Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anders Espefält Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006
Standard Kandidatur - Anders Espefält - 2006-04-07, 17:20

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial"><?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p><FONT color=#000000>&nbsp;</FONT></o:p></SPAN></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial"><FONT color=#000000>Jag nominerar mig själv till de nationella namnen på riksdagslistorna.<o:p></o:p></FONT></SPAN></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT color=#000000>&nbsp;</FONT></o:p></SPAN></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial"><FONT color=#000000>Jag heter Anders Espefält och kommer att vara 32 år på valdagen. Jag arbetar för närvarande som <o:p></o:p></FONT></SPAN></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial"><FONT color=#000000>AT-läkare i Dalarna efter att ha studerat i Uppsala där jag fortfarande bor. Jag är gift och har en son på 4 månader.<o:p></o:p></FONT></SPAN></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT color=#000000>&nbsp;</FONT></o:p></SPAN></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial"><FONT color=#000000>En av anledningarna till att jag engagerat mig i Piratpartiet är att jag ser hur patenträtten nuförtiden hindrar utveckling mer än gynnar den. Läkemedelspatent hindrar fattiga länder att behandla sina sjuka och teknikpatent används för att hindra andras arbete istället för att skydda sin egen produkt. Företag tar patent på en teknik eller köper upp färdiga patent utan avsikt att utveckla tekniken utan bara för att hindra andra att göra det. Genom att modifiera patenträtten kommer utvecklingen att stimuleras.<o:p></o:p></FONT></SPAN></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial"><FONT color=#000000>Demokratifrågan är ett annat av mina engagemang. Att lagar stiftas där man förbjuder handlingar som en majoritet av svenskarna anser vara helt OK är ett stort demokratiskt problem. Min uppfattning är att lagstiftningen skall motsvara medborgarnas åsikter för att vara demokratisk. Skevheten illustreras också tydligt i uttalanden från kända politiker där svenska folket får höra att deras tonåringar inte skall jagas av polisen trots att de med sin kopiering begår lagbrott med fängelse (kanske?) på straffskalan. För vilka andra brott skulle man få höra liknande uttalanden?<o:p></o:p></FONT></SPAN></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial"><FONT color=#000000><SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>Om det svenska rättsväsendet fullföljde sitt uppdrag och lagförde alla svenska ungdomar som kopierar så skulle lagen inte bli speciellt långlivad. Vad fyller en lagstiftning för funktion om den inte ska användas? Är det verkligen rätt att ha en lag där lagstiftaren säger att bara ett fåtal slumpmässigt ska straffas fast många bryter mot den? Det tycker inte jag. Antingen ska den användas och fylla sveriges fängelser med tiotusentals ungdomar eller så ska den avskaffas! Jag tycker den skall avskaffas!<o:p></o:p></FONT></SPAN></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT color=#000000>&nbsp;</FONT></o:p></SPAN></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial"><FONT color=#000000>Om jag blir vald så kommer jag genom min förmåga att argumentera att driva Piratpartiets ståndpunkter på ett effektivt sätt i riksdagen. Dessutom kommer jag med min bakgrund bidra till mångfalden i partiet då jag har en annan bakgrund än IT.<o:p></o:p></FONT></SPAN></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT color=#000000>&nbsp;</FONT></o:p></SPAN></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial"><FONT color=#000000>Högaktningsfullt<o:p></o:p></FONT></SPAN></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial"><FONT color=#000000>Anders Espefält<o:p></o:p></FONT></SPAN>

Svara med citat
  (#2) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #15268
Standard RE: Kandidatur - Anders Espefält - 2006-04-07, 17:43

Har du läst vårat (mest Christians) förslag till alternativ till medicinpatent?

http://piratpartiet.hwaccess.net/ind...=Medicinpatent

Vad tycker du om det? Jag tycker att din åsikt är extra intressant, just eftersom du är läkare.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#3) Gammal
allMANkind Inte uppkopplad

allMANkinds avatar

Länk: #15372
Standard RE: Kandidatur - Anders Espefält - 2006-04-08, 07:22

Fråga till kandidaten...

Med vilka infallsvinklar och med vilken strategi kommer PP vinna mest gehör i valrörelse?

Vilken syn har du på ”icke läkemedel” (=terapeutisk dosering av naturidentiska medel; typ ”vitaminer” och naturpreparat

Min syn på "mediciner" (eg medicinpatent)

Medicinpatent i all ära; som bäst är 80% av all "medicin"* symtomlindrande eller (än värre) symptomdöljande... Större intresse kunde investeras i att lyfta fram den redan enormt stora kunskap som finns runt naturliga näringsämnen och "naturpreparat"**...

