Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Trixsey Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Fånigaste argumentet för fri fildelning - 2006-06-07, 08:20

Ett argument som dyker upp mer och mer; Miljöpartisten som skulle argumentera mot Henrik Pontén sade något i stil med: "Det är fel att kriminalisera 1/8 av Sveriges befolkning". Jag har hört samma argument om och om igen och det låter bara dummare och dummare var gång jag hör det. Är 1/8 av sveriges befolkning kriminella så ska de självklart stämplas som det också. Det är som att säga: "Min kompis snodde en moppe, därför är det okej att jag gör det också". Att flera personer gör begår samma brott gör det inte mera lagligt.

Jag har inget emot Piratpartiet, eller fri fildelning, jag går bara igång på dumma argument

Med vänlig hälsning,

Trixsey

Svara med citat
  (#2) Gammal
John Sjödin Inte uppkopplad

John Sjödins avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #29199
Standard RE: Fånigaste argumentet för fri fildelning - 2006-06-07, 09:05

Lagar blir till för att spegla samhällets värderingar, inte för att skydda kapitalistiska intressen. Om en miljon människor fildelar, så ligger det uppenbarligen inte i samhällets intresse, utan i multimiljonbolagens intresse, att de människorna blir kriminella över en natt. Därför är det argumentet lika bra som något annat.

[hr]Sanningssökande soffrevolutionär.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Andreas Arvidsson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #29210
Standard RE: Fånigaste argumentet för fri fildelning - 2006-06-07, 09:49

om folket inte står bakom lagarna så anser jag inte att det är en demokrati

de flesta vet att det är fel att stjäla och gör det inte men att fildela tycker väldigt många är rätt och därför borde det inte vara olagligt

Svara med citat
  (#4) Gammal
sandos Inte uppkopplad

sandoss avatar

Länk: #29225
Standard RE: Fånigaste argumentet för fri fildelning - 2006-06-07, 10:23

Citat:
Trixsey (2006-Jun-07)Jag har hört samma argument om och om igen och det låter bara dummare och dummare var gång jag hör det. Är 1/8 av sveriges befolkning kriminella så ska de självklart stämplas som det också. Det är som att säga: "Min kompis snodde en moppe, därför är det okej att jag gör det också"

Det är möjligt att detta argument inte är generellt godtagbart under vissa omständigheter. Till exempel, säg att det blir kris i Sverige och folk börjar plundra butiker och hem, alltså regelrätta upplopp. Då kanske en stor del av befolkningen deltar, men det är inte rätt för det.

Saker som dock sker i vardagen, under liten press och utan påverkan från extrema faktorer utifrån, anser jag speglar vad "människorna" vill, och bör därför speglas i lagen. Lagen är till för oss, det ska inte bara vara godtyckliga regler som företag gillar.

---<br>
sandos / John Bäckstrand
  Skicka ett meddelande via ICQ till sandos Skicka ett meddelande via MSN till sandos  
Svara med citat
  (#5) Gammal
vito Inte uppkopplad

Länk: #29237
Standard RE: Fånigaste argumentet för fri fildelning - 2006-06-07, 10:36

Citat:
Trixsey (2006-Jun-07)Det är som att säga: "Min kompis snodde en moppe, därför är det okej att jag gör det också". Att flera personer gör begår samma brott gör det inte mera lagligt.

Jag förstår inte jämförelsen.. om 1 miljon människor tycker det är okej att byta filer med varann betyder inte att 1 miljon människor tycker det är okej att sno en moppe.

Svara med citat
  (#6) Gammal
hraufnir Inte uppkopplad

Länk: #29251
Standard RE: Fånigaste argumentet för fri fildelning - 2006-06-07, 10:55

Något vi måste vara otroligt försiktiga med, även i en demokrati, är att vi måste värna om minoriteter. Om lagarna bara hade följt majoritetsönskningar hade vi fortfarande spottat spe på samer i Sverige t.ex.

