Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard Kandidatur - Mårten Fjällström - 2006-04-08, 13:03

Tio-i-topp är både viktiga för vilka som kommer sitta i riksdagen och för om vi kommer komma in, tio-i-topp kommer vara våra ansikten utåt.

Eftersom det viktigaste är att komma in i riksdagen överhuvudtaget, tänker jag helt sonika berätta varför partiet vinner röster på att jag är med på tio-i-topp (om ni vill veta mina kvalifikationer för riksdagsarbete för ni gärna fråga). Jag tror att tio-i-topp måste vara varierad, att det finns folk som kan gå hem i olika grupper och att de personerna satsar på sina grupper. Nyliberaler övertygar nyliberaler, kommunister övertygar kommunister.

För mig är övervakningshysterin och frågorna om patent- och upphovsrätt-lagstiftningens påverkan på fattigare delarna av jorden viktigast. Eftersom det i hög grad är den rika världen som bestämmer vilka regler som gäller i fattigare länder är det nödvändigt med motstånd härifrån. Min grupp är alltså globaliseringskritiker.

Innan Christian började diskutera Attac på taktik-tråden så hade det inte slagit mig att det här faktiskt är en grupp som jag tillhör. Jag är inte med i Attac, men naturligtvis vet jag när deras årsmöte var för jag har ju kompisar som var där. Jag har inte varit på något World Social Forum, men jag vet var och när de är för jag har ju kompisar som är där. Jag brukar inte åka på demonstrationer men jag har ju kompisar som är där. Så jag är väl globaliseringskritiker.

De globaliseringskritiska rörelserna är precis som piratvärlden inte ett slutet rum utan en mängd grupper och individer som kommunicerar sinsemellan. Det finns inget givet parti för de globaliseringskritiska och det finns ingen egentlig anledning till att de inte skulle rösta på oss i stor utsträckning. För att övertyga måste man veta hur och var man ska lägga fram sin argumentation, det tror jag att jag gör. Därför kommer jag - när den lokala organisationen i Uppsala känns stabil - satsa på den globaliseringskritiska publiken.

Om jag blir vald till tio-i-topp blir jag effektivare som röstmagnet för de jag försöker övertyga, de flesta bor inte i Uppsala län och trovärdigheten i mitt budskap ökar om det går att rösta på mig direkt.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#2) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #15609
Standard RE: Kandidatur - Mårten Fjällström - 2006-04-08, 14:32

Citat:
Mårten F (2006-Apr-08)De globaliseringskritiska rörelserna är precis som piratvärlden inte ett slutet rum utan en mängd grupper och individer som kommunicerar sinsemellan.
Efter ha lyssnat på kommentar ifrån dig och andra har jag insett att "globaliseringskritiker" antagligen är ett för snävt ord för att beskriva gruppen jag tänker på. "Människor som brinner för att vi ska vara solidariska med tredje världen och göra vad vi kan för att underlätta för dem som lever där" är nog ett bättre sätt att uttrycka det.

Jag kan tänka mig (men jag vet inte, så rätta mig om jag har fel) att exempelvis en organisation som "Läkare utan gränser" kanske tycker precis som vi om medicinpatentens skadliga effekter på tredje världen, utan att de för den sakens skull vill beskriva sig själva som globaliseringskritiker.

Finns det något bra ord som man kan använda? "Solidaritetsvänner", kan man säga så, eller finns det någon bättre term?

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#3) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #15611
Standard RE: Kandidatur - Mårten Fjällström - 2006-04-08, 14:35

"Förespråkare för global solidaritet"?

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #15756
Standard RE: Kandidatur - Mårten Fjällström - 2006-04-08, 17:16

Det finns många termer, men nog ingen som alla i den aktuella målgruppen ställer upp på

Det är nästan ingen som kallar sig globaliseringskritiker om de inte först blivit kallade globaliseringsmotståndare, och det blir inte Läkare utan gränser. Globaliseringskritiker är helt enkelt ett en svarsbenämning, "nej jag är inte mot en global värld, men jag vill ha den på andra villkor, alltså är jag kritisk mot det som händer idag". Globaliseringsmotståndare i sin tur är inte en benämning som någon valt för sig själv (så vitt jag vet), utan en benämning som media använt för att beteckna de som aktivt arbetar mot den dagordning som framgångsrikt lanserats som globalisering. Globalisering i sin tur är ett väldigt luddigt begrepp som kan komma att betyda väldigt olika saker i olika sammanhang. Syftar det på kommunikationer, transporter, ekonomiska transaktioner? Är det en dagordning (till exempel WTOs) eller en beskrivning av en process?

Jag valde termen "globaliseringskritiker" här för att kunna beskriva det hela för de som inte är inne i det.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kandidat - Mårten Fjällström Mårten Fjällström Kandidater Uppsala kommun 2 2010-03-15 01:00
Kandidat - Mårten Björkman dansve Kandidater Norrköpings kommun 0 2010-03-01 20:01
Kandidat - Mårten Björkman samface Östergötlands län 2010 0 2010-02-28 01:06
Kandidat - Mårten Fjällström Mårten Fjällström Uppsala län 2010 0 2010-02-22 20:56
Mårten Fjällström (#967) Mårten Fjällström [M-O] 60 2010-01-14 10:50