Alternativmedicinska och alternativterapeutiska branschen lider av samma skevhet likt det vi kritiserar patent- och upphovsrättsindustrin för att hämma mänsklighetens utveckling och allmänna intressen...

*(klassade och registrerade läkemedel)

**grunden för ett medicinpatent är att preparatets verksamma substans ej tidigare "existerat" mao att det är syntetiskt (framställt) (=onaturligt...) läkemedelsindustrin lägger ner enorma resurser på att undvika intressanta resultat och fakta kring naturliga substanser samt ämnen och lyfter sina egna "patenterade" (~"onaturliga") preparat (investerade objekt) för ”återbäring”…

Jag återkommer mé fler frågor hoppas jag

Pär Henriksson - for allMANkind…

Svara med citat
  (#4) Gammal

Länk: #15383
Standard RE: Kandidatur - Anders Espefält - 2006-04-08, 09:03

Bäste Tor Skude!

Jag tycker att ert förslag är bra. Det är viktigt att övergången går stegvis så att det inte blir för stora svängningar på marknaden. Man bör tänka på att det är en hel del läkemedelsföretag som skulle tjäna på reformen, nämligen de som är bra på produktion och inte bara sitter på patenten. Därför behöver det inte bli en "vi mot dem" situation utan man kanske i samförstånd med läkemedelsbranschen kan få till stånd en förändring. Självklart kommer dock vissa företag bjuda motstånd..

Angående att nya läkemedel är så dyra, så beror det på flera orsaker, en är patent. En annan är att de nya biologiska medlen mot vissa sjukdomar är väldigt dyra att tillverka och kommer därför fortsatt att vara dyra om inte genombrott sker angående deras tillverkning. Ofta är dessa läkemedel antikroppar eller renframställda substanser som kroppens celler använder för att ge varandra meddelanden.

Högaktningsfullt

Anders Espefält

Svara med citat
  (#5) Gammal

Länk: #15391
Standard RE: Kandidatur - Anders Espefält - 2006-04-08, 09:18

Bäste Pär Henriksson!

Den strategi som jag tror kommer att vinna flest röster är faktiskt inom kopieringsfrågan. Det är den fråga som personligen berör flest människor och om man kan nå dem känslomässigt så att de förstår att staten nu gjort gemene man till potentiella fängelsekunder kan man få deras röst. Det personliga mötet är väldigt viktigt, både virtuellt och i verkliga livet. Därförbör piratpartister ständigt diskutera denna frågan med människor som de möter på gator och torg, på arbetsplatsen och på internet. "Vet du om attjust DUkan bli dömd för det du gör? Är det rätt att det ska vara så?"

Avseende det du kallar "icke-läkemedel" så är det vad jag vet inte någon fråga som Piratpartiet eller jag kommer att driva utan det är en fråga som vi kan kompromissa med för att få igenom annat. Min privata åsikt är dock att om man skall sälja en vara med hälsopåståenden så ska man kunna visa tydligt att varan har dessa egenskaper!

Det finns en föreställning hos många att naturligt är bra och syntetiskt är dåligt. Om man funderar lite på det så inser man orimligheten. Inaturprodukter ingår saker som hasch, opium, petroleum och stenkolstjära. Ingen av dessa produkter är att betrakta som speciellt nyttiga. Naturprodukter kan vara bra läkemedel men de måste granskas med samma kritiska öga som alla andra. Det är ju faktiskt så att många av de läkemedel som används ursprungligen kommer från naturen. Till exempel har opium använts länge som smärtstillande medel. Man märkte dock att olika opium var olika starkt (tex beroende på vädret när den odlades), vilket ledde till doseringsproblem. Dessutom har opium ganska mycket biverkningar. När man renframställde den smärtstillande substansen morfin ur opium så fick man ett ämne som alltid var lika starkt per gram och dessutom försvann de opiumbiverkningar som orsakades av andra ämnen i opievallmon.

Ibland är det så att ett ämne från naturen, texsalicylsyra i pilbark, har för mycket biverkningar, i detta fallet magkatarr/magsår, att det blir problem att använda det. Då kan man "syntetiskt" framställa ett liknande ämne, acetylsalicylsyra, som också är bra mot värk men betydligt mindre farligt.

Vitaminer är väldigt bra mot vitaminbrist. Ofta är vitaminerna syntetiskt tillverkadevilket garanterar att det finns samma mängd i varje tablett. Om de ska säljas som medel mot något annat än vitaminbrist ligger dock bevisbördan hos försäljaren.

