Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Magnus Kindblom Inte uppkopplad

Magnus Kindbloms avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard Idé: Förenade småpartiledare - 2006-09-05, 00:22

Problem: Media fokuserar på riksdagspartierna och småpartierna har svårt att synas och höras.

Noterat: Några tidningsartiklar har faktiskt nämnt att småpartierna har ovanligt svårt att nå ut i år, så kanske det är läge att gjuta olja på elden?

Förslag till åtgärd: Ta initiativet till att småpartierna i en gemensam aktion protesterar mot detta och kräver mer uppmärksamhet. Exempelvis en debattartikel, en press-release eller t.o.m. en presskonferens. Om PP kallar till presskonferens kommer ingen TV-kanal att sända och ingen tidning att skriva. Men om många småpartier kallar till gemensam presskonferens vore det väl sjutton om inte den kritiska massan är

uppnådd. Vi bör även ha en plan för hur vi ska utnyttja den debatt som förhoppningsvis blossar upp. Kanske kan aktionen planeras så att en kortform av partiernas budskap kommer många till del, i samband

med aktionen eller i dess efterdyningar.

Synpunkter?

Magnus Kindblom, lead Kungsbacka

Svara med citat
  (#2) Gammal
Emil Vikström Inte uppkopplad

Emil Vikströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #51822
Standard RE: Idé: Förenade småpartiledare - 2006-09-05, 11:24

Det låter som en bra idé. Vad vi behöver nu är alltså en lista på småpartier att kontakta. Vi bör lägga mest krut på "intressanta" partier, för att dra journalister. Blir det för många Palmepartier blir det flummigt ointressant.

Jag ser några stora aktörer vi bör kontakta:

* Feministiskt Initiativ

* Junilistan

* Sjukvårdspartiet (som vi redan har ett bra samarbete med)

* Sveriges Pensionärers Intresseparti

Finns det fler?

Bör vi kontakta Unika Partiet eller får de tillräckligt med mediatid redan?

0734-33 17 15 :: emil.vikstrom (snabel-a) piratpartiet.se

Svara med citat
  (#3) Gammal

Emil Vikströms avatar

Länk: #51824
Standard RE: Idé: Förenade småpartiledare - 2006-09-05, 11:29

Jo, justja. Vi behöver en bra rubrik och "form" också.

Jag spånar lite:

Rubrik: "Uppstickarpartierna får lite mediautrymme"

Form: Jag ser framför mig att vi, Piratpartiet, först öppnar konferensen för att berätta om hur dåligt med mediautrymme partierna får. De andra partierna får snabbt fylla på med någon enstaka egen kommentar (det vi säger är ju trots allt allas gemensamma sak). Konferensen fortsätter sedan med att de närvarande partierna får sammanfatta sin politik och förklara varför den behövs (här är en anledning till att det inte får bli alltför många, och helst bara större aktörer). Efter det kan det bli utfrågningsstund.

Alltsammans behöver inte ta jättelång tid. Det viktiga är att det blir gjort!

Kommentarer?

Svara med citat
  (#4) Gammal
brelovich Inte uppkopplad

brelovichs avatar

Länk: #51910
Standard RE: Idé: Förenade småpartiledare - 2006-09-05, 15:27

Citat:
Hugi Ásgeirsson (2006-Sep-05)Under pride kom det på tal att vi, tillsammans med de andra småpartierna, skulle gå ut med en pressrelease precis innan valdagen där vi informerar om hur man röstar på oss om våra valsedlar inte skulle finnas på plats. Det tycker jag är en utmärkt idé. Finns det några planer på en sådan PR?

Det var en väldigt bra idé tycker jag. Värt att informera om är även att man kan ändra sig om man förtidsröstat. Bara att ta med sig legitimation och bege sig till sin vallokal.

Vi kanske bör tänka lite på vilka partier vi vill synas tillsammans med. Kanske mindre viktigt om vi får stor uppslutning.

Jag har inte sett några planer. Just do it! skulle jag föreslå. Tag kontakt med de andra partierna, författa ett förslag till pressrelease och posta det i mediaforum för kommentarer. Det bör väl gå på en vecka...

[hr]
Heter numer Fredrik Moberg på forumet.

Blogg: syrrans granne - Politik
  Skicka ett meddelande via MSN till brelovich  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Thaum1el Inte uppkopplad

Thaum1els avatar

Länk: #52190
Standard RE: Idé: Förenade småpartiledare - 2006-09-06, 06:48

Känns inte det som att sitta med i Insider och bli jämförd med Tomtepartiet och Nordiska Unionen?

För övrigt, F! och Junilistan åsidor, så är väl det största småpartiet föruom oss Sverigedemokraterna. Ledsen, men jag ser inte någon framtid då jag samarbetar med Sverigedemokraterna.

-

There'll come a time when we need to get a new system instead of just updating the old one. Think outside the box.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Magnus Kindblom Inte uppkopplad

Magnus Kindbloms avatar

Länk: #52211
Standard RE: Idé: Förenade småpartiledare - 2006-09-06, 08:31

Citat:
Thaum1el (2006-Sep-06)Känns inte det som att sitta med i Insider och bli jämförd med Tomtepartiet och Nordiska Unionen?

Drag av det, ja. Men jag är övertygad om att vi tjänar på att synas, eftersom vårt problem är att

folk inte känner tills (eller har sett oss tillräckligt många ggr för att notera oss).

Citat:

För övrigt, F! och Junilistan åsidor, så är väl det största småpartiet föruom oss Sverigedemokraterna. Ledsen, men jag ser inte någon framtid då jag samarbetar med Sverigedemokraterna.

Jag förstår den synpunkten, även om jag är själv är tillräckligt cynisk för att göra gemensam sak

i detta fall när det inte handlar om själva partiåsikterna. För övrigt är det inget som tvingar oss att bjuda

in SD.

/Magnus Kindblom

Svara med citat
  (#7) Gammal

Emil Vikströms avatar

Länk: #52485
Standard RE: Idé: Förenade småpartiledare - 2006-09-06, 21:16

Citat:
Thaum1el (2006-Sep-06)Känns inte det som att sitta med i Insider och bli jämförd med Tomtepartiet och Nordiska Unionen?

Båda dina invndningar bemöts lätt genom att vi bara bjuder in någorlunda stora partier, och väljer själva vilka vi bjuder in.

Svara med citat
  (#8) Gammal
drevis Inte uppkopplad

Länk: #87099
Standard RE: Idé: Förenade småpartiledare - 2007-11-18, 16:11

Bra förslag, gör det! Men när jag läser förslagen känns det lite som en engångsgrej som kanfå en del uppmärksamhet ett tag men sen försvinna.

En idé kunde vara att köra en presskonferens i månaden eller liknande med partier utanför riksdagen. Alla partier utanför riksdagen har trots mer röster än de minsta partierna i riksdagen och borde därför tillsammans kunna få åtminstonde lika mycket publisitet som ett av dem.

Är det förresten någon som har koll på hur mycket pengar ett riksdagsparti får?

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är