Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009
Standard Wermlandspiraterna Diskussion - 2010-03-06, 20:28

OBS! Jag önskar att de pirater som är medlemmar i Värmland och enbart de, säger sitt i denna tråd. Alla andra vill jag hänvisa till tidigare tråd Diskussion om Wermlandspiraterna, tack.

Vill meddela att samtliga aktiva och engagerade i lokalvalet i Kil har beslutat att skapa en lokal förening.

Likadan som den östgötapiraterna ämnar skapa: http://forum.piratpartiet.se/Topic199077-24-1.aspx

Vi tror på att en lokalt förankrad förening stärker det lokala inflytandet och säkerställer de sponsringar och privata donationer vi drar in till det lokala valarbetet.
Likaså säkerställer de eventuella skattemedel som kommer oss tillhanda i form av partistöd från kommunen när vi äntrar Kils kommunfullmäktige.

Samtidigt så anser vi att detta stärker Piratpartiets intressen lokalt.

Vi kommer att använda, som mall, de stadgar som föreslagits här: http://forum.piratpartiet.se/Topic199514-24-1.aspx

Men vi tror också att en utökning till att skapa en förening för hela värmland är på sin plats av samma orsaker som listats ovan.

Vi vill alltså i denna tråd höra med resterande aktiva ute i värmland om intresset finns för att skapa en Värmlandsförening.

Diskutera och ge er input.

[t]I solidaritet med östgötepiraterna förs diskussionerna till och med den 12:e mars för att därvid anordna en medlemomröstning om huruvida man ska gå vidare och bilda Värmlandsförening eller ej. Denna omröstning kommer hållas i forumet mellan datumen 12:e mars och 15:e mars. Beslutas det att bilda en länsförening så hälls uppstartsmötet den 16:e mars.[/t]

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter

Senast redigerad av JPAnderson den 2010-03-20 klockan 14:41.
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
  (#2) Gammal
Mikael Holm Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #197134
Standard RE: Wermlandspiraterna Diskussion - 2010-03-06, 21:51

Citat:
JPAnderson (2010-Mar-06)
OBS! Jag önskar att de pirater som är medlemmar i Värmland och enbart de, säger sitt i denna tråd. Alla andra vill jag hänvisa till tidigare tråd, tack.
Citat:
Vill meddela att samtliga aktiva och engagerade i lokalvalet i Kil har beslutat att skapa en lokal förening.
Likadan som den östgötapiraterna ämnar skapa: http://forum.piratpartiet.se/Topic199077-24-1.aspx
Vi tror på att en lokalt förankrad förening stärker det lokala inflytandet och säkerställer de sponsringar och privata donationer vi drar in till det lokala valarbetet.
Vilka är dessa "samtliga aktiva och engagerade i lokalvalet i Kil"?

Finns det något protokoll över detta beslut? Det är ju trots allt ett ganska stort beslut.

På vilka sätt menar ni att en lokalförening som de facto inte är en lokal piratpartiförening ökar det lokala inflytandet?

Hur tänker ni gällande sponsring och donationer via lokalföreningen när Kil kommun tex skulle kunna ha ett eget lokalt BG (via PP) istället?

Citat:
Likaså säkerställer de eventuella skattemedel som kommer oss tillhanda i form av partistöd från kommunen när vi äntrar Kils kommunfullmäktige.
Som nämnts av Mikael Nilsson så delas partistödet i kommunval till partiet och inte till de som lokalt invalda så de pengarna kommer inte kunna gå till en lokalförening.

Så huvudfrågan där är vilka fördelar ser ni med att skapa en lokalförening som inte kan få det lokala partistödet kontra att ha ett lokalt BG där partistödet borde kunna gå in istället åtminstonde tills man förankrat möjligheten till lokalföreningar bättre i partiet och inte rusha in i det. Möjligheten är stor att detta får fart i media och boom så har vi inga väljare kvar för ingen vill rösta på ett parti som inte ens har tid att driva partiet utan istället bara bråkar om pengar (det är så media skulle spinna det).

