Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Miljöpolicy inom UP - 2007-12-16, 21:10

UP lägger sig inte i Miljödebatten politiskt, men jag tycker iaf vi borde ha en miljöpolicy inom partiet.

Det kan ju téx vara att man främjar de miljövänliga resealternativen vid téx träffar (Uppmanar folk att ta tåget istället för bilen eller flyget exempelvis).

Att man källsorterar sopor under träffar och kongresser.

Finns säkert drösvis mer som kan göras.

Notera att jag inte säger att up ska börja lägga sig i miljödebatten politiskt.

Men det borde finnas ett internt miljötänk.

Edit: ändrade pp till up
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #89140
Standard RE: Miljöpolicy inom UP - 2007-12-16, 21:51

Jag håller med, men vill göra en distinktion mellan vad PP eller UP gör och vad medlemmarna gör. Tydligast syns skillnaden i vem som betalar. Om föreningen betalar (fika, resa, servrar) så kan föreningen ställa upp ramar (inkluderande etiska inköpsregler), men om folk betalar själva (vilket oftast varit fallet) så följer man sitt eget huvud.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#3) Gammal

Länk: #89141
Standard RE: Miljöpolicy inom UP - 2007-12-16, 21:55

Citat:
Mårten Fjällström (2007-Dec-16)Jag håller med, men vill göra en distinktion mellan vad PP eller UP gör och vad medlemmarna gör. Tydligast syns skillnaden i vem som betalar. Om föreningen betalar (fika, resa, servrar) så kan föreningen ställa upp ramar (inkluderande etiska inköpsregler), men om folk betalar själva (vilket oftast varit fallet) så följer man sitt eget huvud.

Kanske när Up får bättre ekonomi då
Svara med citat
  (#4) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #89144
Standard RE: Miljöpolicy inom UP - 2007-12-16, 23:13

Det finns annat man kan göra också: premiera resor med tåg över långa avstånd, till exempel. Då kanske man får ändra att förbundet betalar billigaste transportkostnad till och från kongresser till att man betalar billigaste landburna transport till och från kongresser och andra evenemang. Typ.

Eller ha en intern policy att man ska köpa närproducerade råvaror när man handlar mat på förbundets kostnad. Allt som fraktats över Atlanten går bort! Så också nyzeeländska kiwis! Är man mer ambitiös kan man kolla så att maten är packad där den är producerad (till exempel fisk brukar packas i Thailand, även fast den är fiskad i Nordatlanten).

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#5) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Länk: #89154
Standard RE: Miljöpolicy inom UP - 2007-12-17, 10:25

Jag håller med och en miljöpolicy ligger helt i linje med vad UP förbundsstyrelsen håller på å planerar. Min Tanke var att man kan hitta någon annan organisations miljöpolicy. Copy and paste den in i forumet å så kan vi börja diskutera där. fritt fram med förslag!

Varför uppfinna hjulet två gånger? När andra redan har uppfunnit det.

Edit: funderar på att kontakta Grön Ungdom och höra om de har några förslag på dokument.

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#6) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #89163
Standard RE: Miljöpolicy inom UP - 2007-12-17, 12:12

Att man ska åka tåg när den möjligheten finns är för mig självklart.

Att man ska källsortera sopor är också en självklarhet då det står i lagen.

Att vi ska ändra våra resvanor i Sverige är inte vårt bord, det är regeringens.

Jag vill inte lägga tid på miljö- och jämställdshetspolicy bara för att det kanske bör finnas. Jag vill ägna tid åt vår piratpolitik.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #89165
Standard RE: Miljöpolicy inom UP - 2007-12-17, 12:35

Citat:
agnesson (2007-Dec-17)Att man ska åka tåg när den möjligheten finns är för mig självklart.

Jag vill inte lägga tid på miljö- och jämställdshetspolicy bara för att det kanske bör finnas. Jag vill ägna tid åt vår piratpolitik.

Man behöver inte lägga någon större tid på det. Man skapar bara en sorts mall.

Exempelvis att man vid alla möten ser till att det finns källsorternings möjligheter.

Att maten man äter på träffar och kongresser är i så stor mån det går ekologisk.

bara man har en grundmall behöver man inte lägga någon tid på det.
Svara med citat
  (#8) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Länk: #89222
Standard RE: Miljöpolicy inom UP - 2007-12-18, 05:49

Citat:
agnesson (2007-Dec-17)Att man ska åka tåg när den möjligheten finns är för mig självklart.