Skulle 2 miljoner svenskar tycka att det är ok att sno mopeder, då är de ju olagliga. Att kriminalisera 1/8 av svenska folket är en barnlek för dem med papper och penna, och eftersom det inte drabbar dem så tänker de kanske två gånger men inte tre. Varför? Jo för att man faktiskt begår ett brott, enligt dagens lagstiftning.

Jag håller med trådstartaren att det är ett dumt argument, speciellt eftersom det finns så OTROLIGT många bättre argument som faktiskt förklarar VARFÖR man inte bör kriminalisera dessa, utöver det faktum att de är 1.2 miljoner medborgare.

Det kanske är dumt av regeringen att kriminalisera dessa, bland annat mig, men det är inte ett argument som kommer att få med sig en vanlig svensson. Man måste tänka som "motståndaren" alternativt "en oinvigd" och förklara vilka fördelar som fildelning faktiskt har. Fördöm ALDRIG motståndaren i argument, utan tala dig varm om din egen position istället.

//Jakob

Diplomati är ett sätt att be någon dra åt skogen, så att denne ser fram emot resan.

Svara med citat
  (#7) Gammal
vito Inte uppkopplad

Länk: #29261
Standard RE: Fånigaste argumentet för fri fildelning - 2006-06-07, 11:08

Citat:
hraufnir (2006-Jun-07)Något vi måste vara otroligt försiktiga med, även i en demokrati, är att vi måste värna om minoriteter. Om lagarna bara hade följt majoritetsönskningar hade vi fortfarande spottat spe på samer i Sverige t.ex. Skulle 2 miljoner svenskar tycka att det är ok att sno mopeder, då är de ju olagliga.

I en demokrati ska lagar följa majoritetsönskningar. Det är det som är hela idén med demokrati.

En majoritet av svenska folket vill inte spotta spe på samer. Det finns inte 2 miljoner svenskar som tycker det är ok att sno mopeder.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Henrik Rydberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #29337
Standard RE: Fånigaste argumentet för fri fildelning - 2006-06-07, 12:55

Det sker en del mord i Sverige.

Därimot har ingen mördare med stolthet visat vad han gjort.

Det finns inga mördare som springer runt med medelande som

"mördare och stålt över det". Mördare vill i regel inte bli mördade.

Det finns fildelare som vill att deras verk sprids även om de som läser inte nödvändigtvis betalar.

Jag vill sprida en lite saga.

Den sjuka juristen.

Det var en gång en terrorist som kunde sabotera ekonomi genom att ladda ner massa film. Den terroristen fanns i Pontens hjärna. Terroristen övertygade Ponten att jaga fildelare. Ponten blev ett monster utan ord. Han ersatte sitt samvete med lagtexter. Han såg inte vilken skada han gjorde och förstod därför inte varför han blev hatad. Tyvär var det fler som led av "Pontens virus" också kallad "Pontens demon" och "Pontens syndrom". Epidemin blev dyr för samhället men samhället överlevde och sjukdomen botades. Samma botemedel användes senare för att bota alla möjliga sjukdomar.

Sen levde alla friska i alla sina dagar.

Författare: Henrik Rydberg

Sagan får användas för politiska syften och för att reta jurister med mitt förnamn.

Den som inte har något att dölja har ingenting att frukta...

och regeringen vidtar extraordinära säkerhetsåtgärder.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Trixsey Inte uppkopplad

Länk: #29366
Standard RE: Fånigaste argumentet för fri fildelning - 2006-06-07, 13:47

Andreas Arvidsson: "om folket inte står bakom lagarna så anser jag inte att det är en demokrati".

Bara för att du inte gillar ett beslut fattat av en majoriet av Sveriges befolkning kan du inte göra hur du vill. Ett extremt men konkret exempel:

Kalle tycker att det är okej att döda människor.

Resten av Sverige gör det inte.

Kalle tycker att om han inte håller med lagen så behöver han inte följa den. Han tycker inte att det är en demokrati i Sverige, bara för att alla inte vill precis som han vill. Kalle är en minoritet, resten av Sverige är en majoritet.

