Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Jep Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2006
Standard RE: Egoism-argumentet - 2009-06-08, 14:17

Citat:
Tommten (2009-Jun-05)

Många skänker pengar till piratpartiet och/eller vår partiledare varje månad.

Är du inte nyfiken på hur mycket han får? Eller på vad han egentligen gör med dem?

Hörde Falkvinge i Ekots lördagsintervju, och där ville han inte svara på hur mycket han får eller på vad han gör med pengarna. Han tyckte att pengarna är hans privatsak. På frågan om inte de som skänker pengarna har rätt att få någon sorts redovisning, svarade Falkvinge att folk ju mycket väl vet att pengarna går till hans mat och hyra, och att han förutsätter att alla har förstått att han inte tänker redovisa närmare hur mycket han får eller vad han gör med dem.

Jag tycker att det är ett mycket intressant agerande av en partiledare som gärna pekar finger åt etablissemanget med halvkvädna anklagelser om korruption, girighet och bristande insyn.

Falkvinge säger att han använder pengarna till mat och hyra, och det tar han för givet att alla ska ta för sant. Det kan mycket väl vara sant - men ingen kan veta det, för Falkvinge tycker att det hör till hans privata sfär hur mycket pengar han får till skänks av sina sympatisörer.

Eller så är det helt enkelt så att han inte vill betala skatt och sånt krångel.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Kaysow Inte uppkopplad

Kaysows avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #155570
Standard RE: Egoism-argumentet - 2009-06-08, 14:47

Citat:
Jep (2009-Jun-08)Korrekt noterat. Ingen har lyckats. Fast det handlar ju inte om att övertyga mig, utan om att alls förklara hur PP:s ställningstaganden hänger ihop. Att ingen kunnat ge någon förklaring på tre år måste ju inte bero på mig. Jag måste ju trots allt vara er tacksammaste antagonist - eller finns det någon annan som gett er lika många chanser?

Kom igen nu det enda det betyder är ju att du måste väldigt uttråkad. Om jag gav mig in på Moderaternas forum så skulle det ju inte heller göra någon skillnad, hur många år jag än blev kvar.

-------------------------------------------------------------------

"Ungdomar är en svår grupp att nå."

-Fredrik Reinfeldt, Maj 2009

Svara med citat
  (#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #155714
Standard RE: Egoism-argumentet - 2009-06-08, 19:20

Citat:
Är du inte nyfiken på hur mycket han får? Eller på vad han egentligen gör med dem?
Jo, jag håller med dig Jep.

Han agerar tvärtemot hur jag skulle agerat och jag tycker inte hur mycket man får i inkomst hör till privatlivet, men det är jag det.

De som inte vill ge honom pengar efter att han tydligt redovisat att han inte tänker berätta vad han ska göra med kan låta bli.

För mig skulle det kännas som en självklarhet att redovisa det och jag reflekterade inte över att vi skulle få ett scenario där de som skänkte pengar inte kommer få veta vad de skänkte pengar till. Jag känner en gnutta lurad, men accepterar att han faktiskt aldrig lovade redovisa något (även fast det för mig kändes som en oskriven självklarhet). Totalt fick han några hundra av mig innan jag insåg att han aldrig skulle redovisa nått. Hoppas han använde pengarna till nått vettigt, det kommer jag troligen aldrig få veta.

Vem vet, kanke jag kan få tillbaks pengarna om jag frågar snällt.. Känner inget större behov av att krångla med den saken.

EDIT: Beskrev lite tydligare vad det är som jag för ovanlighetens skull håller med Jep om.
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Mr President Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #156130
Standard RE: Egoism-argumentet - 2009-06-09, 12:51

Okej, diskussionen flummade ur lite här. Jag lyckades visst inte göra mig förstådd riktigt.

