Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Process - uppdaterad - 2006-03-23, 12:30

Som vi alla märker, så går dagarna. Det är i dagsläget ganska tufft för många att få ihop tolv namn till på söndag, då valkretsarnas tolv namn skulle vara inne enligt den ursprungliga planen.

Det finns många förklaringar till det här. Min favorit är den klassiska: allt tar helt enkelt längre tid än man tror.

I vilket fall, så är det inte realistiskt att sikta på att alla valkretsar ska ha tolv namn färdiga till den 26 mars, nu på söndag. Därför måste vi justera tidsplanen lite, och vi räknar baklänges från när alla länsstyrelser ska ha allt tillhanda, vilket är den 24 april.

Helgen före är påskhelgen. Då händer i princip ingenting, så vi kan kallt räkna med att veckan mellan påsk och den 24 april går åt till att administrera beställningarna. Alltså måste allt formellt vara klart för vår egen del senast SKÄRTORSDAG - den 13 april.

Kandidaterna behöver betala in 300 kronor och skicka in en kandidatförklaring. Det bör man nog räkna med en vecka för. Således måste valkretslistorna vara klara senast den 8 april, alltså samma dag som årsmötet börjar.

När jag säger valkretslistorna, så menar jag position 11 till 22 på respektive lista. Vi styr inte centralt hur dessa namn tillsätts eller rangordnas, men vill trycka på att det är bra ju fler som känner delaktighet i processen.

Positionerna 1-10 ska också tillsättas. De positionerna, de gemensamma namnen på alla valsedlar, dem behöver vi börja nominera före den 1 april... tänkte jag. Men det finns ju ingen anledning att vänta på det. Jag öppnar ett forum typ omedelbart för att nominera namn till rikspositionerna.

I vilket fall tänkte jag att provvalet om rikspositionerna skulle ske den 9 april, i samband med (men tekniskt fristående från) årsmötet. Det ger oss den vecka vi behöver för att göra klart allting. Den omröstningen kommer att gå till så, att alla medlemmar får kryssa för de kandidater bland de nominerade de vill se på rikslistan. De får kryssa för så många eller så få som de vill själva. Detta resulterar sedan i en första ordning, som styrelsen kan ändra kosmetiskt i (eller, vilket jag hoppas inte behöver hända, stryka kandidater som har en för partiet uppenbart skadlig bakgrund).

Som alla vet kostar det 300 kronor att stå på listorna, och partiet behöver en kandidatförklaring. Märk inbetalningen med VALKRETS, POSITION PÅ LISTAN och NAMN. Alla tre. På så vis går det hyfsat smidigt att kryssa av vad som kommit in.

Så, för att sammanfatta ny tidslinje:

Valkretsarnas listor på positioner 11-22: INSÄNT FÖRE 8 APRIL. De valkretsar som inte har listor inne före klockan 00:00 den 8 april missar chansen att nominera lokala kandidater, och det blir ingen glad av. Vänta inte till den 7 april med att göra i ordning dem, utan ta det så snart det bara går. Uppsala är t.ex. redan klara.

Nomineringar till riksnamnen: HAR BÖRJAT.

Provval om riksnamnen: DEN 9 APRIL.

Alla betalningar och kandidatförklaringar insända: FÖRE SKÄRTORSDAG DEN 13 APRIL.

Rick

Svara med citat
  (#2) Gammal
Magnus Adrian Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #13106
Standard RE: Process - uppdaterad - 2006-03-23, 14:02

Rick: är du snäll och lägger in länken till förklaringen här också samt adress till vart dessa skall skickas.

