Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Forky Inte uppkopplad

Forkys avatar

Reg.datum: Aug 2006
Standard Bättre omvärldsbevakning krävs för en bättre informationshantering för partiet - 2006-10-28, 17:18

Hej!

För att snabba på processen med informationsinsamling, trovärdighet okällgranskning, publicering samt underlag för strategi och utåtriktat arbete inom partiet behövs kanske ett bättre system än det vi idag har med ett nyhetsforum där nyheter från medlemmar publiceras huller om buller.

Med hjälp av det som kallas web 2 och syndikering borde vi kunna effektivisera hela processen mycket. Genom att samla flöden från betrodda källor runt om på internet till Nyhetsforumet med innehåll som är relevant för vårt parti skulle vi kunna ägna kraft åt påverkansarbetet på ett helt nytt sätt. Hur det tekniskt ska utföras överlåter jag till folk med sådan kunskap. Sortering så att endast piratrelaterat innehåll hamnar där behövs ju också arbetas fram då flöden från tex de svenska dagstidningarna innehåller långt mycket mer än våra frågor. Kanske med olika underavdelningar för olika språktex engelska artiklar eller kategorier tex Upphovsrätt, Skyddat privatliv osv. Kanske ska systemet klara av att sortera dubletter eller tidningsartiklar som tar upp samma sak så att folk hittar det relevanta.

Omvärldsbevakningstjänster finns redan jag vet men vi behöver få in det i vårt forum och skräddarsydda efter våra behov och principer.

De var allt för nu.

Mvh Peter Pirat

Svara med citat
  (#2) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #61577
Standard RE: Bättre omvärldsbevakning krävs för en bättre informationshantering för partiet - 2006-10-28, 18:38

Jag vet inte om automatisk syndikering är rätt väg. Jag tänker mig snarare en modell liknande del.icio.us, digg, reddit och andra sociala aggregatorer. Alltså att folk har någon form av webläsarplug-in eller javascript-bookmark som gör det enkelt att posta länkar med lite taggar och en kommentar. Detta kan ju då användas både till nyheter och organisering av andra resurser.

Social bookmarking heter det ju i del.icio.us fall, jag vet inte hur digg och reddit fungerar dock.

Edit: Någon som vet om JetEye skulle ge något?

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Forky Inte uppkopplad

Forkys avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #61839
Standard RE: Bättre omvärldsbevakning krävs för en bättre informationshantering för partiet - 2006-11-01, 17:13

Mmm men fortfarande så löser inte det problemet att idag måste någon hitta artikeln läsa den och anse den läsvärd för andra och posta den till forumet för att alla andra ska få nys om den. Jag motsätter mig inte ditt förslag för hur man skulle kunna göra endel saker på men jag vill ha ett automatiskt system för att så lite som möjligt ska undgå oss. Förklara gärna varför du inte vill ha automatiken i det hela in i nyhetsforumet tex om du nu inte vill det.

Mvh Peter Pirat

Svara med citat
  (#4) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #61866
Standard RE: Bättre omvärldsbevakning krävs för en bättre informationshantering för partiet - 2006-11-01, 19:24

Citat:
Forky (2006-Nov-01)Förklara gärna varför du inte vill ha automatiken i det hela in i nyhetsforumet tex om du nu inte vill det.

Tre anledningar

1. Automatiken kommer dra med saker som inte är intressant

2. Folk kanske börjar lita på automatiken så mycket att andra källor förbises.

3. Automatiken kanske drar med så mycket att ingen orkar läsa det

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad kan bli bättre på forumet? agnesson Forumgruppen/teknisk support 52 2009-11-05 11:24
Bättre templats för up i pw of_darkness Ung Pirat - allmänt 0 2009-11-01 04:01
Bättre struktur och plan krävs för fortsatta val! chifen Europaparlamentsval 2009 12 2009-04-26 02:10
Mp – Läs på bättre… Anders Strömgren PP i media 2 2008-07-31 16:37
När vi får en en röste bättre nevyn2006 Övrig piratpolitik 1 2006-09-14 09:03