Om det är någon som har bra synpunkter på hur man rent principiellt (alltså inte genom enbart sakargument) bemöter anklagelser om att man bara är i politiken av egoistiska skäl, så är det välkommet. Annars kan vi fortsätta föra fildelningsdebatten någon annanstans.

http://frilansandememetiker.blogspot.com/

Svara med citat
  (#5) Gammal
Kjella Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #156481
Standard RE: Egoism-argumentet - 2009-06-09, 22:41

Citat:
Mr President (2009-Jun-09)Om det är någon som har bra synpunkter på hur man rent principiellt (alltså inte genom enbart sakargument) bemöter anklagelser om att man bara är i politiken av egoistiska skäl, så är det välkommet. Annars kan vi fortsätta föra fildelningsdebatten någon annanstans.
Ikke direkte, men kanskje hvis man prøvde følgende:

Til (s): Du er bara socialdemokrat för å innföra stödordningar så att du själv ska få snylta på samhallet"

Til (m): Du er bara moderat för å senka skattorna så att du själv ska få mer pengar"

Ellers kunne man ksnakje se på argumentene mot "Hvis du ikke har noe å skjule, har du ingenting å frykte" siden det går på det samme - argumenterer du mot overvåkning må du jo tjene noe på ikke å bli overvåket.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Kjella Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #156497
Standard RE: Egoism-argumentet - 2009-06-09, 23:05

Citat:
Jep (2009-Jun-08)Är du inte nyfiken på hur mycket han får? Eller på vad han egentligen gör med dem?

Egentlig ikke, det blir litt for mye tabloidnyheter som skal grafse i privatlivet. Men jeg gir da heller ikke penger til Rick, derimot er jeg er fast guldpirat. Vil han ha noen penger av meg så får det bli gjennom partiet. Det får vel være det andre som lurer også får gjøre? Uansett, basert på hvor mye penger man fikk inn på guldpirat når han spurte tviler jeg sterkt på at han har blitt rik de siste månedene. Jeg tror heller han har levd på et minimum men ønsker ikke å rope ut om det, litt fasade må man få lov til å ha. Burde han ikke bli en av assistentene til CE nå, i stedet for disse donasjonene? Og deretter takke for all støtte og be alle sammen begynne å gi til partiet i stedet.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Flodman Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #157344
Standard RE: Egoism-argumentet - 2009-06-11, 18:39

Citat:
Mr President (2009-Jun-05):

Hur gör man för att bäst förklara att man inte föreslår saker av egoistiska skäl utan har större visioner än så? Jag tycker det är fruktansvärt nedvärderande att få detta slängt i ansiktet och jag känner att man måste bemöta det kraftigt.

Jag tycker det är bäst att svara som om man tar deras argument på allvar, visa vilken nivå du helst diskuterar på och lite smidigt berätta att du tycker deras argumentation är underkänd.

T.ex. "Piratpartiet (eller "jag") försöker att inte tvinga på människor åsikter eller motiv dom inte har, vi/jag tycker det är nedvärderande och att det inte anstår en förnuftig och schysst diskussion/debatt. Jag/PP tycker fildelning är positivt för att...."

Finns naturligtvis en massa varianter på exemplet.

Ett annat sätt kanske är att vara överdrivet positiv:

"Vad bra att du tar upp den frågan, det är nämligen en väldigt vanlig missuppfattning om vad PP står för. Visst kan det verka misstänksamt med fri fildelning, men låt mig dra en liknelse som kanske kan belysa. Tänk dig ett brev som skickas på posten etc. etc." (Kom på en favoritliknelse som visar varför fildelning borde vara fritt).

Man kan också avsluta lite personligt "själv tycker jag att film är allra bäst på bio och betalar gärna för det".

Svara med citat
  (#8) Gammal
Patrik BP Andersson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #159993
Standard RE: Egoism-argumentet - 2009-06-22, 00:08

Själv försöker jag nyansera bilden av pirater som snyltare vars främsta argument är "gratis är gott":

Saxade en av mina kommentarer ur Ramona Franssons inlägg om illegal fildelning

http://newsmill.se/artikel/2009/04/18/fildelare-verkar-utga-fran-att-alla-musiker-forfattare-filmskapare-ar-miljonarer

-----------------------

Jag är pirat.

Ända sedan jag fick min första Amiga har jag olagligen tillägnat mig spel, vars kopieringsskydd blivit knäckta av entusiaster vars logo visades på skärmen innan spelet startade.

Likväl har jag fortfarande alla Microproses spel i originalkartong...

Numera laddar jag ned spelen från nätet istället, helt klart bekvämare än att springa runt med disketter, och onekligen går det fortare än nedladdningarna från BBSernas tidevarv.

Jag laddar ner musik och film också, mängder av dem.

Konstigt nog har jag hyllvis med vinyl-album, CD- och DVDskivor.

Men varför ladda ner saker om jag ändå köper, eller kanske frågan borde ställas varför jag köper när jag faktiskt redan har gratis tillgång till allt?

