Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Roger Abrahamsson Inte uppkopplad

Roger Abrahamssons avatar

Reg.datum: Mar 2006
Standard Kandidatur - Roger Abrahamsson - 2006-04-08, 14:32

Ser att flera andra gör såhär, så jag är också så fräck att jag kopierar ideen med presentation i en separat tråd, så kan man ställa frågor och kommentarer till mig här.

Texten är den samma som i presentationstråden:

Ja, då kanske man skulle presentera sig också...

Den kortfattade sammanfattningen.

Jag heter Roger Abrahamsson, är 39år och bor i Umeå. Singel sedan ett tag tillbaka, bor för närvarande endast tillsammans med min katt. Har aldrig tidigare varit aktiv i något parti, då inget tilltalat mig förr, först detta parti har tagit upp de frågor som jag alltid tyckt viktiga. Och tror man på nåt ska man vara beredd att kämpa för det, därav att jag ställer upp här.

Så vilken är min bakgrund?

Jag växte upp i en liten by med 5 gårdar inne i Lapplands inland. Gick i byskolor tills högstadiet, och sedan blev det gymnasium på 4-årig teknisk linje. Där kom jag i kontakt med min första dator, AppleII (skratta inte ), och sen gick det fort utför in i datorträsket. Tillhörde den lilla klick som visste mer om skolans datasystem än de själva gjorde , och lärde mig oerhört mkt under den tiden som jag haft nytta av som admin själv senare. Gjorde lumpen, jobbade på lite olika jobb, bland annat som konstruktör. Kom sen in på universitet, och jobbade även samtidigt, och utvecklade t.ex. ett GPS-baserat överfallslarm.

Avslutade dock inte mina studier utan det blev mera jobb, hamnade som systemadministratör hos en Internetleverantör, och har sen jobbat i liknande positioner under ett antal år. Idag jobbar jag på konsultbasis åt just en sådan.

Ok, men fritiden då?

Blev lite väl mycket datorer, när både hobby och arbete kretsade enbart runt dessa, så för några år sedan så gick jag med i en medeltidsförening. Fick prova på en massa hantverk och historiekunskapen blev något annat än att bara plugga in årtal i skolan. Och det är oerhört intressant nu att titta tillbaka på utvecklingen t.ex. när tryckpressen kom, och hela samhället förändrades i grunden. Man kan dra många paralleller där.

Förutom det så tycker jag om att diskutera med vänner, gå på bio, brukade förr jaga och fiska mycket men blivit mindre numera när jag bor i en stad.

Varför piratpartiet?

Jag har tidigare varit klart emot att gå med i olika partier, inget har liksom passat mig fullt ut. Jag var tom såpass tjurig att jag på ett jobb vägrade gå med i facket om jag inte kunde stå utanför det automatiska medlemskapet i socialdemokratiska partiet. Och jag har under många år just sett denna maktfullkomlighet från många partier, och oförmåga att ha en koppling till hur folk är i gemene man.

Sen har man sett hur folk piratkopierat under alla år, spela in band från skivor, sen blev det VHS och kopiering av dataprogram på disketter. Under alla år har industrin klagat på förlorade intäkter, men fortsatt att fungera alldeles utmärkt. Jag växte också upp under kalla krigets dar, och lyssnade mycket på kortvågsradio från båda sidor, och fick se andra sidor än de som togs upp här.

Nu ser jag med skräck på hur man mer och mer offrar friheter och rättigheter som man inte skulle drömt att röra då, och man gör det utan att folk ens reagerar. Samt att patent och copyright mer och mer inkräktar på artisters och utvecklares möjligheter att skapa nytt. Under alla dessa år har jag varit lite halvpassiv, jag har skrivit på olika listor mot bl.a. mjukvarupatent, men inte känt att det funnits någon bra kanal här annars. Nu finns den, och då kan jag inte sitta tyst o stilla längre, utan det är dags att engagera sig.

Så vilka av partiets frågor är viktigast för mig?

Faktiskt så tycker jag att de alla är lika viktiga. Principer 3.0 är ett dokument som jag håller med helt o fullt, och jag ser bara fördelar med att inte ta ställning i andra frågor, då det klart visar för väljarna vad vi tycker utan att försvinna i ett blurr. Det kan låta som jag gör det enkelt för mig, men skulle jag prioritera någon fråga så känner jag att jag skulle ge upp någon av de övriga. Och de är alla viktiga för mig.

Ok... kärnfrågan just här... Varför passar jag på rikslistan?

Jag har förutom bara en bred teknikkunskap där jag bl.a. var ute på Internet innan ens webben var uppfunnen, även ser det breda historiska perspektivet. Jag försöker även se saker från båda sidor, och har lätt för att umgås även med människor av diametralt annan uppfattning än mig själv.

Även om arbetet kommer att bli tufft när vi kommer in i riksdagen, ser jag det som en väldigt trevlig utmaning, att få jobba för en sak som vi alla tror på.

Till sist, som nämnts tidigare så vore det bra att få in folk från olika delar av landet, bl.a. för att folk lokalt ska se att de är representerade när valkampanjen pågår.

Avslutande ord.

Ser fram emot att oavsett hur det nu går här, jobba för att driva fram partiet i valet till en plats i riksdagen och äntligen kunna göra skillnad. För till slut är det ändå det som är viktigast för oss alla.

Tack för ordet!

[hr]

Roger Abrahamsson, Umeå

epost: roger.abrahamsson@piratpartiet.se

Kandidat på rikslistan

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Roger Lindström - # 63914 rlindstrom@telia.com [P-Ö] 12 2010-01-14 09:59
Roger Wallis i Sommar P1 Load PP i media 6 2009-07-12 06:01
Roger Wallis om kurslitteratur för nedladdning nilst2006 PP i media 0 2009-04-24 19:06
"Roger McGuinn on the importance of MP3's" Dodgy PP i media 1 2009-03-28 09:39
Så här säger säger Roger Wallis, professor i multimedia på KTH. Lukas Klingsbo Kultur och upphovsrätt 5 2006-06-04 14:31