Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Finns ingen anonymitet i relaxxs. - 2006-12-17, 12:52

Sydsvenskan hade <a href=http://sydsvenskan.se/digitalt/article178978.ece>en artikel</a> som de publicerade i augusti, med en bra faktaruta med de relevanta bestämmelserna ur Lagen om elektronisk information.

Enligt 22 § är det skillnad på "abonnentinformation" och "annan uppgift som angår ett särskilt elektroniskt meddelande" (trafikinformation).

Abonnentinformationen är det som Relakks-användaren själv har skrivit in när han tecknade abonnemanget, alltså till exempel "Kalle Anka, Ankeborgsstigen 1, Ankeborg". Den informationen får lämnas ut till myndighet om myndigheten misstänker ett brott som myndigheten bedömer kan ge mer än böter i straff.

Trafikinformationen, alltså till exempel information som säger att "de här två ip-numren var ihopkopplade vid den och den tiden", får bara lämnas ut till myndighet om myndigheten misstänker ett brott som har minst 2 år som minimistraff. Riktigt tunga brott, alltså.

I så fall måste Relakks lämna ut informationen - om de har den. Har de inte det (vilket de alltså inte har, eftersom de varken velat eller fått spara den), finns det inget de kan göra för att hjälpa polisen i det fallet.

Det är mot den här bakgrunden man ska värdera tjänsten. Låt oss tänka oss att en privatspanare som Pontén har fått för sig att ett visst ip-nummer till exempel har delat ut upphovsrättsskyddat material, och det visar sig att det ip-numret leder till Relakks.

Pontén går då till Relakks och frågar dem vem det var som stod bakom just det ip-numret vid just den tidpunkten.

- Stick och brinn, du är ingen myndighet! svarar Relakks då (fast nästan säkert formulerat på lite annat sätt )

Då går Pontén till polisen och övertalar polisen att ställa samma fråga till Relakks.

- Den frågan får vi inte svara på, eftersom det inte rör sig om något brott som har 2 år som minimistraff, säger Relakks till polisen.

Om Pontén i det läget lyckas övertala polisen att det bör räknas som kulturell terrorism (eller nåt) att hjälpa till att sprida filmen Hip Hip Hora, kan polisen komma tillbaks och säga att det rör sig om ett brott med minst 2 år i minimistraff.

- Oj, det var allvarligt, då måste vi hjälpa till, svarar Relakks då. Men tyvärr har vi inte den information ni skulle vilja ha, eftersom vi är förbjudna att lagra den. Vi vet faktiskt inte vilken av våra abonnenter det var som var kopplad till det utgående ip-numret just då. So sorry.

Så, i runda slängar, är tjänsten tänkt att fungera.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#2) Gammal
ATIX Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #64094
Standard RE: Finns ingen anonymitet i relaxxs. - 2006-12-17, 16:46

Aha, tack, då känns det ju rätt safe.

Men sen när det står 20 blåljus utanför min lägenhet och några poliser skriker i en megafon så skickar jag ut ovanstående meddleande till dom

Svara med citat
  (#3) Gammal
Anders Häggström Inte uppkopplad

Anders Häggströms avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #64152
Standard RE: Finns ingen anonymitet i relaxxs. - 2006-12-18, 15:04

@Christian: Det låter jättelovande, jag är själv lite undrande hur Relakks fungerar i praktiken.
Än så länge håller den strategi du nämnde, men vad händer när datalagringsdirektivet eller IPRED2 kommer i bruk? Faller intehela Relakks strategi platt på marken då? Eller finns det någon ny strategi under utveckling?

Sen undrar jag varför inte denna strategi framgår i användarvilkoren. Relakks förebehåller sej rätten till en massa(enligt kunden onödiga)saker i avtalet har jag för mej.
Och de nämner på hemsidan (eller om det var i avtalet) att de gärna hjälper polisen vid brott som kan ge mer än 4års fängelse. Hur ska de kunna hjälpa polisen i ena fallet och inte hjälpa polisen i andra fallet (förutsatt att polisen kommer med ett krav om utlämnande av uppgifter)?

[hr]

E-post: anders.haggstrom [it-bulle] piratpartiet.se

Om du vill kopiera och/eller använda mina ord, varsågod! Jag är tacksam om du kan förbättra dom. Information är till för att spridas!

