Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Coffex1x1 Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2010
Standard Lite allmänna frågor från min sida - 2010-07-21, 09:26

Har fått ett par frågor och undrar om någon vet svaret.

Avtalet ung pirat har med swedbank innebär att lokalavdelningarna får öppna ett så kallat "underkonto" innebär detta att den lokalavdelningen ej behöver ett eget organisationsnummer för att kunna ansluta bankgiro eller måste sådant sökas hos skatteverket? Fördelar nackdelar?

Om det ska hållas styrelse möte och någon individ i styrelsen ej har tid att närvara kan beslut ändå fattas om övriga är eniga om beslutet? bör ju inte finnas något formellt som motsätter sig detta så länge inga konflikter uppstår.

Tacksam för svar kommer ev fylla på med mer senare

Svara med citat
  (#2) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #218506
Standard Sv: Lite allmänna frågor från min sida - 2010-07-21, 10:06

Citat:
Ursprungligen postat av Coffex1x1 Visa inlägg
Har fått ett par frågor och undrar om någon vet svaret.

Avtalet ung pirat har med swedbank innebär att lokalavdelningarna får öppna ett så kallat "underkonto" innebär detta att den lokalavdelningen ej behöver ett eget organisationsnummer för att kunna ansluta bankgiro eller måste sådant sökas hos skatteverket? Fördelar nackdelar?

Om det ska hållas styrelse möte och någon individ i styrelsen ej har tid att närvara kan beslut ändå fattas om övriga är eniga om beslutet? bör ju inte finnas något formellt som motsätter sig detta så länge inga konflikter uppstår.

Tacksam för svar kommer ev fylla på med mer senare
Hej!

Precis som du misstänker så är det ett underkonto till förbundet som öppnas. Något organisationsnummer behövs ej och bankgiro kan anslutas. Vi i förbundet kräver dock inte att bankgiro används för utbetalning av vårt bidrag.

Vi i förbundet behöver veta vem som är firmatecknare (oftast regleras det i stadgarna) och det är även dessa som skriver under fullmakten. Räcker med en person som skriver på fullmakten, men då kommer också endast den personen få tillgång till bankkontot. Regleras inte firmateckning i stadgan, eller om ni vill utse en ny (kräver att stadgan godkänner det), så är det ett korrekt utlyst styrelsemöte samt tillräckligt många närvarande på mötet för att beslutet ska vara giltigt.

Är min svar otydliga eller om du har fler frågor så hör bara av dig igen!

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#3) Gammal
Coffex1x1 Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2010

Länk: #218540
Standard Sv: Lite allmänna frågor från min sida - 2010-07-21, 14:12

Då har jag missuppfattat det där med organisations nummer.

Det verka vara rätt struligt när jag var nere på banken innan så jag undrar ska båda blanketterna skickas till kansliet och att ni sedan sköter ansökan så de kommer till rätt ställe? eller ska jag själv ner på bank kontoret och lämna in något.

kommunen krävde att man var tvungen att ha ett organisationsnummer för att erhålla kommunallt stöd för ungdomsverksamhet. Men då kan man hänvisa till förbundets organisationsnummer?

Svara med citat
  (#4) Gammal
Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #218544
Standard Sv: Lite allmänna frågor från min sida - 2010-07-21, 15:37

JAg viftar med ett varnande finger på det nyligen utformade dokumentet fullmakt som agnesson har skrivit.

Alla föreningar som vi bildar är enskilda ideella föreningar med ingen som helst anknytning till förbundet. Förbundet äger EJ rätten till att styra någon annan juridisk person än de själva.

Fullmakten har inte reglerats, så den som inte är uppmärksam kommer att ge bort alla rättigheter och makt till förbundstyrelsen. När man skriver på fullmakten ger man förbundstyrelsen grönt att göra vad fasiken som helst med föreningen som firmatecknare.

Detta kan göras då agnesson glömde att föra in restriktioner i dokumentet som enbart accepterar att de öppnar ett konto i föreningens namn och förbjuder att förvalta kontot eller göra något annat utanför just öppnandet av konto..

Sedan går det hur bra som helst annars att öppna ett konto utan att man binder avtal med förbundet.

Fd. PiratPartist
Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
"Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

Svara med citat
  (#5) Gammal
Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Länk: #218548
Standard Sv: Lite allmänna frågor från min sida - 2010-07-21, 15:42

Citat:

Det verka vara rätt struligt när jag var nere på banken innan så jag undrar ska båda blanketterna skickas till kansliet och att ni sedan sköter ansökan så de kommer till rätt ställe? eller ska jag själv ner på bank kontoret och lämna in något.

kommunen krävde att man var tvungen att ha ett organisationsnummer för att erhålla kommunallt stöd för ungdomsverksamhet. Men då kan man hänvisa till förbundets organisationsnummer?

Nu får vi särskilja lite på saker och ting här.

a) du behöver inte ha något org.nummer för att öppna ett föreningskonto. Du får ett "falskt" org.nummer av banken som är ett kundnummer. du behöver egentligen inte heller avtala med förbundet.

b) för att söka kommunala och statliga bidrag, behöver du ha ett org.nummer från skatteverket, samt att du behöver årsredovisa varje år (lämna i årsmötesprotokoll, konstituerande styrelseprotokoll, VP, VB, EB, samt en sammanfattning av medlemsantalet (visa dem INTE rådata från PW!). Nej du kan inte hänvisa till förbundets org.nummer då förbundet EJ ligger inom kommunen. Fast vissa kommuner kanske gör undantag här.

