Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mika Sjöman Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Kandidatur - Mika Sjöman - 2006-04-08, 12:23

Vem är jag?

Hej. Jag har suttit sen starten i partiets styrelse och hoppat en del mella Sthlm och hemorten sedan starten, studerar stats/europa vetenskap i Göteborg, arbetat i folkomröstningen i EMU, varit med i andra studentorganisationer inom partivärlden innan jag gick över hit. Min förhoppning är också att jag tar över kunskaperna de har lärt mig till den här organisationen.

När partiet startades skrev jag det förslag till principprogram som sedan arbetades vidare med.

Annars skriver jag en hel del artiklar inom partiets ramar, har varit mediaansvarig och hållit argumentationsträning runt om i landet för pirater, och har fått några artiklar publicerade för partiets räkning i Aftonbladet och tidningen ETC. Efter det här årsmötet har jag beslutat att jag inte ställer upp för aktivt arbete i styrelsen, har dock tackat ja till en nominering där jag skulle fungera som ersättare. Jag vill lägga full tid på att skriva artiklar till tidningar och medverka i debatter, det är det jag tycker är roligt och givande.

Här är två urval på artiklar jag fått publicerade för partiet:

http://etc.se.loopiadns.com/artikel/...esten-begravas

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt...798578,00.html

Driver också en lite blogg på expressens blogg där jag skriver om partiets frågor, där kan man också läsa om min artikel i ETC om Allemansrätt på kultur och kunskap.

http://blogg.expressen.se/statsdemokraten/

Why?

Min viktigaste fråga är piratpartiets koncept i sig. Den gör en grundlig kritik mot hur ekonomin, det sociala medborgarskapet, arbetsförhållanden mellan arbetsgivare och arbetstagare, och rätten till ett säkrat privatliv utvecklar sig. Dessa frågor är som de flesta av oss här känner till sammankopplade, men av de andra partierna mer eller mindre bortglömda eller så passar inte logiken in i deras sätt att se på världen.

Utöver detta försöker jag i den politik jag för mot media försöka fokusera på positiva rättigheter; det moderna folkbiblioteket, rätten till ett socialt medborgarskap, det framtida samhället som beskyddar rätten till ett privatliv. Sedan försöker jag ofta förstå varför vissa saker som t.ex. folkbiblioteket skapades och undersöka om det finns liknande situationer idag som då, och i så fall hur dessa förändrats och hur de bör se ut idag.

Självklart med en så besk kritik mot status quo som jag kan finna. Där är det inte svårt att hitta nedslag; vi lever i det gyllene privata monopolens tidsålder, bodströmsamhället, och en helt snedvriden patentvärld som skapar konstiga maktförhållanden. Om inte annat så skapar det tragiska konsekvenser; hur rimligt är det att lärare inte fritt kan välja den litteratur som de vill i Sverige - oavsett nivå? Sådana frågor drar ned våra frågor på en privat nivå.

Förutom att jag gillar och driva piratpolitik då?

Driver ett eget företag vid sidan där jag sysslar med systemutveckling, tidigare har jag jobbat på allt från reklambyrå till systemutvecklarbyråer. Tvingades göra om affärsmodellen för mitt företag när jag gick med i partiet, men det har flytit på utmärkt och dessuom gett mig en fördel mot mina konkurrenter. Nästa vecka hoppas jag därför att jag slår VM-data i ett bud!

Är dykinstruktör på fritiden, gillar att träna och driver en sådär poppis community på nätet som heter http://www.gymmare.se som kokar på opensourceplattformen PHP.

Sist?

Drömmen just nu är en förhoppning att nästan alla i partiet hade fått minst en artikel publicerad, för då är vi snart inne i riksdagen. Har ni några frågor så skall jag försöka besvara dem här, hoppas på att få ditt förtroende.

------------------------------------------------<br>
"De inskränkningar av "... medborgarnas rättigheter till privatliv... " som förslaget innebär är proportionella och nödvändiga om det gemensamt erkända målet att förebygga och bekämpa brottslighet och terrorism skall kunna uppnås." - [Datalagringsdirektivet] Sjukt!

Svara med citat
  (#2) Gammal

Länk: #15533
Standard RE: Kandidatur - Mika Sjöman - 2006-04-08, 12:33

Jo glömde ju säga att jag är aktiv i GBG

"De inskränkningar av "... medborgarnas rättigheter till privatliv... " som förslaget innebär är proportionella och nödvändiga om det gemensamt erkända målet att förebygga och bekämpa brottslighet och terrorism skall kunna uppnås." - [Datalagringsdirektivet] Sjukt!

Svara med citat
  (#3) Gammal
allMANkind Inte uppkopplad

allMANkinds avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #15735
Standard RE: Kandidatur - Mika Sjöman - 2006-04-08, 15:53

Mika! Kommer vi att vinna på att ha fler kvinnliga kandidater på "rixlistan" ...

Pär Henriksson - for allMANkind...

Svara med citat
  (#4) Gammal
fredux Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #15884
Standard RE: Kandidatur - Mika Sjöman - 2006-04-08, 19:59

Om exempelvis FI, junilistan eller Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen, skulle du då kunna tänka dig att stödja deras parti och åsikter bara för att få igenom dina krav i dina frågor. Eller finns det någon gräns för din samarbetsvilja med andra partier för att nå piratpartiets mål?

Svara med citat
  (#5) Gammal

Länk: #15985
Standard RE: Kandidatur - Mika Sjöman - 2006-04-09, 05:06

allMANKind:

Jag svarade i posten, och jag förespråkar en pragmatism och en förståelse för hur andra partier tänkt i frågan. Självklart skall man inte efterapa dem på ren idioti, men båda perspektiven har poänger.

