Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard Sverigefinnar - 2009-09-09, 17:12

Det finns många sverigefinnar.

Citat:
Enligt uppgifter från RUAB i oktober-november 2005 är antalet sverigefinnar ungefär 470 000, men dessa uppgifter är inte verifierade. Det totala antalet finskspråkiga är svårt att få fram, eftersom Sverige inte registrerar modersmål eller etnicitet. Ruab intervjuade 30 000 svenskar 2005 och det visade sig att 469 000 svenskar har finska som modersmål.
Personer som talar finska har nästan samtliga någon pratat i telefon, då till Finland. FRA spanar (endast) på utrikestrafik vilket förmodar jag är till stor del trafik som går via knutpunkten i Finland.

Det har nämnts på Sisuradio, som är den finska delen av SR, att det kommer att bildas ett minoritetsparti i Sverige som ställer upp till riksdagen och riktar sig till samtliga fem minoritetsgrupper. Jag personlig ser det projektet som en 0,1%-grej, tyvärr. Har ej heller sett något om det efter radioprogrammet.

Om PP vore smart så skulle det lyfta fram FRA-problematiken som drabbar sverigefinnarna och då kunna nå nivåer kring 10% inom den väljargruppen. Det motsvarar ungefär 0,8% i det sammanlagda valresultatet och kan vara det som lyfter in partiet i riksdagen.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#2) Gammal
Venaja Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #207580
Standard Sv: Sverigefinnar - 2010-04-19, 21:34

Det är väldigt viktigt att vi får finnarna i landet och i hemlandet att vakna. Dock bloggar jag inte själv, för det finns alltid andra som säger det jag tänker bättre. Så finns det ju kommentarsfält också. Såå.. jag postade ett par rader, riktade till våra landsmän, på min facebook:

Ruotsissa on näköjään noin 470 000 routsinsuomalaista kenen äidinkieli on suomea. Suuri osa heistä soittaa joskus suomeen, sukulaisille ja kavereille. Ja he soittavat tänne. Routsin FRA laki mahdollistaa salakuuntelemisen kaikista näistä puheluista. Ilman epäilyä rikollisuudesta.

Syksyn vaalien jälkeen tulee myös uus laki voimaan mikä pakoittaa kaikki teletoimittajat tallentamaan tiedot joka soitosta ja nettisivun näytöstä. Vielä näkeevät missä sinun kännykkä on ollut ja milloin. Näillä tiedoilla rakentavat sitten käytäntökarttoja kaikista ihmisistä.Lopuksi. Myös suomessa asuvat ihmiset luulis reakoida siitä että 90% kaikesta tele ja Internetti-liikenteestä mikä lähtee maasta menee just routsin läpi. FRA tarkistaa siis suomen tekemiset myös. En tiedä mitä puolueita on suomessa ketkä suojelee yksityisyyttä mut routsissa on ainakin yksi.

www.piratpartiet.se

PS. jag vet inte hur gångbar min finska är, då jag är uppväxt i götet Men ändra och använd texten hur ni vill.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är