Citat:
Samtidigt så anser vi att detta stärker Piratpartiets intressen lokalt.
Hur stärker det intressena lokalt?

Citat:
Vi kommer att använda, som mall, de stadgar som föreslagits här: http://forum.piratpartiet.se/Topic199514-24-1.aspx
Men vi tror också att en utökning till att skapa en förening för hela värmland är på sin plats av samma orsaker som listats ovan.
Lokalföreningen i Kil var väl bara ett svar på den bristande organisationen inom partiet gällade lokalvalen och eftersom Kil är de enda i Värmland som ställer upp så ser jag inge behov alls till några flera lokala föreningar eller en stor för hela Värmland så det ställer jag mig starkt emot.

Citat:
Vi vill alltså i denna tråd höra med resterande aktiva ute i värmland om intresset finns för att skapa en Värmlandsförening.
Diskutera och ge er input.
gjort och fortsätter nedan. Men som sagt om Kil tänker starta en förening enligt det som står ovanför så inkluderar det inte resterande kommuner eller valkretsen som sådan och jag ställer mig ytterst tveksam att medlemmarna i Kil ska reglera det (för du skriver hela tiden "vi" så jag ser det som att du pratar om er i Kil och inte dig som VL).

Citat:
I solidaritet med östgötepiraterna förs diskussionerna till och med den 12:e mars för att därvid anordna en medlemomröstning om huruvida man ska gå vidare och bilda Värmlandsförening eller ej. Denna omröstning kommer hållas i forumet mellan datumen 12:e mars och 15:e mars. Beslutas det att bilda en länsförening så hälls uppstartsmötet den 16:e mars.
Så i solidaritet ska ni hålla en sanslöst kort omröstning? Det krävs mycket mer jobb för att kontakta alla medlemmarna i Värmland så att de faktiskt har en chans att ta del av diskussionen och en mycket längre omröstning för att man ska få möjlighet att rösta. 1 vecka till omröstning och tre dagars omröstning är på tok för kort och luktar nästan kuppförsök i ett försök att köra över medlemmarna i resterande kommuner för att några få i Kil vill ha en ännu större lokalförening som faktiskt inte behövs i valkretsen eftersom ni vill ha lokalföreningen pga lokalvalet.
Det var mina fem cent och när du säger att denna tråden enbart är för de som är för värmland så lägger jag det på dig att se till att ingen aning postar i tråden.

Mikael Holm
--

(#3) Gammal
Cyberbuddha Inte uppkopplad

Länk: #197563
Standard RE: Wermlandspiraterna Diskussion - 2010-03-09, 23:21

Jag ser med stor framtidstro till denna förändring inom PP... Visst finns det problem att lösa längs med vägen, men problem är ju till för att lösas så varför låta dem hindra en utveckling?

Jag ser framförallt en massa fördelar med detta på lång sikt. Flera fördelar än nackdelar. En helvetes massa jobb innebär det, men om man gemensamt jobbar för en bra sak, ja då är det lite jobb på var och en.

Det som förvånar mig mest i denna fråga är det kompakta motstånd från personer inom PP centralt och jag ställer mig frågande till varför? Borde de inte snarare vara glada för en förankring och en stabilitet samt en närhet till medlemmarna? Detta borde ju vara en fråga som kraftigt engagerar PP centralt att bygga en demokratisk plattform att stå på. Det är ju trots allt så att ett parti byggs på medlemmarnas engagemang och inte av en stark ledning. Jag säger inte att båda sakerna inte är viktiga utan det är de självklart båda två.

Mikael Ensson
Politisk Vilde
KL Eda kommun
http://ensson.se
mikael@ensson.se
  Skicka ett meddelande via MSN till Cyberbuddha Skicka ett meddelande via Yahoo till Cyberbuddha Skicka ett meddelande via Skype™ till Cyberbuddha  
  (#4) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Länk: #197578
Standard RE: Wermlandspiraterna Diskussion - 2010-03-10, 00:42

Tilläggas kan, att det har uttalats från vissa att det faktiskt inte finns några praktiska hinder för skapande av lokala föreningar och ev stödmedlemskap... mer om detta kommer ni nog kunna läsa inom de närmsta dagarna.