Fd. PiratPartist
Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
"Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

Svara med citat
  (#6) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #218720
Standard Sv: Lite allmänna frågor från min sida - 2010-07-22, 18:30

Citat:

Skriv på båda blanketterna och skicka in dessa till kansliet. Det går även bra att skanna in dessa!

Organisationsnummer är relativt lätt att fixa hos Skatteverket. Vi i förbundet kan inte ge ut något nummer. Inom Swedbank kan ni få ett fiktivt organisationsnummer men det gäller endast inom banken!

Svara med citat
  (#7) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #218722
Standard Sv: Lite allmänna frågor från min sida - 2010-07-22, 18:53

Citat:
Ursprungligen postat av Macco Visa inlägg
JAg viftar med ett varnande finger på det nyligen utformade dokumentet fullmakt som agnesson har skrivit.

Alla föreningar som vi bildar är enskilda ideella föreningar med ingen som helst anknytning till förbundet. Förbundet äger EJ rätten till att styra någon annan juridisk person än de själva.

Fullmakten har inte reglerats, så den som inte är uppmärksam kommer att ge bort alla rättigheter och makt till förbundstyrelsen. När man skriver på fullmakten ger man förbundstyrelsen grönt att göra vad fasiken som helst med föreningen som firmatecknare.

Detta kan göras då agnesson glömde att föra in restriktioner i dokumentet som enbart accepterar att de öppnar ett konto i föreningens namn och förbjuder att förvalta kontot eller göra något annat utanför just öppnandet av konto..

Sedan går det hur bra som helst annars att öppna ett konto utan att man binder avtal med förbundet.
Både rätt och fel. Jag går igenom ditt inlägg stycke för stycke.

Det är Swedbank som har tagit fram fullmakten till oss. Vi är inte ens ensamma om denna lösning då även andra förbund använder sig av exakt samma blanketter.

Alla lokalavdelningar är ideella föreningar, men att säga att dom inte har någon anknytning till förbundet är fel. Exempelstadgan (som de flesta lokalavdelningar använder sig av) säger: "Lokalavdelningen är en ideell förening. Lokalavdelningen är ansluten till Ungdomsförbundet Ung Pirat och därigenom kopplad till Piratpartiet." Förbundet har de rättigheter som medlemmarna ger förbundet.

Genom att skriva fullmakten ger man möjligheten till förbundet att agera kontotecknare åt föreningen, varken mer eller mindre. Vilka som är firmatecknare för lokalavdelningen går troligen att utläsa i stadgan, och det ändras inte i och med fullmakten.

Jag håller med om att fullmakten skulle kunna förtydligas att det endast berör att öppna ett konto.

Sen vill jag även kommentera ditt påstående om att det går hur bra som helst att öppna ett konto utan denna fullmakt. Visst har du rätt i det, men faktum är att det har varit väldigt svårt för många lokalavdelningar. Nu finns en enkel lösning, precis så som förbundets medlemmar ville på senaste kongressen.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Länk: #218748
Standard Sv: Lite allmänna frågor från min sida - 2010-07-22, 21:28

Citat:
Ursprungligen postat av agnesson Visa inlägg
Både rätt och fel. Jag går igenom ditt inlägg stycke för stycke.

Det är Swedbank som har tagit fram fullmakten till oss. Vi är inte ens ensamma om denna lösning då även andra förbund använder sig av exakt samma blanketter.

Alla lokalavdelningar är ideella föreningar, men att säga att dom inte har någon anknytning till förbundet är fel. Exempelstadgan (som de flesta lokalavdelningar använder sig av) säger: "Lokalavdelningen är en ideell förening. Lokalavdelningen är ansluten till Ungdomsförbundet Ung Pirat och därigenom kopplad till Piratpartiet." Förbundet har de rättigheter som medlemmarna ger förbundet.

Genom att skriva fullmakten ger man möjligheten till förbundet att agera kontotecknare åt föreningen, varken mer eller mindre. Vilka som är firmatecknare för lokalavdelningen går troligen att utläsa i stadgan, och det ändras inte i och med fullmakten.

Jag håller med om att fullmakten skulle kunna förtydligas att det endast berör att öppna ett konto.

Sen vill jag även kommentera ditt påstående om att det går hur bra som helst att öppna ett konto utan denna fullmakt. Visst har du rätt i det, men faktum är att det har varit väldigt svårt för många lokalavdelningar. Nu finns en enkel lösning, precis så som förbundets medlemmar ville på senaste kongressen.

nja, bara för att man är ansluten till ett förbund så behöver det inte betyda att man är tvungen att följa förbundet. som bekant har UPHuddinge frigjort sig från detta och i stadgarna står endast att man är ansluten till förbundet, men vi har strukit saker som gör att föreningen dansar efter förbundets pipa.
Tilläggas bör är att förenigarna INTE är medlemmar i förbundet, då vi endast har medlemsrepresentation på kongressen, men detta har vi diskuterat i oändlighet förut.....

lösningen bör blir bättre då förbundet kan utnyttja fullmakten på fel sätt.

Fd. PiratPartist

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är