Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-06-26, 17:33

Satt och letade efter information om hur planer/funderingar varit angående formerna för hur listor ska tas fram. Mattias Bjärnemalm har tjuvstartat på sin blogg, visserligen, men tänkte jag att jag drar igång en diskussionstråd här.

Finns det några tankar i ämnet?

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#2) Gammal
klara Inte uppkopplad

klaras avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #160959
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-06-27, 13:02

Jag tycker helt klart att det är en poäng att flytta ner processen på distriktsnivå. Det kommer finnas mängder av kompetenta kandidater och att fylla distriktslistorna kommer inte vara några som helst problem. Då tycker jag inte att man behöver lägga det på högre nivå. Det ger dessutom lokal förankring på ett naturligt sätt. Ja, nackdelen är att man gör så att man inte kommer kunna välja någon från ett annat distrikt, men jag kan ärligt talat inte se att den nackdelen överväger fördelarna med att låta fler få kandidera.

Organisationen är större och att ha distriktslistor gör att fler får plats och kan få blomma ut. Det kommer hela partiet tjäna på i längden. Jag vet själv att bara den kompetens som finns i mitt eget distrikt (Syd) hade räckt för att fylla en egen lista. För mig räcker det som argument, för jag är övertygad om att det samma gäller i de andra distrikten.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #160964
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-06-27, 14:09

Jag postade en tråd om detta innan omstruktureringen.

Mitt förslag är 5 + 17 på distriktsnivå.

Fem toppnamn och resten från distrikten.

17*5+5=90 kandidater om listorna blir fullbokade.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#4) Gammal
Gert Löwenhamn Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #160965
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-06-27, 14:16

Oavsett hur vi vill utforma listorna måste vi starta den processen nu. Vi kan inte slarva bort en väl genomförd demokratisk hantering i utformningen och tillåta att det görs ordentligt under en lång tid. Slarvar vi med demokratin internt kan vi ju knappast med något uns av trovärdighet påstå att vi värnar densamma i riksdag och parlament.

Personligen skulle jag gärna se en uppdelning på samma sätt som förra gången. ex 5 -10 namn som vi gemensamt väljer fram på årsmötet i början av nästa år och samtidigt låter distrikten fylla på nedåt med egna omröstningar. Nominerings processen måste ju naturligtvis vara klar till dess.

// Gert Löwenhamn<br>
gert@lowenhamn.nu<br>
070-310 44 98

Svara med citat
  (#5) Gammal
Kreufeldt Inte uppkopplad

Kreufeldts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #160967
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-06-27, 14:24

Tycker om Gerts förslag, med tillägget att det bör vara fri nominering och möjlighet att rösta på samtliga nominerade. Sen måste man tänka noga på hur röstningsförfarandet ska gå till för att vara rättvist, personligen lutar jag mot att samtliga medlemmar ska få rösta på lika många personer som ska utses, mest för att slippa få problemet att exempelvis Rick får 90% av rösterna, och det demokratiska underlaget för de övriga platserna blir undermåligt.

Tomas Lidholm
tomas.lidholm@piratpartiet.se

Svara med citat
  (#6) Gammal
megaman Inte uppkopplad

megamans avatar

Reg.datum: Mar 2007

Länk: #161001
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-06-27, 21:05

Tycker att medlemmarna ska få bestämma, en röst per medlem. Om det behövs distriktslistor så kanske man kan ha omröstningar via forumet om det är möjlig att göra så att bara de inom distriktet kan rösta.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #161004
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-06-27, 21:41

Citat:
Henry Rouhivuori (2009-Jun-27)Jag postade en tråd om detta innan omstruktureringen.

Mitt förslag är 5 + 17 på distriktsnivå.

Fem toppnamn och resten från distrikten.

17*5+5=90 kandidater om listorna blir fullbokade.

Varför fem toppnamn på alla listorna? Varför inte fördela de fem överst på de olika listorna? Det garanterar i princip i lika stor utsträckning att alla fem kommer in, samtidigt som det ger plats till fler på listorna.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#8) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #161007
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-06-27, 22:26

Citat:
Mab (2009-Jun-27)Varför fem toppnamn på alla listorna? Varför inte fördela de fem överst på de olika listorna? Det garanterar i princip i lika stor utsträckning att alla fem kommer in, samtidigt som det ger plats till fler på listorna.
Jag vill se två från Stockholm bland dom som har garanterat mandat.

Skall den andra stå på östras lista?

Jag antar att Mab från Uppsala kommer vara välklickat namn i östra distriktets gäng av kandidater förutsatt såklart att Mab nominerar sig.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#9) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #161009
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-06-27, 22:33

Citat:
Henry Rouhivuori (2009-Jun-27)

Jag vill se två från Stockholm bland dom som har garanterat mandat.

Nä, det räcker väl gott och väl att personen står på andra plats på Stockholmslistan för att vara garanterad plats?

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#10) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #161013
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-06-27, 23:40

Citat:
Mab (2009-Jun-27)Nä, det räcker väl gott och väl att personen står på andra plats på Stockholmslistan för att vara garanterad plats?
Jag har ingen rösträtt i det distriktet.

Skälet till dom fem namnen var att folk skall kunna rösta på kandidater utanför sina distrikt. Både internt i en medlemsomröstning och av väljarna i valet.

Om jag förstod dig rätt skulle endast första platsen i varje distrikt vara en tingad plats för toppkandidater på riksnivå. En framröstad toppkandidat per distrikt ur ett urval av rikskandidater. Rangordningen bestämmer vem som hamnar i vilket distrikt. Stockholmsdistriktet är mycket säkrare än norra distriktet för att få en plats.

Isåfall har du löst mitt önskemål om garanterad plats och ändå får med 110 kandidater vilket är fler än 90 kandidater.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
15 förslag på texter till flyers / valaffischer till riksdagsvalet 2010 andreasma Affischer, flyers, klistermärken osv. 4 2009-11-21 07:36
Kampanjorganisation till riksdagsvalet PP-black sheep Allmän information och frågor 7 2009-08-12 02:20
Byt namn till Integritetspartiet! Daniel_i_08 Integritet och privatliv 32 2006-06-07 03:32
Namn till valsedeln Göran Axelsson 28. Västerbottens län 13 2006-04-13 08:15
Nomineringar till riksdagsvalet Balder Lingegård Riksdagsvalet 2006 11 2006-04-10 20:56