Länktips: http://tor.eff.org/, http://truecrypt.sf.net/, http://www.ffii.org/, http://www.debian.org/

Svara med citat
  (#4) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #64209
Standard RE: Finns ingen anonymitet i relaxxs. - 2006-12-19, 11:04

Citat:
Anders Häggström (2006-Dec-18)Än så länge håller den strategi du nämnde, men vad händer när datalagringsdirektivet eller IPRED2 kommer i bruk? Faller intehela Relakks strategi platt på marken då? Eller finns det någon ny strategi under utveckling?
Som jag bedömer det faller strategin antagligen om och när datalagrinigsdirektivet implementeras i svensk lag, men det är ju svårt att säga innan man har sett lagen. Jag vet inte om Relakks har någon färdig strategi för det, men gissningsvis är det svårt för dem också att utarbeta någon plan i förväg.

Endera kanske de får lägga ner tjänsten då, eller om det går att flytta den till något land utanför EU, eller om det går att hitta på något annat listigt. Antagligen för tidigt för att någon ska veta, och jag vet i vart fall inte.

Citat:
Sen undrar jag varför inte denna strategi framgår i användarvilkoren. Relakks förebehåller sej rätten till en massa(enligt kunden onödiga)saker i avtalet har jag för mej.
Ingen aning. Det får de svara på själva.

Citat:
Och de nämner på hemsidan (eller om det var i avtalet) att de gärna hjälper polisen vid brott som kan ge mer än 4års fängelse. Hur ska de kunna hjälpa polisen i ena fallet och inte hjälpa polisen i andra fallet (förutsatt att polisen kommer med ett krav om utlämnande av uppgifter)?
Jag vet inte riktigt vad det innebär i praktiken. Att de skulle vilja hjälpa polisen i ett sånt fall är ju en sak, men det behöver ju inte betyda att de skulle kunna.

Jag är helt enkelt för dåligt insatt för att kunna ge något riktigt bra svar. Det är ju till exempel tänkbart att även om de inte har några historiska data att lämna till polisen, så kanske de kan vara behjälpliga med att installera övervakning som kan fånga busarna om busarna använder tjänsten igen i framtiden. Men det här är bara spekulationer från min sida, jag vet helt enkelt inte.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#5) Gammal
Anders Häggström Inte uppkopplad

Anders Häggströms avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #64272
Standard RE: Finns ingen anonymitet i relaxxs. - 2006-12-20, 00:11

Hur Relakks fungerar "under huven" är för mej väldigt viktigt, och det är minst lika viktigt att detta återspeglas i avtalet (användarvilkoren). Hur ska dom annars kunna bygga ett förtroende för sina kunder? Speciellt med tanke på vilken kundkrets de riktar sej mot.

Det är dessutom relevant ifall det är värt att betala för tjänsten. Kan dom inte leva upp till kundernas förväntningar, så tror jag inte kunderna vill betala för tjänsten. Jag vill inte betala för tjänsten om jag vet med ~80% säkerhet att dom inte håller vad dom lovar under tiden jag betalar för (1 år). I detta fall ger TOR ett mycket bättre integritetsskydd.

Om Relakks nu kämpar för individers integritet. Varför gör dom det inte fullt ut? Varför har dom endast betalning via visa/mastercard? Vore det inte bättre med ett mer anonymt betalsätt där endast kontouppgift (användarnamn) och summa registreras, så att Relakks vet att ett visst konto är påtankat? Det borde gå att lösa rent tekniskt. Men det kanske kräver lite mer personal från företaget, vad vet jag.

Att betala via kort och sedan tro att man anonymt kan använda kontot som är kopplat till transaktionen kan man ju bara drömma om. Kopplingen måste finnas för att Relakks ska kunna verifiera att pengarna har kommit fram, så att dom kan aktivera kontot.

Samma sak med kopplingen mellan min ISP's IP och Relakks IP, den måste oxå finnas innom företaget, eller loggas ingenting? Varför skriver Relakks isåfall följande i avtalet "Detta innefattar också användande utöver det ovan sagda, för statistik och marknadsföringsaktiviteter."?

Varför ska hårdvara/mjukvara vara godkänt av relakks för att få användas? Är jag låst till vissa platformar då (M$ Windoze eller Mac, eftersom det är det enda deras FAQ stöder), eller vad menar dom med att ha med en sådan text i avtalet? Hur går ett godkännande till? Kommer någon hem till mej och kontrollerar så jag har rätt dator inkopplad, eller ska dom läsa källkoden till min hemmabyggda router, innan jag får använda deras tjänst?

Om någon av med mer kunskap, eller rent av någon som från Relakks, kude svara på denna tråd, så vore det guld. Jag vill gärna använda Relakks, men bara om jag kan känna mej säker med det, och det kan jag inte med den information jag fått idag och framför allt inte med den lilla ynka information dom har på sin egen hemsida.

Deras vilkor finns att lära på deras hemsida, för den intresserade.

Nåja... Jag väntar med att beställa tjänsten till jag har fått mer klarhet i dessa frågor.