Vad gäller datorprogram (däribland spel) så hyser jag en ganska stor motvilja mot de legala alternativen. Endast undantagsvis saknas DRM-skador, som på olika sätt krånglar till min tillvaro.

Det lindrigaste är diverse licensnycklar som ska letas fram varje gång jag får lust att installera spelet igen, de värre vägrar att låta mig ha min virtuella CD-läsare och brännarprogram installerade samtidigt med deras eget, om de helt enkelt inte bara gör systemet helt instabilt och tvingar mig till en fullständig ominstallation. (Då bortser jag från att licensavtalen berövar mig min lagliga rätt till att göra en säkerhetskopia av programmet, och vilka följder det kan få)

Med de piratkopierade varianterna behöver jag bara leta reda på rätt avbildning på hårddisken, klicka med musen ett par gånger för att montera den i den virtuella spelaren och sedan installera det jag vill köra på en tiondel av tiden det skulle ta att installera från skiva, trots att jag har en av de snabbaste läsarna på marknaden.

På samma sätt leder nedladdning av musik till en bekymmerslös tillvaro för mig. Jag behöver inte köpa en särskild spelare (iPod för låtar lagligen nedladdade från iTunes), det finns ingen risk för att stycket inte går att spela upp på min dator till vilken min 5.1-anläggning är kopplad, det går utan problem att göra en skiva eller kassett att ha i bilen, och min lagliga rätt till privatkopiering som jag betalar för via kassettavgiften blir inte kringskuren av diverse "skydd" och konstiga format som påstås vara till för att hindra olovlig kopiering, men snarast syftar till att låsa fast mig till en visst bolag.

Film då, kanske du undrar?

Jodå, den kör jag också via min dator.

Antingen direkt på skärmen eller via TV. Är det något riktigt bra kopplar jag in projektorn istället för en riktig popcornkväll.

Har du förresten ett tips på var jag kan få tag i "Trolltyg i tomteskogen" någonstans? Du vet den där tecknade som SVT brukade sända varje år tidigare?

Jag har inte hittat den.SVT sänder den inte heller längre, eftersom bolaget som hade rättigheterna gick i konkurs, och de kan inte få fram vem som äger dem nu.

Eftersom jag har en något "corny" smak är den tysk-kanadensiska science fictionserien "LEXX" en av mina favoriter. Försök gärna få tag i den på DVD, särskilt första säsongen. Jag betalar gladeligen 500:- för den... om den är i PAL! (d.v.s. det europeiska TV-formatet med upplösningen 768x576 i motsats till det amerikanska NTSC med lågupplösta 640 x 480).

Jag kan garantera att jag aldrig sett "The man who sued God" om den inte legat på TPB, trots att det är en ytterst trevlig film (som numera finns finns att tillgå hos megastore.se för 308:-), inte heller hade jag lyssnat på serbisk folkmusik.

En kort analys av mina vanor och ekonomiska förutsättningar ger vid handen att om jag inte har möjligheten att ladda ner saker, skulle visserligen min konsumtion minska, men mina inköp skulle snarare minska än öka, eftersom jag inte tycker om att köpa säckade grisar. Hittar jag bland all nedladdad dynga (för det går inte att komma ifrån det enkla faktum att inte alla kan vara Shakespeare, men alla kan göra en film och försöka kränga den) ett guldkorn betalar jag gladeligen för att uppmuntra till mer som är originellt och/eller välgjort, men jag är inte benägen att slänga ut 200-300:- för att känna mig bestulen på den tid det tog för mig att komma fram till det förmodligen kommer att göras någon värre smörja någonstans, men troligen inte under min egen livstid.

För att summera det hela, om du berikar mitt liv får du också mina pengar, Ramona.

Det är mitt löfte till dig och alla andra som skapar.

Å andra sidan får du inte ett öre om du slösar min tid. Det är också ett löfte.

Jag ber dig inte att hålla med mig, men jag ber dig förstå att det för mig handlar om betydligt mera än "gratis är gott".

Patrik BP Andersson

---------------------------------------------------

Jag kan inte låta bli att ta med Anders Bs uppföljning:

---------------------------------------------------

Ramona, jag tycker det är synd att du inte bemöter de argument som förs fram bland kommentarerna. Ett fåtal av 80 kommentarer är lite aggressiva, men de flesta fösöker bara förtvivlat få dig att förstå. Din trovärdighet skulle öka kraftigt om du försökte ta debatten, istället för att ignorera alla svåra frågeställningar.

