Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Nomies Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Ta bort hela immaterialrätten?? - 2006-01-02, 01:06

Vet inte om det är rätta forumet, annars får ni flytta topicen.

Är det inte lite överdrivet att vilja ta bort patent och hela upphovsrättslagen?

Patent är livsnödvändigt för olika företag, försvinner den kan de inte leva på vad de gör längre i med andra företag snor deras idéer då. M.a.o. kommer hela tele- och databranschen att gå under.

Tycker även att ta bort hela upphovsrättslagen är överdrivet. Förespråk införandet av CC i Sverige istället.

Dessutom kommer ni inte ha en chans i helvete att kunna ens rubba patentlagarna etc. Ni får tänka på att ni måste av en majoritet av regeringen med er för att genomföra saker. Det kommer ni inte få.

Det jag tycker ni ska koncentrera er på att ändra på fildelningslagarna. Det är dessutom de piraterna vill komma åt. Inte alla patent etc. Fildelningslagarna ska finnas kvar. Fast det de ska reglera är att man inte får distrubera piratkopierat matrerial för egen vinning etc.

Tycker ni ska tänka lite på konsekvenserna.

Svara med citat
  (#2) Gammal
jenka Inte uppkopplad

Länk: #35
Standard RE: Ta bort hela immaterialrätten?? - 2006-01-02, 01:10

Jag håller med.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Gustav Nipe Inte uppkopplad

Gustav Nipes avatar

Länk: #40
Standard RE: Ta bort hela immaterialrätten?? - 2006-01-02, 01:55

instämmer

Gustav Nipe

| gustav ((punkt)) nipe ((snabel-a)) piratpartiet .se |

Svara med citat
  (#4) Gammal

Gustav Nipes avatar

Länk: #42
Standard RE: Ta bort hela immaterialrätten?? - 2006-01-02, 02:10

Jag håller med.

Gustav Nipe

Svara med citat
  (#5) Gammal

Gustav Nipes avatar

Länk: #44
Standard RE: Ta bort hela immaterialrätten?? - 2006-01-02, 02:14

"Pirat-Svensson" vill bara kunna laddaner lite film och musik, dom bryr sig nog inte så mycket om att ta bort upphovsrättslagen helt. Många företag kommer fly från Sverige om upphovrättslagen försvinner och försvinner företagen så försvinner jobben..

Gustav Nipe

Svara med citat
  (#6) Gammal
Wheelie Inte uppkopplad

Länk: #46
Standard RE: Ta bort hela immaterialrätten?? - 2006-01-02, 02:57

Jag tycker vi ska rensa hela upphovsrättslagen! ÅT HELVETE MED DEN!!!

Ut med mer information, SNABBT!

Svara med citat
  (#7) Gammal
Nomies Inte uppkopplad

Länk: #47
Standard RE: Ta bort hela immaterialrätten?? - 2006-01-02, 03:04

Wheelie, konsekvenser, jo, musiker, regissörer, författare kan sluta helt med vad de gör för att de inte för någon som helst förtjänst på vad de gör.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #56
Standard RE: Ta bort hela immaterialrätten?? - 2006-01-02, 05:08

Oj, här var mycket på en gång, och på flera nivåer.

Först - vad vi faktiskt väljer att prioritera som viktigast i en förhandling så småningom kommer att bli upp till oss själva i en värdering närmre valet (som kommer att ske typ precis här). Jag misstänker att det är viktigare att fildela fritt för de flesta, än det är att helt ta bort någon av immaterialrätterna.

Vad vi KAN ändra tycker jag inte vi ska låsa fast oss vid just nu. Allting går att ändra. Det är viktigare att vi förstår VARFÖR vi ska ändra på något, och till vad, och hur viktigt det är relativt andra saker som vi också vill. Resten blir en förhandlingsfråga.

Vad gäller att tele- och databranschen skulle gå under utan patent, och att patent skulle vara livsnödvändigt, så snubblar du över en intressantare fråga - vad är incitamentet för innovation idag?

Jag vill mena att det är precis tvärtom - patent är ett HINDER för innovation. Vad tusan, det är ju till och med en av patentens uttryckliga funktioner, att hindra någon annan att bygga vidare på en viss uppfinning. Det finns många exempel på hur det här har varit negativt; det finns det berömda citatet från Bill Gates ("om folk i [dator]industrins barndom hade förstått hur patent skulle användas idag och tagit ut patent på vad de kom på, så skulle [dator]industrin stått helt stilla idag"), som bara ett exempel.

Det intressanta i sammanhanget är varför innovation händer. Är det för att komma ut med en bättre, mer attraktiv produkt, eller är det för att få ett patent? Om det är för att komma ut med en bättre produkt (vilket jag menar är det som alla slåss tooth and nail för) -- varför ska då staten ge företaget ett monopol, ett extremt marknadsskadande sådant, när de skulle uppfunnit den aktuella tekniken ändå?

Vad gäller att folk "snor idéer" -- javisst, det är det som driver hela samhället framåt, och har gjort sedan urminnes tider. Det var Gutenberg som gjorde så att vi kunde börja kommunicera idéer med varandra effektivt, och bygga vidare på varandras idéer. (En idé kan f.ö. inte stjälas, men det är ordklyveri...) Hela samhällets utveckling av idag vilar på att alla bygger vidare på varandras idéer. Så om någon kan göra något bättre - låt dem! Det vinner vi alla på, utom en eventuell monopolinnehavare (patentinnehavare).

Men det är ju karakteristiskt för monopol, att alla förlorar på dem, utom just monopolinnehavaren.

Patentsystemet försenade den industriella revolutionen med 30 år, och det har bara blivit sämre sedan dess.

Svara med citat
  (#9) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #57
Standard RE: Ta bort hela immaterialrätten?? - 2006-01-02, 05:11

Författare och musiker...

Se dig omkring. Det skrivs mer än någonsin tidigare. Det görs mer musik än någonsin tidigare.

Av folk som gör det på sin fritid, som sin hobby. För att de brinner för det.

Det finns ingen anledning att uppmuntra till det, det händer ändå. Att med lagstiftning uppmuntra någon till att skapa musik eller litteratur är som om man skulle försöka uppmuntra nykära tonåringar att ha sex. :-)

Svara med citat
  (#10) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #59
Standard RE: Ta bort hela immaterialrätten?? - 2006-01-02, 05:29

Som ytterligare noteringar innan jag börjar fixa frukost för jobb och den trista grå vardagen, så kasta ett getöga på den här postningen på Slashdot, som jag tycker är ganska to the point:

https://www.piratpartiet.se/forum/Topic5-5-1.aspx

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Immaterialrätten slår till igen Haze PP i media 4 2007-02-20 22:22
Att ta bort immaterialrätten hämmar utvecklingen Niklas Djävulens Advokat 17 2006-03-27 02:01
avskaffande av immaterialrätten kalle78 Kunskap och patenträtt 1 2006-01-17 13:55
Avskaffning av immaterialrätten? Gustav Nipe Övriga "copyrightfrågor" (STÄNGD) 3 2006-01-05 07:49
TA bort hela lagen Wheelie Djävulens Advokat 7 2006-01-03 08:35