Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Kongressombud - 2008-06-08, 15:48

Enligt förbundets stadgar ska det väljas 51 st ombud till förbundskongressen som representerar våra medlemmar på kongressen och fattar beslut i förbundets namn. Då antalet nomineringar på ombud som inkommit till förbundet understiger 51 har vi tolkat det som att hållandet av ett val blir överflödigt då samtliga nominerade kan väljas.

Om du som ombud finns med på den här listan och inte har fått ett mail ifrån Nils Agnesson angående resor, kost och logi med mera kontakta Nils agnesson direkt! Skicka ett PM eller maila

Här följer således listan över vilka som har blivit ombud till förbundets kongress 2008:

(namn/födelseår/lokalavdelning)

Anders Hagklint 88 Stockholm

Björn Odlund 83 Borås, Göteborg

Emil Falck 83 Västerårs

Jon Severinsson 84 Linköping

Kalle Wadin Wesslén 88 Piratnätet

Ken Rabelius 82 Västerårs

Martin Lindow 85 Västerårs

Mathias Gunnarsson 89 Malmö

Robert Michaelsson 87 Växjö

Per von Zweigbergk 84 Stockholm

Karl Walestrand 83 Malmö

Patrik Greco 93 Lund

Andreas Käiväräinen 82 Uppsala, Piratnätet

Jonas Lihnell 83 Göteborg

Cai Ye 87 Malmö

Sanna Wesselgren 90 Piratnätet

Emma Elf 91 Göteborg

Anders Jussila 87 Rättvik

Tom Brännström 87 Umeå

Michael Nilsson 87 Stockholm

Tobias Zanden 87 Borås

Stefan Rombing 82 Piratnätet

Fredrik Xaerimnär Augustsson 83 Göteborg

Joakim Vesterlund 88 Umeå

Evert Bäckerstam 84 Göteborg

Rikard Olsson 92 Göteborg

Alexander Troff 86 Piratnätet

Krister Svanlund 84 Göteborg

Armin Azhirnian 92 Göteborg

Nils Kadesjö 85 Umeå

Oscar Andersson 92 Göteborg

Kim Johnsson 88 Kalmar

Jakob Jarmar 90 Umeå

Andreas Roupé 87 Stockholm

Ellen Söderberg 91 Malmö

Adrian Kristiansson 90 Malmö

Victor Jensen 90 Göteborg

Joel Nyström 86 Stockholm

Robin Kastberg 89 Uppsala

Jonas Ebberstein 87 Piratnätet

Robin Kalen Hill 86 Piratnätet

Isak Eliasson 91 Umeå, Östersund

Erik Simmesgård 89 Uppsala

Martin Jonsson 89 Halmstad/piratnätet

Peter Elmered 87 Luleå

Suzy Hughes 88 Kalmar

mattias erdmann 92 Borås

Då många frågar vad det innebär att vara ett kongressombud kommer här lite kort information om det.

Ombud: Ett ombud är en vald representant. I det här fallet innebär det en person som valts att delta i förbundskongressen. Ett ombud har rätt att rösta samt lägga förslag. Förbundet står för dina reskostnader till och från kongressen samt kost och logi under kongressen betalas av förbundet.

Ombudet har rösträtt, och representerar Ung Pirats medlemmar på förbundets kongress.

Att vara ombud innebär att man representerar medlemmarna i Ung Pirat. Man röstar på frågor om vad förbundet ska göra och prioritera det kommande året. Bra exempel är om man vill att vi ska ta fram skolmaterial om Ung Pirat eller hur vi ska göra för att fler medlemmar. Men den största biten är för oss att kunna lära känna varandra. Att träffa andra Pirater och umgås är det viktigaste. Det är så man knyter kontakter och får lättare att samarbeta i framtiden.

Ni som var ombud förra året får gärna posta i denna tråd några berättelse om hur det var år 2007 som ombud. [Smile]

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Länk: #104759
Standard RE: Kongressombud - 2008-06-08, 15:52

En ombudsberättelse från förbundskongressen 2007:

Författare: Lars Johansson, Umeå (UP Umeå)

Ja, vad är väl ett förbundskongressenmöte i Uppsala? Den kan ju vara alldeles tråkig och dötrist, eller alldeles.. alldeles underbart! Det här är min krönika över resan ner till och händelserna runt Ung Pirats Förbundskongress 2007. Den skrevs färdigt på stationen i Uppsala

För någon månad sedan fick jag förfrågan om jag skulle vilja vara ombud på förbundskongressen för Ung Pirat, i egenskap av ordförande för Ung Pirat Umeå. Jag sa ja utan att egentligen tänka på det mer, och när det började dra ihop sig till det hade jag nästan skjutit bort det ur tanken. För tre veckor sedan fick jag ett mail med mer detaljer, och såg att det var en helg som jag egentligen inte skulle kunna komma hem i tid till att jobba måndagen efter, så jag var beredd att tacka nej. Det blev aldrig riktigt av, och för en vecka sedan satt jag på SJ och bokade en biljett ner till Uppsala, hemresan fick jag se när den blev av ? jag hade inte kollat om jag kunde få ledigt måndagen. Under veckan lyckades jag förhandla mig till det och kunde boka en hemresa som gör att jag är hemma imorgon klockan 11.

