Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
zooounds Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2006
Standard Relakks - en fungerande guide? Grafiskt verktyg kanske? - 2007-01-02, 14:09

Jag kör Ubuntu Edgy och har läst allt jag kan hitta om Relakks och Linux. Det är det där skitfula gamla grafiska verktyget (pptpconfig) och det är nån guide om hur man kopplar upp sig helt från terminalen:

http://forum.piratpartiet.se/Topic64139-164-1.aspx

Ingen av dem funkar.

Med pptpconfig verkar jag få allt att funka UTOM DNS-frågor. Det gör det ganska svårt använda. Den där andra guiden ger mig itne ens i närheten av en uppkoppling.

Finns det ingen som kan berätta hur jag fixar detta i min Ubuntu? Eller ännu hellre har gjort ett fungerande skript som fixar allt.

Saker jag kör som kan störa är mina ip-tables-reger gjorda av Firestarter. Jag har dock stängt ned Firestarter under testet. jag tror den ska återställa alla regler då.

Någon. Hjälp?

Relakks själva är (om jag får säga det) igoranta och inkompetenta när det gäller Linux. De har ju inte ens orkat uppdatera sin sida och tagit bort inaktuella l2tp-texter eller det där lögnaktiga påståendet att det kommer en Linux-guide inom kort:

"Hej,

Jag beklagar men det finns just nu inte några planer på en Linux-guide. Anledningen är fortfarande att det finns för många distributioner för att vi skulle kunna hålla de olika guiderna uppdaterade.

Mvh.

Martin"

Svara med citat
  (#2) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #64813
Standard RE: Relakks - en fungerande guide? Grafiskt verktyg kanske? - 2007-01-02, 17:37

Du kanske kan hitta något här http://www.aboutdebian.com/network.htm om du inte får något bättre svar. Glöm inte att lägga ett inlägg här om du löser det.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
tephlon Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #64873
Standard RE: Relakks - en fungerande guide? Grafiskt verktyg kanske? - 2007-01-04, 01:41

Om du ger mer (läs: nån) info om vad du gjort och hur det ser ut när du gjort det, så kanske det finns folk här som kan hjälpa till. (Åtminstone) Följande är intressant:

- hur din pptp-konfiguration ser ut (/etc/ppp/options.pptp, /etc/ppp/peers/Relakks, och /etc/ppp/chap-secrets (dölj ditt lösenord ), eller motsvarande). Även /etc/ppp/ip-up och ip-down är intressanta.

- hur ditt nätverk ser ut (sitter du på ett LAN eller direkt mot Internet, eller på nåt annat vis?)

- hur din brandväggskonf ser ut; iptables -nvL. Nu skriver du ju iofs att du plockat ner brandväggen när du försökt, men det kan vara bra att verifiera också - det kan du göra med detta kommando. För vidare felsökning kan iptables -nvL -t nat och iptables -nvL -t mangle vara intressanta.

- hur din routingtabell ser ut, route -n, både före och efter du försökt ansluta dig mot Relakks

- vad det går för trafik mellan dig och Relakks när du försöker ansluta dig; tcpdump -n -i eth0 port 1723 or proto 47 (det är inte givet att det är eth0, kolla med ifconfig -a)

Och för min egen del är det intressant att veta vad som inte funkar när du försöker följa http://forum.piratpartiet.se/Topic64139-164-1.aspx (bortsett från svadan av text, kanske )

PS. Nyligen märkte jag att mitt modem fick spunk av för mycket Relakksande, en omboot gjorde susen. Kan vara värt ett försök...

Svara med citat
  (#4) Gammal
zooounds Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2006

Länk: #64963
Standard RE: Relakks - en fungerande guide? Grafiskt verktyg kanske? - 2007-01-05, 14:59

Jag har fått det att funka nu!

Jag installerade NetworkManager som är ett gnome-program. Dessutom behövdes ett plugin för PPTP.

Sedan var det bara att skriva in inställningarna och logga in med användarnamn (inte id) och lösenord.

Det som strulade mig förut var nog att min brandvägg (IPtables med Firestarter) inte släppte igen GRE-paketen. När jag började släppa igenom dessa gick uppkopplingen bra. Med det nya interfacet ppp0 funkade dock inte någon annan brandväggregel som Firestarter gjort så även här fick jag göra ett nytt set regler.

/F

Svara med citat
  (#5) Gammal
tephlon Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #65000
Standard RE: Relakks - en fungerande guide? Grafiskt verktyg kanske? - 2007-01-06, 07:50

Citat:
zooounds (2007-Jan-05)Jag har fått det att funka nu!

[...]

Det som strulade mig förut var nog att min brandvägg (IPtables med Firestarter) inte släppte igen GRE-paketen. När jag började släppa igenom dessa gick uppkopplingen bra. Med det nya interfacet ppp0 funkade dock inte någon annan brandväggregel som Firestarter gjort så även här fick jag göra ett nytt set regler.

Gött mos

Jo, det stämmer, man måste släppa igenom protokoll 47, annars händer inte mycket.

För att se till att mina brandväggsregler stämmer med både eth0 och ppp0, så matchar jag (där det är vettigt) på "! lo" och inte ett specifikt interface, som eth0.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
verktyg till pirater texxas Övrig diskussion 0 2009-11-13 21:58
Motion 09: Uppdra åt styrelsen att ta fram en för pp fungerande intern miljöpolicy Ken Rabelius Motioner 31 2008-04-27 12:58
En fungerande ekonomi utan DRM? Mats Eriksson Övrig piratpolitik 0 2006-08-30 11:53
Icke-fungerande länkar SimonRosenqvist Forumgruppen/teknisk support 0 2006-06-03 19:59
Svennes nya verktyg FaderFjärran Djävulens Advokat 24 2006-01-07 20:02