Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Gonte Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006
Standard Forumregler? - 2006-11-22, 18:59

Känns som jag letat omkring överallt, men hittar inga regler...

Är det verkligen nödvändigt i tveksamma fall att behöva posta ett inlägg för att sen se en moderator redigera ch låsa tråden?

Så, helt enkelt, har vi regler: säg var... har vi inte regler: skriv ihop nått...

Jonatan 'Gonte' Kindh
Valkretsledare Malmö
Ordförande UP Malmö

Grejjar även med Medlemsservice, Piratshoppen, Donationsfrågor,
Medlemsblanketter, FRAbutiken, Mailgruppen och mycket annat.
  Skicka ett meddelande via MSN till Gonte Skicka ett meddelande via Skype™ till Gonte  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Andreas Käiväräinen Inte uppkopplad

Andreas Käiväräinens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #62777
Standard RE: Forumregler? - 2006-11-22, 19:52

Jag vet inte om man kan kalla ett reklam inlägg där du själv tjänar pengar för tveksamt...

Men visst jag förstår kritiken och tar till mig den. Jag ska lägga en liten regellista i min to do lista.

/// combatt

52 52 46 58 - http://www.lurig.se
  Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Käiväräinen  
Svara med citat
  (#3) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #62780
Standard RE: Forumregler? - 2006-11-22, 19:59

Citat:
Andreas Käiväräinen (2006-11-22)Jag vet inte om man kan kalla ett reklam inlägg där du själv tjänar pengar för tveksamt...
Har regeln uttryckts någonstans? Finns det prejudicerande fall? På vilket sätt är det självklart att reklam för inkomstdrivande verksamhet skulle vara mot "reglerna"?

Vem bestämmer "reglerna"? Står detta i stadgarna?

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #62782
Standard RE: Forumregler? - 2006-11-22, 20:47

Det finns ju praktiska forumregler som tillämpas av moderatorerna idag. I mångt och mycket sammanfaller de med vad som brukar anses god ton på många forum. Där finns ett antal implicita krav som sammanfattas i att inte trolla och inte spamma.

Det är ett utmärkt förslag att skriva ihop ungefär vad som gäller i praktiken nu, så kan vi diskutera utifrån det underlaget vad vi vill ska gälla och nhur det ska beslutas.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#5) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #62788
Standard RE: Forumregler? - 2006-11-22, 21:58

Är bristen på nedskrivna forumregler ett problem? Ett problem som påverkar forumets värde och funktion?

Om inte, så tycker jag inte vi ska skriva några, för det blir bara ytterligare en sak att administrera som inte tillför något i sig. Just nu gäller ungefär "tillför något till diskussionerna och var inte otrevlig", och jag tycker egentligen inte det behöver vara konstigare än så.

I samma sekund som du skriver regler så kommer det att bli en sport för vissa att hitta kryphål i dem, och då är man på en plats som bara blir jobbig för alla inblandade, utom de som gillar att hitta kryphål.

Så om det inte är ett problem - och det tycker jag inte att det är - så är det bättre att lämna sådant till moderatorernas diskretion.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Gonte Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #62813
Standard RE: Forumregler? - 2006-11-23, 12:59

Citat:
Andreas Käiväräinen (2006-11-22)Jag vet inte om man kan kalla ett reklam inlägg där du själv tjänar pengar för tveksamt...

Men visst jag förstår kritiken och tar till mig den. Jag ska lägga en liten regellista i min to do lista.

Well, det var i samband med det som jag kom att tänka på frågan om regler, sen har jag ingen större irritation över beslutet att stryka det innlägget (ifall du tror att jag skulle tjänat pengar på det så kan jag dock nämna att den provision som betalas ut till mitt företag enbart används till piratpartiets lokala arbete, vilket även står på sidan jag länkade till... däremot tjänar ju leverantören pengar på det, vilket gör inlägget till reklam...)

Citat:
Rick Falkvinge (2006-11-22)Är bristen på nedskrivna forumregler ett problem? Ett problem som påverkar forumets värde och funktion?

Om inte, så tycker jag inte vi ska skriva några, för det blir bara ytterligare en sak att administrera som inte tillför något i sig. Just nu gäller ungefär "tillför något till diskussionerna och var inte otrevlig", och jag tycker egentligen inte det behöver vara konstigare än så.

I samma sekund som du skriver regler så kommer det att bli en sport för vissa att hitta kryphål i dem, och då är man på en plats som bara blir jobbig för alla inblandade, utom de som gillar att hitta kryphål.

Så om det inte är ett problem - och det tycker jag inte att det är - så är det bättre att lämna sådant till moderatorernas diskretion.

Well, till viss del har du en poäng där...

Men samtidigt tycker jag att någon form av grundläggande riktlinjer bör finnas, t.ex. när det gäller reklam så tillåter en del forum "reklam" där man själv inte tjänar något på det, medan andra förbjuder all form av reklam...

Men, men, just i reklamfrågan har jag ju redan fått mitt svar, så får man se om det blir nån mer fråga ;P

Jonatan 'Gonte' Kindh
Valkretsledare Malmö
Ordförande UP Malmö

Grejjar även med Medlemsservice, Piratshoppen, Donationsfrågor,
Medlemsblanketter, FRAbutiken, Mailgruppen och mycket annat.
  Skicka ett meddelande via MSN till Gonte Skicka ett meddelande via Skype™ till Gonte  
Svara med citat
  (#7) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #62814
Standard RE: Forumregler? - 2006-11-23, 13:59

Förslag till regler

1 § På forumet tillämpas allmänt hyffs

2 § Moderatorn vet vad som anses vara allmänt hyffs

3 § Skulle moderatorn ha fel, se regel 2

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förslag på Styrdokument för forumregler Tommten Forumgruppen/teknisk support 85 2010-12-22 17:50
Viktigt: Forumregler! laws of tradition PP i media 2 2009-01-03 22:53