Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Jacob Boström Inte uppkopplad

Jacob Boströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Kandidatur - Jacob Boström - 2006-04-08, 12:50

Jacob Boström, 23år, Jag var tidigare medlem i moderaterna men kan nu säga mig tillhöra det socal-liberalalägret i antingen folkpartiet eller socialdemokraterna.

Jag spenderar mina dagar besvarandes mejl skickade till info@piratpartiet.se och är utbildad televäxeltekniker (och har bl.a. haft säkerhetsklassad tjänst i försvarets ip- och telenät). Inskriven på KTH, men arbetar heltid som växelkonsult/IT projekterare.

'Politisk trivia': Har likt Swartz en förfader på wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_Gustaf_Bostr%C3%B6m)

Jag tycker mig väl medveten om den strategi-kombo(med konservering och monopol) vilket gör att socialdemokrater och konservativa/moderater i sverige (och eu) kan samarbeta i för oss viktiga frågor. Socialdemokraterna vill ha 'storföretags'-politik och de konservativa vill bevara gamla affärsmetoder. De största blocken mer eller mindre eniga (kring 'terrorist-datalagring' & idémonopol) och datalagringsdirektivet var ett faktum (https://www.piratpartiet.se/forum/Topic14544-15-1.aspx).

Andra personliga intresseområden relevanta för partiet, tror jag är är min syn på upphovsrätt och hur jag tycker mig se hur den skapar ett osunt konkurrensklimat. T.ex. kan en tillverkare upphovsrättsskydda en specifikation för en teknisk apparatur och sedan neka konkurrenter tillträde (tex då någon behöver 'öppnasystem/drivrutiner', linux/bsd vs microsoft/hårdvarutillverkare) i syfte att varumärkesinnesluta sina kunder (så de bara kan köpa från monopolbolaget).

I dagens internationaliserade ekonomier är frågorna kring upphovsrätt, patent och fair-trade högaktuella. Ändock så finns det ingen politisk inriktning förutom några få chomskyanska gräsrotsrörelser, löst sammanslutna 'attac' liknanden grupper och några få fair-trade ny/social-liberaler vilket ser dessa frågor som viktiga. Vi är likt miljörörelsen på 80-talet eller grupp 8 på 70-talet här för att stanna, och vill/skall påverka. Fri abort eller icke PCB kontaminerad fisk var inte något som alltid varit självklart. Vill partiets medlemmar se mig som riksdagsledamot eller styrelsemedlem så finns jag här.

-------------------------------------------------------------------

Svara med citat
  (#2) Gammal
fredux Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #15881
Standard RE: Kandidatur - Jacob Boström - 2006-04-08, 19:56

Om exempelvis FI, junilistan eller Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen, skulle du då kunna tänka dig att stödja deras parti och åsikter bara för att få igenom dina krav i dina frågor. Eller finns det någon gräns för din samarbetsvilja med andra partier för att nå piratpartiets mål?

Svara med citat
  (#3) Gammal
Jacob Boström Inte uppkopplad

Jacob Boströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #15943
Standard RE: Kandidatur - Jacob Boström - 2006-04-09, 00:10

Citat:
fredux (2006-Apr-08) Om exempelvis FI, junilistan eller Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen, skulle du då kunna tänka dig att stödja deras parti och åsikter bara för att få igenom dina krav i dina frågor. Eller finns det någon gräns för din samarbetsvilja med andra partier för att nå piratpartiets mål?
Nej, Jag (och förhoppningsvis piratpartiets riksdagsmän) kommer inte att överge partilinjen; eftersom partiet potentiellt riskera att tappa den 'klassiska' vågmästarställningen. Dagens verklighet dikterar också hypotetiska samarbetspartier och där tycker jag inte mig se några omedelbara kollaborationsproblem.

Tack för frågan, 'Fire at will', fråga på

-------------------------------------------------------------------

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Jacob Hallén dansve Kandidater Göteborgs stad 0 2010-02-27 17:32
Jacob Hallén Jacob Hallén Västra Götaland 2010 0 2010-02-14 22:53
Jacob Dexe (#15915) Dexe [J-L] 90 2010-01-14 09:34
"stoppa Boström" förslagstext Joakim Holgersson Förslag till partiet (STÄNGD) 4 2006-01-29 18:20
Domstol sågar Boström Joakim Holgersson PP i media 3 2006-01-27 10:05