På senare tid har det faktiskt kommet ett system där ett företag kan få en kortare tids ensamrätt för att sälja en substans trots att den inte är ny. Detta för att komma till rätta med problemet att ingen vill sälja medicin som det inte går att patentera, så kallade "orphan drugs" = föräldralösa mediciner. Detta är ett bra system som har gjort att flera mediciner har kommit tillbaka.

Den sista biten av min post är lite off-topic för piratpartiet tycker jag. Men jag ser så mycket annonser, tex tidningen LAND, där skrupellösa naturmedelsföretag försöker pungslå äldre människor på deras sista pensionspengar i hopp om att de skall få syn och hörsel tillbaka genom att ta diverse preparat. Texmarknadsförs dyra blåbärstabletterhårt mot en obotlig ögonsjukdom. Man kan ju tycka attsjukdomen inte borde finnas i Sverige där vi äter så mycket blåbär. Men det gör den. Kanske funkar inte blåbär?

Högaktningsfullt

Anders Espefält

Svara med citat
  (#6) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #15396
Standard RE: Kandidatur - Anders Espefält - 2006-04-08, 09:32

Citat:
Anders Espefält (2006-Apr-08)På senare tid har det faktiskt kommet ett system där ett företag kan få en kortare tids ensamrätt för att sälja en substans trots att den inte är ny. Detta för att komma till rätta med problemet att ingen vill sälja medicin som det inte går att patentera, så kallade "orphan drugs" = föräldralösa mediciner. Detta är ett bra system som har gjort att flera mediciner har kommit tillbaka.

Det här var ju intressant. Hur fungerar ensamrätten? Vem är det som delar ut den? Finns systemet i Sverige?

Och är det verkligen så att ingen vill sälja medicin som inte går att patentera? De smärtlindrande (om det nu är den korrekta benämningen, jag är inte världsbäst på vårdjargong) substanserna acetylsalicylsyra , ibuprofen och paracetamol säljs idag av många olika tillverkare, under konkurrens. Är det för att marknaden för just denna typ av läkemedel är så stor som det fungerar?

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#7) Gammal

allMANkinds avatar

Länk: #15432
Standard RE: Kandidatur - Anders Espefält - 2006-04-08, 10:23

Förslag till klassificering...

material med copyright - monopoliserat ägande av intellektuellt producerat material

material fritt för kopiering - "polypoliserat" förvaltande av intellektuella idéer och möjligheter

patenterad produkt - monopoliserat ägande till produktionsrätten för en fysisk lösning

fri produkt (för produktion och utveckling) - "polypoliserat" förvaltande av produktionsrätten och produktutveckling

subkategorier...

patenterade (och/eller registreade) läkemedel - detsamma som MONOPOLISERAD RÄTT till marknadsföring

fria (=opantenterade) naturliga ämnen och substanser (de facto även stärkande och/eller kurativa) - dessa ämnen (vilka den än må vara)är det de facto FÖRBJUDET att - enligt läkemedelslagen - marknadsföra för positiva hälsoeffekter även om det finns vetenskapligt stöd för gynsamma och positiva (även kurativa) effekter

Läkemedelslagen ger mao en monopoliserad rätt för vissa att marknadsföra ("äga" marknadsandelar) medans andra förbjuds (pga x hundra tusen i behandlingsavgift för registrering av "läkemedel"* och "byrokrati"**) att marknadsföra hälsosamma/kurativa effekter...

Liknelsen till vad vi hävdar om copyright och patent (generellt) stämmer med frågan om läkemedlens marknadsföringsskyddade arena...

Det är lika orimligt att hävda att registrerade läkemedel är "sunda"

Svara med citat
  (#8) Gammal

allMANkinds avatar

Länk: #15436
Standard RE: Kandidatur - Anders Espefält - 2006-04-08, 10:36

Försäljning av blåbär över disk...

Borde det vara tillåtet att informera (=marknadsföra) att blåbär har positiv hälsoeffekt vid konsumtion (...då de innehåller en av de mest intressant antioxidanter - med dokumenterat mycket gynnsam hälsoeffekt - som nyligen uppmärksammats av näringsforskare)

...vill du hamna i klammeri med (läkemedelsverket som skyndsamt drar in) rättsmaskineriet så hävdar du den vetenskapligt förankrade slutsatsen om hälsoeffekter av att äta blåbär (eller extrakt av blåbär - såld över disk för egenvård)

Det är förbjudet att marknadsföra hälsosamma effekter av en vara utan att registrera den (för mycket dyra pengar - till en affärsdrivande före detta myndighet/numer ett privat aktiebolag) hos läkemedelsverket...

