Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
m4ttias Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Mönsterskydd? - 2006-01-03, 11:00

Vad är mönsterskydd, och varför måste det bort?

Svara med citat
  (#2) Gammal
Uffliat Inte uppkopplad

Uffliats avatar

Länk: #2072
Standard RE: Mönsterskydd? - 2006-01-04, 09:11

Citat:
m4ttias (2006-Jan-03)Vad är mönsterskydd, och varför måste det bort?
Mönsterskydd är patent på ett utseende, egentligen kan det mesta som är formgivet mönsterskyddas. Det går att läsa om på http://www.prv.se.

Mönsterskydden används för att upphovsmannen skall kunna skydda sin design. Många "formgivare" arbetar ju efter enRoyalty basis.

Helt enkelt ett sätt att äga ett utseende.

Nackdelen med att ta bort mönsterskyddet, om någon, är väl i så fall att alla har möjlighet att tillverka exakt vad som helst, vilket kommer att leda till att den som till absolut minsta kostnad kan framställa något kommer att bli marknadsledande. Detta i sin tur skulle kunna leda till en försämrad arbetssituation eftersom möjligheternatill exklusivitet och orginalitet inskränks. Den som har billigast arbetskraft konkutrerar ut andra, eller något i den stilen. Vet iofs inte om detta har så mycket med immaterialrätten att gör, skulle snarare vilja kalla det fri konkurens.

/Om någoninkräkter på våra rättigheter måste vi slå tillbaka. Jävlas inte med folket.

Keep it real/

U

Svara med citat
  (#3) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #2464
Standard RE: Mönsterskydd? - 2006-01-04, 22:04

Det finns främst ett område där mönsterskydden sätter konkurrensen ur spel: Billtillverkarna designar vissa delar (t.ex. lampglas, skärmar och andra karossdelar) extra fantasifullt för att de ska kunna mönsterskydda dem och hindra konkurrens från piratdelstillverkare. Den biten bör vi komma åt på något sätt utan att trampa ner det konsumentskydd som mönsterskyddet erbjuder.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#4) Gammal
dev/null Inte uppkopplad

dev/nulls avatar

Länk: #2927
Standard RE: Mönsterskydd? - 2006-01-05, 22:23

Mönsterskydd? Nånstans får det fan ta slut, mönsterskydd är nog just där.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Lenkki Inte uppkopplad

Länk: #3868
Standard RE: Mönsterskydd? - 2006-01-09, 04:10

Jag tycker att mönster skydd ska gälla allmänt för logtyper, och för namn ska det gälla innom branscher. Annat än så, så tycker jag att vi ska beholla mönster skydd.

Köper jag en CocaCola så vill jag ta mig f_n vara säker på att det är en CocaCola och inte någon piss-smakande-kopia.

Sen om ett skylifting företag vill kalla sig för "Fanta" så ska dom få göra det bara det inte är samma / liknande logga som för drycken.

edit: Blandade jag ihop Varumärken och Mönsterskydd? jaja, iaf så tycker jag ändå att samma argument gäller här.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Rheo Inte uppkopplad

Länk: #3922
Standard RE: Mönsterskydd? - 2006-01-09, 11:03

Citat:
Lenkki (2006-Jan-09)Jag tycker att mönster skydd ska gälla allmänt för logtyper, och för namn ska det gälla innom branscher. Annat än så, så tycker jag att vi ska beholla mönster skydd.

Köper jag en CocaCola så vill jag ta mig f_n vara säker på att det är en CocaCola och inte någon piss-smakande-kopia.

Sen om ett skylifting företag vill kalla sig för "Fanta" så ska dom få göra det bara det inte är samma / liknande logga som för drycken.

edit: Blandade jag ihop Varumärken och Mönsterskydd? jaja, iaf så tycker jag ändå att samma argument gäller här.