Visst, röstar 9 personer för ett förslag och 12 emot så är det lite taskigt för de som inte fick igenom sitt förslag. Det var ju trots allt nästan halva gruppen. I vårt nuvarande demokratiska system får dessa 9 finna sig i beslutet fattat av majoriteten förutsatt att ingen kompromiss kan uppnås. Om vi återgår till exemplet med Kalle. Måste man ta hänsyn till hans vilja, då han är en minoritet? Hur stor måste en minoritet vara för att man skall ta hänsyn till dess åsikter? Vem avgör det?

sandos: "Saker som dock sker i vardagen, under liten press och utan påverkan från extrema faktorer utifrån, anser jag speglar vad "människorna" vill, och bör därför speglas i lagen. Lagen är till för oss, det ska inte bara vara godtyckliga regler som företag gillar.".

Ja, lagen är till för folket och stiftas indirekt av majoriteten. Vi fildelare är en klar minoritet. Det är då fel att säga "folket" och syfta på oss. 1.2 miljoner personer i Sverige fildelar, 7.3 miljoner gör det inte.

vito: "Jag förstår inte jämförelsen.. om 1 miljon människor tycker det är okej att byta filer med varann betyder inte att 1 miljon människor tycker det är okej att sno en moppe.".

Min poäng var: Bara för att många anser att något är rätt, blir det inte mera rätt. Det är ett vagt argument. Ett bättre exempel, förhoppningsvis: Låt oss säga att jag befinner mig i en situation där jag skall argumentera för att barnagan skall återinföras i sverige. Mitt starkaste argument är "När förbudet mot barnaga infördes kriminaliserades 1/4 av Sveriges befolkning, vilket är oacceptabelt!". Tycker du att det argumentet är bra? Övertygade det dig?

hraufnir: "Något vi måste vara otroligt försiktiga med, även i en demokrati, är att vi måste värna om minoriteter. Om lagarna bara hade följt majoritetsönskningar hade vi fortfarande spottat spe på samer i Sverige t.ex.".

Nackdelen med vårt nuvarande demokratiska samhälle är att det inte värnar om alla de minoriteter som inte får sina vilja igenom. Fast om man vänder på steken och resonerar som så att majoriteterna i vissa fall skulle få ge vika för minoriteterna, skulle vi kunna hamna i en situation där en minoritet bestående av en person regerade över en majoritet bestående av 8,49 miljoner personer - alltså en diktatur.

Med vänlig hälsning,

Trixsey

EDIT: Varje gång man trycker på edit, så läggs cirka 5-10 radbrytningar per rad in. Otroligt jobbigt.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Inte uppkopplad

s avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #29396
Standard RE: Fånigaste argumentet för fri fildelning - 2006-06-07, 14:15

Det här anser jag just nu:

Det som du startade tråden med, är en följd av att vi och vårat språk inte är noggrant som en dator.

Man säger något, och har en massa i det som är underförstått.

När det gäller en stor fråga i helhet, är det i en demokrati inte så att en viss procent är helt för något, och andra delen helt emot samma sak.*

Utan oftast är det att en minoritet(eller majoritet) har en åsikt, och för de flesta andra är det inte en viktig fråga alls.

Bara emellanåt händer det att det är en viktig fråga för två minoriteter.

*Det och att man i politiken vill visa upp det så, och att man i detaljer och justeringar av den stora frågans genomföringar strider så, är taktik.

_____________________________________________<br>
Anders "NULL" Doverud, Örebro Läns riksdagskandidat
  Skicka ett meddelande via ICQ till  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Egoism-argumentet Mr President Kultur och upphovsrätt 24 2010-08-16 12:28
Argumentet att alla felaktiga träffar raderas ÄlveKatt Integritet och privatliv 5 2009-05-04 11:49
"Argumentet med bandspelaren håller inte" domze Djävulens Advokat 3 2009-03-15 22:22
Essä om argumentet "Jag har inget att dölja" Coniella Integritet och privatliv 0 2008-06-20 01:33
Där rök rent-mjöl-i-påsen-argumentet all världens väg Christian Engström PP i media 1 2008-05-20 22:26