Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Ahruman Inte uppkopplad

Ahrumans avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:32

Citat:
Da_Nerd (2009-Mar-08)
Citat:
Ahruman (2009-Mar-08)
Citat:
Da_Nerd (2009-Mar-08)nöjd med alla utslag på alla motioner (förutom 6:an som jag tycker var något vag. skall vi lösa lånen eller inte?)
Tydligen anser vi att Rick förtjänar någon form av ersättning vid något tillfälle…
var det ett Ja eller ett Nej på min fråga?
Ingen aning. Det var därför jag röstade nej.

Jens Ayton

This moment, right now, 2009, this is as hard as copying will be for the rest of recorded history. Next year, copying will be easier. And the year after that. And the year after that. — Cory Doctorow
  Skicka ett meddelande via AIM till Ahruman  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Da_Nerd Inte uppkopplad

Da_Nerds avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #132296
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:34

Citat:
Ahruman (2009-Mar-08)
Citat:
Da_Nerd (2009-Mar-08)
Citat:
Ahruman (2009-Mar-08)
Citat:
Da_Nerd (2009-Mar-08)nöjd med alla utslag på alla motioner (förutom 6:an som jag tycker var något vag. skall vi lösa lånen eller inte?)

Tydligen anser vi att Rick förtjänar någon form av ersättning vid något tillfälle…

Ingen aning. Det var därför jag röstade nej.

inte jag häller så jag safade och röstade JA

Svara med citat
  (#3) Gammal
Da_Nerd Inte uppkopplad

Da_Nerds avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #132298
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:35

Citat:
pv2b (2009-Mar-08)Jag skulle vilja ta upp frågan att mötet stängdes utan att vi hade någon punkt övriga frågor. Det pågick en ganska så relevant diskussion under reservationstråden som mötet inte hade någon chans att ta ställning till eftersom mötesordförande stängde mötet utan att kolla om diskussioner relevanta för mötet fortfarande pågick.

Jag har en viss förståelse för att det hände, men vi måste ändra förfarandet till nästa möte så att det inte kan hända igen - kanske just genom att lägga in en punkt övriga frågor på dagordningen innan mötet stängs, för att ge mötet en möjlighet att hålla mötet öppet om det finns någon fråga som bör behandlas färdigt.

precis. och sen så kan man ju hära om man missat något som tex. revisor och valberedning

Svara med citat
  (#4) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #132299

Citat:
pv2b (2009-Mar-08)Jag skulle vilja ta upp frågan att mötet stängdes utan att vi hade någon punkt övriga frågor. Det pågick en ganska så relevant diskussion under reservationstråden som mötet inte hade någon chans att ta ställning till eftersom mötesordförande stängde mötet utan att kolla om diskussioner relevanta för mötet fortfarande pågick.

Jag har en viss förståelse för att det hände, men vi måste ändra förfarandet till nästa möte så att det inte kan hända igen - kanske just genom att lägga in en punkt övriga frågor på dagordningen innan mötet stängs, för att ge mötet en möjlighet att hålla mötet öppet om det finns någon fråga som bör behandlas färdigt.

För förtydligandes skull, så håller jag reservationstråden öppen ett tag till så kan diskussionen fortsätta där - jag har just föreslagit en metodik för att utröna vad folk avsåg.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#5) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #132297

Citat:
Da_Nerd (2009-Mar-08)
Citat:
Ahruman (2009-Mar-08)
Citat:
Årsmötet beslutade inte att Ricks lån skall lösas, däremot skall Rick få lön retroaktivt.

Rick kan då betala av sina lån med dom pengarna.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#6) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #132300
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:37

Citat:
Johan^mlg (2009-Mar-08)
Citat:
Rick Falkvinge (2009-Mar-08)Jag misstänker att det berodde på de många ordningsfrågorna -- det här är första gången vi behövt votera om ordningsfrågor öht. Vi måste hitta ett bättre sätt att hantera ordningsfrågor till nästa årsmöte, det här var bara inte hållbart.

