Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mikael Holm Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008
Standard Utfrågningstråd: C Magnus Berglund - 2010-01-17, 10:59

Detta är en utfrågningstråd för C Magnus Berglund, kandidat i valet för Valkretsledare Värmland

Mikael Holm
--

Svara med citat
  (#2) Gammal
CMagnusB Inte uppkopplad

CMagnusBs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #191400
Standard RE: Utfrågningstråd: C Magnus Berglund - 2010-01-24, 15:41

Hej

Det kommande året kommer innebära en utmaning för oss pirater i Värmland. Vi har tre stora frågor som skall hanteras på bästa sätt:
1. Vi måste bygga upp organisationen. Under min time-out har vi förlorat mer kommunledare än under min aktiva tid som valkretsledare. Och utan kommunledare så finns det ingen som leder verksamheten på lokal nivå. Utan verksamhet så försvinner engagemanget och även om det finns tre piratpartister som kör enligt tre-piratsregeln, så blir det för tungt att jobba och orka med under hela året. Även om det inte är piratpartiets roll, så misstänker jag att Ung Pirat behöver hjälp med att få igång sin verksamhet igen. Här vill jag passa på att ge en eloge till UP Kristinehamn som är den organisation som är mest fullständig.
2. Vi måste bygga upp valkampanjen. Vi har naturligtvis den ordinarie valkampanjen som skall genomföras minst i samma omfattning som vid förra valet till EU-parlamentet, men i år skall vi dessutom hantera Arvikafestivalen på en dugligt sätt. Tyvärr präglas värmlänningarna av att deras senaste minnesbild från de olika media att vi är en lokalorganisation i konflikt. För att råda bot på detta måste vi bli ännu bättre på att hantera media. Vi måste återta fokus på våra frågor och släppa allt som inte har med piratpartiets politik att göra.
3. Vi måste lyckas med valsedelsdistributionen. Erfarenheter från förra EU-valet måste tas tillvara och utvecklas så att vi inte förlorar röster på grund av att vi har missat att få ut valsedlar.

Hur vill jag jobba med dessa frågor:
1. Jag vill fortsätta att ha en öppen politik till alla som vill prova på att bli kommunledare eller vice kommunledare. Alla skall få sin chans att visa att de jobbar för ett väl fungerande och enat piratparti i Värmland. Om man snarare vill arbeta inom ett visst område utan att stå som frontfigur skall denna möjlighet erbjudas. Vi har sedan länge haft möjligheten att registrera sig som aktivist, men vi måste bli bättre på att fånga upp andra områden.
2. Jag vill att delar upp oss i olika funktioner i vår lokala kampanjorganisation. Jag vill ha en värd-grupp som helt fokuserar på att ta hand om gästande partifolk och ger dessa support när de passerar vårt område. Arvikafestivalen blir också en projektgrupp. Här vill jag ha festivalfolk med vana från festivaler vid rodret. En grupp skall få specialuppgift, och det är att åstadkomma två saker på en gång. För det första skall vi signalera att vi går att samarbeta med. Vi skall ha en generös inställning till andra partier och visa att vi inte söker konflikt utan vi kan arbeta med etablerade partier. När domen mot pirate bay föll så samarbetade vi med miljöpartiet (pga av att de var de enda som dök upp) och när Geijerskolan höll sitt bifrostsamtal, så knöt vi goda kontakter med andra partier. För det andra skall vi engagera oss i att få förstagångsväljarna att rösta. Dels så vill vi på detta sätt visa att demokrati är gott, och dels så vet vi att vi har många som är pirater bland förstagångsväljarna.
3. Jag vill ha en tydligare ordning med hur distributionen skall gå till, både på länsnivå, och lokalt. Dessutom vill jag bygga upp en klart definierad reservtrupp, som skall vara beredd att rycka ut och täcka akuta brister. Vi skall också se till att vi inte blir överraskade av en mobil vallokal som vi blev sist. Valsedlarna skall finnas ute hos distributörerna i bättre tid än senaste valet. Senast 24 timmar innan skall alla distributörer ha sina valsedlar.

Fram till höstens konflikt så var partiet oskuldsfullt och jag eftersträvade högt i tak. Nu när vi alla har sett att arbetet blir lidande när vi går offentligt med interna konflikter så har vi tyvärr visat att vi inte värdesätter de som arbetar på, givet de förutsättningar som finns. Konflikten på valkretsledarnivån har tyvärr smutsat ner de som bara har gjort sitt bästa inom respektive lokalorganisation.

Man kan likna situationen här i Värmland som minuterna efter en allvarlig trafikolycka. Man måste bedöma vilka skador som finns, och det är inte nödvändigt att de som skriker högt på en olycksplats som är de som mest behöver hjälp. Polisen vet att de är viktigt att undvika nya olyckor genom att be åskådare fortsätta vidare. Är man inte en del av lösningen är man en del av problemet. Enda sättet att få ordning på den situation som råder är att visa att man genom partiarbete kan hela partiet. Det var mycket snack i samband med konfliktlösningen och väldigt lite verkstad.