-

Björn Ulveus har som bekant skrivit på denna sajt, och hans inlägg sammanfattar på ett utmärkt sätt de flesta antipiraters inställning: "Jag skiter i era jävla argument. Ni har bara simpla tjuvar allihopa, och ni är därför inte värda att lyssna på".

-

Samtidigt har du och andra mage att kalla oss arroganta! Jag aldrig sett en antipirat kommentera det som t.ex. Patrik BP Andersson skriver. Han berättelse stämmer helt med min egen historia, dvs att jag ända sedan jag köpte en Vic64 har konsumerat piratkopierad kultur, och att det är och var tillgången på piratkopior som genererat mycket av min övriga kulturkonsumtion.

-

Jag hade säkert 500 piratkopierade spel som tonåring, men jag köpte och fick i present precis som BP även ett dussintal orginal. Du kan påstå att jag bara är en simpel tjuv, som stulit dessa 500 verk från dess upphovsmän, till ett värde av ofattbara 50 000 kr i dåtidens penningvärde men det som du inte verkar förstå är att jag aldrig någonsin hade köpt dessa spel. Inte ett enda ett. Det är t.o.m. så att hade det inte funnits tillgång till piratkopior, hade jag aldrig köpt någon dator överhuvudtaget. Kanske hade jag lagt pengarna på en moped istället, men nu blev det alltså en dator, en 1541 diskdrive och några originalspel. Detta följdes av en Amiga, hårddiskar, flera originalspel när ekonomin tillät och nu efter 15 yrkesverksamma år i IT-branschen har jag en anläggning som den som BP beskriver. Samt säkert 20 originalspel till PC i bokhyllan. Inget av detta hade hänt om inte 80-talets pirater hade crackat spel på löpande band.

-

Så du förstår, piratkopiering är inte bara inte stöld. Det är dessutom en mycket stark motor i vår ekonomi, en av de olika krafter som transformerar vårt samhälle bort från Jan Guillous skrivmaskin. Bort från den gamla världen. I Sverige har vi en stark tradition av detta. Svenska pirater är världsledande, men det är också svenska datorspelare och tillverkare av mjukvara. The Pirate Bay, Skype/Spotify/MySQL och våra svenska världsmästare i datorspelet Counterstrike hänger samman, och det är detta som du och de andra antipiraterna håller på att slå i bitar.

-

Det sorgliga är att ert förstörelsearbete mestadels sker av okunskap, eftersom ni blivit lurade att tro att ni blir bestulna. Det blir ni inte. Att dina böcker finns på TPB och laddas ner betyder inte på något sätt att du blir bestulen, eller ens att det är dåligt för dig. Detta har du helt klart svårt att ta till dig, men jag vill så gärna att du ska förstå för vi behöver ditt engagemang. Mot Warner Music, och mot Jan Guillou.

-

En intressant detalj i sammanhanget är hur datorspelsbranschen resonerat genom åren. Visst har man försökt begränsa piratkopiering, men samtidigt visste man ju att ett totalstopp skulle sänka hela branschen. Därför har man alltid accepterat piraterna, insett deras värde och ständigt arbetat på att utveckla affärsmodeller där man kan tjäna pengar parallellt med piraterna. Idag omsätter branschen mer än musikindustrin.

-

Fast det är klart, speltillverkarna bestod ju själva av hackers och pirater som fattade vad det handlade om. De var inte gamla VDar för multinationella företag, okunniga kändisar eller arroganta jurister.

-

Jag tror alltså inte att du förlorat en endaste krona på att dina böcker ligger på TPB. Det finns absolut ingenting som säger att de som laddat ner dem hade varit beredda att köpa dem för pengar. Därmot kan det mycket väl vara så att någon som sett kopior av dina eller andra liknande böcker, genom den enorma spridning som piratkopiering ger upphov till, fått upp ögonen för just din genre och därför köpt just dina böcker. Eller gett bort dem i present.

