Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Melin Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006
Standard Flagga - 2006-08-08, 13:54

När jag köpte min T-shirt slog det mig att jag skulle vilja ha en flagga=) jag har en flagga på mitt hus. men jag byter gärna ut den mot en piratflagga fast kanske inte en vanlig pirat flagga. Utan svart med vit text och piratpartiet. hade varit fräckt.

Svara med citat
  (#2) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #44330
Standard RE: Flagga - 2006-08-08, 16:44

En flagga bör innehålla enbart enkla symboler, inte text, för att kunna synas på långt håll. Den runda "vind i segel" är väl tillräcklig? Att klämma in "PIRATPARTIET" eller någon annan text gör flaggan svårtydd, och det skulle inte stämma med flaggdukens proportioner (om du inte har en väldigt avlång flagga, eller en vimpel).

Flaggorna delar i mycket sin historia med vapensköldarna, eftersom det var samma bilder man ville återge, om än i olika material. Heraldiken utvecklades i en tid när människor i allmänhet inte var läskunniga, eller det skrivna ordet åtminstone inte hade så stor betydelse som det har i dag, vilket man bör ha i åtanke om man skall förstå följande tänkvärda tes:

"Vapnet skall vara för ögat vad namnet är för örat."

Så, en flaggduk med Piratpartiets namn på är ungefär lika motiverat som en högtalarröst som gastar "P-LIKNANDE SEGEL I CIRKEL".

Anders Andersson

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Piratparti-flagga LiNKAN Affischer, flyers, klistermärken osv. 4 2009-05-09 00:32
Visa din flagga? Kapten Stofil 28. Västerbottens län 7 2009-05-04 09:29
Flagga på halv stång i Midsommar Rain PP i media 9 2008-06-20 12:19