Så fort som valet är över i september skall vi återigen ta upp den boll som tappades, och börja bygga för landstingsval och lokalval. Det var tragiskt att vi inte kunde fortsätta med landstingsvalsdelen när vi hade konsensus på att vi skulle delta.
Men vi måste inse att de frågor som piraterna arbetar för inte kommer att vara lösta, även om vi sitter som vågmästare. Alla lokala problem kommer att kvarstå och vi måste få Värmland att inse att informationspolitiken är här för att stanna.
... och jag är också här för att stanna...

Med vänlig hälsning
C Magnus Berglund

fd EU-kandidat 2009
fd Riksdagskandidat 2010, 2014

Min blogg: http://cmagnusb.wordpress.com/
Jag twittrar på: https://twitter.com/CMagnusB
Facebook: C Magnus Berglund http://www.facebook.com/cmagnusb
  Skicka ett meddelande via MSN till CMagnusB Skicka ett meddelande via Skype™ till CMagnusB  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Michael Anderson Inte uppkopplad

Michael Andersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #191430
Standard RE: Utfrågningstråd: C Magnus Berglund - 2010-01-24, 20:16

Ett par frågor:

- Vad exakt gjorde du för att försöka lösa konflikten i Värmland? Dvs före du tog "timeout".

- Är intresserad av ett förtydligande av detta: "Det var mycket snack i samband med konfliktlösningen och väldigt lite verkstad."

Anser du att konfliktlösnings-gruppen inte gjorde tillräckligt för att lösa konflikten? Hade du hellre löst det på egen hand, och isåfall hur?

- Vad menas med följande mening: "... och jag är också här för att stanna... "

Det är väl just detta valet som ska avgöra vem som blir VL för Värmland, eller om huruvida du blir återinsatt som VL?

"I'm going to blow them off the face of the earth with the fury of God's own thunder."
- President Josiah 'Jed' Bartlet
  Skicka ett meddelande via MSN till Michael Anderson Skicka ett meddelande via Skype™ till Michael Anderson  
Svara med citat
  (#4) Gammal
CMagnusB Inte uppkopplad

CMagnusBs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #191487
Standard RE: Utfrågningstråd: C Magnus Berglund - 2010-01-25, 01:42

Citat:
Michael Anderson (2010-Jan-24)Ett par frågor:
- Vad exakt gjorde du för att försöka lösa konflikten i Värmland? Dvs före du tog "timeout".
- Bl a så valde jag att inte offentliggöra chattloggar; jag försökte dessutom få klarhet i hur styrelsen hade tänkt sig att lösa assistentpositionerna till riksdagsmännen och jag undvek att blanda in folk som stod utanför konflikten.
Citat:
Michael Anderson (2010-Jan-24)
- Är intresserad av ett förtydligande av detta: "Det var mycket snack i samband med konfliktlösningen och väldigt lite verkstad."
Anser du att konfliktlösnings-gruppen inte gjorde tillräckligt för att lösa konflikten? Hade du hellre löst det på egen hand, och isåfall hur?
- Arbetet i valkretsen stod helt stilla i några veckor. När jag försökte arbeta vidare så att vi inte förlorade tid fick jag kritik för detta.
Citat:
Michael Anderson (2010-Jan-24)
- Vad menas med följande mening: "... och jag är också här för att stanna... "
Det är väl just detta valet som ska avgöra vem som blir VL för Värmland, eller om huruvida du blir återinsatt som VL?
- Som vanligt kan man tycka att du är snabb att dra slutsatser. Jag menar att när valet är klart så är min time out också klar.

fd EU-kandidat 2009
fd Riksdagskandidat 2010, 2014

Min blogg: http://cmagnusb.wordpress.com/
Jag twittrar på: https://twitter.com/CMagnusB
Facebook: C Magnus Berglund http://www.facebook.com/cmagnusb
  Skicka ett meddelande via MSN till CMagnusB Skicka ett meddelande via Skype™ till CMagnusB  
Svara med citat
  (#5) Gammal

Michael Andersons avatar

Länk: #191543
Standard RE: Utfrågningstråd: C Magnus Berglund - 2010-01-25, 17:16

"- Som vanligt kan man tycka att du är snabb att dra slutsatser. Jag menar att när valet är klart så är min time out också klar."

Ditt svar kändes för mig, som lite av en anklagan. Jag ville bara ha ett förtydligande med vad du menade, och ditt svar var knappast så mycket tydligare. Om man nu skulle dra slutsatsen att någon annan skulle bli vald till VL, hur anser du då att din "time out" är över? Det är nog inte bara jag som drar slutsatsen att det låter väldigt mycket som att du redan vet vad resultatet av VL valet kommer bli. Men för att lägga till en fråga till denna post:

- Efter händelserna i Värmlandskonflikten, hur hade du gått tillväga som VL för att se till att inte samma sak händer igen? Och vad hade gjorts annorlunda?

