Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Bamze66 Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009
Standard RE: PP i kommunalval, kanske inte en så bra idé? - 2009-08-10, 03:24

Vet inte vad ni säger. men var inne och läste på Valmyndighetens hemsida och för mig är detta glasklart:

7. Anmäla kandidater

För att skydda partibeteckningen vid val måste partiet "anmäla" samtliga kandidater. Det innebär dels att partiets partibeteckning skyddas och dels att

partiet skyddar sin kandidatlista från att väljare själva kan nominera kandidater. Anmälan sker i samband med att partiet beställer valsedlar.

Att anmäla kandidaterna är frivilligt. Om partiet väljer att inte anmäla kandidaterna på en valsedel så innebär det att väljare kan skriva till ett namn

på valsedeln och på så sätt personrösta på en person som inte partiet nominerat.

http://www.val.se/det_svenska_valsys...ndex.html#kap7

Man kan alltså inte bara lämna in en blank lista så som någon påstod. Däremot genom att registrera så hindrar man andra partier till att utnytja partibeteckningen för egna syften.

I de större städerna där PP fick många röster är risken klart överhängande att personer kan komma in som vi nog gärna hade sluppit. och vad gör man då?

Någon påstod att jag inte riktigt hade fattat grejen med PP, Men det vill jag nog hävda att det är ju det jag har gjort. Vi visar andra vilken enorm blandning av folk vi är. Och att det verkligen finns plats för alla, Även t.ex tjejer som PP har haft lite svårt att dra till sig. Det ända vi har gemensamt är att vi prioriterar integritetsfrågor högst på dagordningen. Anser att mitt förslag är i PP-s anda. Håller med om att förslaget inte är optimalt, men det är klart bätre än att bara lämna en massa tomma platser, eller att personer kommer in som inte företräder PP, och sedan löpa gatlopp i Media. Mitt förslag anser jag är ansvarsfullt och blir nog lättare att försvara i media. Tänk vilken verksamhet man skulle lokalt kunna bygga up med partistöd. Hyra en lokal där man kan träffas och fika och prata politik, fixa intressanta föredrag och mycket annat.

Jag håller med om att partiet inte ska lägga sig i fördelningspolitik officiellt och det är ju därför mitt förslag är det enda som är någorlunda realistiskt, för trots allt ligger ju inte våra frågor lokalt, åtminstone blir de sällan berörda och man kan ju inte bara sitta där som ett fån som piratpartist och inte göra ett jota.

Det om något blir ju verkligen en töntstämpel över oss.

Hopppas att ni nu fattar ett klokt beslut lite senare idag.

Bamze66

Alex

Svara med citat
  (#2) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #165597
Standard RE: PP i kommunalval, kanske inte en så bra idé? - 2009-08-10, 10:49

Citat:
Martina (2009-Aug-09)

Det jag vill ta upp, även om det kanske kan tyckas en petitessfråga, är också det rent distributionstekniska - kommunalval skulle betyda dubbelt (?) så många valsedlar (korrigera mig om jag har fel, här, debatt ftw), vilket kanske är lätt för vissa men jättesvårt för andra, beroende på hur många kilo valsedlar man måste hantera.

Hej

Styrelsen kommer aldrig besluta att vi ska ställa upp i alla kommunval. Styrelsen kommer möjligen besluta att lokalt aktiva kommer få ställa upp i kommunval om de uppfyller vissa vilkor.

Det gör att de enda pirater som får massa kommunvalsedlar att distribuera är de pirater som själva valt att ställa upp kommunalt. Vilket enligt mig verkar fullt rimligt.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Olof T. Inte uppkopplad

Länk: #165618
Standard RE: PP i kommunalval, kanske inte en så bra idé? - 2009-08-10, 12:22

Här är några exempel ur egen effarenhet där integritetsfrågor och immaterialrätt slår på kommunpolitiken. Om det är någon som är intresserad så kan jag ge lite mer information om den historiska bakgrunden.

Förslag på frågor för PP att driva i kommunalpolitiken:

* att verka för att databaser som byggs upp innehållande betyg, utvecklingsplaner m.m. i första hand

är till för den enskilde elevernens nytta och inte för skolverksamhetens kvalitetsredovisningar. Och absolut verka för lagstiftning som skyddar individen mot att data ur dessa databaser säljs vidare till t.ex. marknadsförare av olika former varor och tjänster.