-

Ett avslutande ord. Det sägs att försäljningen av CD-skivor minskar och att detta "måste" beror på fildelning. Detta är struntprat, ty det finns en mycket enkel förklaring till varför försäljningen av musik minskar. Ungdomar har nämligen en begränsad tillgång till både tid och pengar, och det finns numera en svår konkurrent till aktiviteten att sitta och lyssna på skivor, nämligen datorspel och andra internetaktiviteter. Dagens ungdomskultur ser inte alls ut som den gjorde för 15 år sedan, men det vägrar nöjesindustrin lyssna på, och så länge de tror att de kan dupera våra lagstiftare kommer de att fortsätta slå dövörat till. Jag hoppas dock att du, Ramona, som i andra sammanhang visat att du är en självständigt tänkande individ inte längre ska gå i deras ledband. Jag håller i varje fall tummarna.

-

mvh //Anders

-------------------------------------

Svara med citat
  (#9) Gammal
IceCrystal Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #162608
Standard RE: Egoism-argumentet - 2009-07-13, 23:22

Den som vill ha ett bra argument mot egoism-anklagelserna kan ju bara lyfta fram konkreta siffror. Om vi utgår från att artisten tjänar cirka 67 öre av de 9 kronor kunden betalat för att ladda ner en fil lagligt, vem är det då som med själviska motiv tar pengar som borde tillfalla kreatörerna? Och om en artist får mellan 1 och 10 procent efter att intäkterna från CD-försäljning delats lika mellan butikerna och skivbolagen (mellan 1 och 10 procent av hälften av cirka 180 kronor), så förlorar artisterna rimligtvis mer pengar till bolagen än vad de gör på grund av fildelning, speciellt mot bakgrund av att bolagen skrivit sådana kontrakt betydligt längre än fildelning med modern teknik existerat.

Dessutom behöver man inte själv vara fildelare för att förfäras över integritetskränkningarna som alla möjliga människor ska behöva utstå när bolagen nu fått möjlighet att kräva ut uppgifter som även polisen har svårt att få tag på, och att bolagen nu ska tillåtas ägna sig åt indrivning. Inför hotet att få betala betydligt större skadestånd, rättegångskostnader och advokatarvoden i civilmål räknar de kallt med att människor ska ge efter för pressen och istället betala summorna som står i kravbreven. Detta är inte hållbart i en demokrati och det är absolut inte förenligt med en rättsstat.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Znake3 Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2009

Länk: #163609
Standard RE: Egoism-argumentet - 2009-07-21, 09:43

Citat:
Mr President (2009-Jun-05)Hur ska man bemöta det när ens politiska förslag blir avfärdade för att vara rent egoistiska?

Exempel: "Du vill bara legalisera piratkopiering för att du själv ska få kolla på gratis film"

Detta återkommer på flera håll i många debatter, som: "Du vill bara legalisera marijuana för att du själv ska få röka på ifred" Ni har nog hört många exempel på detta.

Hur gör man för att bäst förklara att man inte föreslår saker av egoistiska skäl utan har större visioner än så? Jag tycker det är fruktansvärt nedvärderande att få detta slängt i ansiktet och jag känner att man måste bemöta det kraftigt.

Hej alla glada pirater!

Ja tycker du borde ställa denna motfråga till dem.

Har du inspelningsbar digitalbox? vilket de flesta har

Tanken bakom denna fråga är då att det verkar helt lagligt att kopiera program el filmer från tv, men inte från internet, fast allt igentligen är samma sak.

sen skulle väl jag säga Ja jag önskar att svaret vore så simpelt. men varje gång du själv tex tar ett kort,spelar in en film, citerar, eller så berättar en historia du hört så kopierar du. att göra fildelning till ett brott är det samma som att förbjuda människor att prata "då delar man oxå information"

Önskar lyckatill å hoppas att det fanns någonting du känner att du kan använda. om inte annat kanske väcker några tankar hos någon.

ps. lägg till att PP inte bara står för fildelnings frågan så j-a trist när alla tror de.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Argumentet att alla felaktiga träffar raderas ÄlveKatt Integritet och privatliv 5 2009-05-04 11:49
"Argumentet med bandspelaren håller inte" domze Djävulens Advokat 3 2009-03-15 22:22
Essä om argumentet "Jag har inget att dölja" Coniella Integritet och privatliv 0 2008-06-20 01:33
Där rök rent-mjöl-i-påsen-argumentet all världens väg Christian Engström PP i media 1 2008-05-20 22:26
Fånigaste argumentet för fri fildelning Trixsey Övrig piratpolitik 13 2006-06-08 22:13