Första delen av resan ner var etappen Vilhelmina-Östersund som togs med inlandsbanan, ett tågjävel som tutade så att tåget skakade var femte minut och gjorde det totalt omöjligt att sova över huvud taget. I Östersund så bytte jag till ett bättre tåg som gick mot Uppsala, och jag sov i nån timme. I Sundsvall så mötte jag upp med kassören för UP Umeå, Nils Kadesjö, då han klev på tåget, och det är här allt blir sjukt trevligt.

Vi satt bara och pratade ett tag, men eftersom vi båda var sjukt trötta så bestämde vi oss för att gå till bistrovagnen för en kopp kaffe. Den var stängd (Vad fan förväntade vi oss klockan 12 på natten?), men några killar vid ett bord frågade om vi hade lust att sätta oss ner för en öl. Vi tackade ja och de drog fram från sitt lager från under bordet. De var påväg till motorcross-vm någonstans, och hade druckit ett litet tag så de var lullgulliga. När det kom fram att vi var piratpartister så blev de intresserade och jag värvade snabbt två nya medlemmar. Vi satt där ett tag till, och när den ena bestämmer sig för att hämta mer öl från deras sittplatser så ställer den andra sig upp för att gå till vagnen bredvid och berätta att vi nu hade piratpartietmöte i bistrovagnen. Vi skrattade bara när han gick iväg och han kom tillbaka en minut senare då han insåg att det var mitt i natten och alla i den närliggande vagnen sov. Vi umgicks med dem ett tag till (Vi träffade även en kenyan som de bjöd in), och ursäktade oss för att gå och sova resten av resan. Klockan tre kom vi fram till Uppsala och vi blev personligt eskorterade av Stefan till vandrarhemmet och rummet där den sista av Umeåborna sov.

Klockan 8 dagen efter vaknade vi och klev upp ? frukost och sen började kongressförhandlingarna klockan 10. Jag är jävligt udda, jag älskar möten av den här sorten. Jag älskar den terminologi som används och all formalitet som omgärdar det. Jag älskar att kunna påverka och jag älskar att debattera. Jag har faktiskt svårt varför folk har så svårt att bli föreningsaktiva, det är ju skitkul. Själva kongressen finns rätt lite att skriva om, vill ni veta vad som hände så kan jag rekommendera dagordningen (http://forum.piratpartiet.se/Topic78277-292-1.aspx) och mötesprotokollet såfort det kommer upp.

I kongressens pauser så träffade jag mer eller mindre hela Sveriges aktiva unga pirater, och speciellt några gjorde bestående intryck på mig. Mest minnesvärd för mig är en av de få tjejerna som var där (Det är hemskt tråkigt att vi som förbund har få kvinnliga medlemmar), som var otroligt trevlig att prata med. Hon var så otroligt skärpt i det hon sa att man hela tiden var på helspänn då man pratade med henne. Hon imponerade verkligen - alla tjejer som var där imponerade stort i det otroliga engagemang de har för piratrörelsen. De hade ett engagemang som översteg de flesta av de närvarande killarnas. Jag träffade även på tok för många härliga killar för att nämna några, men Sveriges pirater är verkligen överlag bland de trevligaste och härligaste människor jag träffat, något jag tidigare konstaterat även bland de som finns i Umeå (Vilket var vad som gjorde att jag valde att engagera mig, vi har bara jävligt roligt).

När lördagens förhandlingar hade tagit paus till söndagen så hade vi en halvtimme fritt innan vi hade ?finbesök?. Rick Falkvinge höll ett kortare tal för oss (Eller iallfall för kort, han är sjukt duktig talare och otroligt trevlig att lyssna på), och efter det så åt han middag, pratade och umgicks med oss fram tills vi begav oss från lokalen och han tåg sitt tåg tillbaka till Stockholm. Han var otroligt.. Normal, vilket är det bästa betyg jag någonsin skulle kunna ge någon i hans position. Han var trevlig och inte alls elitistisk eller pretentiös på något sätt ? en bild man lätt får av en partiledare.