Pär Henriksson - for allMANkind

Svara med citat
  (#9) Gammal

allMANkinds avatar

Länk: #15464
Standard RE: Kandidatur - Anders Espefält - 2006-04-08, 11:24

Pilbarksextrakt (pulver från pilbark) säljs som egenvårdsprodukt (=om du själv äger/förstår kunskapen om att den lindrar smärta pga salicylsyrainnehållets medicinska verkningar)

Pilbarksextrakt saknar bieffekten jfr de renframställda derivaten (~salicylsyrapreparat/Magnecyl, mfl)...

...hmm, ...spännande tycker jag...

Det du för fram om typ 'profiterande hutlösa firmor' som lurar folk på sina sista ören (=säljer hälsokost)... Den ömsesidiga oförståelsen från båda sidor (medicinarna vs alternativmedicinarna) sker ofta med samma förtecken (typ motparten produkter är onödiga profit-monster...)... ...alternativ-sidan kan jfr "dig" (skolade medicinare/läkare) vara lika pragmatiska, inte desstu mindre sitter allmänheten i kläm och hindras till att ta sina egna beslut grundade på egen insik om kunskapen var fri...

Pär Henriksson - for allMANkind...

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #15949
Standard RE: Kandidatur - Anders Espefält - 2006-04-09, 00:52

Bäste Tor Skude!

Jag ska utveckla hur det fungerar med "Orphan drugs". Det är läkemedelsverket som håller i ensamrätterna, antingen det svenska läkemedelsverket eller det gemensamma europeiska, eller ett annat nationellt i ett annat EU-land (det är lite komplicerat). Det gäller de mediciner som inte är väletablerade men det ändå finns ett behov av, tex vid ovanliga sjukdomar, och som av någon anledning inte går att patentera. Oftapå grund av attde har uppfunnits för så länge sedan att patentet gått ut. I dessa fall så kan ett företag som gör den ytterligare forskning som krävs för att kunna sälja preparatet få en viss begränsad ensamrätt.

Väletablerade substanser som de du nämner behöver inte detta system då det redan finns den forskning som behövs för försäljning och ett läkemedelsföretag kan därför gå direkt till tillverkning och försäljning utan ytterligare forskning, då behövs (förtjänas) ingen ensamrätt. Om man tex vill sälja paracetamol mot huvudvärk så KOPIERAR (kul va!) man bara de tidigare studierna till sin egen ansökan om godkännande.

Om manskulle vilja marknadsföra ett av de välkända preparaten du nämnermot en NY diagnos och därför behöver forska mer skulle man kunna ge den begränsade ensamrätten till det företaget att sälja medicinen för just den sjukdomen.

Det krävs alltså en motprestation av företaget för att få ensamrätten.

Det är också så att myndigheterna i vissa fall accepterar en mer begränsad kunskap om ett läkemedel innan försäljning som "orphan drug" jämfört med "vanliga" mediciner. Detta på grund av att ovanliga sjukdomar är just ovanliga och då är det svårt att göranoggranna studier. Det finns helt enkelt inte ett tillräckligt antal patienter att forska på. I dessa fall krävs det att företaget fortsätter sina studier sedan försäljningen startat och efter en viss tid visar upp nya resultat för att få förnyat godkännande.

Självklart vill läkemedelsföretag sälja medicin som inte går att patentera, men de är ovilliga att satsa pengar i forskning för att få ett godkännande av medicinen eftersom andra läkemedelsföretag automatiskt kan kopiera deras forskningsresultat och sälja samma medicin utan att ha gjort investeringen. Alltså, om ett universitet gjorde klar all forskning som krävs för ett preparats godkännandeså skulle det börja tillverkas och säljas av något företag på en gång. (Om folk skulle vilja köpa det)

Hoppas att det har blivit lite klarare.

högaktningsfullt

Anders Espefält

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
tillbakadragen kandidatur anders svensson soulfly82 Kandidater Ystads kommun 1 2010-02-28 21:06
Kandidatur - Anders Forsman Anders Forsman Valsedlar 2006 (STÄNGD) 15 2006-04-10 12:27
Kandidatur - Anders Häggström Anders Häggström Valsedlar 2006 (STÄNGD) 2 2006-04-09 18:06
Kandidatur - Pär Henriksson allMANkind Valsedlar 2006 (STÄNGD) 2 2006-04-09 10:17
Kandidatur - Bo Leuf Bo Leuf Valsedlar 2006 (STÄNGD) 2 2006-04-09 10:10