Mvh

Adrian
  Skicka ett meddelande via ICQ till Magnus Adrian  
Svara med citat
  (#3) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #13129
Standard RE: Process - uppdaterad - 2006-03-23, 16:22

Citat:
Magnus Adrian (2006-Mar-23)Rick: är du snäll och lägger in länken till förklaringen här också samt adress till vart dessa skall skickas.
http://www.val.se/utils/pdf/forklaring_kandidat_06.pdf

Skickas till partiets adress:

Piratpartiet
Box 307
101 26 Stockholm

Svara med citat
  (#4) Gammal
Jessica Rickardsson Inte uppkopplad

Jessica Rickardssons avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #13278
Standard RE: Process - uppdaterad - 2006-03-24, 18:03

Vem kontaktar man om man vill stå med på den lokala listan och det inte finns en valkretsledare?
Bifogade filer
Filtyp: pdf utkast Förbundsstyrelsemöte 13-16 februari.pdf (323.4 KB, 75 visningar)

/Jessica Rickardsson, Örebro

Rikslistan (position 7)
  Skicka ett meddelande via MSN till Jessica Rickardsson  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #13280
Standard RE: Process - uppdaterad - 2006-03-24, 18:14

Jag antar att det blir mig du ska kontakta, eftersom Örebro tillhör region Öst.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#6) Gammal

Tor Skudes avatar

Länk: #13913
Standard RE: Process - uppdaterad - 2006-03-30, 18:04

Hur ska förklaringen egentligen fyllas i? Så här?

Valdag: 2006-09-17

Yrke, adress e.d. som identifieringsuppgift på valsedeln: 23 år

Eller får man skriva vad man vill som identifieringsuppgift?

Övriga fält är ganska självklara.

Svara med citat
  (#7) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #13915
Standard RE: Process - uppdaterad - 2006-03-30, 18:09

Citat:
Tor Skude (2006-Mar-30)Hur ska förklaringen egentligen fyllas i? Så här?

Valdag: 2006-09-17
Yrke, adress e.d. som identifieringsuppgift på valsedeln: 23 år

Eller får man skriva vad man vill som identifieringsuppgift?

Övriga fält är ganska självklara.
Du kan skriva vad du vill som identifieringsuppgift, men för att det ska se någorlunda harmoniserat ut så kommer bara ålder (på valdagen) att stå med. Den går dessutom att plocka från personnumret, så egentligen behöver du inte skriva det heller.

Svara med citat
  (#8) Gammal

Tor Skudes avatar

Länk: #13917
Standard RE: Process - uppdaterad - 2006-03-30, 18:22

Jag antar att betalningen ska in till bankgiro 5760-2229.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #14982
Standard RE: Process - uppdaterad - 2006-04-06, 17:38

Citat:
Tor Skude (2006-Mar-30)Jag antar att betalningen ska in till bankgiro 5760-2229.
Urrkk! Det kostar extra ju om man som jag har sagt upp alla bankkontakter i protest mot deras giriga avgifter, och enbart använder postgiro. Har vi inget postgirokonto?

Inte för att några kronor extra betyder något i den allmänna konkursen, men det är liksom en principsak för mig.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#10) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #14983
Standard RE: Process - uppdaterad - 2006-04-06, 17:45

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Mar-23)Som alla vet kostar det 300 kronor att stå på listorna,
Jag utgår ifrån att det betyder 300 kronor per lista man finns med på. Dvs. för de gemensamma topp-10 blir det alltså 21x300:- eller 6.300:-? Ett rimligt belopp tycker jag, med tanke på oddsen att få utdelning på insatt kapital.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Google Provides Numbers On Just How Often DMCA Takedown Process Is Abused mobboffer PP i media 0 2009-03-19 10:46
Uppdaterad version av Bodströms värsta pv2b IT - Webbstrategi- och utvecklingsgruppen 0 2007-06-14 20:03
uppdaterad temporär sida Mab Hemsidan för Ung Pirat 0 2007-04-22 21:20
The Pirate Bay - uppdaterad tidslinje svanstrom PP i media 0 2006-06-26 19:58
Loggo och resurssidan uppdaterad infinite_emma Lagrat material 1 2006-06-04 00:29