Fast att ha en intern miljöpolicy i antingen UP eller PP påverkar hur vi ger kompensation för olika ressätt till och från t ex kongresser. Man skulle kunna tänka sig att Ung pirat står för 100% av kostnaden för den billigaste tågresan men bara 90% eller 85% av den billigaste flygresan, till exempel. Att med olika ekonomiska medel premiera tågresor framför flygresor.

Eftersom flyg är så billigt idag finns det fortfarande rimliga chanser att flygresor är bekvämare för privatpersonerna (sparad tid) trots den extra kostnaden.

Att köpa närproducerad mat är nog faktiskt något vi sparar mycket pengar på, dessutom. Potatis, en stor del av pastan, under sommaren grönsaker, ost från Arla mejerier, cognacsmedwurst från Willys (med svensk kött! hittade häromdagen, blev jättenöjd, 155 kr/kg eller så), mjölk, etc. är svenska råvaror. När man köper t ex mjukt bröd kan man försöka köpa från en närbeläget konditori (i Norrland Polarbröd, i Skåne Lockarp, runt Uppsala Skogaholmsbröd eller Skuttunge). Vet man också att t ex apelsiner har skördesäsong i november-januari i Spanien så behöver man inte köpa tungt besprutat eller växthusodlat eller långfärdsfraktat.

Fast det är offtopic, antar jag. Jag ville mest emfasera att det är obesvärligt att kolla matursprung för det mesta. Jag har störst problem med att se ursprung på smörgåspålägg gjorda av kött, allt annat är en piece of cake.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#9) Gammal

Länk: #89230
Standard RE: Miljöpolicy inom UP - 2007-12-18, 10:17

"Jag ville mest emfasera att det är obesvärligt att kolla matursprung för det mesta. Jag har störst problem med att se ursprung på smörgåspålägg gjorda av kött, allt annat är en piece of cake"

Låter som vi hittat en frivillig som ansvarig för matinköp!
Svara med citat
  (#10) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Länk: #89366
Standard RE: Miljöpolicy inom UP - 2007-12-19, 04:18

Finns det inte en risk för att piratpolitik och miljöpolitik krockar? Om vi tillexempel väljer att betala 4 miljövänliga biljetter istället för 5 mindre miljövänliga, och om detta leder till att en aktiv person inte får möjlighet att engagera sig på ett arrangemang, då innebär det ju att vi offrar piratpolitik till fördel för miljöpolitik.

Det går att invända, som man oftast gör vid miljödiskussioner, att det miljövänliga också skulle vara det mest ekonomiskt lönsamma. Men om det vore så, vad ska man då ha en miljöpolicy till? Isåfall skulle ju automatiskt det som vore ekonomiskt bäst också vara miljömässigt bäst.

Det går också att invända att den uppoffring vi gör för att hjälpa miljön kommer oss till godo när vi ska rekrytera medlemmar. Frågan är dock; finns det någon som skulle välja att inte gå med i Ung Pirat på grund av att vi inte har en miljöpolicy? Finns det någon som har en sådan policy som krav? Jag skulle vilja säga att medlemsrekryteringen knappt skulle påverkas - man går inte med i Ung Pirat för att påverka miljön, det finns andra organisationer för det.

Fast å andra sidan kan det vara viktigt hur allmänheten ser på oss, och kanske gynnar detta piratpolitiken på lång sikt. Jag tycker dock vi ska vara försiktiga och komma ihåg vart pengarna till miljövänlighet tas ifrån, och vad de är tänkta till.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelsens interna miljöpolicy och jämställdhetspolicy Stefan Flod Allmän information och frågor 18 2009-06-23 18:53
21. Motion 9 - intern miljöpolicy Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 1 2008-04-27 16:14
Motion 09: Uppdra åt styrelsen att ta fram en för pp fungerande intern miljöpolicy Ken Rabelius Motioner 31 2008-04-27 12:58
Miljöpolicy inom PP Ken Rabelius Att göra (STÄNGD) 2 2007-12-17 21:03
Punkt 20 - Motion: om utbildning inom skolor inom och utom kommunal verksamhet Stefan Flod Ung Pirats förbundskongress 2007 2 2007-07-01 21:13