Du blandade nog ihop. Detta ska troligen gå under varumärken, och dina argument överlappar det som står på varumärkesforumet.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Wintran Inte uppkopplad

Länk: #5293
Standard RE: Mönsterskydd? - 2006-01-13, 23:48

Är det fler än jag som tycker att mönsterskydd låter mycket likt patent? Inte dess motiveringen, men så som det är konstruerat idag. Att ha ensamrätt på en formgivning eller design låter för mig ungefär som att ha ensamrätt på en idé eller uppfinning.

Att tanken bakom mönsterskydd kan vara sympatisk - att ett företag inte ska kunna utge sig för att vara ett annat - är en sak, men dagens system där man har rätt att registrera sin design och sedan kräva ensamrätt på den låter lite för mycket "immaterialrätt" för att jag ska kunna acceptera den.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg:

Jag tror att mönsterskyddet likt varumärkesskyddet skulle kunna omformas till någon form av lag där det för företag kunde anses olagligt att "skapa sina produkter så de medvetet liknar någon annans i förhoppningen om att locka till sig kunder", eller något åt det hållet. Att inspireras av och härma konkurrenters design förekommer ju regelbundet i mer eller mindre alla branscher, och är i grunden motsatsen till skadligt, men en sådan här lag skulle likt ett förenklat mönsterskydd tillåta företag att stämma varandra när det går över en viss gräns. Denna gräns bör vara när det riskerar att skada konsumenterna - när konsumenterna inte längre vet vad de köper.

[hr]Var med och utveckla Piratpartiets inofficiella wiki!

Svara med citat
  (#8) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #5297
Standard RE: Mönsterskydd? - 2006-01-14, 00:25

Citat:
Wintran (2006-Jan-14)Jag tror att mönsterskyddet likt varumärkesskyddet skulle kunna omformas till någon form av lag där det för företag kunde anses olagligt att "skapa sina produkter så de medvetet liknar någon annans i förhoppningen om att locka till sig kunder", eller något åt det hållet. Att inspireras av och härma konkurrenters design förekommer ju regelbundet i mer eller mindre alla branscher, och är i grunden motsatsen till skadligt, men en sådan här lag skulle likt ett förenklat mönsterskydd tillåta företag att stämma varandra när det går över en viss gräns. Denna gräns bör vara när det riskerar att skada konsumenterna - när konsumenterna inte längre vet vad de köper.

Då räker det att helt enkelt förbjuda att man lurar kunderna. Hur det skall utformas rent lagtekniskt är en annan fråga, med det centrala här är inte någons rätt till en produkt; detta är helt och hållet en relation mellan en säljare och en köpare, vilket torde fasa in problematiken under bedrägerilagstiftningen.

BRB 9:1Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Emil Vikström Inte uppkopplad

Emil Vikströms avatar

Länk: #5922
Standard RE: Mönsterskydd? - 2006-01-17, 16:36

Citat:
Wintran (2006-Jan-14)Är det fler än jag som tycker att mönsterskydd låter mycket likt patent? Inte dess motiveringen, men så som det är konstruerat idag. Att ha ensamrätt på en formgivning eller design låter för mig ungefär som att ha ensamrätt på en idé eller uppfinning.
Ja, det är det många som tycker. I teknikkursen i skolan läste vi om patent och gick samtidigt igenom mönsterskydd i samma avsnitt.

Citat:
Wintran (2006-Jan-14)Att tanken bakom mönsterskydd kan vara sympatisk - att ett företag inte ska kunna utge sig för att vara ett annat - är en sak, men dagens system där man har rätt att registrera sin design och sedan kräva ensamrätt på den låter lite för mycket "immaterialrätt" för att jag ska kunna acceptera den.
Word

0734-33 17 15 :: emil.vikstrom (snabel-a) piratpartiet.se

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Mönsterskydd och upphovsrätt TeirdeZ Kunskap och patenträtt 8 2009-04-17 21:20
Mönsterskydd och gemenskapsformgivning Tommten Kunskap och patenträtt 13 2009-01-11 03:23
Nigerianskt företag stämmer OLPC för intrång i mönsterskydd SM5POR PP i media 8 2008-01-02 16:26