"I'm going to blow them off the face of the earth with the fury of God's own thunder."
  Skicka ett meddelande via MSN till Michael Anderson Skicka ett meddelande via Skype™ till Michael Anderson  
Svara med citat
  (#6) Gammal
NN1 Inte uppkopplad

Länk: #191545
Standard RE: Utfrågningstråd: C Magnus Berglund - 2010-01-25, 19:24

För mig är det okej om du stannar inom pp. Du har mycket sakpolitisk kompetens.
Det jag undrar över vad du vinner som tilltänkt ledare på att kritisera oss som öppnade upp värmlandkonflikten. Det vore mer intressant att höra om du som individ har förändrats av den kritik som du fick.
Jag kan informera dig om att den mediauppmärksamhet vi fick var positiv pr för piratpartiet. Detta har även bekräftats av media och marknadsföringskunniga.

Samt att du verkar inte ha *insikt* över hur dåligt med aktiva vi har i dagsläget. Hur ska du dela upp de stackare som kämpar i värmland i olika grupper?
Varför har du intresse av att dela upp oss i grupper?
Vad betyder ordet samspel för dig?
Hur ser du på mig i kommande valrörelse? Som aktvist eventuellt eventsansvarig?

Varför ska vi samarbeta med andra partier? vi skall väl gå till Riksdagen med vår politik.

Du är avsatt som ledare, till valet, enligt min tolkning. Nu gör vi ett nytt val där du är en av tre kandidater.

Välkommen in i min tråd och ställ gärna frågor.

Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #191549
Standard RE: Utfrågningstråd: C Magnus Berglund - 2010-01-25, 21:19

Frågor.

Dessa frågor kommer jag att ställa samtliga kandidater i deras respektive utfrågningstråd.

Frågorna kommer att vara indelade i olika områden.

Värmlandskonflikten.

Värmlandskonflikten återkommer gång på gång och för att få de frågorna
ur världen så att man kan gå vidare till viktigare frågor så kommer här ett serie frågor.

- Vad var din roll i konflikten?

- Vad gjorde du i konflikten?

- Hur skulle du förebyggt konflikten?

- Nu i efterhand är det något du gjorde som du skulle gjort annorlunda?

Organisationen

- Hur vill du organisera PP Värmland?

- Vilka kommer du utse som vice valkretsledare?

- Vad anser du om partiets politik och strategi?

- Vilka är dina kortsiktiga mål för Värmland?

- Vilka är dina långsiktiga mål för Värmland?

Dig själv

- Vad har du för utbildning?

- Har du körkort? Isåfall har du bil?

- Vad jobbar du med?

- Har du varit med i några andra partier? Isåfall vilka och hur länge?

- Vilka erfarenheter har du som underlättar din möjliga roll som valkretsledare?

- Man vill sällan prata om sina egna brister, vad skulle du säga är dina egna brister?

Mikael Holm
--

Svara med citat
  (#8) Gammal

Michael Andersons avatar

Länk: #191829
Standard RE: Utfrågningstråd: C Magnus Berglund - 2010-01-28, 22:51

Då ingen annan har gjort detta, så citerar jag helt enkelt posten:

Citat:
Cyberbuddha (2010-Jan-26)Efter vår konflikt och lösningen av den hela så verkar det, tyvärr, som att Piratpartiet Värmland har dött. Hur ser du på det? Din del i det? Hur ska du göra för att åter starta det politiska arbetet inom PP Värmland?

Svara med citat
  (#9) Gammal
gnarak Inte uppkopplad

gnaraks avatar

Reg.datum: Jan 2010

Länk: #191869
Standard RE: Utfrågningstråd: C Magnus Berglund - 2010-01-29, 12:26

Citat:
CMagnusB (2010-Jan-25)
- Bl a så valde jag att inte offentliggöra chattloggar
Varför då?

--
Nu i uppgraderad version.... i nästa version ja då fungerar jag...

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #191923
Standard RE: Utfrågningstråd: C Magnus Berglund - 2010-01-30, 20:23

*bump* på den listan med frågor jag postade.

Mikael Holm
--

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kandidat - Olav Berglund Johan Lundmark Kandidater Uppsala kommun 2 2010-03-07 10:46
Utfrågningstråd: JP Anderson Mikael Holm VL-val Värmland 2010 10 2010-02-01 10:05
Utfrågningstråd: Anne Kekki Mikael Holm VL-val Värmland 2010 3 2010-01-25 22:01
C Magnus Berglund (#2608) CMagnusB [A-D] 10 2010-01-16 19:09
Nominering: Magnus Berglund Rick Falkvinge Distriktsledarval inom Väst 2007 (STÄNGD) 1 2007-11-05 14:05