att även verksamhetsplanen bordläggs så att styrelsen får komplettera och återkomma med en reviderad dito lämpligen i samband med det möte då årsredovisningen för 2008 skall behandlas.

Jag hoppas att ni inte satte morgonkaffet i halsen.

Jan-Olov

Svara med citat
  (#8) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #131975
Standard RE: 40. Diskussion om verksamhetsplan - 2009-03-08, 08:51

Jag vill poängtera, i ljuset av det senaste inlägget, att verksamhetsplanen endast tas interimistiskt. Det kommande extra årsmötet behöver ta den slutgiltiga.

Är det då inte bättre att ha ett tunt arbetsdokument fram till dess, än inget alls?

Svara med citat
  (#9) Gammal
stefan siegers Inte uppkopplad

stefan siegerss avatar

Länk: #131977
Standard RE: 40. Diskussion om verksamhetsplan - 2009-03-08, 09:08

tyvär så är det skillnad på sportsliga och ekonomiska framgångar i fotboll. Exemelvis tjänade hammarby 12 miljoner mer än kalmar på publik intäkter förra året och då kom hammarby 7 och kalmar 1.

Så tycker inte vi ska jämföra oss med sportsliga organisationer. Då vi heller inte har ekonomiskt intresse på samma sätt.

Svara med citat
  (#10) Gammal
janolov Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #131984
Standard RE: 40. Diskussion om verksamhetsplan - 2009-03-08, 09:42

Hej,

Tvärtom tycker jag vi skall jämföra och lära av alla som har framgångar oavsett vad de sysslar med. Det var ju också i sammanhanget en kul jämförelse du gjorde med två lag som hade olika framgång med olika sätt att mäta. Oavsett hur man mäter har de haft genomarbetade strategier för framgång precis som framgångsrika företag, partier, eller andra sammanslutningar. Frågan är inte om vi skall jämföra oss med en ena eller andra verksamheten. Frågan är istället om vi kan lära genom att jämföra oss med den som är framgångsrik.

Med ett dåligt genomarbetat dokument riskerar vi att hamna helt snett eftersom det är viktigt att göra avvägningar. Vi kan inte göra allt utan måste prioritera. Därför är det bättre att inte anta föreliggande verksamhetsplan ens interimistiskt. Rent allmänt är det inte en bra idé att göra saker interimistiskt i en löpande verksamhet. Det ger bara intryck av hafsverk och dåligt genomarbetade saker. I detta fall är det ju rättegången mot Pirate Bay som spökar och jag tycker inte det var en bra strategi att ha så stort fokus på den. Det har gjort att vårt årsmöte haltar på ett sätt som kan ge negativa effekter på EU-valet och på hela årets verksamhet. Styrelsen skall ha fokus på förvaltningen och sker det viktiga saker i omvärlden får de ibland prioriteras bort eller delegeras till andra. Dessutom riskerar vi att få en ev negativ opinion emot oss om vi binder upp oss alltför hårt mot en enskild aktör. Vi skall utnyttja den mediala uppmärksamheten, självklart. Men vi skall agera som ett politiskt parti, inte som part i målet.

Observera att detta inte är avsett som en kritik mot de personer som tagit beslut om styrelsens agerande. Det är istället ett fördök att lyfta fram vad vi kan förbättra.

/Jan-Olov

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Verksamhetsplan 2010 Tommten Ung Pirat Sundsvall 6 2010-03-20 00:12
Verksamhetsplan 09/10 Paulsrud Piratstudenterna i Uppsala 9 2009-12-02 21:51
16: Verksamhetsplan - diskussion PP-black sheep Färdigbehandlade frågor 53 2009-10-24 13:40
Punkt 16 - Verksamhetsplan Stefan Flod Ung Pirats förbundskongress 2007 3 2007-09-03 04:19
19: Val av verksamhetsplan, budget Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 1 2007-04-22 13:28