Eftersom det här är "min" tråd, så tar jag mig friheten att direkt posta mitt svar på forumet här:

Mitt svar på en annans inlägg:

-----

Kvotering kan som du säger vara en kosmetisk förändring. Om vi däremot fokuserar på begreppet representation, då blir det problematiskt att effektivt hävda att större skiljelinjer i samhället blir representerade när större delen av riksdagsledarmöterna blir män. Det leder till att kvinnors frågor blir underrepresenterade, oavsett om männen så vill driva dess frågor.

Arbetar man för jämlikhet, där det inte rimligt att hävda något sådant utan att dra den kanske synligaste skillnaden i samhället; den mellan kvinnor och män.

Det är absolut inte en fråga om feminism jag förespråkar, det är en könsideologi med ofta felaktiga grundantaganden och överdrifter utan ett fokus på genus - d.v.s. man balanserar inte upp maktförhållanden mellan könen, mannens tillkortakommanden saknas nästan uteslutande i debatten. Inte sällan med gräsliga slutsatser.

Omvänt i det politiska klimat vi lever i kommer frågan ställas av media och våra motdebatörer; varför är politiskt kompetenta pirater nästan enbart män?

Det blir kanske det öppnaste målet mot vårt parti i valdebatter, det har redan skrivits i tidningen VLT med jämförelser om ett mannsparti. En sådan debatt flyttar definitivt bort vårt fokus från våra frågor. Är vi intresserade av den diskussionen närmare valet?

En riksdagledarmot är sitt partis representanter med medborgarnas framröstade förtroende. Partiet i sin helhet beslutar om riksdagsledarmöternas politik, de ledarmöter som avviker från denna är självklart inte välkommna och blir således uteslutna.

Jag skulle vilja undvika en allt för merokratisk diskussion när det gäller 10-top kandidaterna. Samtliga av dem måste självklart kunna partiets frågor, och vara väl insatta.

Men, vi vill vi bli ett elitparti - där endast den starka eliten i partiet får platserna? inte sällan har ju partierna flera av de främsta i partiarbete, men inte i riksdagen.

Jag förespråkar således en pragmatism, den att inte bli det värsta partiet i riksdagen när det gäller könsfördelning. Partiet beslutar, representanterna röstar och driver dess frågor. Frågan behöver då inte bli så laddad, här kan vi lära från de andra partierna. Om det är för att man blir av med sin egen chans att bli riksdagskandidat, är det då partifrågorna som är de centrala? Inte för att jag tror att så många tänker så här, men jag förespråkar att vi fokuserar på partiets frågor istället för en hätsk debatt om könsdiskriminering. Förstå mig rätt; jag avskyr kvotering som princip, men representation har stora inbyggda problem när det gäller principen representation i samhället; män tenderar att bli grymt överrepresenterade i samtliga församlingar som har personval. Den kritiken har feministerna fört framgångsrikt, och i princip samtliga studier påvisat att de har rätt.

-- statsvetaren

Svara med citat
  (#6) Gammal

Länk: #15986
Standard RE: Kandidatur - Mika Sjöman - 2006-04-09, 05:18

Fredux:

Jag personligen är som du kanske ser av förra svaret bunden av partiet att följa medlemmarnas kollektiva beslut. Om det handlar om att sammarbeta med ett parti jag är övertygad går emot min övertygelse om grundläggande demokratiska rättigheter - då går jag ur det här partiet hellre än att ställa upp på att främja andra partier som motverkar dem.

Sverigedemokraterna är för mig omöjliga sammarbetspartners då dess politik går ut på en uteslutning ur politiken av invånarna inom det geografiska område vi bor i. Jag är fast övertygad om att alla invånare, när de bosatt sig permanent, skall ha en rättighet att få en chans att både driva politik och ha en jämlik möjlighet att ställa upp i val. Att ställa upp på ett parti som öppet förspråkar en begränsad rätt till medborgarskap är för mig lika illa som att de flesta svenskar fram till 1900-talet inte var röstberättigade.

Som du ser i min artikel om allemansrätt på kultur och kunskap, är jag en stark förespråkare av ett socialt medborgarskap, liksom jag också är av ett medborgarskapsideal.

Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #15988
Standard RE: Kandidatur - Mika Sjöman - 2006-04-09, 05:21

Hoppas de här var svar på era frågor, men kom gärna med kommentarer så kanske jag kan utveckla mina svar där de är svaga.

Svara med citat
  (#8) Gammal
PB Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #16355
Standard RE: Kandidatur - Mika Sjöman - 2006-04-09, 18:54

Mika SjömanVad anser du om att sälja ut Sveriges arbetslösa till ännu mer försämringar, liknande det sätt som miljöpartiets riksdagsgrupp gjort för att istället smörja Persson-regeringen med förmåner till pensionärerna. Kan du kohandla om försämringar för Sveriges 1,5 miljoner utan anställning, varav jag antar att en stor del arbetslösa kan komma att lägga sin röst på Piratpartiet?

<FONT face="Times New Roman"></FONT>

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Mika Sjöman utbytt av Christian Engström fredux Övrig diskussion 3 2006-06-11 21:01
Kandidatur - Leo Ryberg Deus Valsedlar 2006 (STÄNGD) 0 2006-04-09 20:42
Kandidatur - Tor Skude Tor Skude Valsedlar 2006 (STÄNGD) 3 2006-04-09 10:10
Kandidatur - Bo Leuf Bo Leuf Valsedlar 2006 (STÄNGD) 2 2006-04-09 10:10
Mika noterar: På IDG.se i fredags Mika Sjöman PP i media 2 2006-01-25 13:24