Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Daniel Nyström Inte uppkopplad

Daniel Nyströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Kalenderfunktion - 2009-03-15, 13:53

De som tittar behöver långt ifrån vara medlemmar; och de som måste redigera den är redan officiella funktionärer och listas inte minst på hemsidan. Var kommer alla foliehattar ifrån helt plötsligt?

Daniel Nyström
Vice Valkretsledare Västernorrland
Kommunledare Ånge Kommun
0690-615 26
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Daniel Nyström  
Svara med citat
  (#2) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #133500
Standard RE: Kalenderfunktion - 2009-03-15, 14:14

Citat:
Daniel Nyström (2009-Mar-15)De som tittar behöver långt ifrån vara medlemmar; och de som måste redigera den är redan officiella funktionärer och listas inte minst på hemsidan. Var kommer alla foliehattar ifrån helt plötsligt?
Det spelar väl ingen roll om man är medlem eller inte, man kanske inte vill att Google ska se vad man läser ändå? Jag använder t.ex. FoxyProxy för att skicka alla Google-anrop genom TOR, vilket visserligen ofta gör att det går rätt långsamt (något som märks på sidor som har data från Google inbäddat, t.ex. http://kmr.nada.kth.se/~mini/googlecal.html i första inlägget). Jag säger inte att Google Calendar är fruktansvärt och att ingen någonsin ska använda det men om det finns en ungefär lika bra frontend man kan köra själv på www, utan att ge ut läsarinformation till Google, så är väl det bättre?

För övrigt så verkar det som att det är möjligt att integrera flera externa iCal-feeds i Drupals Calendar-modul, tillsammans med FeedAPI-, iCal Parser- och FeedAPI Mapper-modulerna. Men jag har inte fått till det riktigt än, det här är första gången jag rör Drupal.

Svara med citat
  (#3) Gammal
tino Inte uppkopplad

tinos avatar

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #133502
Standard RE: Kalenderfunktion - 2009-03-15, 14:29

Citat:
larsl (2009-Mar-15)... om själva kalendern skulle ligga på Google så skulle de kunna hålla koll på vilka användare som läser kalendern
Jag kan köpa argumentet att det inte är prefekt att Google får info om alla som tittar på kalendern. Jag gillar ditt förslag, att Piratpartiet kör en 3:e-parts ical/xml-kalender-applet för att visa upp kalendern. Och gärna en rss-feed-forward också för att "tvätta" rss-flödet.

På sikt - om någon känner sig motiverad nog att jobba vidare med det - kan man relativt transparant byta subsystemet ifrån google calendar till en egen kalenderserver, typ. DAViCal eller liknande.

Citat:
VictorBlomberg (2009-Mar-15)Ber om ursäkt om jag verkar kontraproduktiv, står dock fast vi att jag motsätter mig användandet av Google Calendar.
Jag tycker det är bra att konkreta problem med föreslagna lösningar kommer upp. Men att bara säga "Använd inte Google calendar" är väl kanske inte så jätteproduktivt. Mer produktivt känns "Använd lösning X för den är bättre än Google calendar p.g.a. skäl Y". Mest produktivt är dock att säga "Jag har satt upp en kalender baserad på lösning X här som erbjuder alla features vi behöver, och är redo om någon är intresserad att lyfta över den till central regi hos Piratpartiet; så det finns inte längre någon anledning alls att köra Google calendar."...

Blogg: http://tino.piratvideo.se/

Piratpartiet toolbar för Firefox: http://toolbar.piratvideo.se/

Svara med citat
  (#4) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Länk: #133852
Standard RE: Kalenderfunktion - 2009-03-17, 20:17

OK, nu har jag haft tid att kolla lite mer på Drupals Calendar-modul. Hur det fungerar beror lite på om man kör Drupal 5 eller Drupal 6. I version 5 så verkar man av någon anledning inte kunna importera mer än 2 externa iCal-feeds, så den skulle nog inte fungera som administrationsverktyg men väl som en read-only-kalender att köra på www.piratpartiet.se med ett iCal-feed från något annat kalenderverktyg. Kalendern kan visas som ett block i sidokolumnen eller som en egen sida, antingen som en tabell eller lista över händelser eller som en klassisk kalender för år, månad, vecka eller dag:

http://forum.piratpartiet.se/Attachment2016.aspx

I version 6 används FeedAPI för att plocka in externa iCal-feeds, vilket innebär att det är betydligt mer flexibelt och man kan importera hur många feeds man vill. Den skulle alltså kunna fungera som kombinerat administrationsverktyg, aggregator och kalendervy. I version 6 skapas också en vanlig Drupal-nod för varje händelse som importerats från iCal, som folk kan kommentera osv (om man slår på kommentarer osv för sådana noder). Slutresultatet är snarlikt:

http://forum.piratpartiet.se/Attachment2017.aspx

Både i version 5 och 6 så kan man lägga till lokala händelser genom att lägga till vanliga Drupal-noder av typen "Date". Båda kan också exportera allt som finns i kalendern som ett iCal-feed (den rödvita rutan under kalenderblocket i den andra skärmbilden, jag glömde slå på det för version 5 innan jag tog bilden).

