Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Hejja hejja! - 2006-03-02, 11:17

Här är ett mejl som kom till info@piratpartiet.se med blandade synpunkter. Jag postar det här i forumet så att jag kan svara offentligt.

Citat:
Anders Hej,

intressant att höra att det rör sej i faggorna! =)

Har lite frågor/synpunkter om erat kommande parti, innan jag kan ställa mej bakom er i valet.

Ett bra initiativ tycker jag var att ni kör enbart HTTPS på hemsidan. Vore det inte trevligt att även ansluta sej till TOR (http://tor.eff.org/), och parallellt hosta hemsidan genom en ".onion"-domain för dom som vill skydda sitt IP-nummer från Bodström's idéer och från analysföretag?

Och sen undrar jag hur ni ställer er till öppen källkod och öppna standarder, för att dömma av er hemsida har ni inte tänkt på den biten. Och jag tycker det är en viktig del av konkurens på lika villkor. "Föregå med gott exempel". Ni kör exempelvis hemsidan på ett windows-licenserat programspråk (.NET) istället för till exempel PHP eller Perl, eller annat öppet programspråk.

En annan synvinkel man (eller iaf jag) skulle vilja påverka är SVT/SR, och alla andra statligt ägda myndigheter/enheter/kommuner. Allt dom skapar/publicerar borde publiceras i öppna standarder och i öppen källkod i den mån det är möjligt. Till exempel att man som medborgare ska kunna nå kommunens beslut via deras hemsida (finns till viss mån idag) och ett annat exempel borde vara att SVT's hemsida publicerar sitt material fritt och öppet med tex IP-begränsning till endast svenska IP-nummer (BBC är ett föredömme). Och att dom streamar sina kanaler via internet, för dom som trivs med det. Allting i en öppen standard som inte är patenterad av något företag förståss. ".pdf", ".doc", ".xls" mm är bara att glömma, även om dom är bra. Det finns öppna motsvarigheter som är minst lika bra, dom har bara inte haft möjligheten/tillfället att få vara med och konkurera.

Gällande patent så tyder jag ert budskap som att ni mest är inriktade på att lösa problemet med media-branchen, eftersom det är dom som har skapat problemet från början. Men vad som blir lidande är ju uppfinnandet av materiella ting/funktioner.

En del av uppfinnandet inspireras ju om man kan få tillbaka den energi man har lagt ned i en forskning, enklast är att lösa det med pengar. En film kanske inte drar inkomst i mer än 5 år efter sin release, men en uppfinning som till exempel TetraPak eller skiftnyckeln drar ju förmodligen (min gissning) inte in den största summan i början, utan en mindre summa under en mycket längre period. Det tål att diskuteras och det saknas allmän debatt på området.

I övrigt håller jag med om det mesta! Hoppas ni gör det fram till valsedlarna

Om jag kommer på nått mer så skriver jag mera.

MVH

Anders

PS.

Nu kom jag på vad det var jag glömde fråga om.

Har ni något sammarbete innom Piratscenen i sverige? Piratbyrån, NU, m.fl?

Mitt svar kommer nedan.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#2) Gammal
laws of tradition Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #18807
Standard RE: Hejja hejja! - 2006-04-24, 19:13

Nu kan du ju malligt svara att hemsidan förutom forumet iaf körs med öppna standarder.

/R

Svara med citat
  (#3) Gammal
MaTee Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #20804
Standard RE: Hejja hejja! - 2006-05-07, 13:46

Citat:
Anders

Och sen undrar jag hur ni ställer er till öppen källkod och öppna standarder, för att dömma av er hemsida har ni inte tänkt på den biten. Och jag tycker det är en viktig del av konkurens på lika villkor. "Föregå med gott exempel". Ni kör exempelvis hemsidan på ett windows-licenserat programspråk (.NET) istället för till exempel PHP eller Perl, eller annat öppet programspråk.

En annan synvinkel man (eller iaf jag) skulle vilja påverka är SVT/SR, och alla andra statligt ägda myndigheter/enheter/kommuner. Allt dom skapar/publicerar borde publiceras i öppna standarder och i öppen källkod i den mån det är möjligt. Till exempel att man som medborgare ska kunna nå kommunens beslut via deras hemsida (finns till viss mån idag) och ett annat exempel borde vara att SVT's hemsida publicerar sitt material fritt och öppet med tex IP-begränsning till endast svenska IP-nummer (BBC är ett föredömme). Och att dom streamar sina kanaler via internet, för dom som trivs med det. Allting i en öppen standard som inte är patenterad av något företag förståss. ".pdf", ".doc", ".xls" mm är bara att glömma, även om dom är bra. Det finns öppna motsvarigheter som är minst lika bra, dom har bara inte haft möjligheten/tillfället att få vara med och konkurera.

Detta tycker jag är en mycket intressant fråga. Ska bli intressant att läsa svaret.

Kanske kan frågor runt detta en dag komma med i partiprogrammet?

Svara med citat
  (#4) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #20808
Standard RE: Hejja hejja! - 2006-05-07, 14:20

Citat:
MaTee (2006-May-07)Detta tycker jag är en mycket intressant fråga.
På vad sätt då? Vi har medvetet avstått från att lägga till kioskvältare som exempelvis sextimmars arbetsdag i vårt partiprogram. Den frågan enbart skulle med största sannolikhet ge oss miljoner röster när vi kombinerar frågan med vår briljanta vågmästarstrategi (läs mera om den från vår hemsida -- klicka på "vågmästarställning" längst ner), som bevisar att vi kan leverera och inte bara lova. Och detta har vi gjort just för att visa hur seriösa vi är med att stoppa marschen in i Bodströmssamhället.

Citat:
Kanske kan frågor runt detta en dag komma med i partiprogrammet?
Not Bloody Likely. Varför skulle något sådant behöva tas upp av ett riksdagsparti? När väl vi jämnat vägen för fritt spridande av kultur och idéer så kommer sådana detaljer att automatiskt lösa sig. Det gäller helt enkelt att låta marknadskrafterna agera fritt, utan hämmande monopol i form av specialbeställda Upphovsrättslagar.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#5) Gammal
Anders Häggström Inte uppkopplad

Anders Häggströms avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #21322
Standard RE: Hejja hejja! - 2006-05-11, 00:49

Denna tråd är en flyttad tråd. Orginal-tråden hittar ni här.

Christians svar till mailet finns i orginaltråden.

Jag är för övrigt den som skrev mailet, och det var min första kontakt med partiet innan jag blev medlem.

[hr]

E-post: anders.haggstrom [it-bulle] piratpartiet.se

Om du vill kopiera och/eller använda mina ord, varsågod! Jag är tacksam om du kan förbättra dom. Information är till för att spridas!

Länktips: http://tor.eff.org/, http://truecrypt.sf.net/, http://www.ffii.org/, http://www.debian.org/

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hejja hejja! Christian Engström Förslag till partiet (STÄNGD) 1 2006-03-02 11:50