Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
domze Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009
Standard "Argumentet med bandspelaren håller inte" - 2009-02-26, 09:10

Det sägs ofta att underhållningsbranchen överlevde ett antal olika tekniska framsteg (som radio, bandspelare, videobandspelare, osv) och då kommer den att överleva fildelning också. Detta argument håller inte riktigt. Om vi tar exemplet med bandspelaren och det berömda "home taping is killing music", så finns det två väsentliga skillnader på bandspelaren och fildelning: 1) tillgänglighet och 2) kvalitet.

Jag var med på 80-talet och jag minns hur det var. Visst kopierade man musik - man kopierade oftast från någon i sin umgängeskrets, vilket innebar att åtminstone EN person i den kretsen behövde köpa den skiva jag var intresserad av. Vid fildelning så är min "umgängeskrets" alla på Internet och jag har praktiskt taget tillgång till hela världens samlade verk via någa knapptryckningar. Dessutom så i bandspelarfallet så kopierade man saker analogt, vilket innebar att resultatet av kopieringen blev sämre för varje kopiering. På så sätt kunde det faktiskt främja försäljningen - om jag ägde n-te kopia som lät som skräp men jag diggade låten så var chansen ganska stor att jag till slut skulle gå och köpa skivan... I fildelningsfallet så är kopiorna digitala och varje kopia är EXAKT lika med den första. Även om min kopia är den sista i en kedja av en miljon kopieringar så låter den fortfarande lika bra - jag har inget incitamente att gå och köpa skivan.

Därför är det inte riktigt jämförbart och man kan inte säga att musikbranchen kommer att överleva fildelning bara för att den lyckades överleva bandspelaren...
  Skicka ett meddelande via ICQ till domze  
Svara med citat
  (#2) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #129788
Standard RE: "Argumentet med bandspelaren håller inte" - 2009-02-26, 13:19

Citat:
domze (2009-Feb-26)Det sägs ofta att underhållningsbranchen överlevde ett antal olika tekniska framsteg (som radio, bandspelare, videobandspelare, osv) och då kommer den att överleva fildelning också. Detta argument håller inte riktigt. Om vi tar exemplet med bandspelaren och det berömda "home taping is killing music", så finns det två väsentliga skillnader på bandspelaren och fildelning: 1) tillgänglighet och 2) kvalitet.
Håller med. Bandspelarexemplet är dock bra för att visa att musikindustrin alltid har ropat varg så fort nån ny teknik kommit.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Fuwalu Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #129847
Standard RE: "Argumentet med bandspelaren håller inte" - 2009-02-26, 19:22

Citat:
malavel (2009-Feb-26)
Citat:
domze (2009-Feb-26)Det sägs ofta att underhållningsbranchen överlevde ett antal olika tekniska framsteg (som radio, bandspelare, videobandspelare, osv) och då kommer den att överleva fildelning också. Detta argument håller inte riktigt. Om vi tar exemplet med bandspelaren och det berömda "home taping is killing music", så finns det två väsentliga skillnader på bandspelaren och fildelning: 1) tillgänglighet och 2) kvalitet.

Håller med. Bandspelarexemplet är dock bra för att visa att musikindustrin alltid har ropat varg så fort nån ny teknik kommit.

Så här skulle jag också vilja se det. Inte bara musikindustrin utan hela upphovsrättsindustrin har nyttjat liknande argument sen urminnes tider. Falkvinge har många sådana liknelser på lager.

Man kanske kan tolka ett sådant påstående som att det är ett likhetstecken mellan internet och exempelvis en bandspelare. Men läser man på mer om vad Falkvinge och exempelvis Engström säger så är det faktiskt ganska uppenbart att de anser internet spela i en helt annan division.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Kristofer Pettersson Inte uppkopplad

Kristofer Petterssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #133557
Standard RE: "Argumentet med bandspelaren håller inte" - 2009-03-15, 22:22

Håller inte med.

Citat:
1) tillgänglighet och 2) kvalitet.

1) Tillgängligheten är förvisso större med Internets söktjänster, men det behöver inte betyda att inte kassett-bandens mättnads effekt på efterfrågan inte är jämförbar. Folk hade kanske sämre musik-kunskap? Kanske räckte det med en kassett för att tillfredställa deras behov av musik?

Vi vet iallafall att en bra söktjänst ökar möjligheten till ökad kunskap (och därmed förmåga till att efterfråga).

2) Det beror på vilka kassettband och vilken orginalkälla. Dessutom är det här en erfarenhets grej. Du vet inte vad du saknar förrän du har upplevt det. Varför sålde annars skrapiga stenkakor?

Information måste komma i rätt ordning för att vara meningsfull. Det samma gäller produkter.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Egoism-argumentet Mr President Kultur och upphovsrätt 24 2010-08-16 12:28
Argumentet att alla felaktiga träffar raderas ÄlveKatt Integritet och privatliv 5 2009-05-04 11:49
Essä om argumentet "Jag har inget att dölja" Coniella Integritet och privatliv 0 2008-06-20 01:33
Där rök rent-mjöl-i-påsen-argumentet all världens väg Christian Engström PP i media 1 2008-05-20 22:26
Fånigaste argumentet för fri fildelning Trixsey Övrig piratpolitik 13 2006-06-08 22:13