För övrigt så håller jag med dig i ditt inlägg Ensson. Att PP utvecklas på detta viset känns helt naturligt och gagnar, inte minst, de lokala medlemmarna...

Citat:
acwder (2010-Mar-06)
Vilka är dessa "samtliga aktiva och engagerade i lokalvalet i Kil"?
Finns det något protokoll över detta beslut? Det är ju trots allt ett ganska stort beslut.
De är precis som det står, alla aktiva medlemmar och engagerade i lokalvalet i Kil.
Protokoll finns självklart men det är inget vi tänker eller har nån skyldighet att redovisa här.

Med det sagt, så avvaktar vi med en medlemsomröstning om att skapa en fullflärd Värmlandsförening tills vidare diskussioner och åsikter har framförts i denna tråd.

Men Kils förening kommer att, om nuvarande stadgeförslag godkänns, ta emot medlemmar som är med i Piratpartiet och bor i Värmland.

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
  (#5) Gammal
NN1 Inte uppkopplad

Länk: #198577
Standard RE: Wermlandspiraterna Diskussion - 2010-03-15, 19:02

Ärligt från mitt hjärta. Vi har växtvärk i värmland, många funktionärsposter som ska tillsättas. vi har Riksdagsvalet i år, som kräver mycket av oss.
Att nu ta upp en sådan här fråga tycker jag är olämpligt.
Vi borde jobba på att strukturen som är skall, fungera och sedan börja spåna på utvecklande tankar. När vi fått värmland att fungera. Risken är ju att det blir en liten grupp aktiva som tar detta beslut. Det gillar inte jag

(#6) Gammal
lcaz Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #198587
Standard RE: Wermlandspiraterna Diskussion - 2010-03-15, 19:54

håller nästan med Anne i frågan fast kan det göras fort och praktiskt så låter det som en grej vi kan känna på.

Ledamot UP västradistriktets styrelse
Min majestätiska blogg/sida:D

(#7) Gammal
Michael Anderson Inte uppkopplad

Michael Andersons avatar

Länk: #198600
Standard RE: Wermlandspiraterna Diskussion - 2010-03-15, 21:02

Citat:
Anne Kekki Forshaga (2010-Mar-15)Ärligt från mitt hjärta. Vi har växtvärk i värmland, många funktionärsposter som ska tillsättas. vi har Riksdagsvalet i år, som kräver mycket av oss.
Att nu ta upp en sådan här fråga tycker jag är olämpligt.
Vi borde jobba på att strukturen som är skall, fungera och sedan börja spåna på utvecklande tankar. När vi fått värmland att fungera. Risken är ju att det blir en liten grupp aktiva som tar detta beslut. Det gillar inte jag
Och nu senast, när Värmlands VL har avsatts, lär ju inte det hjälpa situationen med att hålla igång aktiviteten i området.

"I'm going to blow them off the face of the earth with the fury of God's own thunder."
- President Josiah 'Jed' Bartlet
  Skicka ett meddelande via MSN till Michael Anderson Skicka ett meddelande via Skype™ till Michael Anderson  
  (#8) Gammal
NN1 Inte uppkopplad

Länk: #199346
Standard Sv: Wermlandspiraterna Diskussion - 2010-03-20, 19:27

Jag tycker att vi håller oss till nuvarande struktur, helst efter sista mötet.
Skulle vara klokare att bygga upp värmland kl system, inför valet. Samt att Kl får träffas och göra sitt pp jobb

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Diskussion om Wermlandspiraterna JPAnderson 21. Värmlands län 50 2010-03-10 19:21
16: Verksamhetsplan - diskussion PP-black sheep Färdigbehandlade frågor 53 2009-10-24 12:40
20: Valberedning, diskussion PP-black sheep Färdigbehandlade frågor 56 2009-10-24 09:44
31. Diskussion om motion 06 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 44 2009-03-08 09:59
"Diskussion om EU-konstitutionen" Mårten Fjällström Övrig piratpolitik 21 2009-01-17 00:48