[hr]

E-post: anders.haggstrom [it-bulle] piratpartiet.se

Om du vill kopiera och/eller använda mina ord, varsågod! Jag är tacksam om du kan förbättra dom. Information är till för att spridas!

Länktips: http://tor.eff.org/, http://truecrypt.sf.net/, http://www.ffii.org/, http://www.debian.org/

Svara med citat
  (#6) Gammal
ATIX Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #64330
Standard RE: Finns ingen anonymitet i relaxxs. - 2006-12-20, 20:51

Tänk om det är Pontén som ligger bakom Relakks

Svara med citat
  (#7) Gammal
hkkla Inte uppkopplad

Länk: #64603
Standard RE: Finns ingen anonymitet i relaxxs. - 2006-12-27, 12:28

Det här stör jag mej på en hel del faktiskt.

Piratpartiet har samarbete med Relaxxs, i vart fall en relativt stor länk till tjänsten samt en del i diskussionsforumet är avsatt till tjänsten.

Man kunde ju tycka att någon ansvarig eller åtminstånde informationsansvarig skulle kunna sitta här och svara på lite frågor.

Jag menar inte att dissa er som lägger ner stor möda i att förklara lagstiftningen kring den här tjänsten, tvärtom så uppskattar jag informationen ni ger. Men det känns ändå olustigt på något sätt att använda tjänsten och olustigt att Piratpartiet så pass officiellt anknuten till den men utan att ha mer information än i stil med "den kanske är säker".

Å andra sidan vet jag ju inte hur mycket garantier man kan ge som verkar trovärdiga utan att man själv får se systemet och det förväntar man ju sej inte att få göra.

Hm, när jag tänker efter är jag nog bara för nojjig för den där tjänsten. För mej känns den som en enorm honeypot för diverse upphovsrättsorganisationer. (termen honeypot är något missvisande i föregående mening om man ska använda dess korrekta betydelse i sammanhanget men ni kanske förstår vad jag menar ändå)

Jag har nog druckit lite för mycket kaffe idag tror jag...försöker säga så mycket som möjligt med så få ord som möjligt.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #64606
Standard RE: Finns ingen anonymitet i relaxxs. - 2006-12-27, 13:39

Citat:
Anders Häggström (2006-Dec-20)Att betala via kort och sedan tro att man anonymt kan använda kontot som är kopplat till transaktionen kan man ju bara drömma om. Kopplingen måste finnas för att Relakks ska kunna verifiera att pengarna har kommit fram, så att dom kan aktivera kontot.
Som jag har förstått det: Betalningarna går via ett separat företag som bara berättar för Relakks om att en viss mängd pengar kommit in och att de ska tillgodoräknas ett visst kontoID. Relakks hanterar alltså inte några personuppgifter utöver de du ger dem (dvs i princip "Kalle Anka".

Resten av sakerna du sett i avtalet verkar vara standardiserade friskrivningar av typen "försöker du köra med egentillverkad mjukvara på en Commodore 64 så ring inte oss om du får problem".

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#9) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #64609
Standard RE: Finns ingen anonymitet i relaxxs. - 2006-12-27, 14:10

Relakks kan vara effektivt eller ej, men det gör en inte anonym.

Relakks påverkar inte vilken Spyware du har installerad.

Relakks påverkar inte vilka tracker-cookies du har sparade i webläsaren.

Relakks påverkar inte ditt surfmönster.

Relakks påverkar inte vilka användarnamn du loggar in med på olika sajter.

Relakks påverkar inte de protokoll som ändå skickar runt ditt (riktiga) IP-nummer av olika anledningar.

Relakks påverkar inte andra unika egenskaper hos din dator som kan användas för att identifiera den i nätverket.

Relakks påverkar endast vilket IP-nummer ändpunkten för din kommunikation ser ut att ha. Förhoppningen är att detta nummer är svårare att knyta till din person än någon av de andra uppgifter du sprider omkring dig när du surfar.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Piratbubblan sprucken - Frågor om fildelning och anonymitet är snart ingen politisk fråga AnoTorrent Kultur och upphovsrätt 5 2009-06-06 13:51
Varför finns det ingen folder för Kävlinge? Leif Svahn Skåne 13. Skåne läns södra valkrets 0 2009-05-27 22:15
Samtidigt i en insändardebatt i VLT: Det finns ingen närpolis Mist PP i media 2 2009-04-23 07:44
Varför finns det ingen info om EU-valet på PPs hemsida? Gästskriverier (på svenska) (STÄNGD) 1 2009-01-24 11:19
Anonymitet gäckar polisen / Anonymitet på nätet försvårar för polisen Joakim Holgersson PP i media 5 2006-11-04 21:05