* att verka för att åtkomsten till databaser som byggs upp innehållande betyg, utvecklingplaner begränsas till betygssättande lärare och föräldrar med höga krav på autentiering. Och att lagrade data inte är läsbara utan rätt autentiering.

* att verka för användandet av programmvaror med öppen källkod i kommunal verksamhet.

* att verka för att förhindra att rättigheterna till programmvara som utvecklas på konsultbasis åt kommunens verksamhet sedan säljs vidare åt underleverantörer eller individer som varit inblandade i utveckligen utan att en öppen budgivning skett och i första hand verka för att sån programvara istället släpps som öppen källkod.

Mvh Olof.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #165806
Standard RE: PP i kommunalval, kanske inte en så bra idé? - 2009-08-12, 05:31

Visst kan Piratpartiet försöka driva frågor om användning av open source i kommunal verksamhet och så, men jag antar att eventuella ledamöter från Piratpartiet också skulle komma att tycka till i frågor som ligger långt utanför partiets kompetensområde. Det finns nog en betydande risk att kommunala företrädare ägnar sig åt stollerier som kan skada partiet på central nivå. Är risken värd att ta? Förmodligen inte.

Svara med citat
  (#5) Gammal
J. C. Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2008

Länk: #165824
Standard RE: PP i kommunalval, kanske inte en så bra idé? - 2009-08-12, 11:08

Ett problem jag ser är att kommun- och landstingspolitik kommer bli vårt första steg in i fördelningspolitiken. Just eftersom det är tillämpningar av de lagar som stiftas på riksnivå som skötes här kommer vi inte bara att rösta om t.ex. att byta ut proprietära IT-system mot öppna sådana i skolor, utan i samma paket måste vi rösta om att budgetera för bytet av systemen, utbildning av lärare och annan personal i mjukvaran osv och detta är pengar som måste komma från någon annanstans. Vi kommer helt enkelt inte komma ifrån det faktum att vi måste rösta om finansiella frågor. En väldigt känslig punkt av uppenbara anledningar.

(Nu har jag inte hunnit läsa igenom tråden, så förlåt om någon redan tagit upp detta!)

Svara med citat
  (#6) Gammal
Thomas Gunnarson Inte uppkopplad

Länk: #166721
Standard RE: PP i kommunalval, kanske inte en så bra idé? - 2009-08-19, 18:16

Om det inte blir någon lista i min kommun så måste jag göra en själv....

Kolla upp några kompisar och komma överens om att göra en egen lista manuellt, så att säga...

annars kan ju vem som helst, eventuellt, komma in som Pirat...

Det är ett större problem om ett antal psykopater etablerar sig som Pirater i politiken än att det formella är klart....

Sedan finns det, som jag påtalat på en annan plats, en risk att folk hoppar över till Piraterna innan alla förtroendeposter är tillsatta (och det är nästan bara psykopater som hoppar på tåget i farten så att säga...)

(Jag var medlem redan vid förra kommunalvalet!)

Svara med citat
  (#7) Gammal
Emil Isberg Inte uppkopplad

Emil Isbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #167442
Standard RE: PP i kommunalval, kanske inte en så bra idé? - 2009-08-25, 20:55

Citat:
Bamze66 (2009-Aug-10)

För att skydda partibeteckningen vid val måste partiet "anmäla" samtliga kandidater. Det innebär dels att partiets partibeteckning skyddas och dels att partiet skyddar sin kandidatlista från att väljare själva kan nominera kandidater. Anmälan sker i samband med att partiet beställer valsedlar.

...

Man kan alltså inte bara lämna in en blank lista så som någon påstod.

Vad händer om man inte beställt valsedlar för en valkrets?
  Skicka ett meddelande via ICQ till Emil Isberg Skicka ett meddelande via Skype™ till Emil Isberg  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
kanske inte gemensamma åsikter i alla frågor, men en gemenskap som gäller alla! Gästskriverier (på svenska) (STÄNGD) 0 2009-06-05 18:39
En tidning ni kanske inte tänkt på. Ken Rabelius Mediagruppen 0 2006-06-11 17:53
Kommunalval? Mal Övrig piratpolitik 5 2006-06-03 21:58
Kommunalval makie Allmän information och frågor 2 2006-05-17 20:23
Ni kanske inte visste... exodus Förslag till partiet (STÄNGD) 18 2006-01-28 14:03