Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
klara Inte uppkopplad

klaras avatar

Reg.datum: Jun 2008
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-07-23, 16:21

Folk har sagt utanför forumet att de gillar mitt förslag, men då jag varit tvungen att förtydliga vad jag egentligen menar gör jag samma förtydligande här på forumet:

Listorna byggs på distriktsnivå. Varje distrikt har en egen valberedning.

Jag föreslår att man utöver detta kan få stå på mer än ett distrikts lista, förutsatt att man inte toppar mer än en lista. Men det är fortfarande upp till de enskilda distrikten att sätta listorna. Vill t ex inte Östra distriktet ha med en kandidat från Västra distriktet står det dem fritt att neka.

Jag tycker även att listorna ska röstas genom distriktsvis och föreslår även att valberedning väljs via distriktet, ungefär på samma sätt som val av distriktsledare idag går till.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Jan Lindgren Inte uppkopplad

Jan Lindgrens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #163986
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-07-23, 16:29

Tycker det låter som ett ganska vettigt förslag.

------------------------------------------------------------------------------------
Avgående Partisekreterare - Nyvald sammankallande i partistyrelsen

Kandiderar till riksdagslistan - utfrågningstråd

Aktivism räcker inte - Varför Piratpartiet behövs, av Christian Engström

Svara med citat
  (#3) Gammal
pettter Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #163988
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-07-23, 16:37

+1 på klaras förslag. Vettigt, och det sprider ut toppnamnen utan att begränsa distrikten speciellt mycket.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #163989
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-07-23, 16:38

Tycker Klaras förslag låter väldigt vettigt. Det är önskvärt att eftersträva en jämn spridning över landet på våra kandidater och detta verkar vara ett bra sätt att göra det på.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #163990
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-07-23, 16:53

+1 på klaras förslag.

Jag ville ha en valberedning från början, nu blir det fem.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#6) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #163991
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-07-23, 16:55

+1 på distrikten

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#7) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #163993
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-07-23, 16:56

Har vi tillräckligt med kompetent folk för fem valberedningar?

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#8) Gammal
klara Inte uppkopplad

klaras avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #163995
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-07-23, 16:57

Citat:
agnesson (2009-Jul-23)Har vi tillräckligt med kompetent folk för fem valberedningar?

Ja, det är jag övertygad om. I Syd har vi det i alla fall

Valberedningen kan ju själv stå med på listan så länge de inte står på valbar plats. T ex under plats 10 eller så.

Svara med citat
  (#9) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #164021
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-07-23, 20:21

+1 på klaras variant.

se MAb's blog för mina andra åsikter i frågan

/C

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
  (#10) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #164026
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-07-23, 20:40

Citat:
Tor Skude (2009-Jul-20)Jag vill för tydlighets skull än en gång påpeka att jag inte alls stöder systemet med en sluten valberedning som tar fram en färdig lista.

Jag håller med om att det är direkt olämpligt, och föredrar stort den modell vi hade förra riksdagsvalet, med ett provval bland alla medlemmar och fri kandidering, som åtföljdes av att styrelsen fastställde listan utifrån provvalet.

Styrelsen hade redan innan provvalet gjort utfästelser om vilka modifieringar som skulle komma ifråga från provvalet, t.ex. att ingen flyttades från eller till valbar plats. 2006 gjordes inga förändringar alls.

Det ger både bättre förankring, mer medlemsinflytande, tydligare öppenhet, och -- om man får tro The Wisdom Of Crowds -- bättre resultat.

Jag anser att den process som användes till EU-valet 2009 mest var tur att den gav bra resultat. Det var i praktiken en självutnämnd grupp som bestämde vilka som skulle komma till Bryssel, en grupp som inte hade valts på något årsmöte. (I teorin kan man lägga motförslag, men alla vet att den grupp, som utmålats som valberedning, i praktiken bestämmer.) Så slutet och oansvarsutkrävande kan vi helt enkelt inte ha det.

Vidare tror jag på den modell som vi använde 2006, med tio (antalet kan variera, det kan vara åtta eller tolv) centrala, gemensamma toppnamn över listorna. Det underlättar profileringen inför riksdagsvalet mycket.

Däremot håller jag med om att fem listor, en för varje distrikt, kan vara ett lämpligt antal. Det skulle ge 10 plus 12*5 = 70 kandidater sammanlagt. Vi behöver inte längre de 350 kandidater vi föresatte oss att samla in 2006.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
15 förslag på texter till flyers / valaffischer till riksdagsvalet 2010 andreasma Affischer, flyers, klistermärken osv. 4 2009-11-21 07:36
Kampanjorganisation till riksdagsvalet PP-black sheep Allmän information och frågor 7 2009-08-12 02:20
Byt namn till Integritetspartiet! Daniel_i_08 Integritet och privatliv 32 2006-06-07 03:32
Namn till valsedeln Göran Axelsson 28. Västerbottens län 13 2006-04-13 08:15
Nomineringar till riksdagsvalet Balder Lingegård Riksdagsvalet 2006 11 2006-04-10 20:56