Efter att ha varit klart för dagen i sammanträdeslokalerna så gick några av oss ett stenkast (ett väldigt långt sådant) bort till Mabs källare och fortsatte där, vi som gick därifrån sist (Efter att ha sett Spider-man 3 på min dator) var tillbaka på vandrarhemmet strax innan 3.

Idag väcktes jag av att två av mina rumskamrater bestämde sig för att kliva upp klockan 7. Vi hade mötesförhandlingar och annat fluff fram till 3 (Ungefär, mitt minne kan svika mig), och jag började fördriva tiden (Mitt tåg gick klockan 00.41) med att umgås med gänget som bodde i Stockholm (Eftersom alla andra droppade av allt eftersom). Deras tåg gick klockan 6, så vi var kvar i lokalerna vi hade haft mötet i tills klockan 5 och bara pratade, sen drog vi oss till stationen där vi fortsatte. Jag följde med de till tåget, och när jag såg de gå på så insåg jag att jag skulle behöva vänta ensam på stationen i sex och en halv timme, så jag bestämde mig helt enkelt för att hoppa på och följa med till Stockholm, hur hemresan skulle klara sig skulle lösa sig ? jag resonerade att det helt enkelt går tåg tillbaka till Uppsala rätt ofta (vilket jag hade rätt i, lyckades timea en återresa till Uppsala så jag kommer hann med tåget).

Så jag impulsbestämde mig helt enkelt för att göra en omväg förbi huvudstaden. På tågresan var vi 5, vi droppade ner till 4 då vi kom fram till stationen och efter kanske en timme var tjejen i sällskapet tvungen att bege sig. Jag och de två kvarvarade piraterna Emil och Anders gick runt på stan där de visade mig lite landmärken och vi bara pratade allmänt, vi fikade på nått ställe och så. Vi umgicks till 11 då vi skiljdes på centralstationen, de skulle ta tunnelbanan hem och jag skulle med mitt tåg som skulle ta mig till Uppsala.

Nu sitter jag här på Uppsala centralstation med bland annat en full hemlös person som bad mig hälsa till tomten att han ville ha en gård med kor och åtta pigor i julklapp. Helgen har varit hur jävla bra som helst, men nu hör jag hur mitt tåg stannar på stationen.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Länk: #104914
Standard RE: Kongressombud - 2008-06-09, 17:47

Ändring: Anders Jussila som är kongressombud tillhör UP Rättvik numera och inte Piratnätet.

Svara med citat
  (#4) Gammal
kalenen Inte uppkopplad

Länk: #106489
Standard RE: Kongressombud - 2008-06-19, 04:56

Jag kan inte komma så du kan ju ta mig av listan

Robin Kalen Hill*

Svara med citat
  (#5) Gammal
Andreas Käiväräinen Inte uppkopplad

Andreas Käiväräinens avatar

Länk: #107287
Standard RE: Kongressombud - 2008-06-22, 16:11

Jag måste också lämna återbud då jag befinner mig på jobb i ett icke statligt övervakat land.

/// combatt

52 52 46 58 - http://www.lurig.se
  Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Käiväräinen  
Svara med citat
  (#6) Gammal
kalenen Inte uppkopplad

Länk: #210780
Standard Sv: Kongressombud - 2010-05-01, 16:54

Ta bort mig från listan. är inte intresserad alls av att vara med på några listor eller att vara ombud

Svara med citat
  (#7) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #210894
Standard Sv: Kongressombud - 2010-05-02, 20:29

Citat:
Ursprungligen postat av kalenen Visa inlägg
Ta bort mig från listan. är inte intresserad alls av att vara med på några listor eller att vara ombud
Du var ombud år 2008, svårt att ändra det idag. Vi skulle förvisso kunna redigera posten (misstänker att ditt namn dyker upp på google) men det finns ett värde i att behålla en förenings historia också. Förvisso skulle protokollet (med röstlängd) kanske räcka.

Jag vill ha fler kommentarer i ärendet innan jag redigerar listan över vilka som var ombud 2008.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kongressombud: Ombudsvalet. SimonRosenqvist Ombudsvalet 21 2010-01-04 19:57
Kongressombud: Kandidater som nominerats. SimonRosenqvist Ombudsvalet 1 2009-11-23 21:48
Kongressombud år 2009 agnesson Ung Pirats förbundskongress 2009 6 2009-02-22 02:46
Kongressombud Mab Ung Pirats förbundskongress 2007 0 2007-05-25 11:47
Kongressombud Mab Internt forum för Ung Pirats förbundskongress 2007 1 2007-04-29 11:01