Vad gäller administration så verkar båda vara mer eller mindre självgående efter att man har satt upp systemet om man bara vill använda det som en aggregator. Om man dessutom vill lägga till lokala händelser så är det inte mer jobb än att skriva in andra Drupal-noder, utom att man dessutom måste fylla i datumfälten.

Detaljerade instruktioner för hur jag satte upp det i Drupal 5 och Drupal 6 kommer i nästa två inlägg.

Edit: Nej, jag vet inte vad "Discovery truck" och "Herschel truck" är, jag bara kopierade en iCal-URL från en diskussion på en Drupal-sida.
Bifogade bilder
Filtyp: png drupal5.png (81.9 KB, 112 visningar)
Filtyp: png drupal6.png (108.2 KB, 145 visningar)

Svara med citat
  (#5) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Länk: #133853
Standard RE: Kalenderfunktion - 2009-03-17, 20:21

För att skapa en kalender i Drupal 5:

1. Installera modulpaketen calendar, cck, date och views.

2. Aktivera modulerna Calendar iCal, Date, Views UI.

3. Content management -> Content types -> Add content type.

Name: "Date"

Type: "date_type"

Klicka bort "Promoted to front page".

"Save content type".

4. Klicka på "Date" i listan över typer och sedan "Add field".

Name: "date"

Field type -> Date -> "Select list"

"Create field"

Label: "Date"

Default value: "Now"

Data settings -> To date -> "Optional"

"Save field settings".

5. Site building -> Views -> Calendar -> Add

Add field -> "Date: Date (field_date)", klicka på "Add field".

För "Date: Date (field_date)", fyll i:

Label: "Date:"

Handler: "Do not group multiple values"

Låt resten stå på sina default-värden.

Arguments -> Add argument -> "Calendar: iCal feed"

Klicka på "Add argument".

För det nya "Calendar: iCal feed"-argumentet, fyll i:

Default: "Display all values"

Title: %4

"Save" (för hela sidan)

6. Site configuration -> Calendar setup -> iCal

Fyll i namn och URL för det iCal-feed som ska visas.

"Submit".

7. Site building -> Blocks

Sätt "calendar" till att visas i den vänstra kolumnen med weight -1.

Svara med citat
  (#6) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Länk: #133855
Standard RE: Kalenderfunktion - 2009-03-17, 20:26

För att skapa en kalender i Drupal 6:

1. Installera modulpaketen calendar, cck, feedapi, parser_ical, views, dev-versionen av date och CVS-versionen av feedapi_mapper med den här patchen: http://drupal.org/files/issues/feeda...e.inc__9.patch

2. Aktivera modulerna Node Reference, Calendar iCal, Calendar Popup, Date Repeat API, Date Tools, FeedAPI Mapper, iCal Parser, och Views UI.

3. Se till att rätt tidszon är inställd under "Site configuration" -> "Date and time".

4. "Content management" -> "Date tools" -> "Date wizard".

Låt alla fält ha kvar sina standardvärden utom "Add calendar blocks to current theme", sätt den till "Yes".

5. "Save" i Views-sidan som kommer upp.

6. "Content management" -> "Content types" -> "Add content type".

Name = iCal feed

Type = ical_feed

Description = A feed type for pulling external iCal feeds into our own calendar.

Klicka bort "Promoted to front page" under "Workflow settings".

Klicka till "Is a feed content type" under "Feed API".

Klicka till "Enable" under "iCal Parser".

Klicka till "Enable" under "FeedAPI Node - creates nodes from feed items".

Ändra "Node type of feed items" till "Date".

Töm fältet "Promoted items".

"Save content type".

7. "Create content" -> "iCal feed". Fyll i "Title", "Body", och "Feed URL"

med den externa iCal-kalender som ska visas.

Klicka _inte_ till "Refresh feed on creation".

"Save".

8. "Map". Kontrollera att "Feed item example" innehåller en VEVENT.

Under "Edit mapping", sätt följande:

title: Map to title (node)

description: Map to body (node)

options->VEVENT (_inte_ options->VEVENT-&gt: Map to field_date (date): iCal VEVENT

"Update" och sedan "Refresh".

Man kan lägga till flera feeds genom att upprepa steg 7 och 8.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är