Kan det inte fungera så att folk själva kan posta ordningsfrågor med polls i tex ett underforum? Om ordningsfrågan får tillräckligt med medhåll [tex 20 "ja"-röster] så tar du upp frågan på det "egentliga" mötet?

Skulle iaf ta och rensa bort spam-frågor som ändå skulle röstas ner..

Sedan vore det väldigt skönt om vi kunde ha ett par fasta tider att ta upp ordningsfrågor på så dom inte poppade upp lite slumpmässigt. Exempelvis en paus på en halvtimme varannan fråga där det bara diskuterades ordningsfrågor.

Dina förslag här ovan tycker jag absolut inte är bra. En ordningsfråga väcks när en mötesdeltagare känner att det är något som har med själva mötets utförande att göra som behöver behandlas. När ordningsfrågan är väckt ska allting annat på mötet avstanna till ordningsfrågan är diskuterad och avgjord. Därefter fortsätter mötet där det var innan ordningsfrågan väcktes.

Svara med citat
  (#7) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #132301
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:38

Vi ska absolut ha kvar förfarandet att man ska kunna lägga nya tilläggsyrkanden fram till att voteringen börjar. Vi såg faktiskt en veritabel svärm av yrkanden under motion 06 till exempel - och även om jag helst hade avslagit motionen helt (jag tycker inte att det är inom ramarna för ett årsmöte att anse vad någon förtjänar) så är formuleringen som gick igenom mycket bättre än den ursprungliga motion 06.

Mötet finns till för just för att diskutera och förbättra motioner. Annars kunde man lika gärna ha gått direkt till votering med en gång.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #132302
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:39

Citat:
muterad (2009-Mar-08)Dina förslag här ovan tycker jag absolut inte är bra. En ordningsfråga väcks när en mötesdeltagare känner att det är något som har med själva mötets utförande att göra som behöver behandlas. När ordningsfrågan är väckt ska allting annat på mötet avstanna till ordningsfrågan är diskuterad och avgjord. Därefter fortsätter mötet där det var innan ordningsfrågan väcktes.

Så fungerar AFK-möten. Vi har, fram tills just detta möte, haft väldigt positiv erfarenhet av möten med fasta tidsscheman. De eliminerar många av de problem som AFK-möten har, t.ex. att någon kan skjuta på frågor till sent in på natten så att deltagarna blir trötta genom att debattera andra frågor länge.

Svara med citat
  (#9) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #132303
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:40

Citat:
Mårten Fjällström (2009-Mar-08)
Citat:

För förtydligandes skull, så håller jag reservationstråden öppen ett tag till så kan diskussionen fortsätta där - jag har just föreslagit en metodik för att utröna vad folk avsåg.

Jo, jag tycker att frågan löstes bra av dig, Mårten. Du hittade en kreativ lösning på problemet att mötet stängdes, i alla fall i min mening, i förtid och förhastat.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #132304
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:41

Citat:
TeirdeZ (2009-Mar-08)
Citat:
Rick Falkvinge (2009-Mar-08)Jag tror helt enkelt inte att fler än så här är intresserade av mötesformalia, utan fungerar som svärmen fungerar -- de som är intresserade av mötesfrågorna tar hand om dem. De som är intresserade av aktivism ägnar sig åt det i stället.

En sån fruktansvärd onödig pik. De som har varit här och deltagit idag är i de flesta fall mycket aktivistiska piratpartister som gör massor för partiet.

Det var inte alls avsett som någon pik. Jag förstår inte hur du läser det om du tar det på det sättet.

För att förtydliga, så menar jag att alla ägnar sig åt de aktiviteter i partiet som de finner intressanta, och att det inte är så konstigt. Om du finner aktivism och administration intressant, så är det klart att du ägnar dig åt båda.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Eftersnack Andreas Bjärnemalm Medlemsmöte 19-25 oktober 2009 60 2009-10-26 19:15
98. Eftersnack Rick Falkvinge Medlemsmöte den 6-7 december 2008 16 2008-12-18 20:40
Eftersnack till FRA-demon! TeirdeZ 11. Malmö kommun 0 2008-07-04 01:56
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 32 2008-04-29 10:22
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 13 2007-04-23 20:09