Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Kongressombud till UPK14: Maria Nilsson - 2013-10-31, 15:53

Maria Nilsson

Kandiderar till Kongressombud till UPK14.

Ålder: 27
Bostadsort: Stockholm
Viktiga områden: Hälsa och sjukvård, jämställdhet, bibliotek

Jag är en tjugosjuårig kvinna bosatt i Tullinge, söder om Stockholm. Innan dess bodde jag i små byar ute i skogen och både den och landsbygden ligger mig varmt om hjärtat. Det är inte alltid den nya, moderna informations- och internetåldern har lyckats lämna speciellt stora avtryck där, vilket är något man bör ha i åtanke när man hör om banker och postkontor som stänger sina kontor på landsbygden.

Jag tror på alla personers lika värde, men även på rätten att få vara annorlunda. Jag tror inte att alla människor har samma möjligheter, men att alla har rätt att få göra det bästa utifrån de förutsättningar de har. Jag har en stark känsla för rättvisa och moral och försöker att föregå med gott exempel för att göra det lättare för andra att göra samma sak.

Kort genomgång av saker jag gjort och gör: översätter och korrekturläser för partiet. Var på kansliet i Aspudden en gång i veckan förra sommaren för att stickra och bunta och sortera saker. Deltagit i en miniutbildning. Besökt kongressen innan och sett på livesändningen när jag inte kunde vara där. Blev nominerad förra året men kunde dessvärre inte delta. Höll tal under FRA-demonstrationen som hölls av Svart Måndag. Har skrivit diverse tal och fristående aktivisttexter. Går ofta på demonstrationer, men gör det mesta arbetet privat då jag talar med främlingar, vänner och familj om hur saker för nuvarande går åt helt fel håll men hur en ljusare och bättre framtid är möjlig.

Saker jag tycker är bra:

Crowdfunding: Genom tjänster som Kickstarter och Indiegogo har vi börjat visa att det finns nya alternativ för att finansiera det som vi tycker är viktigt. Filmer som inte skulle plockas upp av produktionsbolag kan finansieras direkt av sin tänkta publik. Musiker kan lägga upp musik och se efter om någon är intresserad av att stödja ett studioinspelat album. Serietecknare ber fans om hjälp för att trycka album. Men även samhällsbyggande och stadsförskönande projekt finansieras; till exempel parkbyggande och museer.

Flattr: Att genom ett enkelt knapptryck kunna stödja de man tycker har gjort eller skrivit något bra är något som borde uppmuntras. Ytterligare en kreativ lösning som hör den nya, moderna världen till.

Creative Commons: Inte en optimal lösning för alla, men har ändå fört en hel del gott med sig och revolutionerat hur vi tänker på det här med upphovsrätt och licenser.

Jamendo och Magnatune: Två andra, olika lösningar på frågan: "Men hur ska artisterna få betalt?" En som stödjer gratis musik enligt en CC-licens och uppmuntrar donationer, och en som har en månadsavgift för fri nedladdning av musik utan DRM och uppmuntrar en att ge tre kopior av all musik till sina vänner.

Bibliotek: Jag känner inte att det behöver någon närmare förklaring. Få platser kan ha en sådan samhällsstödjande funktion som bibliotek kan och bör ha. Alla bibliotek bör ha tillgång till datorer där de utan datorer kan få gratis tillgång till internet för att kunna delta i samhället på samma villkor som de som redan kan.

Jag ser fram mot era frågor och hoppas att jag kan vinna ert förtroende för att representera er under UPK14.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är