Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
The Jopp Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
Standard RE: Relakks - 2006-08-14, 16:25

jag har rent allmänna problem med TOR sen jag fick nytt modem från BBB (som förövrigt vägrar samarbeta med min D-link). Jag kom åt TOR igår men sen blev det stopp.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #45475
Standard RE: Relakks - 2006-08-14, 16:33

Som ni kanske förstått så var det här Nyheten vi har väntat på ett tag nu.

Vi har garantier från Relakks AB att de inte sparar loggar, det står mer om saken här: https://www.relakks.com/faq/security/

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #45476
Standard RE: Relakks - 2006-08-14, 16:35

Citat:
Danne_T (2006-Aug-10)Är det bara jag som reagerade på att det ingenstans står HUR de behandlar dina uppgifter?
Se https://www.relakks.com/faq/security/

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#4) Gammal
Nordh Inte uppkopplad

Nordhs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #45479
Standard RE: Relakks - 2006-08-14, 17:12

Citat:
Richie (2006-Aug-14)Som ni kanske förstått så var det här Nyheten vi har väntat på ett tag nu.

Vi har garantier från Relakks AB att de inte sparar loggar, det står mer om saken här: https://www.relakks.com/faq/security/

Vad är det för nytt med systemet? Och det postades här för en månad sedan nästan, känns inte som en nyhet.

Och jag förstod inte riktigt, är det piratpartiet som äger relakks AB? Går intäkterna då till våran valkampanj? Eller har jag missuppfattat pressmeddelandet fel?

Missförstå mig rätt, jag tycker det är bra med såna här system, men det hela känns lite oklart.

Nordh, Daniel

"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people." /V

Svara med citat
  (#5) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #45480
Standard RE: Relakks - 2006-08-14, 17:22

Citat:
Nordh (2006-Aug-14)Vad är det för nytt med systemet? Och det postades här för en månad sedan nästan, känns inte som en nyhet.

Och jag förstod inte riktigt, är det piratpartiet som äger relakks AB? Går intäkterna då till våran valkampanj? Eller har jag missuppfattat pressmeddelandet fel?

Missförstå mig rätt, jag tycker det är bra med såna här system, men det hela känns lite oklart.
PP har inget med Relakks att göra. Nyheten verkar enligt Relakks vara hastigheten.

Men datalagringslagen kommer väl att tvinga även dem att lagra all trafikdata.

Intressant dock att de nästan verkar uppmana till att lämna falska abbonentuppgifter.

Citat:
För det andra så sparar RELAKKS inga abonnentuppgifter utöver de som du själv uppger när du tecknar dig för tjänsten (du kan även ändra dess uppgifter så länge du är en betalande kund).
Edit: tydligen hade jag fel i att PP inte hade med Relakks att göra.

Edit2: Är det här att röra om i grytan?

Svara med citat
  (#6) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #45506
Standard RE: Relakks - 2006-08-14, 20:21

Citat:
Nordh (2006-Aug-14)Vad är det för nytt med systemet?

Och det postades här för en månad sedan nästan, känns inte som en nyhet.

Yup, de har kört testdrift ett rätt bra tag. Byrån har också tipsat om dem, har jag sett. De gick live kl 15 idag.

Citat:
Och jag förstod inte riktigt, är det piratpartiet som äger relakks AB?

Nej, vi bara kämpar för samma saker ideologiskt, det är därför organisationerna samarbetar.

Citat:
Går intäkterna då till våran valkampanj?

Eventuella intäkter vet vi inte vart de ska gå, men jag hoppas fortfarande på att kunna beställa mer valsedlar.

Citat:

Fråga på!

Svara med citat
  (#7) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Länk: #45509
Standard RE: Relakks - 2006-08-14, 20:30

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Aug-14)Nej, vi bara kämpar för samma saker ideologiskt, det är därför organisationerna samarbetar.
Vad är det för typ av sammarbete?

Hur läser man kommentarerna till nyheterna på förstasidan?

Svara med citat
  (#8) Gammal
Bandit600 Inte uppkopplad

Bandit600s avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #45510
Standard RE: Relakks - 2006-08-14, 20:32

Var är kommentarerna till nyheten om Relakks? Jag kan bara se nyhetstexten när jag klickar på 'Läs mer'. Tidigare idag kunde jag se kommentarerna, men inte nu. Det är ju över 50 st.

Svara med citat
  (#9) Gammal
neo Inte uppkopplad

neos avatar

Länk: #45511
Standard RE: Relakks - 2006-08-14, 20:36

"This means that RELAKKS do not have to keep an ordinary customer database (to be able handle transactions etc.). This is of importance if forced to hand over information."

Hur definierar de en "ordinary customer database"? Vad kommer deras "ovanliga" typ av databas innehålla för information om deras kunder?

"RELAKKS then have to hand over the subscription information entered by you (but that’s all). RELAKKS do not store any subscription information about you except what you entered yourself when signing up for the RELAKKS Safe Surf service."

Varför måste man registrera sin emailadress hos dem? Vad kommer den emailadressen användas till? Kommer den kopplas till vilken ip man sedan surfar ifrån?

"For Swedish authorities to force RELAKKS to hand over “traffic data” including your RELAKKS IP at a specific point in time, they will have to prove a case with the minimum sentence of two years imprisonment."

Om svenska myndigheter säger att brottet ger mer än två års fängelse, betyder det då att Relakks kommer ge lagrade trafikdata till dem? Tillsammans med den emailadress jag registrerat hos dem? Tillsammans med mitt kreditkortsnummer jag använt att betala tjänsten med?

Hur länge sparar de min kreditkortsinformation och exakt vilka data sparar/loggar de om mig?

"The combination Swedish high-tech encryption and the strongest legal protection give you true access to Internet, safer and speedier then ever before."

"For security reasons RELAKKS do not use any American software neither for encryption nor for any other part (we anticipate that most users will in spite of that use an American OS), but there is noting stopping an advanced user from accessing RELAKKS with a more secure operating system or use a specific VPN-client. Not that this is not at the moment supported by RELAKKS customer care."

Vad innebär "Swedish high-tech encryption"?

Varför stödjer de inte Linux och OpenBSD i sin FAQ om de har en tillräckligt hög teknisk kompetens för att driva ett såhär känsligt projekt? Varför nämner de inte operativsystemen de talar om med deras namn? Vad innebär "American software" och "an American OS" och vilken mjukvara/os använder de då?

Man kan inte säga att "amerikansk" mjukvara är osäker och "mer säker" mjukvara är säkrare. Även om jag förmodar att jag förstår vad de försöker säga med "amerikansk mjukvara" och "mer säkert os" så upplever jag det som att de verkar okunniga och oseriösa. Att de dessutom har två stavfel i "For security reasons [...]"-stycket ger mig heller inte ett seriösare intryck av dem.

Hur har piratpartiet kommit i kontakt med detta företag och på vilka grunder rekommenderar piratpartiet detta företag?

Tills en officiell representant från piratpartiet svarat tillfredsställande på dessa frågor kommer jag inte att ge mina pengar till Relakks och råda andra att avstå från detsamma.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #45512
Standard RE: Relakks - 2006-08-14, 20:38

Från en annan tråd:

Citat:
SimonRosenqvist (2006-Aug-14)Technocrat.net skriver om den nya internettjänsten.

http://technocrat.net/d/2006/8/14/6795

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar