Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
stiffmeister Inte uppkopplad

stiffmeisters avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Vallokaler? - 2006-04-27, 06:38

Finns det någon lista över vallokalerna i varje valkrets? Vore bra att veta när man ska organisera utskicket av valsedlar.

----------------------------------------------------------------------------------------

Fly our flag, we teach them fear Capture them, the end is near

Firing guns they shall burn Surrender or fight there's no return

Under Jolly Roger!
  Skicka ett meddelande via MSN till stiffmeister  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #19324
Standard RE: Vallokaler? - 2006-04-27, 06:52

Citat:
stiffmeister (2006-Apr-27)Finns det någon lista över vallokalerna i varje valkrets? Vore bra att veta när man ska organisera utskicket av valsedlar.
Någon har uppenbarligen hittat, för jag vet att det diskuterats. Jag är också intresserad av att veta...

Svara med citat
  (#3) Gammal
Roger Abrahamsson Inte uppkopplad

Roger Abrahamssons avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #19330
Standard RE: Vallokaler? - 2006-04-27, 08:22

Det enda jag hittar är kartor över varenda valdistrikt i Sverige:

http://www.valmyndigheten.se/val/val...alkretsar.html

Det är kommunerna som ansvarar för vallokaler så kan tänka mig att man måste gå den vägen i värsta fall,

men länsstyrelserna borde veta också tycker jag.

www.val.se har haft sådan info om äldre val visar lite googlande, men infon är borttagen nu. Antar att

den kan dyka upp där igen, men man vet aldrig.

[hr]

Roger Abrahamsson, Umeå

epost: roger.abrahamsson@piratpartiet.se

Kandidat på rikslistan

Svara med citat
  (#4) Gammal
Göran Axelsson Inte uppkopplad

Göran Axelssons avatar

Länk: #19336
Standard RE: Vallokaler? - 2006-04-27, 08:58

Saxat fritt från http://www.val.se/for_valjare/vanliga_fragor/index.html.

Från och med årets val så är det kommunerna som är ansvariga för förtidsröstningen.

www.val.se publiceras i augusti alla lokaler där du kan förtidsrösta.

Varje valdistrikt har en vallokal. Kartor över valdistrikten finns på

http://www.val.se/val/val2006/kartor...alkretsar.html

Jag har för mig att jag sett ett datum när vallokalerna ska publiceras på http://www.val.se/ men jag kan minnas fel. Hur som helst så är det varje kommuns skyldighet att ta fram vallokaler, presentera dessa för länsstyrelsen och få dom godkända.

Alla kommuner har en valnämnd som ansvarar för dessa frågor. Kontakta kommunen så får du nog svar på dina frågor.

Länsstyrelsen borde ju också ha listor på vallokalerna eftersom det är dom som godkänner placeringarna.

Om ingen hinner före mig så ska jag kontakta Umeå kommun och se vad dom säger.

/Göran

Hacker and proud of it!

Valkretsansvarig, Västerbottens valkrets. Kandidat till riksdagslistan 2010.

Tel: 073-9867 881 Mail: goran.axelsson@piratpartiet.se

Svara med citat
  (#5) Gammal
s97mor Inte uppkopplad

Länk: #19428
Standard RE: Vallokaler? - 2006-04-27, 17:19

Citat:
stiffmeister (2006-Apr-27)Finns det någon lista över vallokalerna i varje valkrets? Vore bra att veta när man ska organisera utskicket av valsedlar.

Jag råkar faktiskt ha sparat ner de listor över landets vallokaler för valen 2002 och 2004 (uppdelat efter län och kommun) som tidigare fanns på www.val.se, men som nu tagits bort därifrån. Lägger upp listorna för Västra Götaland här som attachments. Vissa kommuner hann jag inte ladda ner innan de försvann från hemsidan, men fick ner dem via Google cache. Av dessa var några enstaka kommuners uppgifter även borttagna från Google. För samtliga kommuner finns dock uppgifter antingen från 2002 eller 2004, och för de flesta finns båda uppgifterna. Uppgifterna från 2002 stämmer förmodligen bättre med årets val. (2004 var ju val till Europaparlamentet, och då användes färre vallokaler genom att flera valdistrikt delade på samma vallokal.)

I och med att vallagen ändrades 2005, har en del mindre valkretsar slagits ihop. Vilket distrikts vallokal som blir vallokal i det sammanslagna distriktet brukar man kunna hitta information om bland de protokoll kommunerna lägger ut på nätet.

Har även laborerat en del med GIS-programvara för att göra (än så länge preliminära) kartor över på vilka orter vallokaler kommer att finnas, samt antalet röstberättigade för de valdistrikt vars vallokaler finns i respektive ort. Tänkte det skulle kunna underlätta för att organisera valkretsarnas utskick av valsedlar. Om nån tycker det verkar som en vettig idé och är intresserad av en sån karta för sitt distrikt (eller hela landet), så säg bara till!
Bifogade filer
Filtyp: zip Vallokaler 2002 - Västra Götaland.zip (161.6 KB, 74 visningar)
Filtyp: zip Vallokaler 2004 - Västra Götaland.zip (113.3 KB, 65 visningar)

Svara med citat
  (#6) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #19536
Standard RE: Vallokaler? - 2006-04-28, 00:33

Intresserad av karta? Det vore fantastiskt bra!

Så Uppsala län är väldigt intresserade...

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#7) Gammal
stiffmeister Inte uppkopplad

stiffmeisters avatar

Länk: #19576
Standard RE: Vallokaler? - 2006-04-28, 06:03

Tack så mycket för listan. En karta vore absolut av godo.

----------------------------------------------------------------------------------------

Fly our flag, we teach them fear Capture them, the end is near

Firing guns they shall burn Surrender or fight there's no return

Under Jolly Roger!
  Skicka ett meddelande via MSN till stiffmeister  
Svara med citat
  (#8) Gammal

Göran Axelssons avatar

Länk: #19601
Standard RE: Vallokaler? - 2006-04-28, 10:56

Jag har fått svar från kommunen nu.

Valnämndernas sista dag att registrera vallokaler är den 1 augusti. Den 2 augusti ska de finnas utlagda på valmyndighetens hemsida www.val.se

Vallokalerna kan eventuellt finnas inlagda något tidigare på respektive kommuns hemsida.

Länsstyrelsen har inte dessa uppgifter.

Under tiden kan vi roa oss med gamla listor som kan vara felaktiga.

Men kartorna över valområdena som finns på http://www.val.se/ är ju i alla fall riktiga och det borde räcka för att planera distrubutionen av valsedlarna.

/Göran

Hacker and proud of it!

Svara med citat
  (#9) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Länk: #19602
Standard RE: Vallokaler? - 2006-04-28, 11:15

Citat:
Rockguy (2006-Apr-28)Men kartorna över valområdena som finns på http://www.val.se/ är ju i alla fall riktiga och det borde räcka för att planera distrubutionen av valsedlarna.

Men det finns en vallokal per valdistrikt? Så att man kan få sig en uppfattning om hur många ställen man skall "ränna runt" till

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#10) Gammal

Göran Axelssons avatar

Länk: #19633
Standard RE: Vallokaler? - 2006-04-28, 13:39

Citat:
Björn Odlund (2006-Apr-28)Men det finns en vallokal per valdistrikt? Så att man kan få sig en uppfattning om hur många ställen man skall "ränna runt" till

Precis, det är en vallokal per valdistrikt. och valdistrikten är fastställda sen 1:a januari.

Definition av valdistrikt : http://www.val.se/for_valjare/kartor/index.html

Kartor över riksdagsvalet : http://www.val.se/val/val2006/kartor...alkretsar.html

Så man kan använda sig av kartorna för att göra listor på valdistrikt och vem som tar hand om utläggningen av valsedlar redan nu, sen får man fixa små detaljer som adressen osv.

På kartorna ser man ett par kul saker (rent logistiskt). I norra Sverige har vi ett par stora valdistrikt, Sorsele, Arjeplog, Jokkmokk västra och Gällivare. Alla är ca 7000 km2 och uppåt. Det är större än till exempel Uppsala län.

Det är tur att folk faktiskt kan skriva piratpartiet på en blank valsedel och det blir en giltig röst.

Jag har funderat på att faktiskt skicka ut valsedlar med post åt dom som är intresserade av oss. Man kan ju kombinera det med att dom får en bunt att lägga i vallokalen. Med föreningspost blir ju inte portot så högt. Vi kommer hur som helst att få fördela en del av våra valsedlar via vanlig post här uppe, så jag har redan börjat göra en lista på personer som kan ställa upp med att lägga ut valsedlar.

Fick just mail från länsstyrelsen också

Hej Göran!

Valnämnderna har tid på sig ända fram till 1/8 att klarmarkera vallokalerna, men jag hoppas att de kan göra det tidigare. Du kan höra av dig i slutet på juni månad kan jag svara dig hur långt de kommit. Länsstyrelsen brukar varje valår göra en informationsbroschyr där samtliga vallokaler finns angivna. Som du förstår kan jag inte säga när den blir klar.

Hälsningar

Stellan Hallberg

Länsstyrelsen i Västerbottens län

901 86 UMEÅ

Tel 090-10 71 36

Det lustiga är att från kommunen sa dom att länsstyrelsen inte hade någon information... får nog informera Umeå kommun om hur det ligger till.

/Göran

Hacker and proud of it!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg